جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

پیامدهای تحرکات نظامی ترکیه

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: در حال حاضر بخشی از تنش‌های ترکیه با کشورهای همسایه و مناطق پیرامونی‌اش ریشه در «مختصات و ویژگی‌های ژئوپلیتیکی» این کشور دارد.

دکتر میرقاسم بنی‌هاشمی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تشدید تحرکات نظامی ترکیه در طی چند سال گذشته، اظهار داشت: «تحرکات نظامی ترکیه از خاورمیانه و شمال آفریقا تا قفقاز جنوبی گسترش‌یافته است، اما این کشور اخیراً خود را وارد معادلات پیچیده دریای مدیترانه نیز کرده است که هم بحث قبرس و هم اختلافاتی در خصوص جزایر و حوزه دریایی دریای اژه را شامل می‌شود، به‌طوری‌که در جنوب مدیترانه یعنی سواحل مصر، لیبی، لبنان و سرزمین‌های اشغالی، منافع سرزمینی و دریایی ترکیه با این کشورها تلاقی پیدا کرده است.»

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مختصات ژئوپلیتیکی تا حدود زیادی سیاست خارجی ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است. همچنان که حضور فعلی ترکیه در لیبی با در نظر گرفتن مختصات ژئوپلیتیکی این کشور قابل‌بررسی است. سوریه نیز در مرز ترکیه قرار دارد و به همین دلیل بحران در این کشور و مسئله کردها منجر به مداخله ترکیه در سوریه و همچنین در عراق شده است.

وی با اشاره به موقعیت دریای سیاه که یک دریای بسته است ادامه داد: «با در نظر گرفتن همین مختصات ژئوپلیتیکی، ترکیه در دریای سیاه تنشی با کشور خاصی ندارد و به‌نوعی با چند کشوری که در دریای سیاه ساحل دارند، به تفاهمی برای بهره‌برداری از منابع زیربستر و روی بستر دریا رسیده‌اند.»

بنی‌هاشمی در خصوص موضع‌گیری و نقش آنکارا در قبال مسئله قره‌باغ و اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان گفت: «در بحث قره‌باغ و قفقاز جنوبی به غیر از مختصات ژئوپلیتیکی، مختصات تاریخی ترکیه نیز مؤثر است.»

این کارشناس مسائل ترکیه همچنین گفت «اگرچه سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های ترکیه در مناطق پیرامونی ریشه در ویژگی‌های ژئوپلیتیک و تاریخی ترکیه دارد، اما تا حدود زیادی هم ریشه در میراث عثمانی این کشور دارد.»

وی در ادامه درباره پیامدهای تحرکات نظامی و سیاست خارجی ترکیه نیز افزود که تابه امروز این سیاست‌ها تا حدود زیادی بر اقتصاد ملی این کشور تأثیر گذاشته است. به‌ویژه که اکنون ارزش لیر ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه و شخص رجب طیب اردوغان به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بنی‌هاشمی با تشریح افزایش برخی تنش‌ها بین ترکیه و اروپا و پیامدهای آن نیز گفت: «اروپا اگرچه نسبت به اقدامات آنکارا بی‌توجه نبوده و چشم خود را بر اختلافات ترکیه با یونان و قبرس بر سر منابع گازی نبسته اما باید توجه داشت که سیاست خارجی اروپا در قبال ترکیه یک سیاست خارجی رادیکال و تند نیست.»

وی ادامه داد: «هرچند این تنش‌ها باعث شده تا در ترکیه، سرمایه‌گذاری به حداقل برسد و ارزش لیر نیز کاهش پیدا کند، این پیامدها در بلندمدت نیز می‌تواند برخی اهداف این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.»

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی با اشاره به همکاری‌های استراتژیک ترکیه با روس‌ها هم در بحث تسلیحات نظامی و هم در بحث قفقاز جنوبی گفت؛ علیرغم اینکه اروپا و آمریکا به موقعیت ژئوپلیتیک ترکیه نیاز دارند اما این همکاری‌ها تا حدود زیادی اتحاد بلندمدت استراتژیک آنکارا-بروکسل را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بنی‌هاشمی درنهایت با تأکید بر این نکته که هم شخص اردوغان و هم‌حزب عدالت و توسعه، منش پراگماتیست و عملگرایانه‌ای دارند، ادامه داد: «به نظر می‌رسد آنکارا در بزنگاه یا شرایط سخت می‌تواند تعدیل جدی در سیاست خارجی خود در قبال اروپا یا حتی مناطق گازی مورد اختلاف در دریای مدیترانه داشته باشد. همچنان که اخیراً نیز شاهد بودیم ترکیه توافقی با یونان در رابطه با حل مسائل از طریق مذاکرات داشت و در هفته‌های اخیر لغو برخی مانورهای نظامی دو طرف و مذاکرات تلفنی وزرای خارجه دو کشور بیانگر آن است که طرفین سعی در کنترل تنش دارند و نمی‌خواهند بیش از این سطح تنش افزایش پیدا کند. چراکه افزایش تنش‌ها به ضرر اقتصاد ملی هم ترکیه و هم یونان خواهد بود.»

این کارشناس مسائل ترکیه در پایان نتیجه‌گیری کرد که مقامات آنکارا اگر مشاهده کنند که سطح تنششان با اروپا در حال افزایش است بدون شک آن را کنترل کرده و اجازه نخواهند داد که این مسئله به روابط دوجانبه طرفین بیش‌ازحد آسیب وارد آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *