جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

توقیف نفت‌کش‌ها؛ پیام‌های متناقض اروپا

شوراي راهبردي آنلاين - گفتگو: یک استاد ژئوپليتیک با بیان اینکه مواضع آلمان و فرانسه در قبال توقیف کشتی انگلیس بسیار غلط بود، تأکید کرد: اروپایی‌ها نشان دادند همه صحبت‌هایی که درباره اینستکس و ایجاد فضای باز اقتصادی برای ایران می‌کنند، بی‌اساس است و حقیقتاً به دنبال فشار بر ایران به‌منظور تسلیم کردنش هستند.

دکتر عبدالرضا فرجی‌راد با اشاره به اقدام ایران در توقیف کشتی متخلف انگلیسی در خلیج‌فارس اظهار کرد: آلمان و فرانسه باید در نظر داشته باشند که شروع‌کننده این تنش انگلیس بود، چراکه ابتدا انگلیس کشتی بزرگ حامل نفت ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد.

وی افزود: ایران دو هفته صبوری به خرج داد، دیپلماسی به کار برد و درواقع بدون سروصدا تلاش کرد این کشتی را از توقیف درآورد، اما انگلیسی‌ها بهانه آوردند و حتی در تماس تلفنی‌شان قول‌هایی دادند؛ ولی دوباره با حکمی که از طریق دادگاه جبل‌الطارق صادر کردند، یک ماه دیگر این کشتی را در توقیف نگه داشتند، حکمی که صدور آن‌هم کار خود انگلیسی‌ها بود.

فرجی‌راد درباره بازتاب این اقدام انگلیس در افکار عمومی ایران گفت: طبیعتاً جامعه ایران جامعه‌ای است که تاب و تحمل این‌گونه رفتارها را ندارد. افکار عمومی انتظار داشت که اقدام متقابل انجام شود. نهایتاً این عمل متقابل انجام شد، آن‌هم زمانی که بر اساس اخبار منتشرشده، کشتی توقیف‌شده، خلاف جهت حرکت می‌کرده و درعین‌حال اقدامات غیرقانونی را در تنگه هرمز انجام می‌داده است.

وی با اشاره به صدور بیانیه‌های یکجانبه‌ای از سوی برخی کشورهای اروپایی در محکومیت ایران اظهار کرد: حداقل انتظار می‌رفت فرانسوی‌ها اعلام کنند ایران و انگلیس در اقداماتی متقابل هر دو کشتی را آزاد کنند و مقصر هم اعلام شود، اما متأسفانه آن‌ها موضعی کاملاً یک‌طرفه گرفتند و بدون اشاره به توقیف کشتی عظیم حامل نفت ایران در جبل‌الطارق این اقدام ایران را محکوم کردند.

این استاد ژئوپلیتیک در تشریح دلایل اقدامات خصمانه برخی کشورهای اروپایی علیه ایران در قبال توقیف کشتی متخلف در تنگه هرمز گفت: متأسفانه غربی‌ها وقتی پای منافعشان به میان می‌آید انصاف را کنار می‌گذارند. ضمن اینکه آن‌ها به قول خودشان کشورهای متحد هستند و در مقابل کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای خاورمیانه همیشه از موضع بالا برخورد می‌کنند. سوم اینکه آن‌ها خود را عضو اتحادیه اروپا می‌دانند و نهایتاً در مواضع و عملکرد باید هماهنگی‌هایی نشان دهند.

وی در همین حال تأکید کرد: اقدام آن‌ها و محکوم کردنشان نه‌تنها تأثیری در رفع توقیف کشتی انگلیسی نمی‌گذارد، بلکه افکار عمومی را در دنیا و به‌ویژه ایران نسبت به خودشان برمی‌انگیزند. آن‌ها باید با اقداماتشان به رفع تنش و آزادی هر دو این کشتی‌ها کمک می‌کردند، نه اینکه بر تنش‌ها بیفزایند.

فرجی‌راد ادامه داد: متأسفانه کشورهای غربی همیشه در مواضع اعلام می‌کنند باید تنش‌ها را کاهش داد، اما در عمل با اقداماتشان بر تنش‌ها می‌افزایند و خودشان یک عامل تنش‌زا هستند.

وی همچنین درباره ملاحظات راهبردی ایران در پیگیری دیپلماسی دریاها در مسئله نفت‌کش‌ها گفت: ایران اولاً همان‌طور که همیشه اعلام کرده در رابطه با مسائل دریایی، اقیانوسی و امنیت دریاها به دنبال حفظ امنیت است، زیرا ایران کشوری صادرکننده نفت است و به همین دلیل امنیت برایش اهمیت دارد. از میان دریاها و اقیانوس‌های دنیا ابتدا خلیج‌فارس، تنگه هرمز و بعد دریای عرب و اقیانوس هند برای ایران مهم است و در طول سال‌ها که صاحب کشتی، ناو، ناوچه و قایق‌های مختلف بوده، همواره تلاش کرده امنیت را حفظ کند.

وی بابیان اینکه در جنگ ایران و عراق هم ایران بسیار تلاش کرد که امنیت به هم نخورد، ادامه داد: این عراقی‌ها بودند که به کشتی‌های ایران حمله می‌کردند تا ایران نتواند نفتش را صادر کند. متأسفانه در آن زمان هم کشورهای غربی ناوها و ناوچه‌هایشان را در حمایت از کشتی‌های خودشان و کشتی‌های عربی به خلیج‌فارس آوردند. آن زمان آمریکایی‌ها هم در حمایت از کویتی‌ها شتافتند، درحالی‌که ایران به دنبال ثبات منطقه بود و شروع‌کننده نبود. آن زمان هم این اقدامات خصمانه را نسبت به ایران انجام دادند و امروز هم متأسفانه همان اقدامات تکرار می‌شود.

فرجی‌راد با تأکید بر اینکه به لحاظ استراتژیک، امنیت دریا برای ایران اهمیت دارد، زیرا خودش از آن صاحب منافع است، گفت: کشورهای دیگر مثل کشورهای غربی تلاششان این است که امنیت خود و امنیت متحدانشان را حفظ کنند.

وی افزود: متأسفانه این اقدام اروپایی‌ها نشان داد همه صحبت‌هایی که درباره اینستکس و ایجاد فضای باز اقتصادی برای ایران می‌زنند، بی‌اساس است و آن‌ها حقیقتاً به دنبال فشار بر ایران هستند تا ایران تسلیم شود. اگر غیرازاین بود آن‌ها باید برای صدور نفت ایران و تأمین امنیت کشتی‌های در بنادر کمک می‌کردند، چراکه اخیراً شاهدیم کشتی‌های ایران در تأمین سوخت در بنادر دچار مشکل شده‌اند. مجموعه این اقدامات نشان می‌دهد که آن‌ها تا حدودی بر سر فشار بر ایران با هم متحد هستند.

فرجی‌راد در پیش‌بینی تحولات پیش رو گفت: این مسئله بستگی به رفتار طرف مقابل دارد، چراکه ایران هیچ‌گاه شروع‌کننده نبوده است. امروز هم اگر انگلیس می‌خواهد این بحران پایان یابد، چرا از محموله نفتی توقیف شده ایران در جبل‌الطارق صحبت نمی‌کند؟ آن‌ها باید این محموله را به‌سرعت آزاد کنند، چراکه کار آن‌ها غیرقانونی بوده است. بعدازاین اقدام است که آن‌ها می‌توانند در رابطه با آزادی کشتی خودشان در خلیج‌فارس موضع‌گیری کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *