جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

گام اخیر اتحادیه اروپا در راستای حفظ وحدت و همبستگی

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک دیپلمات کشورمان با بیان اینکه توافق سران اروپا بر سر تصویب بودجه مقابله با آثار رکودی شیوع کرونا، عامل توقف و یا کند شدن روند واگرایی این اتحادیه بود، گفت: این اجلاس و تلاشی که سران اروپا برای توافق انجام دادند، برای این بود که بتوانند اروپا را حفظ کنند و این پیامی است نه‌فقط به آمریکا، بلکه به‌کل جهان که آن‌ها در تلاش برای اینکه اروپا حفظ شود و ارزش‌ها و توانش گسترش پیدا کند، مصمم هستند.

جواد کچوئیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به توافق رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسر بودجه مقابله با آثار رکودی شیوع ویروس کرونا خاطرنشان کرد: اروپا در یکی دو سال گذشته دچار چند بحران بزرگ‌شده است. خروج بریتانیا از این اتحادیه و تأثیرات گسترده ژئوپلیتیک ناشی از آن، همه‌گیری و شیوع جهانی کرونا و مدیریت ضعیف مقامات و مسئولان اتحادیه اروپا در مقابله با آن، سیاست‌ها و رفتارهای ترامپ در مقابل اروپا و تلاش برای تضعیف بیش‌ازپیش آن و تشدید یک‌جانبه‌گرایی و تضعیف چندجانبه‌گرایی آرام‌آرام به سمتی می‌رفت که منجر به واگرایی و انشقاق در اتحادیه اروپا شود.

وی افزود: اقدامات یک‌جانبه و رفتارهای ملی‌گرایانه تعدادی از کشورهای مجموعه اتحادیه اروپا نه‌تنها همبستگی در اروپا را دچار شکاف‌های عمیقی کرده بود، بلکه اتحاد آن‌ها را نیز زیر سؤال برده و اعتماد میانشان را به‌شدت کاهش داده بود؛ چنانچه اروپا اقدام جدی‌ای در این زمینه انجام نمی‌داد روند واگرایی و حتی انشقاق در اروپا سرعت می‌گرفت.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اولین موارد کرونا اواسط فوریه 2020 در اروپا ظاهر شد و آن‌ها اصلاً آمادگی مقابله با این بحران را نداشتند، گفت: کشورهای اروپا به‌جای همکاری و کمک به یکدیگر مرزهایشان را بستند. اقدامات یک‌جانبه و ملی‌گرایانه‌ای را شروع کردند و مانع از ارسال تجهیزات پزشکی به سایر کشورهای عضو شدند. به همین دلیل هم بود که اروپا در مقطعی به کانون شیوع کرونا تبدیل شد.

 

توافق سران اروپا؛ عامل توقف و یا کند شدن روند واگرایی

کچوئیان با اشاره به پیامدهای شیوع کرونا در اروپا، اضافه کرد: بیش از یک‌میلیون شغل در همان ابتدا از دست رفت. درواقع ویروس کرونا ضعف روابط خارجی، اقتصاد، فرهنگ و صنعت، نظام بهداشت و رسانه‌های گروهی و سیستم اطلاع‌رسانی و مهم‌تر؛ عدم رعایت اخلاق و همبستگی در این اتحادیه را کاملاً آشکار ساخت. با آنچه سران اروپا به تصویب رساندند، روند واگرایی در اروپا را کند و یا احتمالا متوقف می کنند.

وی ضمن تشریح توافقات بودجه‌ای صورت گرفته میان رهبران اروپا برای تصویب بسته احیای اقتصادی، به دلیل انجام حدود 90 ساعت مذاکره پرتنش، این گفتگوها در اروپا را در 20 سال گذشته بی‌سابقه عنوان کرد و ادامه داد: آن‌ها برای دوره زمانی 2021 تا 2027 بسته‌ای برای کمک به رفع رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا و تضمین سرمایه‌گذاری لازم برای انقلاب سبز و دیجیتالی به ارزش حدود 1824/3 میلیارد یورو به مدت 7 سال تصویب کردند که از حیث حجم واقعاً بی‌سابقه است. البته این بودجه باید در مجلس اروپا به تصویب برسد.

 

توافق فرانسه و آلمان اتحادیه اروپا را نجات داد

این دیپلمات کشورمان همچنین با اشاره به آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در اروپا و کمک به کشورهایی که بیشترین آسیب‌ها را داشته‌اند، گفت: این اجلاس در بیست و هفتمین سالگرد تأسیس اروپا با حضور بیست‌وهفت عضو آن انجام شد و آنچه منجر به تصویب این بودجه‌ شد، توافق فرانسه و آلمان بود. اگر این دو کشور با هم همکاری نمی‌کردند و به تفاهم نمی‌رسیدند، این بودجه تصویب نمی‌شد. در این صورت می‌توان گفت روند واگرایی و انشقاق در اروپا سرعت بیشتری به خود می‌گرفت. با تصویب این توافقنامه اروپا نفسی کشید و اعضا نشان دادند که همچنان می‌خواهند متحد در کنار هم باشند.

کچوئیان با بیان اینکه تجربه نشان داده اگر مجلس اروپا این توافق را تصویب کند، عملیاتی خواهد شد، افزود: البته ممکن است در روند کار مشکلاتی پیش آید؛ اما اگر اروپا این اقدام را عملیاتی نکند چالش‌های بزرگی در مسیرش خواهد داشت. اگر در اجرای این تصمیمات موفق نشوند و همچنین چنانچه نتوانند تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را جبران کنند، روند واگرایی آغاز خواهد شد. درواقع فرانسه و آلمان با توافقی که بر سر این بودجه کردند، اتحادیه اروپا را نجات دادند.

این کارشناس تحولات اروپا ضمن تأکید بر اینکه تلاش سران اروپا برای حفظ اتحادیه در شرایط تشدید فشارهای آمریکا بر اروپا و تهدید تحریم شرکت‌های اروپایی بود، گفت: ترامپ اروپا را رقیب جدی خود می‌دید. حمایت آشکار او از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تقسیم آن به اروپای جدید و قدیم و تلاش برای فروپاشی‌اش، خروج از برجام به‌عنوان یک دستاورد مهم اتحادیه در سیاست خارجی و امنیت مشترک و همچنین بی‌توجهی به امنیت اروپا و خروج از موافقت‌نامه‌ها و توافقات بین‌المللی که درواقع تشدید یک‌جانبه‌گرایی بود و افزایش مناقشات تجاری و استفاده از سیاست تحریم در قبال کشورهای جهان و تأثیرات آن بر تجارت و اقتصاد اروپا، گسستی را در روابط اروپا و آمریکا ایجاد کرده است.

 

پیام به آمریکا برای حفظ اتحادیه اروپا

وی ادامه داد: از طرفی نیاز اروپا به آمریکا مانع از نقش‌آفرینی مستقل آن‌ها شده است و اروپا هویت مستقل خود را آرام‌آرام از دست داده است. البته چنانچه ترامپ در دور دوم پیروز شود، اقدامات آمریکا در جهت واگرایی و انشقاق در اروپا سرعت خواهد گرفت.

کچوئیان گفت: این اجلاس و تلاشی که سران اروپا برای توافق انجام دادند، برای این بود که بتوانند اروپا را حفظ کنند و این پیامی است نه‌فقط به آمریکا، بلکه به‌کل جهان که آن‌ها در تلاش برای اینکه اروپا حفظ شود و ارزش‌ها و توانش گسترش پیدا کند، مصمم هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *