جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

هیل: آمریکا در بحبوحه اعتراضات دانشگاهی علیه جنگ غزه، حمایت از اسرائیل را دوچندان می‌کند

تهران- ایرنا- تارنمای «هیل» با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه و کمک ۲۶ میلیارد دلاری جدید برای رژیم اسرائیل که در کنگره ایالات متحده تصویب شد، نوشت: رئیس جمهوری آمریکا این قانون را در بحبوحه تشدید بحران انسانی در غزه و حمله قریب الوقوع اسرائیل به شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی آنجا پناه گرفته‌اند، امضا کرد.

اکثریت کابینه نتانیاهو از پیشنهاد مصر برای جلوگیری از جنگ در رفح حمایت کردند

«سازمان رادیو و تلویزیون» اسرائیل، شنبه هشتم اردیبهشت، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد به‌رغم اولویت متفاوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این دولت، دستیابی به توافق تل‌آویو و حماس، براساس پیشنهاد جدید مصر، ظرف چند روز امکان‌پذیر است. به گفته این منبع آگاه، اکثریت اعضای کابینه نتانیاهو از مفاد پیشنهاد جدید مصر حمایت می‌کنند. پیشنهاد قاهره پیش از این به مقامات حماس ارائه شد و هدف آن دستیابی به توافقی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و آغاز آتش‌بس موقت است.

Loading

دوسالگی برجام

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- یادداشت:سفیر ایران در انگلیس نوشت: اگر امروز در آستانه دومین سال حصول برجام، این توافق کماکان محور توجه در سطح جهانی و منطقه‌ای است، به‌دلیل محکم بودن مبانی و اصول بنیادین این تفاهم می‌باشد.

حمید بعیدی‌نژاد*

امروز در آستانه دومین سالگرد حصول توافق برجام در وین هستیم، توافقی که دولتهای جهان و دیگر اعضای جامعه بین‌المللی آن را به‌عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماسی در دهه‌های اخیر می‌شناسند. برجام توافقی بین‌المللی است و به یکی از سختترین و پیچیده‌ترین بحران‌های اخیر بین‌المللی پایان داد. در کنار دستاوردهای برجام برای حفظ و تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، برجام برای ایران نیز دستاوردهای درخشانی به‌همراه داشته است.

علاوه بر تثبیت حقوق هسته‌ای کشورمان، برجام بسیاری از موانع رشد و توسعه اقتصادی کشور را که وضع تحریم‌ها برای کشورمان ایجاد کرده بود از سر راه برداشت که برای اهل انصاف نمونه‌های آن روشن است. برجام به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران در حوزه‌های انرژی شامل نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین حمل و نقل، چون کشتیرانی بازرگانی و کشتیرانی نفتکش و هواپیمایی و بسیاری از حوزه‌های مشابه پایان داد و آنها را لغو کرد، تحریم‌هایی که آثار عینی مخرب آن در اقتصاد ایران بسیار محسوس بوده‌اند.

بر اثر لغو تحریم‌های مالی، اقتصادی، انرژی، بانکی و غیره، صادرات نفت و گاز ایران از سر گرفته شد، ده‌ها میلیارد منابع مسدودشده ایران در بانک‌های خارجی آزاد شدند، ناوگان هواپیمایی ایران برای اولین بار به خرید هواپیما و نوسازی خود اقدام کرد و ناوگان کشتیرانی ایران با رها شدن از فشار تحریم‌ها به شکوه گذشته خویش در حمل و نقل دریایی بین‌المللی بازگشت.

تأثیرات مثبت برجام بر روند اقتصادی ایران باعث شد که بعد از دهها سال ایران بتواند رشد حدود 8 درصدی را در اقتصاد تجربه کند. امید است که این روند مثبت علی‌رغم همه حسادتها و فشارها از سوی دشمنان به‌لطف الهی ادامه یابد. با در نظر گرفتن موقعیت ویژه ایران در سطح منطقه، برجام فرصتی استثنایی برای کشورمان جهت ایجاد روابطی راهبردی با همسایگان به‌ویژه عراق فراهم کرده است.

طلیعه شکست داعش در عراق و سوریه، بار دیگر به‌خوبی ثابت کرد که قدرت ایران نه ابزاری برای اعمال سلطه بر دیگر ملتها بلکه عاملی برای ایجاد و تثبیت صلح و امنیت در منطقه است.

اگر امروز در آستانه دومین سال حصول برجام، این توافق کماکان محور توجه در سطح جهانی و منطقه‌ای است، این به‌دلیل محکم بودن مبانی و اصول بنیادین این تفاهم می‌باشد، حتی دولت آمریکا که با قاطعیت اعلام می‌کرد که به‌محض روی کار آمدن این توافق را پاره خواهد کرد، کماکان از اقدام علیه برجام ناتوان بوده و علی‌رغم تمامی لفاظی‌ها و بدعهدی‌ها مجموعاً مجبور بوده به تعهدات اساسی خود در برجام عمل کند و رسماً هم اعلام کند که تا رسیدن به یک ارزیابی دقیق به اجرای تعهدات خود ادامه خواهد داد.

این در شرایطی است که دولت آمریکا با وجود تمامی مخالفت‌ها، ابایی از نقض برخی از تفاهمات دوجانبه و چندجانبه مهم نداشته و ندارد. آمریکا با وجود مخالفت‌ها احداث دیوار مرزی با مکزیک را آغاز کرد، توافق پیشین اوباما با دولت کوبا را که توافقی تاریخی خوانده شد یک‌جانبه نقض کرد و شدیدتر از همه به‌طور یک‌جانبه از توافق تغییر آب و هوایی پاریس خارج شد.

رئیس دولت جدید آمریکا از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی خود شدیدترین حملات را علیه برجام آغاز کرده بود. وی برجام را بدترین تفاهم طول تاریخ خوانده و قول داده بود که آن را اجرا نخواهد کرد، اما برخلاف این لفاظی‌ها، دولت آمریکا در چند مرحله حساس که می‌باید تصمیماتی بسیار کلیدی برای ادامه حیات برجام می‌گرفت، به تعهدات خود پایبند ماند.

اولین مرحله ضرورت صدور دستور دولت برای ادامه توقف اجرای آن تحریم‌هایی بود که باید رأس چهار ماه در صورت عدم صدور دستور جدید دوباره به اجرا در می‌آمد و این بی‌شک نقض بارز برجام بود. این مقطع، مرحله‌ای بسیار حساس بود.

کافی بود فقط رئیس جمهور آمریکا با تمدید دوباره توقف اجرای تحریم‌ها موافقت نمی‌کرد، اما توافق کرد و اجرای تحریم‌ها دوباره متوقف شد. مرحله دوم زمانی بود که بر اساس مصوبه قبلی کنگره آمریکا، دولت می‌باید طی ارسال گزارشی به کنگره پایبندی و یا عدم‌پایبندی ایران به اجرای تعهدات خود در برجام را اعلام می‌کرد. دولت آمریکا در این مرحله نیز رسماً پایبندی ایران به برجام را به کنگره اعلام کرد. مرحله سوم تصمیم به همراهی و یا عدم‌همراهی با توافق جهانی در تأیید اجرای اقدامات ایران در خصوص پولشویی و لذا حداقل تعلیق اقدامات محدودکننده بانکی بین‌المللی علیه نظام بانکی ایران بود.

این اقدام با آنکه اقدامی مستقیم در رابطه با اجرای برجام نبود، ولی می‌توانست اجرای برجام در صحنه عمل را با چالشی بسیار بزرگ مواجه کند.

در اجلاس اخیر گروه ویژه ترتیبات مالی که با هدف اجرای مؤثر مقررات مقابله پولشویی و تأمین مالی تروریسم در والنسیا در اسپانیا تشکیل شد، دولت آمریکا نهایتاً با توافق جمعی اعضا برای تعلیق اقدامات مقابله‌جویانه با ایران همراهی کرد.

این تصمیمات دولت آمریکا با توجه به مواضعی که رئیس جمهور این کشور در دفعات متعدد علیه برجام اتخاذ کرده، از مشکل‌ترین تصمیمات دولت بوده است. اما مهمترین دلیل همراهی آمریکا با جامعه جهانی یک‌پارچگی مواضع تمام متحدین آمریکا به‌ویژه اروپا و اعضای دائم شورای امنیت در ضرورت حفظ برجام به‌عنوان مهمترین دستاورد دیپلماسی می‌باشد و این خود ما را به این امر رهنمون می‌سازد که برجام بر پایه‌های محکمی استوار است که خود این مبانی ضامن تداوم اجرای آن است.

اما بی‌شک اجرای برجام با چالش‌های مهمی هم روبه‌روست؛ با وجود آنکه دولت آمریکا به‌طور مشخص تا این لحظه خلاف صریح تعهدات بنیادین خود اقدام نکرده، اما تداوم سیاست‌های خصمانه آمریکا در خصوص برجام به نوعی حزم و احتیاط در جامعه اقتصادی و شرکتهای بزرگ تجاری و بانک‌های بین‌المللی برای ورود به کار اقتصادی و مالی با طرفهای ایرانی انجامیده است.

این وضعیت در تعارض آشکار با تعهدات دولتها بر اساس برجام می‌باشد، چرا که برجام آنها را به اقدامات مؤثر برای حمایت از این تفاهم با هدف عادی ساختن روابط اقتصادی با ایران متعهد کرده است، در همین چارچوب تصویب لایحه سنای آمریکا اگر به تصویب مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهور آمریکا برسد، اقدامی است که فارغ از مفاد آن که تعارض و یا عدم‌تعارض آن با برجام نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد، بی‌شک باعث ایجاد فضایی در تعاملات اقتصادی و تجاری با ایران می‌شود که به هر روی مانع از بهره‌مندی کامل ایران از منفعت‌های برجام می‌‌شود.

دولت آمریکا و دیگر اعضای مؤثر برجام باید به هر صورتی که شده جلوی این اقدامات را بگیرند. آنها بهتر از همه می‌دانند که ایران برای اتخاذ اقدامات متقابل دست‌بسته نیست.

در نهایت اینکه برجام توافقی بین‌المللی و چندجانبه است و همان‌طور که هیچ کشوری نمی‌تواند به‌صورت یک‌جانبه نسبت به سرنوشت آن تصمیم بگیرد، حفظ آن نیز به تعهدی از سوی تمامی اعضا برای تحقق کامل مفاد آن نیاز دارد.

سفیر ایران در انگلیس*

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *