جدیدترین مطالب

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

Loading

أحدث المقالات

پیامدها و خطرات حمله احتمالی فراگیر علیه لبنان برای رژیم صهیونیستی و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در پی عملیات طوفان الاقصی، رژیم‌صهیونیستی در «سه جبهه» مهم نوار غزه، کرانه باختری رود اردن و شمال فلسطین اشغالی درگیر شده است که در میان آنها، تحولات جبهه شمالی بیشترین آسیب و فشار میدانی و روانی را به رژیم‌صهیونیستی وارد کرده است.

اقتصاد و امنیت؛ حلقه های اتصال ترکیه و کشورهای خلیج فارس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: ترکیه در سال‌های پس از ۲۰۰۰ میلادی با چرخش در سیاست خارجی خود، به‌تدریج رویکرد «نگاه به شرق» را جایگزین سیاست خارجی سنتی و «نگاه به غرب» قرار داد. مهم‌ترین دلایل این تغییر در ساختار سیاست خارجی ترکیه، تحولات در عراق، بحران سوریه و عدم پذیرش در اتحادیه اروپا بود. علاوه بر موارد فوق، تأثیرگذاری افرادی همچون اردوغان و داوود اوغلو نیز بر تغییر روند سیاست خارجی ترکیه غیر قابل انکار بوده است.

گروه بریکس؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: بریکس در حال حاضر حدود 30 درخواست از کشورهای مختلف، را بررسی می‌کند که پیشنهاد اشکال مختلف همکاری را دارند. افزایش کشورهای متقاضی عضویت در گروه بریکس می‌تواند بیانگر اهمیت روزافزون این گروه در مناسبات سیاسی و اقتصادی نظام بین‌الملل باشد.

ناچاری رژیم صهیونیستی از پذیرش آتش بس در جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد. هنوز هیچ یک از طرفین جنگ غزه با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند.

چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت در دهه‌های آینده

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: نماینده پیشین ایران در اوپک گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی درباره اینکه بازار جهانی نفت در اواخر این دهه با مازاد قابل توجهی مواجه می‎شود، گزارشی معطوف به همه کشورها و مناطق نیست، بلکه صرفا برخی کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی را در برمی‌گیرد.

تحلیلی بر خروج احتمالی ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در بیانیه‌ای در پارلمان این کشور از قصد کشورش برای خروج از پیمان امنیت دسته جمعی متشکل از چندین کشور شوروی سابق به رهبری روسیه خبر داد، هرچند زمان دقیق این اقدام هنوز مشخص نشده است.

هزینه‌ها و تهدیدات راهبردی امضای معاهده دفاعی امنیتی آمریکا برای عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: روند سازش بین برخی دولت‌های عربی و رژیم‌صهیونیستی، یکی از «ابتکارهای» مهم منطقه‌ای دولت آمریکا است که به‌صورت رسمی و جدی از سال 2015 آغاز شد تا از طریق آن، در صورت امکان فضای تنش و منازعه به همکاری و همسویی با رژیم‌صهیونیستی تبدیل شود.

چشم‌انداز روابط آمریکا – روسیه در صورت پیروزی ترامپ

شورای راهبردی آنلاین-رصد: نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که با وجود محکومیت اخیر در دادگاه نیویورک (یا شاید به دلیل این محکومیت)، احتمالاً دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا خواهد بود. ممکن است شرایط در چند ماه آینده تغییر کند، اما توصیه می‌شود که سیاست‌گذاران در سراسر جهان خود را برای دومین دولت ترامپ آماده کنند.

Loading

مبهم و نامشخص بودن اهداف ترکیه در طرح همکاری 6 کشور منطقه

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ترکیه با طرح ایده همگرایی منطقه‌ای به دنبال احیای قدرت نرم خود است، گفت: جزئیات این طرح، منافع و تهدیدات مشترک آن روشن نیست و این ابهام وجود دارد که اساساً جمع‌کردن این کشورها تا چه حد می‌تواند واقع‌بینانه و عملی باشد.

دکتر ولی گل محمدی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه طرحی که از سوی آقای اردوغان در خصوص ایجاد ائتلافی منطقه ای بین شش کشور ارائه شده است ابعاد روشنی ندارد، خاطرنشان کرد: رسانه‌های نزدیک به دولت، وزارت خارجه و اندیشکده‌های ترکیه به این طرح نپرداخته‌اند، بنابراین به نظرمی رسد در آن شرایط ویژه‌ای که آقای اردوغان قرار داشته می‌طلبیده این طرح عنوان شود.

وی افزود: البته معمولاً ترک‌ها این استراتژی را دارند که طرحی را در محفلی که بیننده و مخاطب داشته باشد، به زبان می‌آورند بعد منتظر می‌مانند که ببینند موضع سایر بازیگران چیست و بر اساس آن جزئیاتی را پیش می‌کشند، بنابراین هنوز واکنش کشورهایی که مخاطب این ائتلاف شش‌گانه هستند برای آنکارا مشخص نیست و به این دلیل آن‌ها هم وارد جزئیات نشدند.

 

اهداف ائتلاف شش‌گانه روشن نیست

این کارشناس مسائل ترکیه با تأکید بر اینکه باید هدف از ایجاد این ائتلاف را هم بررسی کرد، گفت: معمولاً ائتلاف‌ها برای منافع یا تهدید مشترک شکل می‌گیرند، در رابطه با طرح آقای اردوغان می‌توانیم یک سری منافع مشترک را برشماریم ولی این منافع به‌سختی می‌تواند تمام این شش کشور را کنار یکدیگر جمع کند.

گل محمدی ادامه داد: اگر از ابعاد اقتصادی و ژئواکونومی نگاه کنیم؛ در مسئله ترانزیت انرژی و اساساً مبادلات ترانزیتی، کالا و خدمات؛ کریدوری در بند 9 توافق آتش‌بس قره‌باغ ذکر شده تا ترکیه از نخجوان به خاک آذربایجان مرتبط شود و ترکیه را به آسیای مرکزی و جنوب قفقاز وصل کند و ازآنجا به بازارهای چین برساند، این‌ها یک سری منافع مشترکی هستند که به لحاظ اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز همکاری باشد ولی به‌تنهایی نمی‌تواند منافع همه را تأمین کند.

وی با اشاره به اختلافات گسترده ترکیه با مسکو در رابطه با معادلات انرژی منطقه، گفت: معتقدم در آینده نزدیک ترکیه این اختلافات را با ایران هم خواهد داشت؛ بنابراین اساساً استراتژی کشورهای حوزه، در حال واگرایی از یکدیگر است و نمی‌تواند منجر به منافع مشترک گردد.

گل محمدی با بیان اینکه ایجاد ائتلاف میان این کشورها به‌واسطه تهدیدات مشترک نیز چشم‌اندازی مبهم دارد، گفت: چه تهدیدی و از ناحیه چه کسی؟ آیا این تهدید ناظر بر تهدیداتی است که درواقع ترکیه و آذربایجان برای خود متصور هستند یا خیر. مطمئن هستم که تهران و مسکو اساساً نگاه متفاوتی دارند.

وی با اشاره به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه آقای پوتین نیز یا ایجاد این ائتلاف موافق است، اضافه کرد: اگر چنین بحثی واقعاً وجود داشته به نظر می‌رسد روسیه متأثر از روابطش با غرب و از منظر جذب ترکیه به آن پرداخته است، چراکه اساساً روس‌ها در سال‌های گذشته به سمت همراه ساختن ترکیه در بسیاری از ابتکارات دیپلماتیک و منطقه‌ای خود رفته‌اند و می‌خواهند ترکیه را در جبهه خود نگه دارند.

این پژوهشگر مهمان در دانشگاه بیلکنت آنکارا با بیان اینکه روسیه هم به یک اجماع سازی منطقه‌ای در رابطه با مطلوبیت‌ها و سیاست‌های منطقه‌ی خود ازجمله در بحث الحاق کریمه نیاز دارد، توضیح داد: ترکیه هم هنوز این الحاق را نپذیرفته و علاوه بر آن روندی ایجاد شده که جمهوری‌هایی که بعد از فروپاشی شوروی مستقل شدند گام‌های ریزودرشتی به سمت روابط با غرب برداشته‌اند و این مسکو را نگران کرده است. شاید اگر پوتین با چنین ابتکار عمل‌هایی موافقت کند، تحت تأثیر نگرانی از این روندها در منطقه است و با هدف حفظ موازنه و یا ایجاد موازنه جدید است.

 

ترکیه، شریک نیمه‌‌راه بازیگران کلیدی منطقه

گل محمدی درعین‌حال رویکردهای اخیر ترکیه در معادلات دریای سیاه، جنوب قفقاز و روابطش با اوکراین و گرجستان را خلاف منافع روسیه ارزیابی کرد و گفت: از این بُعد، روسیه به‌هیچ‌وجه مایل نیست چنین ائتلاف‌هایی که ترکیه روی آن تمرکز می‌کند و حتماً در نهایت یک سری ابعاد ضد روسی هم خواهد داشت، شکل بگیرد. نگاه بازیگران اصلی و کلیدی این منطقه به ترکیه به‌مثابه یک شریک نیمه‌‌راه است؛ بازیگر و کنشگری که دائم در حال چرخش رویکردها و مواضع خود است و از این طریق می‌خواهد کارت بازی تولید کند تا امکان چانه‌زنی خود را در مقابل رقبا و متحدان، البته متحدان غربی، بالا ببرد.

وی تأکید کرد: جزئیات این طرح، منافع و تهدیدات مشترک آن روشن نیست و این ابهام وجود دارد که اساساً جمع‌کردن تمامی این کشورها تا چه حد می‌تواند واقع‌بینانه و عملی باشد. به همین دلایل نمی‌توان چندان نگاه مثبتی در رابطه با عملیاتی شدن آن داشت؛ چراکه اساساً تعدد بازیگران با ترجیحات و مطلوبیت‌های متفاوت و گاها متعارض و همچنین نفوذپذیری بالای ساختار تحولات امنیتی این منطقه و حضور و نفوذ برخی کنشگران خارجی مثل ناتو، اتحادیه اروپا و وجود برخی مناقشات مانند اوستیا و آبخازیا، کریمه و قره‌باغ، باعث می‌شود نتوان دورنمای مثبتی از چنین ابتکار عمل‌های دیپلماتیکی تا قبل از روشن شدن اهداف و جزئیات آن داشت.

این استاد دانشگاه همچنین به طرح ایران در رابطه با مناقشه قره‌باغ نیز اشاره کرد و با بیان اینکه متأسفانه طرح ایران مورد استقبال واقع نشد، توضیح داد: این طرح از ابعادی به واقعیت‌های میدانی نزدیک‌تر بود. درواقع نسبت به توافق آتش‌بسی که اکنون انجام شده، طرح ایران به‌مراتب می‌تواند صلح و وضعیت میدانی آن منطقه را پایدارتر نگه دارد، چراکه می‌توانست تعادلی را بین ارمنستان و آذربایجان و سایر کنشگرانی که درواقع آنجا ذینفع هستند، حفظ کند.

این کارشناس مسائل ترکیه در خصوص چرایی تصمیم ترکیه برای پرداختن به ایجاد ائتلاف شش‌گانه، ضمن تشریح تغییر سیاست خارجی ترکیه نسبت به دهه اول سال 2000 گفت: ما شاهد افزایش کنشگری مستقیم نظامی ترکیه در محیط پیرامونی خود هستیم. ترکیه از شرق مدیترانه، شمال آفریقا تا شامات و عراق و خلیج‌فارس گرفته تا جنوب قفقاز که محیط پیرامونی‌اش محسوب می‌شود، کنشگری مستقیم نظامی داشته است. حتی می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا ترک‌ها در آینده قابل پیش‌بینی ورود مستقیم نظامی به افغانستان داشته باشند.

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر ضرورت توجه به نیات مسکو در خصوص زمینه دادن به آنکارا برای تبدیل‌شدن به یکی از کنشگرهای اصلی در منطقه و عدم ایجاد بازدارندگی در این مسیر، گفت: به نظر می‌رسد این مسائل به‌شدت تحت تأثیر روند روابط مسکو با غرب و اهمیتی که در ترکیه و شرایط نوین بین‌المللی برای روسیه می‌تواند داشته باشد برمی‌گردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *