جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اشغالگری در سوریه و مسئولیت سازمان ملل متحد

۱۴۰۰/۰۵/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه حضور اشغالگرانه آمریکا و دیگران در سوريه ناقض اصول مسلم حقوق بین‌الملل است، گفت: برخلاف ادعای ظاهری، دولت آمریکا و دیگر اشغالگران به‌منظور حمایت از اصول انسان دوستانه و یا حقوق بشری وارد خاک کشور سوریه نشده اند، بلکه حضور این کشورها در سوریه براى كنترل منطقه نفت‌خیز آن و تامین منافع خاص خودشان است.

دکتر سید نصرالله ابراهیمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص وضعیت حضور آمریکا و دیگر اشغالگران در سوریه، ضمن تشریح دلایل و بهانه‌های این حضور خاطرنشان کرد: دولت آمریکا ادعا مى‌کند که حضور نیروهایش در کشور سوریه مبتنى بر اصل مداخله بشردوستانه، اصول حقوق بشری و بر اساس اصل مسئولیت حمایت استوار است. متأسفانه دولت آمریکا با اعمال استانداردهای دوگانه در گذشته نیز با سوءاستفاده از اصول حقوق بشری و اصل مداخله بشردوستانه در کشورهای دیگر منطقه نظیر افغانستان و عراق مداخله کرد.

وی افزود: دولت آمریکا و دیگر اشغالگران به استناد سیاست اعلامی جنگ علیه تروریسم ادعا مى‌کنند که حضور نیروهایشان در خاک سوریه برای مبارزه با تروریسم جهانى است که تمام کشورهای منطقه ممکن است بر اساس این سیاست تحت‌الشعاع قرار گیرند.

رئیس هیئت‌مدیره وکلای مرکز قوه قضاییه استان تهران ادامه داد: دولت آمریکا مدعی است که برای حضور خود در سوریه از قومیت‌های محلى – کردهاى سوریه- اجازه گرفته و از این لحاظ حضورش در خاک سوریه، حضوری قانونی و مشروع است. دولت آمریکا ادعا کرده ازآن‌جهت که مشروعیت دولت سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد، خود را ملزم به اخذ مجوز قانونی برای حضور در کشور سوریه نمی‌داند، مساله ای که قابل پذیرش نیست.

 

نقض اصول مسلم حقوق بین‌الملل

ابراهیمی توضیح داد: به لحاظ حقوق بین‌الملل، بدون شک باید اعلام کرد که وضعیت حضور آمریکا و ترکیه در سوریه اشغالگری محسوب مى‌شود، چراکه این حضور مبتنی بر یک معاهده دوجانبه بین دو کشور و یا بر اساس خواست دولت سوریه انجام نپذیرفته و از طرفی نیز برای مداخله در این کشور مجوز قانونی شورای امنیت سازمان ملل نیز اخذ نشده است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل با اشاره به غیرقانونی خواندن حضور نیروهاى آمریکایى و ترک در سوریه توسط دولت بشار اسد و تأکید مکرر بر آن، این حضور را فاقد مشروعیت سیاسى و حقوقى عنوان کرد و گفت: حضور نیروهای آمریکا و ترکیه در خاک سوریه، نقض اصول مسلم حقوق بین‌الملل عمومى تصریح‌شده در منشور سازمان ملل متحد از قبیل اصل عدم‌مداخله در کشورهاى دیگر و اصل احترام به حاکمیت کشورها، اصل برابرى و تساوی حاکمیت‌ها و مخالف عرف‌های به رسمیت شناخته‌شده و الزام‌آور بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: دمشق بارها اعلام کرده که مداخله آمریکا و ترکیه در سوریه ناقض منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌هاى متعدد این سازمان است که بر اصل عدم‌مداخله در کشورهاى دیگر و بر اصل حاکمیت کشورها تأکید مى‌کند. در این خصوص می‌توان به‌عنوان‌مثال به قطعنامه شماره ٢١٣١ مجمع عمومى، قطعنامه ٢۶٢۵ و قطعنامه ١٠٣/ ٣۶ سال ١٩٨١ اشاره کرد.

 

نقض آراى دیوان بین‌المللى دادگسترى

ابراهیمی گفت: همچنین دولت سوریه بارها رسماً اعلام کرده که حضور آمریکا در سوریه ناقض آراى متعدد دیوان بین‌المللى دادگسترى است. در این خصوص می‌توان به‌عنوان نمونه به پرونده نیکاراگوئه علیه آمریکا در سال ١٩٨۶ اشاره کرد که در این پرونده آمریکا به دلیل مداخله در امور داخلی نیکاراگوئه و مسلح کردن شورشیان این کشور محکوم شد.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخلاف ادعای ظاهری، حضور آمریکا و دیگر اشغالگران در سوریه براى کنترل منطقه نفت‌خیز آن و تامین منافع خاص خودشان است.

در ادامه، ابراهیمی درباره راهکارهای بین‌المللی برای بیرون کردن اشغالگران از سوریه و کمک کشورهای عضو جبهه مقاومت به حقوقدانان این کشور گفت: عملا مجوزی برای حضور آنان در سوریه وجود ندارد و  این حضور از مشروعیت قانونی و حقوقی برخوردار نیست.

وی توضیح داد: با توجه به تصمیم آمریکا مبنی بر حضور مستشاری در عراق و خروج نیروهای نظامی از این کشور تا آخر سال جاری میلادی و همچنین خروج این کشور از افغانستان، به نظر نمی‌رسد دولت آمریکا بتواند در سوریه نیز ماندگار باشد. به‌ویژه آنکه حضور قوی جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و عراق مانع حضور طولانی‌مدت نیروهای اشغالگر در منطقه و به‌ویژه سوریه خواهد شد.

 

دستان بسته حقوق بین‌الملل

این تحلیلگر مسائل حقوق بین‌الملل اضافه کرد: از یک‌طرف به دلیل ضعف ساختاری گسترده در حقوق بین‌الملل به‌ویژه در سازمان ملل متحد و شورای امنیت، متأسفانه باید اذعان کرد که از لحاظ حقوقى نمى‌توان در دیوان بین‌المللی دادگسترى علیه اشغالگران دعواى حقوقی اقامه کرد و درعین‌حال منتظر نتیجه مثبت و موفق بود؛ از طرف دیگر نیز سوریه صلاحیت اجباری دیوان بین‌المللى دادگسترى را نپذیرفته است تا بتواند حتی با ریسمان ضعیف دیوان به اقامه دعوی علیه مداخله اشغالگران در سوریه مبادرت ورزد.

ابراهیمی همچنین گفت: در شکایت سوریه علیه دولت آمریکا در شوراى امنیت سازمان ملل نیز به نظر می‌رسد فایده‌ای برای سوریه مترتب نمی‌شود، زیرا با توجه به امکان حق استفاده از وتو توسط دولت آمریکا، هرگونه تصمیمی که شورای امنیت برخلاف حضور این کشور در سوریه اتخاذ کند، وتو خواهد شد. اما با توجه به مسئولیت سازمان ملل متحد در برابر اشغالگری، تعامل دولت سوریه با قدرتهای مستقل و اعضای نسبتا مستقل سازمان ملل متحد و همچنین توسل به مجمع عمومی برای مقابله با اشغالگران مفید خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *