جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

Loading

بازگشت بایدن به برجام؛ چالش‌ها و اولویت‌ها

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: مهارچین و بازتنظیم راهبرد آمریکا در خاورمیانه مهم ترین اولویت های بایدن هستند. علیرغم اینکه موضوعات دیگری قبل از بازگشت به برجام در اولویت های بایدن قرار دارند، لیکن این احتمال وجود دارد که او سریع تر از زمانی که تصور می شود به برجام بازگردد.

دکتر رحمن قهرمانپور، پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه شکست دونالد ترامپ درنتیجه شمارش آرای مردمی در آمریکا و پیروزی جو بایدن باعث شده که ترامپ علاوه بر مطرح کردن مسئله تقلب در انتخابات، سیاست‌های خصمانه‌اش علیه ایران را نیز تشدید کند، افزود: در این راستا دولت وی اعلام کرده است سیلی از تحریم‌های تازه در راه است و واشنگتن قصد دارد در هماهنگی با اسرائیل و اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران، بازگشت بایدن به برجام را دشوار کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که دولت بایدن پیش‌روی خود خواهد داشت، اظهار داشت: «جو بایدن بعدازآنکه به کاخ سفید راه یابد با برخی دشواری‌ها مواجه خواهد شد؛ در وهله نخست با در نظر گرفتن سن بایدن، قابل پیش‌بینی است که وی یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای چهارساله خواهد بود و به تعبیری زمان او برای انجام اقدامات بزرگ و برجای گذاشتن یک میراث ماندگار محدود است؛ بنابراین در قبال مسئله ایران نیز بایدن خیلی فرصت ندارد.»

وی در ادامه افزود: «ضمن اینکه معنای این چهارساله بودن برای کشورهای خارجی این است که ممکن است آن‌ها وارد تعاملات بلندمدت با دولت آمریکا نشوند و منتظر باشند و ببینند که در سال 2024 چه کسی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده خواهد شد.»

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، مسئولیت دومی که دولت بایدن دارد این است که با توجه به رویکرد شخصی وی و سن و سالش، احتمالاً بوروکراسی آمریکا و حتی وزرا بیش از دولت ترامپ و دولت باراک اوباما ایفای نقش کرده و در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر خواهند بود. به عبارت ساده‌تر تصمیم‌گیری حالت متکثر و متنوعی خواهد داشت و دولت‌هایی که بخواهند با آمریکا وارد مذاکره شوند قاعدتاً باید با انواع تصمیم‌گیرندگان چانه‌زنی و مذاکره کنند. دراین‌بین مسئله ایران و برجام نیز از این قاعده مستثنا نیست و احتمالاً در این رابطه نیز شاهد چندصدایی خواهیم بود.

این کارشناس ادامه داد: «چالش دیگر به شخص ترامپ مربوط می‌شود که چند بعد دارد؛ نخست اینکه ترامپ تلاش دارد مشروعیت انتخابات در آمریکا را زیر سؤال ببرد که این مسئله برای بایدن که می‌خواهد تا دو ماه دیگر وارد کاخ سفید شود یک تهدید به شمار می‌رود. به‌ویژه در مذاکرات خارجی بایدن دیگر از اقتدار لازم برخوردار نخواهد بود. مخصوصاً اگر چالش‌های ترامپ تمام نشود و او همچنان ادعای تقلب در انتخابات را داشته باشد. البته چنین امری در سده گذشته در آمریکا سابقه نداشته و اولین بار است که در 130 سال اخیر در این کشور یک رئیس‌جمهور مستقر از پذیرش شکست خودداری می‌کند.»

قهرمانپور با اشاره به اینکه ممکن است ترامپ بخواهد با جلب‌نظر بزرگان حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات 2024 آماده شود، گفت: «هرچند این سناریو دور از انتظار است و احتمالاً حزب جمهوری‌خواه چنین ریسکی را نخواهد پذیرفت اما با توجه به شناختی که از ترامپ داریم بعید نیست که او از سرمایه و پولی که در اختیار دارد برای جمع کردن عده‌ای دور خود استفاده کند، شبکه تلویزیونی تأسیس کند و به‌صورت مستمر در 4 سال آینده دولت بایدن را نقد کند به این امید که در انتخابات 2024 به عرصه بازگردد و برنده انتخابات شود. در این صورت طبیعی است که شرایط پیش‌روی بایدن بسیار پیچیده خواهد شد و دولت وی برای رسیدن به توافق با دیگر کشورها و بازگشت به برجام با فشار افکار عمومی و حامیان ترامپ مواجه خواهد شد.»

قهرمانپور در پاسخ به این پرسش که برجام به‌عنوان دستاورد دمکرات‌ها چقدر برای بایدن اهمیت دارد و با توجه به سنگ‌اندازی‌های ترامپ، او چقدر برای بازگشت به این توافق تلاش خواهد کرد، توضیح داد: «به‌رغم اینکه ما در ایران تصور می‌کنیم که مسئله برجام خیلی برای بایدن و دولت آتی وی اولویت خواهد داشت امانگاهی به صحنه کلی چالش‌های پیش‌روی بایدن نشان می‌دهد که بازگشت به برجام جزو اولویت‌های وی نیست. چنانکه می‌توان گفت مهار چین و بازتنظیم راهبرد آمریکا در خاورمیانه مهم‌ترین اولویت‌های بایدن است»

وی ادامه داد: «البته معنای این حرف این نیست که برجام اهمیتی ندارد بلکه این حرف بدین معناست که شاید دولت بایدن اساساً به دنبال این نباشد که وقت زیادی را صرف مذاکره در مورد بازگشت به برجام کند بلکه اگر بخواهد این اقدام را عملی کند، سریع‌تر از زمانی که ما تصور می‌کنیم به برجام بازمی‌گردد و این مسئله را سریع‌تر از چیزی که تصور می‌شود حل خواهد کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *