جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

آزادی آمریکایی

این روزها صفحات هر رسانه ای را باز کنید می بینید که اعتراضات جوانان آمریکایی به حمایت چشم بسته حکومت آنها از اسرائیل در صدر اخبار است.

مونولوگ|استعفای هالیوا، آغاز افول ساختار حاکمیتی اسرائیل است

یک کارشناس لبنانی با اشاره به کناره گیری رئیس اداره اطلاعات نظامی اسرائیل از سمت خود، این رخداد را نشان دهنده شروع بحرانی جدید در این رژیم دانست که در گام های آتی با استعفا و برکناری سایر مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل از مناصب عالی خود منجر خواهد شد.

هیئتی از حماس فردا به قاهره می رود

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رهبران حماس نوشت که هیئتی از جنبش حماس برای انجام مذاکرات درباره آتش‌بس فردا به قاهره می‌رود.

نام «کوکاکولا» همچنان روی زباله‌های پلاستیکی

تهران_ایرنا_کوکاکولا امسال هم عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زباله پلاستیکی جهان را از آن خود کرد. پژوهشی که چهارشنبه گذشته یعنی ۲۴ آوریل از مجله علمی Science Advances منتشر شد، نشان می‌دهد مسئولیت یک چهارم از کل زباله‌های پلاستیکی مارک‌دار جهان مربوط به فقط ۶ شرکت است. کوکاکولا، پپسی، دانون، نستله، آلتریا و فیلیپ موریس اینترنشنال.

بازداشت ۱۴۷ مظنون پ.ک.ک در استان‌های ترکیه

عملیات مشترک پلیس و نیروهای ژاندارمری ترکیه در سراسر ۲۹ استان این کشور که امروز (یکشبه) انجام شد، به دستگیری ۱۴۷ مظنون حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) منجر شده است

Loading

قدرت سازی ؛ راهبرد پایدار ایران در مدیریت چالش‌های امنیت ملی

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در یادداشتی نوشت که قدرت‌سازی با اتکاء به توان و ظرفیت‌های بومی و ملی برای منفعل نمودن دشمن و عقب راندن او از دست درازی به منافع ملی، راهبردی غیرقابل اجتناب است.

 دریابان علی شمخانی *

« 1- هجدهم اسفند ماه سال نود و دو با کاترین اشتون مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد هسته ای که به تهران سفر کرده بود ملاقات و گفتگو داشتم. این دیدار در زمانی برگزار شد که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 با فراز و نشیب‌ها و حواشی گسترده داخلی و خارجی ادامه داشت و هنوز توافق برجام محقق نشده بود. هم زمان با ادامه مذاکرات و بر اساس توافقات اولیه، برنامه آزاد سازی اقساط 400 میلیون دلاری از دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز در دست اجرا بود. این همه در زمانی رخ داد که دولت محترم اولین برنامه مرتبط با امنیت غذایی در قالب توزیع سبد کالا را آغاز و بدلیل برخی ناهماهنگی‌های اجرایی صف‌های طویلی از مردم مقابل فروشگاهها ایجاد و حواشی ناخوشایندی را ایجاد کرده بود. وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی که بخش مهمی از عملیات روانی رسانه ای تیم آمریکا در مذاکرات را راهبری می کرد در آن مقطع زمانی طی مصاحبه ای، موضوع واگذاری اقساط 400 میلیون دلاری( که در آن زمان هنوز از سوی ایران دریافت نشده بود) را با توزیع سبد کالا و اجتماع مردم مقابل فروشگاه‌ها، بهانه قرار داد و اعلام کرد: دولت ایران با دریافت 400 میلیون دلار اول، سبدهای غدایی تهیه کرد و در میان لشکر گرسنگان توزیع نمود! مجموعه رخدادهای فوق بخش مهمی از ملاقات نسبتا مفصل من با کاترین اشتون را به مسیری هدایت کرد که محتوای آن بهانه نگارش یادداشت حاضر است. در ابتدای ملاقات به وی گفتم، این روزها نزدیک به ایام عید نوروز است و مردم با جنب و جوش گسترده و اشتیاق  سرگرم خرید سال نو هستند آیا شما در مدت حضور در ایران و رفت و آمدهای محدودی که در خیابان‌های تهران داشتید، اثری از لشکر گرسنگان و یا صحنه هایی که رسانه های غربی از شرایط کره شمالی تصویر می کنند مشاهده کردید؟زمانی که با لبخند از سر استیصال وی مواجه شدم به دروغ پردازی شرمن که با هدف ناگزیر نشان دادن ایران از ورود به مذاکرات هسته ای به دلیل شرایط نابسامان داخلی کشورمان انجام شده بود اشاره کردم و بحث اصلی را که واقعیت شکل گیری مذاکرات هسته ای بود با وی مطرح نمودم: “ناچاری غرب برای مذاکره با ایران قذرتمند بدلیل بدون نتیجه بودن تحریم‌ها و غیر اجرایی بودن اقدام نظامی.

2- باگذشت بیش از سه سال از اظهارات دروغ پردازانه شرمن، وی در هفته گذشته طی مصاحبه ای گفت: ” – دانش هسته‌ای چیزی نیست که بتوان آن را بمباران کرد. اقدام نظامی می‌تواند تأسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، اما آن‌ها می‌توانند شاید ظرف دو سال، به صورت مخفیانه و زیرزمین برنامه خود را بازسازی کنند.

– حتی تحریم هم نمی‌تواند مانع توسعه برنامه هسته‌ای ایران شود. پیش از آنکه ما با ایرانی‌ها مذاکره کنیم، اروپایی‌ها با ایران در حال مذاکره بودند. آن زمان ایران تنها چند صد سانتریفیوژ داشت.

_ در حالی که با آن‌ها در حال مذاکره بودیم و شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده بود، سانتریفیوژهای آن‌ها به ۱۹۰۰۰ دستگاه رسید. ”

3-قدرت سازی با اتکاء به توان و ظرفیت‌های بومی و ملی برای منفعل نمودن دشمن و عقب راندن او از دست درازی به منافع ملی، راهبردی غیر قابل اجتناب است. توان ملی مجموعه ای از قدرت سخت و قدرت نرم است که باید هوشمندانه در خدمت منافع و امنیت ملی قرار بگیرد. پرونده هسته ای ایران با تصمیم درستی که در خصوص تداوم برنامه صلح آمیز هسته ای علی رغم فشار های خارجی، تحریم و تهدید و… اتخاذ شد به یکی از کم نظیرترین عرصه های جدال کشورمان با نظام سلطه برای تامین منافع ملی تبدیل شد. راهبرد اتکاء به توان بومی و همچنین قدرت سازی با بهره گیری از ظرفیت‌های سیاست داخلی( مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، مشروعیت و مقبولیت نظام، انسجام داخلی و…) و سیاست خارجی( سیاست‌های منطقه ای هوشمندانه و ایجاد ائتلاف‌های واقعی برای امنیت سازی با حفظ استقلال ملی و بازیگری فعال در عرصه بین المللی و دیپلماسی و…) شرایطی را فراهم نمود که دشمن را در برابر تک انتخاب مذاکره با قبول پیش شرط‌های اصلی ایران( تداوم  غنی سازی و به رسمیت شناخته شدن آن، تداوم برنامه صلح آمیز هسته ای و رفع تحریم‌ها) قرار داد. چرا که گزینه های دیگر شامل تحریم و حمله نظامی عملا به دلیل مواجه شدن دشمن با توان ملی جمهوری اسلامی( قدرت سخت و قدرت نرم) عملا کارکرد خود را از دست دادند.
4- این مسیر پر فراز و نشیب تجربه ای را در برابر دشمن قرار داد که سخن گفتن با زبان تهدید و تحریم نمی‌تواند ایران اسلامی را از مسیر استیفای حقوق قانونی خود باز دارد. عبرت‌های این روند برای ما نیز باید شاخصی در تصمیم گیری‌های آتی و معیاری برای تشخیص راه از بیراهه باشد.

بدون قدرت سازی و افزایش توان ملی امکان استیفای حقوق قانونی و منافع ملی، تنها یک سراب دست نیافتنی است. انسجام داخلی و وحدت ملی در کنار بهره گیری حداکثری از ظرفیت‌های بومی برای ارتقاء و توسعه توان ملی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی، تنها مسیر حفظ و افزایش اقتدار پایدار برای برداشتن گام‌های بلند در مسیر توسعه پایدار  است.

۵_دولت جدید آمریکا با اتخاذ رویکرد کاسبکارانه در تلاش است تا بار دیگر  مسیر شکست خورده قبلی را با اعمال تحریم های جدید بیازماید. اگرچه برخی معتقدند که این رویکرد بیشتر کارکرد تبلیغاتی و نمایشی داشته و برای سرکیسه کردن کشورهای منطقه و یا ترساندن برخی دولتمردان اروپایی دنبال می شود لیکن با توجه به اثرات روانی و اجرایی این گونه اقدامات بر عملیاتی شدن کامل تعهدات طرف‌های ایران در مذاکرات هسته ای، اجرای مشی راهبردی مقام معظم رهبری که در دیدارهای اخیر خود به عنوان «حساسیت های برجامی» بر آن تاکید داشتند را اقدامی غیر قابل اجتناب و کاملا راهگشا می‌دانم. تاکید ایشان بر ضرورت مقابله با زیاده خواهی های آمریکا از جمله در موضوع تصویب قانون تحریم های جدید از سوی سنا -که در مسیر تصویب است- اقدامی بدون جایگزین است که می بایست با اتکاء به ظرفیت های عظیم داخلی و  فعال سازی سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» و علاج فوری مسئله تولید و اشتغال به آن جامه عمل پوشاند. بدون شک عبور موفق از این مرحله موجب تقویت زیرساخت های قدرت ملی و استحکام بخشی ساخت درونی نظام به عنوان تنها گزینه مقابله موثر با دشمن خواهد شد.

۶- بی شک هر گفتار، کردار، اندیشه و حرکتی که از سوی افراد، جایگاه‌ها و تریبون‌ها در مقابل تحقق شاخص‌های ذکر شده صورت پذیرد ارایه آدرس اشتباه به دشمن و عاملی بازدارنده در برابر اراده ملی برای تفوق بر مشکلات و دستیابی به قله های پیشرفت، عزت و کرامت مستمر به عنوان مطالبه همیشگی مقام معظم رهبری است. در این مقوله و تاثیرگذاری چالش‌های سیاست داخلی بر برنامه های تحول اقتصادی به عنوان مهمترین اولویت نظام، گفتنی های مهمی وجود دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت.»

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی*

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *