جدیدترین مطالب
أحدث المقالات
شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله اسرائیل
جماعت اسلامی لبنان و نیروهای الفجر، شاخه نظامی آن با صدور بیانیهای شهادت دو تن از فرماندهان خود «مصعب سعید خلف» و «بلال محمد خلف» در جریان حمله اسرائیل را تایید کرد.جماعت اسلامی لبنان اعلام کرد این دو فرمانده حین انجام وظیفه خود در دفاع از ملت لبنان و در حمایت از ملت فلسطین در جریان حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در منطقه «البقاع غربی» واقع در شرق لبنان، بعد از ظهر امروز به شهادت رسیدند.
توقیف نفتکشها؛ پیامهای متناقض اروپا
دکتر عبدالرضا فرجیراد با اشاره به اقدام ایران در توقیف کشتی متخلف انگلیسی در خلیجفارس اظهار کرد: آلمان و فرانسه باید در نظر داشته باشند که شروعکننده این تنش انگلیس بود، چراکه ابتدا انگلیس کشتی بزرگ حامل نفت ایران را در تنگه جبلالطارق توقیف کرد.
وی افزود: ایران دو هفته صبوری به خرج داد، دیپلماسی به کار برد و درواقع بدون سروصدا تلاش کرد این کشتی را از توقیف درآورد، اما انگلیسیها بهانه آوردند و حتی در تماس تلفنیشان قولهایی دادند؛ ولی دوباره با حکمی که از طریق دادگاه جبلالطارق صادر کردند، یک ماه دیگر این کشتی را در توقیف نگه داشتند، حکمی که صدور آنهم کار خود انگلیسیها بود.
فرجیراد درباره بازتاب این اقدام انگلیس در افکار عمومی ایران گفت: طبیعتاً جامعه ایران جامعهای است که تاب و تحمل اینگونه رفتارها را ندارد. افکار عمومی انتظار داشت که اقدام متقابل انجام شود. نهایتاً این عمل متقابل انجام شد، آنهم زمانی که بر اساس اخبار منتشرشده، کشتی توقیفشده، خلاف جهت حرکت میکرده و درعینحال اقدامات غیرقانونی را در تنگه هرمز انجام میداده است.
وی با اشاره به صدور بیانیههای یکجانبهای از سوی برخی کشورهای اروپایی در محکومیت ایران اظهار کرد: حداقل انتظار میرفت فرانسویها اعلام کنند ایران و انگلیس در اقداماتی متقابل هر دو کشتی را آزاد کنند و مقصر هم اعلام شود، اما متأسفانه آنها موضعی کاملاً یکطرفه گرفتند و بدون اشاره به توقیف کشتی عظیم حامل نفت ایران در جبلالطارق این اقدام ایران را محکوم کردند.
این استاد ژئوپلیتیک در تشریح دلایل اقدامات خصمانه برخی کشورهای اروپایی علیه ایران در قبال توقیف کشتی متخلف در تنگه هرمز گفت: متأسفانه غربیها وقتی پای منافعشان به میان میآید انصاف را کنار میگذارند. ضمن اینکه آنها به قول خودشان کشورهای متحد هستند و در مقابل کشورهای دیگر بهویژه کشورهای خاورمیانه همیشه از موضع بالا برخورد میکنند. سوم اینکه آنها خود را عضو اتحادیه اروپا میدانند و نهایتاً در مواضع و عملکرد باید هماهنگیهایی نشان دهند.
وی در همین حال تأکید کرد: اقدام آنها و محکوم کردنشان نهتنها تأثیری در رفع توقیف کشتی انگلیسی نمیگذارد، بلکه افکار عمومی را در دنیا و بهویژه ایران نسبت به خودشان برمیانگیزند. آنها باید با اقداماتشان به رفع تنش و آزادی هر دو این کشتیها کمک میکردند، نه اینکه بر تنشها بیفزایند.
فرجیراد ادامه داد: متأسفانه کشورهای غربی همیشه در مواضع اعلام میکنند باید تنشها را کاهش داد، اما در عمل با اقداماتشان بر تنشها میافزایند و خودشان یک عامل تنشزا هستند.
وی همچنین درباره ملاحظات راهبردی ایران در پیگیری دیپلماسی دریاها در مسئله نفتکشها گفت: ایران اولاً همانطور که همیشه اعلام کرده در رابطه با مسائل دریایی، اقیانوسی و امنیت دریاها به دنبال حفظ امنیت است، زیرا ایران کشوری صادرکننده نفت است و به همین دلیل امنیت برایش اهمیت دارد. از میان دریاها و اقیانوسهای دنیا ابتدا خلیجفارس، تنگه هرمز و بعد دریای عرب و اقیانوس هند برای ایران مهم است و در طول سالها که صاحب کشتی، ناو، ناوچه و قایقهای مختلف بوده، همواره تلاش کرده امنیت را حفظ کند.
وی بابیان اینکه در جنگ ایران و عراق هم ایران بسیار تلاش کرد که امنیت به هم نخورد، ادامه داد: این عراقیها بودند که به کشتیهای ایران حمله میکردند تا ایران نتواند نفتش را صادر کند. متأسفانه در آن زمان هم کشورهای غربی ناوها و ناوچههایشان را در حمایت از کشتیهای خودشان و کشتیهای عربی به خلیجفارس آوردند. آن زمان آمریکاییها هم در حمایت از کویتیها شتافتند، درحالیکه ایران به دنبال ثبات منطقه بود و شروعکننده نبود. آن زمان هم این اقدامات خصمانه را نسبت به ایران انجام دادند و امروز هم متأسفانه همان اقدامات تکرار میشود.
فرجیراد با تأکید بر اینکه به لحاظ استراتژیک، امنیت دریا برای ایران اهمیت دارد، زیرا خودش از آن صاحب منافع است، گفت: کشورهای دیگر مثل کشورهای غربی تلاششان این است که امنیت خود و امنیت متحدانشان را حفظ کنند.
وی افزود: متأسفانه این اقدام اروپاییها نشان داد همه صحبتهایی که درباره اینستکس و ایجاد فضای باز اقتصادی برای ایران میزنند، بیاساس است و آنها حقیقتاً به دنبال فشار بر ایران هستند تا ایران تسلیم شود. اگر غیرازاین بود آنها باید برای صدور نفت ایران و تأمین امنیت کشتیهای در بنادر کمک میکردند، چراکه اخیراً شاهدیم کشتیهای ایران در تأمین سوخت در بنادر دچار مشکل شدهاند. مجموعه این اقدامات نشان میدهد که آنها تا حدودی بر سر فشار بر ایران با هم متحد هستند.
فرجیراد در پیشبینی تحولات پیش رو گفت: این مسئله بستگی به رفتار طرف مقابل دارد، چراکه ایران هیچگاه شروعکننده نبوده است. امروز هم اگر انگلیس میخواهد این بحران پایان یابد، چرا از محموله نفتی توقیف شده ایران در جبلالطارق صحبت نمیکند؟ آنها باید این محموله را بهسرعت آزاد کنند، چراکه کار آنها غیرقانونی بوده است. بعدازاین اقدام است که آنها میتوانند در رابطه با آزادی کشتی خودشان در خلیجفارس موضعگیری کنند.
0 Comments