جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
راه خروج لبنان از بن بست
اعتراضات در لبنان در حالی ادامه دارد که هنوز هیچ راه حل سیاسی روشنی برای پایان این وضعیت پیدا نشده است. البته روز گذشته اخبار تائید نشده ای درباره توافق «التیار الوطنی الحر»، «امل» و «حزبالله» برای معرفی «محمد الصفدی» وزیر دارایی در دولت نجیب میقاتی در زمان رئیسجمهوری میشل سلیمان، به عنوان نخستوزیر جدید این کشور مطرح شد که در صورت صحت، می تواند نقطه عطفی در روند تحولات آتی بحران لبنان باشد. جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به بررسی ابعاد و راه های احتمالی خروج لبنان از بحران کنونی پرداخته است.
آنچه در ادامه میخوانید، متن کامل این گفتگوست:
پرسش: در حال حاضر ناآرامیهای لبنان چه مسیری را طی میکند و تحولات این کشور را چگونه باید تفسیر کرد؟
با وجود سپری شدن چهار هفته از آغاز ناآرامی ها و اعتراضات مردمی در لبنان، هنوز هیچ دورنمای روشنی مبنی بر چگونگی ادامه روند تحولات این کشور ترسیم نشده و مقامات، احزاب و گروه های سیاسی درخصوص دستیابی به راه حلی جهت برونرفت از وضعیت کنونی، به راهبردی مشترک و قابل قبول دست نیافته اند.
البته رایزنی ها و تبادل نظرها بین مقامات لبنانی و گروه ها و احزاب این کشور همچنان ادامه دارد؛ ولی با وجود موافقت ضمنی و تلویحی اغلب احزاب با نخست وزیری مجدد «سعد حریری»، میشل عون رئیس جمهور لبنان ماموریت تشکیل کابینه جدید را به وی واگذار نکرده است. در همین حال اخباری نیز درباره انتخاب محمد الصفدی به عنوان مامور کابینه مطرح شده است.
در همین حال، تشکیل جلسات پارلمان جهت رسیدگی به مطالبات معترضان نیز در چند نوبت به تعویق افتاده و تاریخ و برنامه مشخصی در این خصوص ارائه نشده است؛ این موضوعی است که بیانگر وجود اختلاف نظرها و عمق بحرانی است که لبنان در آن فرو رفته است.
در تحلیل و تفسیر این بحران، باید بیش از هرچیز به جریاناتی اشاره کرد که در صدد بهره برداری های سیاسی از ناآرامی ها و اعتراضات مردمی در لبنان هستند و از این لحاظ، حل و فصل مشکلات اقتصادی و تحقق خواسته های عمومی در اولویت برنامه ها و فعالیت های آنها قرار ندارد؛ چنانکه شاهدیم، گروه ها و احزاب وابسته به این جریان، نه فقط گامی برای کاهش مشکلات برنمی دارند، بلکه با انواع شیوه ها به ناآرامی ها دامن زده و سعی در ادامه و گسترش دامنه اعتراضات خیابانی دارند. در واقع هدف و مقصود آنها آن است که بر چگونگی ترکیب کابینه آینده لبنان تأثیر بگذارند و از حضور مؤثر افراد مخالف غرب و همچنین افراد غیر همسو با ارتجاع منطقه در کابینه آینده جلوگیری کنند.
پرسش: گروه بندی ها و دسته بندی های موجود در دو سوی جریانات متقابل در لبنان، چگونه است و هریک از گروه ها و احزاب در مقابله با فساد اداری و اقتصادی چه موضع و یا چه کارنامه ای دارند؟
احزاب و گروه های سیاسی فعال در لبنان، از لحاظ نوع موضع گیری در قبال ناآرامی های 4 هفته اخیر، به دو دسته کلی تقسیم می شوند که با نادیده گرفتن برخی از جزئیات، مناقشات بین آنها را می توان دنباله یا استمرار رقابت های چند سال گذشته دو جریان 14 مارس و 8 مارس دانست. به خصوص که ارتجاع منطقه و قدرت های غربی همچون گذشته می کوشند تا مقاصد خود درلبنان را از طریق جریان 14 مارس به پیش ببرند و با انواع حمایت ها و چراغ سبزها، احزاب وابسته به این جریان را به مقابله غیر مستقیم و مستقیم با جریان مقاومت و گروه 8 مارس وادار نمایند.
چنانکه حزب «سوسیالیست ترقیخواه» به ریاست «ولید جنبلاط» و «حزب نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع»، بیشترین نقش را در ادامه و گسترش دامنه اعتراضات خبابانی لبنان داشته اند و از این طریق کوشیده اند تا خواسته غرب و ارتجاع منطقه را در عرصه شکل گیری کابینه ای جدید و غیر همسو با جریان مقاومت، محقق سازند، ولو آنکه امنیت کشور در معرض تهدید جدّی قرار بگیرد و ساختار سیاسی قابل قبول و مبتنی بر قانون اساسی، جای خود را به هرج و مرج های زیانبار بدهد.
این درحالی است که حزب الله لبنان کوشیده تا ضمن همراهی با اعتراضات مردمی و مشروع دانستن این اعتراضات، از ضرورت مقابله با فساد و همچنین از لزوم تدوین راهبردهای لازم برای حل و فصل ریشه ای مشکلات اقتصادی سخن بگوید و هرنوع خللی در ساختارهای سیاسی را به معنی ایجاد مانعی در راه پاسخگویی عملی به خواسته های عمومی تلقی کند . روشن است که در این بحبوحه، عناصر و جریاناتی که متهم اصلی فساد و افزایش مشکلات اقتصادی در لبنان هستند، می کوشند تا با فرافکنی، مشکلات موجود را به جریان 8 مارس و مقاومت نسبت دهند و با سوء استفاده از اعتراضات مشروع مردم و سوار شدن بر امواج ناآرامی ها، صحنه قدرت را از افراد و گروه های مخالف با غرب و ارتجاع منطقه خالی سازند.
پرسش: با توجه به آنچه گفته شد، در کوتاه مدت و میان مدت چه تحولاتی را می توان در لبنان انتظار داشت؟
آنچه مسلم است در کوتاه مدت پارلمان لبنان ناگزیر است تا با برگزاری جلساتی به مطالبات مردمی و راه های پاسخگویی به آن بپردازد و این اقدام از جمله اولویت های کنونی در این کشور است. اولویت دیگر در این شرایط، تسریع در تشکیل کابینه جدید و توافق های ضروری قبل از آن است؛ امری که به نظر می رسد علاوه بر شخص سعد حریری ، احزاب وابسته به جریان 14 مارس، عجله ای برای آن به خرج نمی دهند؛ چراکه همسو با غرب و ارتجاع منطقه در صددند تا با تعویق مکرر تشکیل کابینه، امتیازاتی فراتر از حق خود را از طرف مقابل بگیرند و کابینه جدید را با ترکیبی غیر منطبق با نتایج انتخابات پارلمانی سال گذشته تشکیل دهند.
این درحالی است که واقعیت های موجود در لبنان قابل تغییر نیست و جنجال آفرینی کنونی نخواهد توانست در دراز مدت شرایط را به نفع نیروهای مداخله گر خارجی تغییر دهد.
0 Comments