جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading
رایزنی محرمانه اعراب و سوریه

موازنه جدید قدرت علیه ترکیه

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین و کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه تحرکات اخیر کشورهای عربی علیه ترکیه، توازن قوای جدیدی را شکل خواهد داد، گفت: اگر اردوغان به این موضوع توجه نشان ندهد، شاید در آینده این محور بیش از گذشته خود را در برابر ترکیه تقویت کند.

احمد دستمالچیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به سفر محرمانه رئیس سازمان اطلاعات مصر به سوریه، دیدار با مقامات این کشور در دمشق و اخبار منتشر شده مبنی بر بحث درباره راهکار مقابله با ترکیه در کشورهای عربی خاطرنشان کرد: بعدازاینکه ترکیه در سوریه به‌طور مستقیم حاکمیت ملی این کشور را نقض و با تروریست‌های ادلب همراهی و آن‌ها را به لیبی اعزام کرد، شاهد همراهی و اتحاد جدیدی میان کشورهای عربی علیه ترکیه هستیم.

 

شکل‌گیری توازن قوای جدید

وی افزود: با توجه به اختلافات شدید میان مصر و ترکیه پس از سقوط مرسی و روی کار آمدن السیسی، مقامات مصر و برخی کشورهای عربی به دنبال برقراری توازن‌های بین العربی هستند تا نشان دهند از سوریه در برابر تجاوزات ترکیه حمایت می‌کنند. این تحرکات، توازن قوای جدیدی را شکل خواهد داد، خصوصاً اینکه مصر با توجه به وزنه عربی سنگینی که دارد می‌تواند بر معادلات علیه ترکیه در عالم عربی تاثیرگذار باشد.

سفیر پیشین ایران در لبنان ضمن تأکید بر اهمیت این سفر و موضوعات مطرح‌شده در آن، به تحولات اخیر در لیبی اشاره کرد و افزود: اخیراً شاهد سفر هیئت لیبیایی از طرف حفتر به سوریه نیز بودیم، چرا که حفتر به دلیل اعزام نیروی نظامی از سوی ترکیه به لیبی با این کشور اختلافات شدیدی دارد. باید این تحولات را در کنار هم بررسی کرد و می‌توان آن مذاکرات را پشتوانه و ضمانت این سفر قرار داد.

دستمالچیان تحولاتی را که در جهان عرب روی می‌دهد، علیه سیاست‌های ترکیه ارزیابی کرد و گفت: در شرایط کنونی جهان عرب بیش از گذشته به حمایت از سوریه توجه نشان می‌دهد. ضمن اینکه از زمانی که عثمانی‌ها جهان عرب را اشغال کردند، اعراب به‌طورکلی دیدگاه مثبتی نسبت به این کشور ندارند و با دید منفی به تحرکات ترکیه نگاه می‌کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان سیاست‌های اخیر ترکیه را در راستای طرح مجدد رویکرد نوعثمانی دانست و افزود: اقدامات دولت اردوغان باعث شده برانگیختگی عربی و ذهنیت تاریخی آن‌ها دوباره زنده شود و به آن‌ها این توجه را بدهد که باید جلوی تجاوز و توسعه‌طلبی ترکیه گرفته شود.

 

ذهنیت عربی به نفع ترکیه نیست

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه همچنین اختلافات عربستان و ترکیه را دیرینه برشمرد و گفت: در شرایط کنونی ذهنیت عربی به نفع ترکیه نیست و همین باعث می‌شود محور عربی بیش از گذشته علیه ترکیه متحد شوند. ضمن اینکه رویکرد نوعثمانی اردوغان و به‌ویژه نظر سوئی که از گذشته نسبت به ادلب نشان داده، باعث شده موازنه قدرت جدیدی به وجود بیاید که آثار خود را نشان خواهد داد.

دستمالچیان با اشاره به اعزام گروه‌های تروریستی حامی ترکیه از شمال سوریه به لیبی که در سفر رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر به دمشق مورد بحث قرار گرفته است، اظهار داشت: لیبی برای امنیت ملی مصر بسیار اهمیت دارد و به‌نوعی حیاط‌خلوت این کشور از نظر امنیتی بوده است. هرگونه تحولاتی در لیبی مستقیماً بر امنیت ملی مصر اثر می‌گذارد. کنش‌ها و واکنش‌هایی که میان اعراب شاهد هستیم نتیجه تحرکاتی است که ترکیه انجام می‌دهد و جهان عرب هم به آن واکنش نشان می‌دهد.

 

تقویت محور عربی علیه ترکیه

وی تأکید کرد: اگر اردوغان نسبت به این موضوع توجه نشان ندهد شاید در آینده این محور بیش از گذشته خود را در برابر ترکیه تقویت کند و این همان چیزی است که روس‌ها هم خواهان ایجاد آن هستند تا از این فرصتی که به دست می‌آید استفاده لازم را ببرند.

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دولت اردوغان، ادامه داد: ترکیه به دلیل مشکلات عدیده‌ای که در داخل به لحاظ اقتصادی و همچنین بالا گرفتن بحران قومیت‌ها دارد، در تلاش است بحران‌های موجود خود را به خارج از ترکیه منتقل کند. زمانی مسئله کردها و زمانی هم موضوع ادلب را پیش می‌کشد و با این‌ها بازی می‌کند و یا مسئله فشار بر اروپا از طریق آزادسازی آوارگان سوری را دنبال می‌کند.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد این کشور آینده آرامی نداشته باشد و بیش از گذشته به سمت بحران‌ها کشیده شود. نیروهای مخالف این دولت از تضادهای داخلی ترکیه و خصوصاً تحرکات گذشته دولت و مسائلی که در سفر اردوغان به مسکو پیش آمد استفاده خواهند کرد و او را بیش از گذشته تحت‌فشار قرار خواهند داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *