جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

حساب‌وکتاب اسرائیلی‌ها را به هم ریخت

حساب‌وکتاب اسرائیلی‌ها را به هم ریخت

سید محمدکاظم سجادپور در یادداشتی می نویسد: یکی از شگفت‌انگیزترین پی‌آمدهای بحران غزه و کشتار بیش از سی هزار فلسطینی، تظاهرات گسترده در دانشگاه‌های آمریکا توسط دانشجویان و اعضای هیات علمی در حمایت از مردم فلسطین، لزوم برقراری آتش بس و پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی است.

معادله زندگی در برابر مرگ

منطقه الفالوجه در شمال غزه گرچه با حمله زمینی نظامیان رژیم اشغالگر ویران شده، اما فلسطینیان خطر زندگی در این منطقه را بر رنج آوارگی به جان خریدند.

عذرخواهی رسمی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)

«انتشارات بین‌الملل آکوبر» هند در بیانیه‌ای رسمی به زبان‌های انگلیسی و فارسی، بابت عنوان گذاری توهین‌آمیز به بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) در یکی از کتاب‌های درسی منتشر شده توسط این انتشارات عذرخواهی کرد.

انتقاد سناتور دموکرات از نحوه نظارت دولت بایدن بر کاربرد تسلیحات آمریکایی در غزه

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز نوشت که یکی از سناتورهای دموکرات کنگره با انتشار بیانیه ای عملکرد دولت بایدن در ارزیابی نحوه کاربرد سلاح های آمریکایی به وسیله رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد.

روایت الجزیره؛ تکرار رسوایی آمریکا در زندان ابوغریب، این‌بار توسط سربازان صهیونیستی در غزه

تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره نوشت: بدرفتاری سربازان رژیم اسرائیل با زندانیان فلسطینی در غزه یادآور رسوایی آمریکا در زندان ابوغریب است و با حمایت و تامین مالی همان دولتی انجام می‌شود که با شکنجه زندانیان عراقی، جهان را شوکه کرد.

نخست‌وزیر اسپانیا استعفا نمی‌دهد

تهران- ایرنا- «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا پس از ۵ روز تامل در مواجهه با کارزار «آزار و اذیت» احزاب و رسانه‌های جناح راست و راست افراطی علیه او و همسرش، از تصمیم خود برای ادامه رهبری قوه مجریه «با قدرت بیشتر» خبر داد.

Loading

انفعال و سردرگمی اروپا در قبال برجام

۱۴۰۰/۰۱/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست جو بایدن در قبال ایران و حتی رویکرد فعلی اروپا تقلیدی از رویکرد دونالد ترامپ به‌نظر می‌رسد که با اصرارهایی برای حفظ فشار حداکثری و مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی در توافق، این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه هنوز از احیای برجام صحبت می‌شود؟ عابد اکبری-کارشناس مسائل اروپا

از ابتدای خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، ایران پیوسته به اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی گوشزد کرده است نمی‌توانند درقبال برجام رویکردی منفعلانه داشته باشند و درعین‌حال مدعی تلاش برای حفظ آن شوند. درمقابل فشار حداکثری غیرقانونی ترامپ، ایران اولتیماتوم‌های خود را درخصوص کاهش تعهدات برجامی‌اش به صورت گام به گام و بر اساس حقوق پیش بینی شده در برجام با اعضای باقی‌مانده در گروه 5+1 مطرح کرده است. بااین‌حال، پاسخ اروپا بی‌توجهی به برهم‌خوردن الزامات بین‌المللی درقبال این توافق، به‌ویژه بحث رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بوده است.

ایران برای این انفعال و سردرگمی که اروپایی‌ها آن را «دیپلماسی» می‌خوانند هزینه بسیاری را متحمل شده است. میانجی‌گری اروپا نیز به‌اندازه انفعال آن به احیای برجام از حیث ابزارها و اهداف جان‌بخشی به این توافق ضربه زده است. اروپا منافع ایران را از یاد برده و فراموش کرده است که برجام و اعمال محدودیت بر حقوق هسته‌ای ایران طبق معاهده منع گسترش، به‌ویژه بحث غنی‌سازی اورانیوم، موجب ایجاد نارضایتی در کشور شده است.

تظاهر اروپا به حفظ برجام با تلاش‌های دیپلماتیک، هزینه‌های بسیار سنگینی را بر ایران تحمیل کرده است. این هزینه‌ها نه‌فقط بر زندگی مردم ایران اثر گذاشته و سفره اقتصادی آن‌ها را کوچکتر کرده است، بلکه آثار امنیتی مخربی نیز داشته است و به‌لحاظ ثبات محیط‌ زیستی منطقه، ثبات تجاری غرب آسیا و تولید و توزیع انرژی و مداخله قدرت‌های فرامنطقه‌ایِ بیشتر، از میان موارد بسیار زیاد دیگری اثرگذار بوده است. آن‌چه اروپا با انفعال خود درمقابل آمریکا و حتی همراهی با رویکرد غیرقانونی واشنگتن به تاریخ آسیا تحمیل کرده است، به سال‌های طولانی برای ترمیم نیاز دارد.

بحث اختلافات داخلی اروپا برسر برجام یا اختلافات فراآتلانتیکی بین اروپا و آمریکا نیز از ضرورت فعال‌تر شدن اروپا نمی‌کاهد. معنای میانجی‌گری، درک درست پیش‌شرط‌های دو طرف است و حداقل درمورد ایران کاملاً شفاف بیان شده است که رفع تحریم‌ها و نپرداختن به حوزه‌هایی غیر از حوزه هسته‌ای خواسته اصلی ایران است. نادیده گرفته شدن این موارد که در مغایرت با قانون حفظ منافع ملت ایران مصوب مجلس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، شاهدی بر این واقعیت است که اروپا درک درستی از میانجی‌گری ندارد. اروپا باید به‌خاطر آورد درحال‌حاضر آمریکا دیگر از امضاکنندگان توافق هسته‌ای نیست و دو بحث در دو چهارچوب متفاوت مطرح است. بحثی مربوط به برجام و احیای توافقی در نظام عدم‌اشاعه و بحثی مربوط به دشمنی آمریکا یا برخی دیگر از هم‌پیمانان آمریکایی با ایران که خلط این مباحث آثار مخرب جبران‌ناپذیری برجای خواهد گذاشت.

اروپا نمی‌تواند باتوجه‌به اختلافاتی که برسر برجام در داخل اروپا وجود دارد و نزدیکی نمایشی اروپا و آمریکا در دوران بایدن، مسئله هسته‌ای ایران را بهای نزدیکی و یکپارچه‌سازی غرب قرار دهد. میانجی‌گری اروپا باید به‌معنای جداسازی اصیل مفهومی و عملی بحث‌های چهارچوب هسته‌ای با بحث‌های روابط ایران و آمریکا باشد. در دوران ترامپ، اروپا تظاهر می‌کرد درحال فشار وارد آوردن بر آمریکا برای بازگشت به برجام است، اما عملاً هیچ اهرم کارایی علیه ترامپ نداشت. ضمن آن‌که روابط فراآتلانتیکی به‌شدت تخریب شده و ناگفته پیدا بود که در نبود گفتمانی یکپارچه ازسوی غرب، انتظار برای شکوفایی و کارایی بیهوده است. در دوران بایدن، شعارهای همگرایی و احیای روابط فراآتلانتیکی بسیار سر داده می‌شود و علی‌القاعده اروپا و آمریکا باید در این دوران به تفاهم بیشتری در راستای تحقق برنامه جامع اقدامات مشترک برسند. باوجود ‌این، در چند ماه گذشته جهان شاهد رجوع آمریکای بایدن و اروپا به تبعیت از آمریکا به رویکرد فشار حداکثری ترامپ و گفتگوهای بی‌نتیجه و حتی تهدید علیه ایران برای صدور قطعنامه بوده است. تردیدی نیست که این بلاتکلیفی و تلاش برای از رمق انداختن ایران نمی‌تواند برجام را احیا کند و اروپا به‌زودی با عواقب رویکرد خود مواجه خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *