جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ترور سردار سلیمانی؛ کج‌فهمی راهبردی آمریکا

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران یکی از اهداف آمریکا در ترور شهید سلیمانی را بازسازی بازدارندگی‌اش برشمرد و گفت: راهبرد آمریکا تغییر نکرده، بلکه بیشتر شاهد اشتباه محاسباتی هستیم، آن‌ها در ارزیابی‌های راهبردی‌شان دچار مشکل شدند.

دکتر ناصر هادیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره انگیزه آمریکا برای ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: تصور آمریکا این بود که با توجه به رویدادهای داخلی در ایران و منطقه‌ای در عراق و لبنان، ایران در موضع ضعف قرار دارد.

وی افزود: در واقع تصورشان این بود که فرصت غیرمترقبه‌ای برای آن‌ها ایجاد شده و با اطلاعاتی که به دست‌شان رسید، در موقعیتی قرار گرفته‌اند که می‌توانند سردار سلیمانی را در بغداد ترور کنند. تصورشان این بود که اگر چنین عملیاتی داشته باشند، ایران در جایگاهی نیست که بخواهد پاسخی به آن دهد و در نتیجه می‌تواند پیامدهای آن را کنترل کند.

 

بازسازی بازدارندگی؛ یکی از اهداف آمریکا

وی در تشریح هدف دیگر آمریکا از ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی گفت: به خاطر اتفاقاتی که در خلیج فارس رخ داد و همچنین انفجارها در آرامکو و سقوط پهپاد آمریکا، در مجموع بازدارندگی آمریکا دچار خدشه شده بود. از دیدگاه آن‌ها خدشه دار شدن توان بازدارندگی برایش بسیار بد ارزیابی می‌شد و این مسئله در برابر متحدان منطقه‌ای‌شان بسیار تعیین‌کننده بود. مقامات آمریکا با هدف بازسازی آن بازدارندگی دست به ترور شهید سلیمانی زدند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هدف دیگر آمریکا این بود که به متحدان منطقه‌ای‌اش بگوید وارد عمل می‌شود و می‌تواند دست به چنین اقدامی هم بزند. موضوعی که از نظر این کشور، در درازمدت اهمیت دارد.

 

ترامپ فهم استراتژیک بین‌المللی ضعیفی دارد

هادیان در همین حال با بیان اینکه ترامپ فردی است که فهم استراتژیک بین‌المللی ضعیفی دارد و چندان هم دغدغه‌های بین‌المللی ندارد، گفت: او نمی‌تواند تبعات اقداماتش را به خوبی ارزیابی کند و آن‌ها که اطرافش هستند هم آن پختگی لازم را ندارند. پیش از این افرادی چون «جیمز متیس» و ژنرال «هربرت مک مستر» در اطراف او بودند که می‌توانستند مانعی برایش باشند، اما افراد فعلی حتی شاید تشویقش هم بکنند. این مسئله باعث شد که او چنین مخاطره‌ای داشته باشد.

 

شاهد اشتباه محاسباتی هستیم

این استاد دانشگاه در این باره که آیا آمریکا در قبال منطقه تغییر رویکردی را در برنامه دارد، گفت: تغییر راهبردی اتفاق نیفتاده، به نظر من بیشتر شاهد اشتباه محاسباتی هستیم و آن‌ها ارزیابی‌های استراتژیک‌شان دچار مشکل بوده است.

هادیان افزود: اگر منظور از تغییر راهبردی، بازسازی بازدارندگی است، می‌توان گفت بله، این اتفاق افتاده است؛ اما اگر تغییر راهبرد، مداخله نظامی و مستقیم تعبیر شود، من آن را قبول ندارم. فراموش نکنیم اگر آمریکا به دنبال جنگ بود، می‌توانست کارهای دیگری انجام دهد؛ و با تقبل ریسک بسیار بالا ضربات سنگینی به برخی تاسیسات مهم وارد و خسارات زیادی را تحمیل نماید.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه در خصوص ایران تغییر راهبردی را دنبال می‌کنند، تبلیغاتی و بی‌معنا دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند بازدارندگی‌شان را بازسازی کنند. ملزومات بازسازی بازدارندگی طیفی از رفتارها است. بازدارندگی برای آمریکا راهبرد مهمی است و شکست بازدارندگی از دید آن‌ها امکان جنگ را افزایش می‌دهد.

 

سردار سلیمانی مهم‌ترین سرباز قرن اخیر ما

هادیان با بیان اینکه از دو بعد بسیار مهم «نمادین» و «واقعی» می‌توانیم شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را بررسی کنیم، ادامه داد: از جنبه نمادین بالاخره آقای قاسم سلیمانی مهم‌ترین سرباز قرن اخیر ما است. نمی‌توانم به فرد دیگری فکر کنم که به لحاظ نمادین به اندازه ایشان در جایگاه قهرمان ملی قرار بگیرد، نه در پیش از انقلاب و نه در زمان جمهوری اسلامی و نه حتی در زمان جنگ هیچ کسی در اندازه‌های امروز ایشان ظاهر نشد؛ اما به هر صورت این جایگاه نمادین بسیار مهم بود.

این استاد دانشگاه افزود: نباید فراموش کرد که از نظر آمریکایی‌ها بالاخره آقای سلیمانی یک فرد است و آن‌ها با خود فکر می‌کردند ایران در محاسباتی که انجام می‌دهد به این نتیجه می‌رسد که هر چند او بسیار مهم بوده، اما بالاخره یک فرد است و یک فرمانده و ایران به خاطر یک فرد ریسک بزرگی را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: آمریکا منتظر پاسخ متناسب است و گویا فکر می‌کند شاید به نفعش باشد که واکنش متقابلی نداشته به این سبک پاسخ نداشته باشد چون در هر حال، به این خاطر که به لحاظ نمادین شخصیت بزرگی را ترور کرده، بازدارندگی خود را تثبیت و بازسازی کرده است.

 

شهادت سردار سلیمانی زمینه ساز خروج نظامیان آمریکا از عراق

این استاد دانشگاه تهران درباره اینکه آمریکا می‌خواست ایران را در عراق بدنام و از آن مشروعیت‌زدایی کند، تصویب قطعنامه خروج نظامیان آمریکا از عراق در مجلس این کشور را مسئله بسیار مهمی برشمرد و گفت: بالاخره یکی از مهم‌ترین اهداف آقای سلیمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق بود. حاج قاسم سلیمانی اگر در دوران حیاتش نتوانست این کار را بکند، اما با شهادتش توانست زمینه تحقق این خواسته را محقق کند.

وی ادامه داد: حالا فضای منفی علیه ایران که آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی کردند تا در عراق ایجاد کنند، عوض شده است. دیگر اصلا مباحث قبلی ضدایرانی مطرح نیست. در شرایط فعلی همه آن نیروهایی که با ایران روابط خوبی دارند، در موضع قدرت قرار دارند. خروج احتمالی آمریکا ضربه سختی به آن گروه هایی خواهد بود که به پشتوانه آمریکا با ایران مخالفت می‌کردند و این دستاورد خیلی مهمی است.

 

شهید سلیمانی؛ نماد مقابله با امپریالیسم و تروریسم در قرن جدید

هادیان با تاکید بر اهمیت برگزاری باشکوه آیین تشییع پیکر سردار سپهبد شهید سلیمانی، ادامه داد: ما باید بگوییم سردار قاسم سلیمانی جدا از جایگاه معنویش، چه‌گوارای این قرن است. در قرن گذشته نماد مقاومت در مقابل امپریالیسم و استکبار جهانی چه‌گوارا بود، البته گاندی و نلسون ماندلا هم نماد مبارزه صلح آمیز بودند. امروز در قرن بیست و یکم نماد این مبارزه سردار قاسم سلیمانی است. او این مبارزه را علیه استکبار سامان داد و با امپریالیسم و تروریسم جنگید و این نماد را به وجود آورد. باید خیلی عاقلانه و نه احساسی به این مسئله پرداخته شود.

وی افزود: بیشترین ضربه‌ای که می‌توان به آمریکا زد، این است که سردار قاسم سلیمانی نماد مقابله و مبارزه با آمریکا بشود. باید در نظر داشت بعد از عکس حضرت عیسی (ع) بیشترین عکسی که در دنیا طرفدار دارد، عکس چه گوارا است. چپ، راست و ملی گرا و … همه به چه گوارا علاقه دارند و به او احترام می‌گذارند. او باید به عنوان نماد مقابله با امپریالیسم و تروریسم در قرن جدید معرفی شود. اینها هم مسائل مهمی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *