جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

جمعی از اساتید روزنامه نگار آمریکایی خواستار بررسی ادعاهای نیویورک تایمز درباره حماس شدند

تهران- ایرنا- بیش از ۵۰ استاد روزنامه‌نگاری از دانشگاه‌های برتر آمریکا با امضای نامه‌ای، صحت گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره خشونت جنسی حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در سرزمین‌های اشغالی را زیر سوال برده و از مقام‌های این روزنامه خواستند تا به پرسش‌هایی که به گزارش آنها وارد است، پاسخ دهند.

Loading

ابهام در سرنوشت برگزیت و سناریوهای پیش رو

۱۳۹۸/۰۸/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه واکنش مجلس عوام به طرح های آقای جانسون یک بُرد و درعین حال یک باخت برای وي بود و گره برگزیت را هم باز نکرد، گفت: همچنان وضعیت انگلیس در چند ماه آینده و اینکه چگونه می خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود، در ابهام است.

مرتضی مکی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهارکرد: شاید برای اولین بار در سه سال گذشته مجلس عوام به یک طرح درباره خروج با توافق از اتحادیه اروپا رای مثبت داد اما پیش شرط دیگری که مطرح کردند به نوعی بوریس جانسون را در وضعیت دشوار و دوگانه ای قرار داد که همچنان درباره سرنوشت برگزیت ابهاماتی را باقی گذاشته است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس عوام اعلام کردند که با وجود تصویب کلیات توافقنامه آقای جانسون با اتحادیه اروپا، زمان باقی مانده کافی نیست که در چند روز آینده بتوانند درباره این متن 110 صفحه ای به توافق برسند. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که درباره جزئیات طرح توافقنامه آقای جانسون با اتحادیه اروپا اصلاحاتی صورت بگیرد که با چیزی که آقای جانسون انتظار دارد فاصله داشته باشد به همین دلیل همچنان وضعیت انگلیس در چند ماه آینده و اینکه چگونه می خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود، در ابهام است.

این تحلیلگر تحولات اروپا با با بیان اینکه جامعه انگلیس به شدت دو قطبی شده است و بخشی از جامعه با اختلاف 1 یا 2 درصد طرفدار برگزیت و بخش دیگر خواهان حضور در اتحادیه اروپا هستند، گفت: آقای جانسون تهدید کرده که اگر بخواهد موضوع تاخیر انگلیس در خروج از اتحادیه به اجرا گذاشته شود اصل توافق نامه را به حالت تعلیق در می آورد زیرا می داند اگر بخواهد با این تاخیر موافقت کند این احتمال وجود دارد که مجلس عوام بر سر جزئیات این توافق با اتحادیه اروپا به اتحادی برسند که مورد انتظار و خواست آقای جانسون نباشد. به همین دلیل باز همچنان طرح همه پرسی مجدد در خصوص برگزیت روی میز است، خصوصا که اگر بخواهد انتخابات زود هنگامی هم برگزار شود.

مکی با بیان اینکه سناریو برگزاری مجدد رفراندوم برگزیت همچنان به عنوان یک گزینه روی میز است، اضافه کرد: در شرایط فعلی همه چیز در اختیار اتحادیه اروپا است که چگونه به درخواست نمایندگان مجلس عوام برای تاخیر در خروج از اتحادیه اروپا رای دهد. اگر اتحادیه اروپا بخواهد تاخیر چند روزه و یا چند هفته ای را مورد پذیرش قراردهد باز سناریوهای دیگری مطرح می شود و اینکه واکنش نمایندگان خواهان خروج با توافق از اتحادیه اروپا به این تاخیر چند هفته ای چه خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه چیز در شرایط کنونی در ابهام است، ادامه داد: اما اگر اتحادیه اروپا با درخواست نمایندگان مجلس عوام برای تاخیر سه ماهه توافق کند باز هم سناریوهای مختلف مانند برگزاری انتخابات زودهنگام، برگزاری همه پرسی و احتمال کناره گیری آقای جانسون و حضور فرد دیگری در نخست وزیری روی میز است.

این کارشناس تحولات اروپا در خصوص این ارزیابی که با توجه به شرایط کنونی عملا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا 31 اکتبر منتفی به نظر می رسد، گفت: آقای دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا از همه اعضا خواسته به این تاخیر سه ماهه رای موافق بدهند؛ اما فرانسه و شخص وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده هیچ ضرورتی برای تاخیر در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود ندارد. به هر حال واکنش فرانسوی ها به عنوانی یکی از دو قدرت اصلی اتحادیه اروپا قابل توجه است.

وی افزود: همچنین آلمان ها نیز به شدت به دنبال این هستند که انگلیس خروج با توافق از اتحادیه اروپا داشته باشد، چرا که تبعات خروج بی توافق فقط متوجه انگلیس نیست بلکه کل اتحادیه اروپا و کشورهای دیگری که با انگلیس مراودات تجاری بزرگی دارند متحمل ضرر و زیانهایی می شوند. این نگرانی ها در اتحادیه اروپا وجود دارد. بنابراین نگرش غالب در اتحادیه اروپا این است که اگر انگلیس می خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود این خروج با توافق صورت بگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *