جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ناکارآمدی گروه مینسک و چشم‌انداز مبهم توافق صلح قره‌باغ

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مهم‌ترین چالش بحران قره‌باغ این است که به‌رغم توافق صلح اخیر، کماکان وضعیت آینده آن مبهم و نامعلوم است و همین مسئله می‌تواند سرچشمه و سرآغازی برای درگیری‌های مجدد بین آذربایجان و ارمنستان محسوب شود.

سید رضا میر طاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به پیشینه بحران قره‌باغ گفت: «بعد از شروع درگیری‌ها در قره باغ از سال ۱۹۸۸ و همچنین بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، درگیری‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبدیل به یک جنگ شد که تا آتش‌بس سال ۹۴ به طول انجامید، اما این آتش‌بس هیچ‌گاه پایدار نماند و درگیری‌ها تا همین اواخر ادامه داشت که در ظاهر با توافق صلحی به میانجی‌گری روسیه پایان یافته است، اما تحولات پس‌ازاین توافق ازجمله ادعای اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان برای دریافت غرامت از ارمنستان می‌تواند شعله‌های خاکستر این جنگ را مجدد روشن کند.»

میرطاهر با اشاره به بازدید اخیر رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از مناطق پس گرفته شده از ارمنستان و ادعای وی در خصوص اینکه قصد دارد از ایروان در دادگاه‌های بین‌المللی به دلیل خسارات وارده به ساختمان‌ها در منطقه کلبجر درخواست غرامت کند؛ اظهار داشت: «اساساً تحقق این‌گونه اقدامات و درخواست‌ها بستگی به‌زور یکی از طرفین و فشارهایی دارد که برطرف دیگر وارد می‌شود. در برهه فعلی، آذربایجان خود را پیروز مطلق جنگ اخیر در قره‌باغ قلمداد می‌کند و شاهد هستیم که الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی اخیر خود ارامنه را به تمسخر گرفت. این بیانگر آن است که طرف آذری خود را بسیار برتر تلقی می‌کند. لذا در این شرایط نابرابر خواهان پرداخت غرامت از سوی طرف ارمنی شده است.»

وی ادامه داد: «اما تحقق این مسئله در شرایط کنونی بسیار دشوار خواهد بود و شرایط آتی مشخص خواهد کرد که آیا ارامنه و ارمنستان حاضر خواهند شد که غرامتی به جمهوری آذربایجان بپردازند یا اینکه از این کار خودداری خواهند کرد.»

این کارشناس در خصوص چالش‌های احتمالی پیش‌رو در مسئله قره‌باغ بر سر راه ارمنستان و آذربایجان توضیح داد: «مهم‌ترین چالش این است که کماکان وضعیت آینده قره‌باغ به‌رغم توافق صلح اخیر نامعلوم و مبهم است و همین مسئله می‌تواند سرچشمه و سرآغازی برای درگیری‌های مجدد بین دو طرف محسوب شود. نکته دیگری که ممکن است مشکل‌ساز شود درخواست‌های مالی آذربایجان از ارمنستان است. چراکه طی سه دهه گذشته شهرستان‌های هفت‌گانه آذربایجان در اشغال ارمنستان بوده و ویرانی‌های زیادی در آنجا رخ داده است. همچنین بیش از یک و نیم میلیون نفر از جمعیت آن منطقه مجبور به خروج از خانه‌هایشان شدند که باید زمینه‌های بازگشتشان فراهم شود. بازسازی این مناطق محتاج میلیاردها دلار هزینه خواهد بود و این مسئله در چارچوب خواسته باکو از ایروان در مورد پرداخت غرامت قابل‌بررسی است. لذا تا زمانی که یک‌راه حل مرضی‌الطرفین و راه‌حلی که مردم قره‌باغ با اکثریت ارمنی از آن راضی نباشند حاصل نشود مسئله قره‌باغ کماکان لاینحل باقی‌مانده و به‌مثابه آتش زیر خاکستر است، ضمن آنکه سازمان‌ها و گروه‌های بین‌المللی ازجمله گروه مینسک نیز در حل این بحران عاجز بوده‌اند.»

 

دلایل ناکارآمدی گروه مینسک در حل بحران قره‌باغ

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره ناتوانی گروه مینسک در حل‌وفصل بحران قره‌باغ اظهار داشت: «در سال 1992، گروهی تحت عنوان گروه مینسک مرکب از آمریکا، فرانسه و روسیه به‌عنوان اعضای اصلی تشکیل شد و هدف این بود که این گروه بتواند زمینه‌های یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران قره‌باغ را فراهم کند. همچنین با تبادل‌نظر، گفتگو و مذاکراتی که با طرف‌های آذری و ارمنی انجام می‌دهد بتواند راه‌حلی را در این زمینه پیدا کند.»

میرطاهر درباره عملکرد این گروه گفت: «درواقع طی نزدیک به ۳۰ سال گذشته این گروه در تحقق هدف خود ناکام مانده و ما شاهد بودیم که نهایتاً بحران قره‌باغ از طریق نظامی به وضعیت کنونی رسید؛ یعنی با حمله جمهوری آذربایجان تحت حمایت شدید ترکیه در نهایت آذری‌ها توانستند ارمنی‌ها را وادار به عقب‌نشینی از شهرستان‌های هفت‌گانه اطراف قره‌باغ کنند. هرچند البته همچنان تکلیف خود منطقه قره‌باغ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»

میر طاهر در ادامه این گفتگو به دلایل ناکامی گروه مینسک در حل‌وفصل این بحران اشاره کرد و گفت:  دلیل ناکامی گروه مینسک در وهله اول به تصوری که طرفین این منازعه داشتند مربوط می‌شود. به‌بیان‌دیگر ارمنستان خود را در موضع پیروز می‌دید و این‌گونه تصور می‌کرد که آذربایجان قادر نیست اقدام مؤثری برای تغییر وضعیت نظامی در منطقه قره‌باغ انجام دهد. به‌ویژه با توجه به شکست‌های نیروهای آذری در جنگ‌های اوایل دهه ۹۰ این تصور ارمنی‌ها غالب بود.

میرطاهر دلیل دیگر ناکارآمدی گروه مینسک را عدم وجود اراده سیاسی در طرفین درگیری مخصوصاً ارمنستان برای یافتن یک‌راه حل سیاسی باهدف پایان دادن به این بحران عنوان کرد.

وی در پایان اظهار داشت: اما مسئله مهم‌تر این بود که اساساً گروه مینسک فاقد ابزارهای لازم برای اعمال‌نفوذ و تأثیرگذاری برطرف‌های این درگیری بود و همین مسئله باعث شده بود که به‌رغم چندین دور مذاکره دو و چندجانبه، هیچ‌گونه تغییری در وضعیت لاینحل قره‌باغ به وجود نیاید.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *