جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران – مسکو

مدیر بخش بین‌الملل راسیا سگودنیا در گفتگویی گفت: ایران و روسیه با یک هدف مشترک به مقابله با غرب و اآریکا پرداخته، متحد شدند و همکاری‌ها را در این قالب پیش بردند.

کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست

تهران- ایرنا- «ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

دانشگاه ایلینوی دانشجویان را به بازداشت و تعلیق تهدید کرد

تهران-ایرنا- با ادامه اعتراضات دانشجویی در آمریکا، دانشگاه ایلینوی دانشجویان را تهدید کرد که اگر از چادر زدن [در محوزه دانشگاه] با هدف حمایت از فلسطین  و مخالفت با رژیم صهیونیستی دست بر ندارند، با بازداشت و تعلیق مواجه خواهند شد.

برگزاری همایشی درباره ابن‌سینا در ایرلند

لندن – ایرنا – همزمان با چهلمین سال افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایرلند، همایشی به منظور معرفی مشترکات فرهنگی، ادبی و تاریخی دو کشور، با محوریت ابن‌سینا دانشمند بلند آوازه و برجسته ایرانی در دوبلین برگزار شد.

Loading

نتایج نشست الجزایر درباره لیبی

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در اجلاس الجزایر تصمیمات قاطع و قابل قبولی که بتواند به درگیری‌های لیبی پایان دهد، اتخاذ نشد؛ چرا که در این اجلاس تنها به حضور کشورهای حامی ژنرال حفتر بسنده شد و کشورهای حامی دولت وفاق ملی به ریاست فایز سراج، امکان حضور در این نشست را پیدا نکردند. جعفر قنادباشی - کارشناس مسائل خاورمیانه

پس از برگزاری نشست برلین درباره لیبی، پنج‌شنبه سوم بهمن‌ماه نشست دیگری در الجزایر با همین موضوع البته میان کشورهای همسایه لیبی برگزار شد. شرکت‌کنندگان در نشست کشورهای همسایه لیبی با قدردانی از نتایج اجلاس اخیر برلین بر مخالفت خود با دخالت نیروهای مسلح خارجی در لیبی تأکید کردند. ازجمله سامح شکری، وزیر خارجه مصر تأکید داشت که اجلاس برلین به قطعنامه‌های الزام‌آوری برای همه طرف‌ها و در رأس آن‌ها پایبندی به آتش‌بس و تحریم تسلیحاتی لیبی ختم شد.

این در حالی است که با وجود برگزاری نشست برلین با هدف برقراری آتش‌بس در لیبی، درصحنه‌های میدانی و سیاسی تغییرات عمده‌ای مشاهده نمی‌شود. حتی می‌توان گفت که تحولات کنونی بیانگر تشدید اختلافات در خصوص روند آینده تحولات این کشور است. این همان چیزی است که شاید شرکت‌کنندگان در اجلاس برلین پرهیز از آن را ازجمله ضرورت‌های کنونی قلمداد کرده‌اند.

در اجلاس برلین همه شرکت‌کنندگان بر ضرورت برقراری آتش‌بس و به‌ویژه توقف ارسال تسلیحات جدید تأکید داشتند و این اجلاس را سرآغاز یک سلسله فعالیت‌های دیپلماتیک جدید برای پایان دادن به بحران لیبی توصیف کردند. درواقع بر اساس این تأکیدات بود که نشست کشورهای همسایه لیبی در الجزایر برگزار و از آن به‌عنوان گامی در راستای اجرای تصمیمات برلین یاد شد.

البته در اجلاس الجزایر نیز تصمیمات قاطع و قابل قبولی که بتواند به درگیری‌های لیبی پایان دهد، اتخاذ نشد؛ چراکه در این اجلاس تنها به حضور کشورهای حامی ژنرال حفتر بسنده شد و کشورهای حامی دولت وفاق ملی به ریاست فایز سراج امکان حضور در این نشست را پیدا نکردند.

این بدان معناست که این دسته از کشورها می‌کوشیدند تا همانند حامیان اجلاس برلین بر خطرات حضور ترکیه و روسیه در لیبی و تحرکات این دو کشور تأکید کنند و تحت عنوان شعار ضرورت برقراری آتش‌بس در لیبی از کوشش‌های دولت ترکیه و روسیه برای حضور گسترده‌تر در این کشور جلوگیری نمایند.

درواقع آنچه درصحنه‌های سیاسی و بین‌المللی مربوط به لیبی مشاهده می‌شود صف‌آرایی دو دسته از کشورهایی است که به‌نوعی خود را در روند تحولات این کشور نفت‌خیز ذینفع می‌دانند و نگران آن هستند که رقبای آن‌ها در گروه و دسته مقابل از شرایط کنونی سوءاستفاده کرده و زمام روند تحولات آینده را در دست بگیرند، یعنی همان چیزی که زمینه‌های تشدید درگیری‌های نظامی در لیبی را فراهم می‌کند و یا لااقل از فرو نشستن آتش این درگیری‌ها که دور جدید آن از 9 ماه پیش آغاز شده، ممانعت می‌کند.

گزارش‌های ارسالی از لیبی بر چنین صف‌آرایی جدیدی تأکید دارد و برقراری آتش‌بس در شرایط کنونی را امری غیرممکن یا لااقل دشوار نشان می‌دهد. بااین‌حال سازمان ملل متحد و کشورهای غربی عضو دائمی شورای امنیت درصدد هستند تا از قابلیت‌های این سازمان برای دست‌اندازی‌های ترکیه یا روسیه بر لیبی جلوگیری کنند؛ به‌عبارت‌دیگر فرایند تولید و صدور نفت لیبی را تحت نظارت خود قرار دهند.

می‌توان پیش‌بینی کرد که طی هفته‌های آینده نشست‌های دیگری نیز در خصوص تحولات برگزار شود. همچنان که اینک دستگاه‌های دیپلماسی کشورهای هر دو جناح فعالیت‌هایی را به نفع پیشبرد سیاست‌های خود در لیبی به کار گرفته‌اند و شاهد هستیم که دیدارها و رفت‌وآمدهای مقامات سیاسی این کشورها با یکدیگر روند رو به افزایشی را طی می‌کند. این در حالی است که مردم لیبی خسته از جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی چندین ساله خواستار برقراری آرامشی هستند که زمینه‌های برپایی ساختار سیاسی قابل قبولی را در این کشور ایجاد کند و به ناامنی‌ها و نابسامانی‌های ناشی از نبود یک دولت مقتدر و فراگیر پایان دهند.

موضوعی که به‌نوعی در اجلاس برلین نیز به آن اشاره شد ولیکن به دلیل شدت اختلافات بین سران و مقامات شرکت‌کننده هیچ‌گونه تصمیمی راجع به آن اتخاذ نگردید. مردم لیبی به آینده هیچ‌کدام از دو دولت کنونی در این کشور دل نبسته‌اند و خواستار آن هستند که با تصویب قانون اساسی جدید، زمینه مشارکت آن‌ها بر پایه دولتی مردم‌سالار فراهم آید.

حال‌آنکه شرکت‌های بزرگ فروشنده تسلیحات و همچنین شرکت‌های بزرگ نفتی آینده دیگری را برای این کشور کم‌جمعیت متصور هستند و تداوم درگیری‌ها در این کشور نفت‌خیز را ازجمله راه‌های ممکن برای دستیابی به سود بیشتر به شمار می‌آورند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *