جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading

پیام‌های رژه حشدالشعبی و ابعاد راهبردی آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل عراق با بیان اینکه رژه حشدالشعبی جشن پذیرفته شدن این نیرو به‌عنوان نیرویی مستقل در آینده، بود، گفت: آمریکا هم به این نتیجه رسیده که حشد جزء لاینفکی از آینده عراق خواهد بود به همین دلیل رویکرد آن‌ها از انحلال این نیرو به تغییر ماهیت حشد تبدیل شده است.

محمدباقر صداقت در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، رژه راهبردی حشدالشعبی در هفتمین سالگرد تأسیس آن را حسن ختامی بر پایان چند سال دسیسه‌چینی و معامله برای از بین بردن این نیرو در عراق دانست و خاطرنشان کرد: بعد از شکست داعش در سال 2017، تلاش‌های متعددی برای انحلال حشدالشعبی و یا ادغام آن در ارتش عراق انجام شد که همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و شکست خورد.

 

شکست دسیسه‌ها علیه حشدالشعبی

وی با اشاره به تظاهراتی که از اواسط سال 2019 با هزینه هنگفت از جانب برخی کشورهای خلیج‌فارس خصوصاً امارات در عراق سامان داده شد، گفت: هدف از این اقدامات، برجا گذاشتن وجهه‌ای منفی در میان مردم عراق از حشدالشعبی و کمرنگ کردن نقش پیروزی‌های آن‌ها در جنگ با داعش بود که با هوشمندی شهید ابو مهدی المهندس و تأکید بر عدم‌مداخله در آن رخدادها، این توطئه ناکام ماند.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: بعدازاین دسیسه‌ها، شاهد اتفاقات حشد عتبات بودیم و لشکرهایی که منتسب به عتبات مقدسه بودند با توجه به اختلاف‌نظری که با سایر نیروهای حشدالشعبی که ازلحاظ فکری و ایدئولوژیکی به ایران نزدیک بودند داشتند، تصمیم گرفتند از این نیرو جدا شوند تا آخرین ضربه‌ای باشد که بتواند حشدالشعبی را از بین ببرد. اکنون بعد از پشت سر گذاشتن این دسیسه‌ها این نیرو به‌جایی رسیده که دشمنانش از به نتیجه رسیدن اهدافشان ناامید شده‌اند.

 

تلاش برای انقلاب ماهوی در حشدالشعبی

صداقت افزود: با بی‌نتیجه ماندن این تلاش‌ها، رویکرد مخالفان حشدالشعبی از انحلال آن، به انقلاب ماهوی از داخل تغییر پیداکرده و به دنبال این هستند این نیرو از آنچه حشدالشعبی را در محور مقاومت قرار می‌دهد، تبدیل به یک نیروی نظامی معمولی شود و دیگر جزئی از پازل محور مقاومت در منطقه نباشد.

این پژوهشگر اندیشکده مرصاد گفت: در واقع رویکرد آن‌ها از ضربه زدن به اصل حشدالشعبی تبدیل به هدف قرار دادن عوامل نزدیک به ایران و محور مقاومت در این نیرو شده است تا کم‌کم این انقلاب ماهوی و ایدئولوژیک در حشدالشعبی رخ دهد.

 

رژه حشدالشعبی، جشن پذیرفته شدن آن به‌عنوان نیرویی مستقل

وی با بیان اینکه ارتش عراق هم چه به لحاظ تعداد نیروهای زمینی و چه ازنظر سلاح‌های دفاعی و هجومی که داخل میدان رژه به‌کاربرده شد، کمتر چنین رژه‌ای برگزار کرده بود، تأکید کرد: راهپیمایی حشدالشعبی پیروزی در برابر دسیسه‌هایی بود که چند سال متمادی برای انحلال حشد انجام می‌شد و در آن اعلام شد همان‌طور که شهید ابو مهدی فرمودند، حشد انحلال ناپذیر است و دشمنان آن، این واقعیت را پذیرفته‌اند. درواقع این راهپیمایی جشن پذیرفته شدن حشد به‌عنوان نیرویی مستقل در آینده، بود.

صداقت با اشاره به حملات صورت گرفته آمریکا علیه مواضع حشدالشعبی که منجر به شهادت چهار نیروی عراقی شد و همچنین تاکید کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق بر ضرورت اجرای مصوبه نمایندگان برای اخراج نیروهای بیگانه در صورت تکرار «اقدام خصمانه» آمریکایی‌ها، یادآور شد: فراکسیون پارلمانی حامی حشدالشعبی در عراق اکثریت مجلس را در اختیار دارد و می‌تواند در حمایت از این نیرو ایفای نقش کند.

 

حشدالشعبی جزء لاینفک آینده عراق

وی گفت: آمریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که حشد جزء لاینفکی از آینده عراق خواهد بود و نقشش چه از حیث نظامی و میدانی و چه به لحاظ سیاسی قابل‌انکار نیست. به همین دلیل رویکرد آن‌ها به تغییر ماهیت حشد تبدیل‌شده است.

این کارشناس مسائل عراق تأکید کرد: آمریکا تلاش می‌کند با این حملات نظامی، جنگ روانی ایجاد کند تا فضای موجود در درون عراق به نفع برتری حشدالشعبی نچرخد. عملیاتی که در چند روز اخیر علیه نیروهای آمریکایی و یگان‌های لجستیکی آمریکا صورت گرفت و همچنین رژه حشدالشعبی مقداری جو روانی را به نفع این نیرو چرخاند، بنابراین آمریکا لازم دید از طریق عملیات نظامی جو را به نفع خود تغییر دهد.

وی اثبات وجود نیروهای همفکر محور مقاومت در عراق که می‌تواند در تحولات آینده این کشور و تسریع روند خروج آمریکا از عراق و سوریه ایفای نقش کند را از دیگر پیامدهای رژه حشدالشعبی عنوان کرد و افزود: در حوزه سیاسی این رژه می‌تواند ضمانتی برای تأثیرگذاری بیشتر از طریق رأی آوری نیروهای مرتبط با حشدالشعبی در مجلس عراق باشد.

 

حشدالشعبی تنها نیروی نظامی مستقل در کشورهای عربی

صداقت در تشریح ابعاد راهبردی رژه حشدالشعبی، اضافه کرد: حشدالشعبی تنها نیروی نظامی کشورهای عربی است که مستقلاً و بدون وابستگی به کشورهای غربی و شرکت‌های صاحب‌نام در فروش و تولید اسلحه، فعالیت می‌کند. این مسئله باعث تضمین بیش‌ازپیش آینده این نیرو است. اگر ارتش‌های دیگر برای استمرار حیات خود وابستگی صددرصدی به کشورهای تولیدکننده اسلحه به‌خصوص غربی‌ها دارند، حشد نه‌تنها ازلحاظ پشتیبانی نیروی انسانی پشتوانه بزرگی دارد، بلکه به لحاظ سلاح هم ثابت کرده هیچ نیازمندی به کشورهای بزرگ تولیدکننده سلاح ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *