جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمله مقاومت عراق به شهر حیفا

تهران-ایرنا-مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه اعلام کرد که به یک هدف حیاتی را در بندر حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading

پیچیدگی و پیامدهای تحولات سیاسی در میانمار

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر اسبق ایران در تایلند با تحلیل کودتا در میانمار از پیچیدگی صحنه خبر داد و پیش‌بینی کرد وقتی نظامیان در این کشور مسلط می‌شوند، معمولاً به‌سادگی قدرت را واگذار نمی‌کنند.

رامین مهمان‌پرست در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه در میانمار به دلیل شرایط سیاسی خاص و اقتصاد عقب‌افتاده، وضعیت اداره کشور بسیار متزلزل است، خاطرنشان کرد: بعدازاینکه برای سال‌های طولانی خانم آنگ سان سوچی در حصر خانگی بود، بالاخره حکومت‌نظامیان تبدیل به یک همه‌پرسی و انتخابات شد و او هم به‌عنوان رهبر آن گروه مردمی که به دنبال دموکراسی بودند، بر مسند قدرت نشست. رئیس‌جمهور را زیر نظر خود تعیین و چند سالی شرایط سیاسی متفاوتی تجربه کرد.

 

خاطره تلخ از دموکراسی در میانمار

وی ادامه داد: اما متأسفانه در همان ایام هم آنچه به نام دموکراسی مطرح کردند با کشتار بی‌رحمانه مسلمانان در این کشور همراه بود و گویا برای دنیای غرب، دموکراسی و حقوق بشر فقط یک معنای خاص دارد و آنجایی که مسلمانان تحت ظلم و ستم قرار می‌گیرند و کشتارجمعی در رابطه با آن‌ها صورت می‌گیرد، کسی به فکر حقوق بشر نیست!

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: درهرصورت خاطره‌ای که از دوران دموکراسی چندساله در میانمار در اذهان باقی ماند، خاطره تلخی بود و مجددا در میانمار شاهد کودتای نظامیان بودیم و سران دولت قبلی بازداشت شدند. شرایط داخلی در این کشور پیچیده شده است و معمولاً نظامی‌ها با کودتایی که انجام می‌دهند، طولانی‌مدت روی کار می‌مانند.

مهمان‌پرست با اشاره به واکنش‌های بین‌المللی نسبت به این کودتا افزود: موضع آمریکایی‌ها مانند دوران قبلی کودتا در این کشور بر مبنای فشار، تحریم و انزوای میانمار خواهد بود و طبیعی است در رقابتی که میان آمریکا و چین در شرق آسیا وجود دارد، بالاخره در برخی از موضوعات مواضع سیاسی آمریکا و چین باهم متفاوت باشد.

وی با اشاره به مخالفت چین با انتشار بیانیه مشترک برای محکوم کردن کودتای نظامی در میانمار در شورای امنیت سازمان ملل توضیح داد: چین موضعی علیه کودتا نگرفته است، هرچند که روابط دیرینه‌ای میان کشورهای جنوب شرقی آسیا و چین وجود دارد، منافع اقتصادی و سیاسی شرایط را به این سمت برده است که در مقابل محکومیت شدید آمریکایی‌ها شاهد موضع متفاوتی از سوی چین باشیم.

مهمان‌پرست درباره پیامدهای این کودتا برای تحولات شرق آسیا و همچنین روابط چین و آمریکا اظهار داشت: ما در روابط چین و آمریکا، مسائل دیگری مانند تایوان و هنگ‌کنگ را هم داریم که بسیار جدی‌تر است و موضع چین و آمریکا در آنجا کاملاً در مقابل هم قرار دارد، اما درهرصورت به دلیل فشارهایی که آمریکایی‌ها می‌خواهند وارد کنند و تحریم‌هایی که اعلام کرده‌اند، شرایط خاصی در منطقه جنوب شرق آسیا به وجود می‌آید.

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: فشارهای سیاسی و انزوا یک‌طرف قضیه است و طرف دیگر این است که میانمار عضو اتحادیه آ.سه. آن است و منافعی با کشورهای همسایه دارد. چین هم یک قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی است که با همه کشورهای جنوب شرق آسیا ارتباط و منافعی دارد؛ بنابراین شرایط اقتصادی میانمار به‌گونه‌ای است که کشورهایی که هم ازنظر اقتصادی بتوانند شرایط مکملی با میانمار داشته باشند، وجود دارند و همچنین به لحاظ شیوه‌های تحریمی که آمریکایی‌ها علیه بسیاری از کشورها اعمال کرده‌اند، می‌توانند از این شرایط به‌عنوان عاملی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بهره بگیرند.

 

شرایط سخت و پیچیده برای میانمار

مهمان‌پرست تأکید کرد: به نظر می‌رسد شرایط برای میانمار مقداری سخت و پیچیده باشد، اما به‌واسطه بعضی از کشورهای همسایه یا بعضی کشورهایی که خواهان توسعه روابط اقتصادی با میانمار هستند، این وضعیت می‌تواند تبدیل به یک فرصت شود.

وی با اشاره به شرایط داخلی این کشور و همچنین تلاش هواداران آنگ سان سوچی برای ایجاد کارزاری باهدف نافرمانی مدنی علیه دولت نظامی حاکم، در رابطه با چشم‌انداز تحولات داخلی در این کشور نیز گفت: ارتش و نیروهای نظامی در میانمار قدرتمند هستند و معمولاً در کشورهایی که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند، نیروهای نظامی بسیار تعیین‌کننده و مسلط می‌شوند.

مهمان‌پرست با اشاره به وعده ارتش میانمار برای برگزاری انتخابات در این کشور افزود: بعید می‌دانم که بسیار سریع تغییرات سیاسی رخ دهد و مجدداً دولت غیرنظامی روی کار بیاید؛ بنابراین باید شاهد حضور بیشتر نظامیان در این کشور باشیم و چند سالی طول می‌کشد که بتوان همه شرایط را ارزیابی مجدد کرد. وقتی نظامیان مسلط می‌شوند معمولاً به‌سادگی قدرت را واگذار نمی‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *