جدیدترین مطالب
تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفهای ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاستجمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایتگرایی اقتصادی در قالب سیاستهای تعرفهای، تجارت جهانی را تحتتأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفهها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن بهشدت به صادرات و بهویژه بازار آمریکا وابسته است.
نقش ایران در نظم نوین جهانی
شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بینالملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرتهای بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران بهعنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیتهای راهبردی قابلتوجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، میتواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.
نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بینالملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریعتر و مستقیمتر را فراهم کرد و نیاز به واسطهها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستمهای هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبههای مختلف زندگی بشر را دارد، همانطور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بینالملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بینالملل بهویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیدهترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بینالمللی میرسد.
دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحرانهای منطقهای
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحرانهای منطقهای به فرصتهایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران میتواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، بهویژه در شرایطی که ناکامیهای آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهرهبرداری آگاهانه از ظرفیتهای منطقهای و تقویت همکاریها، میتواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.
ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی
شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانیها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیینکننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.
شکلگیری نظم جدید منطقهای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتنپست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نهتنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقهای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را بهعنوان نیروی اصلی ثباتزدای منطقه معرفی کرد.

أحدث المقالات
تحلیلی بر واکنش کره جنوبی به سیاست تعرفهای ترامپ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با بازگشت دونالد ترامپ به ریاستجمهوری ایالات متحده، موج جدیدی از حمایتگرایی اقتصادی در قالب سیاستهای تعرفهای، تجارت جهانی را تحتتأثیر قرار داده است. یکی از نخستین کشورهایی که هدف این تعرفهها قرار گرفت، کره جنوبی بود؛ کشوری که اقتصاد آن بهشدت به صادرات و بهویژه بازار آمریکا وابسته است.
نقش ایران در نظم نوین جهانی
شورای راهبردی انلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بینالملل گفت: جهان معاصر در حال گذار به سوی نظمی چندقطبی است که در آن، قدرتهای بزرگ مانند ایالات متحده، چین و روسیه در رقابتی پیچیده برای حفظ یا کسب نفوذ جهانی خود قرار دارند. در این میان، ایران بهعنوان بازیگری در منطقه و جهان اسلام با ظرفیتهای راهبردی قابلتوجه از جمله عضویت در بریکس و شانگهای، میتواند از این تحولات برای تقویت جایگاه خود بهره ببرد.
نقش هوش مصنوعی در بازتعریف دیپلماسی عصر دیجیتال
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از گذشته تا کنون، رابطه نزدیکی بین فناوری و روابط بینالملل وجود داشته است. از معرفی موتور بخار تا ظهور تلفن و رادیو، نقاط عطف مهمی را رقم زدند که امکان ارتباط سریعتر و مستقیمتر را فراهم کرد و نیاز به واسطهها و بوروکراسی دیپلماتیک را کاهش داد. توسعه و استقرار سیستمهای هوش مصنوعی نیز ظرفیت تغییر جنبههای مختلف زندگی بشر را دارد، همانطور که تغییرات اقلیمی، چند دهه پیش این قابلیت را در نظام بینالملل داشت. علت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام بینالملل بهویژه در حوزه دیپلماسی به این دلیل است که سیاست و موضوعات سیاسی از پیچیدهترین رفتارهای انسانی است و این پیچیدگی به بالاترین سطح خود در عرصه بینالمللی میرسد.
دیپلماسی هوشمند ایران در مدیریت بحرانهای منطقهای
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا درباره نقش دیپلماسی هوشمند ایران و تبدیل بحرانهای منطقهای به فرصتهایی برای تقویت نفوذ و جایگاه کشورمان در منطقه گفت: سیاست خارجی چندجانبه ایران میتواند جایگزینی مؤثر برای مداخلات نظامی غرب باشد، بهویژه در شرایطی که ناکامیهای آمریکا و رژیم اسرائیل، اعتماد کشورهای غرب آسیا به آنها را کاهش داده است، تهران با بهرهبرداری آگاهانه از ظرفیتهای منطقهای و تقویت همکاریها، میتواند نقش محوری در ایجاد ثبات پایدار در منطقه ایفا کند.
ظرفیت بالقوه ایران در بازار بزرگ انرژی
شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر مسائل انرژی گفت: جنگ تحمیلی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران، که از سوی دونالد ترامپ موفقیتی نظامی خوانده شد، بازارهای انرژی را متلاطم کرد و نگرانیها از افزایش قیمت نفت را تشدید نمود. این رخداد بار دیگر جایگاه تعیینکننده کشورمان در بازار نفت و گاز را برجسته کرد.
شکلگیری نظم جدید منطقهای با تحکیم روابط ایران و کشورهای عربی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: اخیرا واشنگتنپست در گزارشی تاکید کرد که حملات رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نهتنها راهبرد انزوای تهران را به شکست کشاند، بلکه دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به تهدیدات منطقهای را نیز تغییر داد و رژیم صهیونیستی را بهعنوان نیروی اصلی ثباتزدای منطقه معرفی کرد.

ایران و الزامات نگاه به شرق

دکتر رحمن قهرمانپور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی تأکید کرد: «این روندی است که در خیلی از مناطق جهان ازجمله مناطق پیرامونی ایران مشاهده میکنیم. حتی دولتهایی که با آمریکا روابط نزدیک دارند تلاش میکنند که نوع جدیدی از روابط را با چین تعریف کنند.»
وی ادامه داد: «بهتبع این مسئله، کشورها در تلاش هستند مناسبات خود را با کشورهای آسیایی نیز بازتعریف کنند، چراکه در کنار چین، کشورهایی مانند هند، ژاپن، استرالیا، مالزی، اندونزی و کره جنوبی نیز از موقعیت خوبی برخوردار بوده و کشورهای مهمی هستند.»
قهرمانپور در این رابطه توضیح داد: «چین هم خودش در مقام یک دولت مهم است و هم در بزرگترین سازمانهای اقتصادی ازجمله بلوکبندی جدیدی که تحت عنوان همکاریهای جامع اقتصادی منطقهای مطرح است حضور دارد. قرار است در این بلوکبندی، سالانه ۹۵۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری بین کشورها صورت گیرد و غیبت هند در این بلوکبندی اقتصادی جدید به نفع چین است.»
به گفته این کارشناس، تحلیل برخی این است که چین ۶۰ درصد سود حاصل از این مبادلات تجاری را از آن خود خواهد کرد؛ بنابراین کشورها هم به دنبال نوعی بازتعریف روابطشان با چین هستند و هم به دنبال این هستند که در بلوکبندیهای اقتصادی و احتمالاً سیاسی در آسیا حضور داشته باشند.
قهرمانپور به بررسی رویکرد ایران نسبت به این تحولات نیز پرداخت و تأکید کرد: «در چنین شرایطی برای جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع بسیار اهمیت دارد و استراتژیک است و نباید تعلل شود.»
به گفته این کارشناس، نخستین قدمی که ایران باید بردارد ایجاد یک اجماع نظر داخلی در بین تصمیمگیران است تا بپذیرند که مسئله چین یک مسئله استراتژیک است و دیگر نمیتوان مانند ۲۰ سال گذشته به چین نگاه کرد.
قهرمانپور در این رابطه به صحبتهای اخیر شی جین پینگ در صدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست اشاره کرد و گفت؛ صحبتهای وی بیانگر آن بود که چین سیاست ظهور آهسته و صلحآمیز را بهنوعی کنار گذاشته و عملاً اعلام میکند که قدرت اصلی در نظام بینالملل است.
این کارشناس معتقد است که در کنار ایجاد اجماع در بین تصمیم گیران، مسئله افکار عمومی نیز بسیار اهمیت دارد و افکار عمومی هم باید با واقعیتهای جدید نظام بینالملل بهنوعی آشنا شود.
وی توضیح داد: «بعضاً در داخل ایران تصور عمومی این است که چین خیلی قدرت اقتصادی مهمی نیست که این تفکر با واقعیتهای موجود تطابق ندارد و قاعدتاً افکار عمومی باید در این خصوص آگاه شود.»
قهرمانپور همچنین ادامه داد: «مسئله بعدی این است که ما یک راهبرد و نقشه راه مشخص و مورد اجماع در خصوص گسترش روابط با چین و یا برخورد با مسئله چین داشته باشیم و بتوانیم آن را طراحی و اجرا کنیم.»
وی در رابطه با ضرورت عضویت ایران در سازمانها یا پیمانهای اقتصادی چون شانگهای و بریکس نیز گفت که عضویت در این سازمانها یا پیمانها ضروری است اما مسئله این است که ما با توجه به شرایطی که اکنون در آن قرار داریم شانس زیادی برای ورود به این قطببندیهای اقتصادی نداریم.
وی با اشاره به مشکلات متعددی که در این خصوص وجود دارد افزود: «بخشی از این مشکلات در رابطه با داخل ایران است اما بخش دیگر مربوط به خود آن کشورها است که قاعدتاً مایل نیستند کشوری که ازنظر اقتصادی ضعیفتر است یا دچار اختلافات جدی با برخی بلوکهای قدرت در دنیا است وارد آن سازمانها شود؛ زیرا بهزعم آنها، کشوری که با آمریکا اختلاف دارد اگر وارد پیمان شانگهای شود ممکن است این اختلافات را داخل سازمان شانگهای یا بریکس بیاورد.»
قهرمانپور در نهایت گفت: «بنابراین از یکسو در داخل زمینههای پیوستن به این سازمانها فعلاً ازنظر سیاسی، اقتصادی، فناوری و زیرساختهای حملونقل آماده نیست و از سوی دیگر آن کشورها نیز به دلیل وضعیت ایران در نظام بینالملل خیلی تمایلی به عضویت کشور ما نشان نمیدهند.»
0 Comments