جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

پیامدهای تحرکات نظامی ترکیه

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: در حال حاضر بخشی از تنش‌های ترکیه با کشورهای همسایه و مناطق پیرامونی‌اش ریشه در «مختصات و ویژگی‌های ژئوپلیتیکی» این کشور دارد.

دکتر میرقاسم بنی‌هاشمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تشدید تحرکات نظامی ترکیه در طی چند سال گذشته، اظهار داشت: «تحرکات نظامی ترکیه از خاورمیانه و شمال آفریقا تا قفقاز جنوبی گسترش‌یافته است، اما این کشور اخیراً خود را وارد معادلات پیچیده دریای مدیترانه نیز کرده است که هم بحث قبرس و هم اختلافاتی در خصوص جزایر و حوزه دریایی دریای اژه را شامل می‌شود، به‌طوری‌که در جنوب مدیترانه یعنی سواحل مصر، لیبی، لبنان و سرزمین‌های اشغالی، منافع سرزمینی و دریایی ترکیه با این کشورها تلاقی پیدا کرده است.»

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مختصات ژئوپلیتیکی تا حدود زیادی سیاست خارجی ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است. همچنان که حضور فعلی ترکیه در لیبی با در نظر گرفتن مختصات ژئوپلیتیکی این کشور قابل‌بررسی است. سوریه نیز در مرز ترکیه قرار دارد و به همین دلیل بحران در این کشور و مسئله کردها منجر به مداخله ترکیه در سوریه و همچنین در عراق شده است.

وی با اشاره به موقعیت دریای سیاه که یک دریای بسته است ادامه داد: «با در نظر گرفتن همین مختصات ژئوپلیتیکی، ترکیه در دریای سیاه تنشی با کشور خاصی ندارد و به‌نوعی با چند کشوری که در دریای سیاه ساحل دارند، به تفاهمی برای بهره‌برداری از منابع زیربستر و روی بستر دریا رسیده‌اند.»

بنی‌هاشمی در خصوص موضع‌گیری و نقش آنکارا در قبال مسئله قره‌باغ و اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان گفت: «در بحث قره‌باغ و قفقاز جنوبی به غیر از مختصات ژئوپلیتیکی، مختصات تاریخی ترکیه نیز مؤثر است.»

این کارشناس مسائل ترکیه همچنین گفت «اگرچه سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های ترکیه در مناطق پیرامونی ریشه در ویژگی‌های ژئوپلیتیک و تاریخی ترکیه دارد، اما تا حدود زیادی هم ریشه در میراث عثمانی این کشور دارد.»

وی در ادامه درباره پیامدهای تحرکات نظامی و سیاست خارجی ترکیه نیز افزود که تابه امروز این سیاست‌ها تا حدود زیادی بر اقتصاد ملی این کشور تأثیر گذاشته است. به‌ویژه که اکنون ارزش لیر ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بنی‌هاشمی با تشریح افزایش برخی تنش‌ها بین ترکیه و اروپا و پیامدهای آن نیز گفت: «اروپا اگرچه نسبت به اقدامات آنکارا بی‌توجه نبوده و چشم خود را بر اختلافات ترکیه با یونان و قبرس بر سر منابع گازی نبسته اما باید توجه داشت که سیاست خارجی اروپا در قبال ترکیه یک سیاست خارجی رادیکال و تند نیست.»

وی ادامه داد: «هرچند این تنش‌ها باعث شده تا در ترکیه، سرمایه‌گذاری به حداقل برسد و ارزش لیر نیز کاهش پیدا کند، این پیامدها در بلندمدت نیز می‌تواند برخی اهداف این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.»

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با اشاره به همکاری‌های استراتژیک ترکیه با روس‌ها هم در بحث تسلیحات نظامی و هم در بحث قفقاز جنوبی گفت؛ علیرغم اینکه اروپا و آمریکا به موقعیت ژئوپلیتیک ترکیه نیاز دارند اما این همکاری‌ها تا حدود زیادی اتحاد بلندمدت استراتژیک آنکارا-بروکسل را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بنی‌هاشمی درنهایت با تأکید بر این نکته که هم شخص اردوغان و هم‌حزب عدالت و توسعه، منش پراگماتیست و عملگرایانه‌ای دارند، ادامه داد: «به نظر می‌رسد آنکارا در بزنگاه یا شرایط سخت می‌تواند تعدیل جدی در سیاست خارجی خود در قبال اروپا یا حتی مناطق گازی مورد اختلاف در دریای مدیترانه داشته باشد. همچنان که اخیراً نیز شاهد بودیم ترکیه توافقی با یونان در رابطه با حل مسائل از طریق مذاکرات داشت و در هفته‌های اخیر لغو برخی مانورهای نظامی دو طرف و مذاکرات تلفنی وزرای خارجه دو کشور بیانگر آن است که طرفین سعی در کنترل تنش دارند و نمی‌خواهند بیش از این سطح تنش افزایش پیدا کند. چراکه افزایش تنش‌ها به ضرر اقتصاد ملی هم ترکیه و هم یونان خواهد بود.»

این کارشناس مسائل ترکیه در پایان نتیجه‌گیری کرد که مقامات آنکارا اگر مشاهده کنند که سطح تنششان با اروپا در حال افزایش است بدون شک آن را کنترل کرده و اجازه نخواهند داد که این مسئله به روابط دوجانبه طرفین بیش‌ازحد آسیب وارد آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *