جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

Loading

کابینه جدید لبنان و کارشکنی‌های داخلی و خارجی

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کابینه جدید لبنان و تغییراتی که در نظر گرفته شده را طبق مطالبه مردم و معترضان این کشور دانست و درعین‌حال تأکید کرد: در شرایط کنونی بازگشت امنیت و ثبات به لبنان بسیار دشوار است.

دکتر سید رضی عمادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه کابینه جدید لبنان به لحاظ ترکیب اعضا تفاوت‌هایی با کابینه‌های قبلی ازجمله کابینه آقای سعد الحریری دارد، تعداد وزرای کابینه را به‌عنوان اولین تفاوت برشمرد و خاطرنشان کرد: کابینه سعد الحریری با 30 وزیر تشکیل شد اما کابینه حسان دیاب 20 وزیر دارد.

 

تفاوت‌های کابینه جدید با سایر دولت‌ها در لبنان

وی با تأکید بر اینکه تغییرات کابینه، مطالبه مردم و معترضان بوده است، ادامه داد: مردم این کشور بر افزایش هزینه‌های دولت اعتراض داشتند و آن را به‌عنوان یکی از علل مشکلات اقتصادی کشور مطرح می‌کردند. در شرایط فعلی با کاهش شمار وزرا بخشی از این هزینه‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن کابینه آقای دیاب، برخلاف کابینه آقای حریری، از افرادی تشکیل‌شده که کمتر شناخته‌شده‌اند. مردم خواستار این بودند که کابینه از افراد تکراری تشکیل نشود و آقای دیاب این خواسته مردم را برآورده کرده و از افراد کمتر شناخته شده که تاکنون پست وزارت نداشته‌اند استفاده کرده است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: درحالی‌که در گذشته افرادی که مامور تشکیل کابینه می‌شدند ماه‌ها برای تشکیل کابینه زمان نیاز داشتند، آقای دیاب توانست تنها در عرض 32 روز کابینه جدید را تشکیل دهد و این موفقیت بزرگ برای ایشان و همچنین گروه‌هایی که از او حمایت کردند محسوب می‌شود. آقای حریری در سال 2018 وقتی مامور تشکیل کابینه شد هشت ماه تشکیل کابینه جدید زمان برد، یا «تمام سلام» وقتی در سال 2013 مامور تشکیل کابینه شد هم هشت ماه زمان برد تا کابینه را تشکیل دهد.

عمادی بابیان اینکه کابینه جدید لبنان وجه حزبی چندانی ندارد، گفت: از 20 وزیر، 10 وزیر مسلمان و 10 وزیر مسیحی هستند و گرایش حزبی افراد در کابینه کمتر دیده می‌شود. درنتیجه می‌توان گفت این کابینه همان‌طور که قول داده‌شده بود کابینه‌ای تکنوکرات و متخصص است. ممکن است افراد سیاسی هم در آن حضور داشته باشند اما غالب افراد تکنوکرات هستند و کابینه رنگ و بوی سیاسی ندارد تا بتواند لبنان را از مرحله سختی که در آن قرار گرفته عبور دهد.

 

کارشکنی‌های مخالفان در مسیر تشکیل کابینه

این استاد دانشگاه در رابطه بااینکه آیا با معرفی این کابینه ناآرامی‌ها و اعتراضات در لبنان می‌تواند فروکش کند، گفت: زمانی که در مجلس درباره نخست‌وزیری آقای حسان دیاب رأی‌گیری شد، 44 نماینده مجلس حضور پیدا نکردند. ازجمله 18 عضو متعلق به جریان المستقبل، در رأی‌گیری حضور نداشتند. آن‌ها در ادامه اعلام کردند که ما اگرچه در رأی‌گیری شرکت نکردیم اما مانع تشکیل کابینه نیستیم. به نظر می‌رسد این‌یک سیاست اعلامی بوده و در عمل و در سیاست اعمالی قضیه متفاوت است، چراکه بعدازآن شاهد کارشکنی‌هایی در فرآیند تشکیل کابینه بودیم.

 

جریانی در حال هدایت و سازمان‌دهی اعتراضات در داخل لبنان است

وی با اشاره به اعتراضات خشونت‌آمیز مخالفان پس از اعلام اسامی وزیران کابینه دیاب در لبنان، اضافه کرد: با معرفی کابینه‌ای که مردم و معترضان خواستار آن بودند چرا در همان نخستین ساعات اعتراضاتی برگزار شد! با توجه به شرایطی که لبنان دارد به نظر می‌رسد جریانی در حال هدایت و سازمان‌دهی اعتراضات در داخل لبنان است که می‌تواند همان جریانی باشد که در زمان رأی‌گیری برای معرفی نامزد نخست‌وزیری شرکت نکردند، ازجمله جریان المستقبل.

 

مداخلات خارجی در لبنان

وی با اشاره به برخی اظهارات مقامات فرانسه مبنی بر اینکه وزرای جدید لبنان باید برای جامعه بین‌الملل قابل‌اعتماد باشند، ادامه داد: مسئله دیگر این است که زمانی که آقای دیاب معرفی شد برخی جریان‌های داخلی مخالفت کردند و برخی بازیگران خارجی ازجمله عربستان و ایالات‌متحده آمریکا هم با آن‌ها هم‌صدا شدند. اگرچه این مخالفت‌های خارجی صریح و رسمی اعلام نشد اما تلویحی این موضوع را مطرح کردند. همان زمانی که نام آقای دیاب مطرح شد یکی از مقامات آمریکایی به لبنان سفر کرد و در آنجا مجدداً بحث معرفی نخست‌وزیر جدید را مطرح کرد.

عمادی تأکید کرد: این‌ها نشان می‌دهد خواسته‌ای که مخالفان حزب‌الله داشتند در فرایند معرفی نخست وزیر جدید محقق نشده است. آن‌ها تلاش کردند در فرایند تشکیل کابینه به اهدافشان برسند که موفق نبودند بنابراین امروز مطرح می‌کنند که حسان دیاب نامزد وابسته به حزب الله است درحالی‌که ایشان اعلام کرد من وابستگی به هیچ جناحی ندارم و نامزد مستقل هستم.

وی توضیح داد: اگرچه حزب‌الله و متحدانش و یا به‌طورکلی ائتلاف مقاومت، در مجلس از معرفی حسان دیاب به‌عنوان نخست‌وزیر جدید حمایت کردند اما این دلیلی بر وابسته بودن حسان دیاب نمی‌شود. بااین‌حال این گروه‌ها در داخل و بازیگران خارجی تلاش می‌کنند که این اعمال فشار را به دیاب داشته باشند تا از همسویی زیاد با حزب‌الله و ائتلاف مقاومت خودداری کند.

 

موفقیت کابینه جدید به معنای پایان سیاسی حریری در لبنان

این کارشناس مسائل خاورمیانه بابیان اینکه تداوم اعتراضات یکی از راه‌های ناکام گذاشتن کابینه دیاب است که باعث تشدید ناامنی‌ها می‌شود، ادامه داد: تشکیل کابینه جدید و روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید و موفقیت آن، به معنای پایان سعد الحریری هم در لبنان محسوب می‌شود. خاندان الحریری به‌نوعی از عرصه قدرت کنار گذاشته می‌شوند و این هم دلیل محکمی است برای اینکه این ناامنی‌ها ادامه داشته باشد.

وی تأکید کرد: نباید فراموش کنیم آقای الحریری بعد از استعفا، به دنبال این بود که امتیازهایی بگیرد و مجدداً به کرسی نخست‌وزیری بازگردد؛ اما این اتفاق نیفتاده و اکنون دیگر رسماً آقای حریری کنار رفته و دولت جدید شکل‌گرفته است. این‌ها چالش‌های مهمی است که دولت جدید با آن مواجه است و تداوم ناامنی هم در همین راستا می‌تواند ارزیابی شود.

عمادی در خصوص عملکرد مجلس در قبال رأی اعتماد به وزرای دیاب در روزهای آینده، گفت: جلسات رأی اعتماد پر چالش نخواهد بود، چراکه آقای دیاب 69 رأی مجلس را به دست آورده و همین تعداد رأی کفایت می‌کند. ممکن است یکی دو وزیر رأی نیاورد، اما کلیت کابینه رأی می‌آورد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، بلکه در ادامه کار این کابینه است که مشکلات جدی‌تری پیش روی قرار خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حرکتی در سطح منطقه به‌خصوص در لبنان و عراق آغازشده که این دو کشور ثبات و آرامش نداشته باشند؛ چراکه گروه‌های مقاومت در این دو کشور حضور پررنگ و برجسته‌ای دارند؛ ازجمله حزب‌الله در لبنان.

 

بازگشت امنیت و ثبات به لبنان بسیار دشوار است

وی بازگشت امنیت و ثبات به لبنان را بسیار دشوار ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایطی که این کشور دارد و منافع و سیاست‌هایی که بازیگران خارجی دنبال می‌کنند، تحقق این امر برای دولت جدید سخت است؛ اما آنچه می‌تواند به دولت جدید کمک کند این است که در گام اول شفاف و صادقانه با مردم برخورد کند و در گام دوم تلاش کند مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را با اتخاذ سیاست‌های عقلانی و مدبرانه کاهش دهد. اگر در حوزه عملکردی این‌گونه بتواند رفتار کند احتمال اینکه ناآرامی‌ها در لبنان فروکش کند وجود دارد.

عمادی افزود: در غیر این صورت برداشت من این است که بازیگران داخلی ازجمله المستقبل و سعد الحریری که پایگاه‌های نسبتا قوی و حامیان سرسختی دارند و بازیگران خارجی اجازه ثبات و آرامش به لبنان را نمی‌دهند. اگر هم ثبات و آرامشی برقرار شود کوتاه‌مدت خواهد بود و اگر دولت نتواند از این ثبات و آرامش کوتاه‌مدت در جهت تأمین مطالبات مردم استفاده کند امکان بازگشت ناآرامی‌ها در لبنان زیاد است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *