جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

دلایل مخالفت وزیر کرد دولت عراق با رفراندوم اقلیم کردستان

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:وزیر امور آوارگان و مهاجران دولت عراق که از جنبش تغییر تکیه بر کرسی وزارت زده در یادداشتی که در سایت‌ها و خبرگزاری‌های اقلیم کردستان منتشر شده است به چرایی عدم موافقت این حزب با رفراندوم اعلام‌شده از سوی مسعود بارزانی پرداخته است.

درباز محمد*

در شرایطی که در نشستی حزبی بدون هرگونه توافق ملی اقدام به تعیین وقت برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان شده است، ما به عنوان جنبش تغییر بدون فوت وقت به دلایل ذیل به مخالفت با آن برخاسته‌ایم:

نخست: دولت به معنی نهادها و موسسات قانونی، یعنی پارلمان، حکومت و دستگاه قضایی.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که سردمداران رفراندوم بدون هرگونه اعتباربخشی به رای مردم، با توسل به نیرویی غیر مشروع، تنها نهاد مشروع را بدون هیچ دلیل خاصی به تعطیلی کشانده‌اند و در نبود این نهاد، سرنوشت‌سازترین تصمیم تاریخی را اتخاذ می‌کنند. در حالی که پارلمان با عمری 25 ساله تنها مرجع قانونی، سیاسی و تصمیم‌گیری است، این تصمیم در نشستی و از سوی کسانی اتخاذ شده است که هیچ مشروعیت سیاسی و قانونی ندارند. آنان فقط سران و نمایندگان احزاب خود هستند نه نمایندگان ملت. جنبش تغییر مسئله را در اساس تصمیم‌گیری و اینکه چه کسانی دارای چنین حقی هستند، می‌داند نه چگونگی برگزاری رفراندوم و نتایج آن.

دوم: آینده مناطق مورد منازعه چگونه خواهد بود؟

رفراندوم بدون کرکوک، خانقین و مناطق دیگر به معنی آن است که در قدم نخست دست از این مناطق خواهیم کشید. در ثانی، چگونه ساکنین این مناطق را با موجی از مشکلات و مسائل ناشی از مخالفت‌های کنونی با رفراندوم مواجه کنیم، اعم از مخالفت‌های شیعیان، اهل‌سنت، ترکمان‌ها و … آیا می‌توان جان و مال آنان را در برابر تهدیدات پیش‌بینی‌نشده تضمین کرد. آیا از اینکه در برابر چنین تهدیداتی قرار خواهند گرفت با آنها مشورت شده است. ترس از بود و نبود، ترس از نابودی؟ بدون شک، نخیر.

در شرایط وجود نیروهای سازمان‌یافته و غیر رسمی عرب، ترکمان و حتی مسیحی و شبک، وضعیت اکراد این مناطق چگونه خواهد بود؟ درگیری یا زندگی مسالمت‌آمیز و سازگاری؟ کدام سازگاری، کی و چگونه؟

سوم: دولتی شکست‌خورده یا موفق؟

مهمترین فاکتور و برگ برنده کردها، اتحاد ملی در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و … است. در حال حاضر در چه مرحله ای از این اتحاد هستیم؟ در همه سطوح، شرایط نامطلوبی را شاهد هستیم.

عرصه اقتصادی، تصویری از ویرانی، بحران، بدهکاری و بیکاری را نمایان می‌سازد.

نیروی نظامی غیر ملی، حزبی و حتی خانوادگی و شخصی.

دمکراسی شکست‌خورده و دیکتاتوری آشکار.

جامعه‌ای به حاشیه رانده شده و دوقطبی در میان شمار اندک سودمندان از قدرت و اکثریت ستمدیده و بدون بهره از ابتدایی‌ترین حقوقی همچون حق دریافت حقوق ماهیانه، کامل و تابع زمانبندی معمولی.

به مثالی بسنده می‌کنم: مسئله رفراندوم اقلیم کردستان همچون آن خواهد بود که پدری در خانه به نیمی از فرزندان خود بی‌توجه باشد، توانایی تامین مایحتاج روزانه آنها را نداشته و آنچه را که دارد به شیوه‌ای عادلانه در بین آنها تقسیم نمی‌کند، خانه و محل زندگی وی وضعیت جالب توجهی ندارد و دم از ساختن کاخی مجلل و باشکوه برای فرزندان خود بزند. حال و روزت را نظاره‌گر باش و آنگاه دم از ساختن کاخ و قصر باشکوه بزن.

چهارم: برگزاری رفراندوم مهم نیست، مسئله مهم اعتراف بین‌المللی است.

در راستای کسب مشروعیت بین‌المللی این رفراندوم چه اقداماتی صورت گرفته است؟ آیا جامعه بین‌الملل به این رفراندوم و نتایج آن اعتراف خواهد کرد؟ جواب آشکار است، نخیر.

اگر سال‌ها در راه رسیدن به این هدف زمان صرف شود بهتر از برگزاری رفراندومی است که نتیجه آن مورد قبول واقع نشود. اگر جامعه بین‌الملل دولت کردستان را به رسمیت نشناسد تضمینی برای محافظت از آن در برابر تهدیدات احتمالی وجود نخواهد داشت، همچنانکه اگر مورد اعتراف هم واقع شود چنین محافظتی تضمین‌شده نیست. وضعیت سوریه را پس از 6 سال جنگ و آشوب داخلی نظاره‌گر باشید، قرن‌ها زمان نیاز است که سوریه آنی شود که پیشتر دیده شده است، با آنکه دولت مستقلی است به چنین وضعیتی رسیده است، آیا کردستان تاب وضعیت مشابهی را دارا می‌باشد؟ در چنین وضعیتی آمریکا مدافع ما خواهد بود یا روسیه؟

با دلایل فوق و پاره ای از ملاحظات دیگر، ما موافق چنین رفراندومی نیستیم. ما موافق حقوق ملت خود بوده اما زیر بار رفراندومی نخواهیم رفت که حزب دمکرات کردستان عراق می‌داند که اجرایی نیست و با هدف وقت‌کشی و سرپوش گذاشتن بر بحران‌ها بر آن دامن می زند.

لازم بود شرکت‌کنندگان در نشست پیرمام بر تحکیم پایه‌های دمکراسی تاکید می‌کردند، از جمله انتخابات ریاست اقلیم که چهار سال از آن گذشته و مشروعیتی برای آن نمانده است نه اینکه ارزش‌های ملی را دستاویز کسب منافع حزبی، خانوادگی و شخصی کنند.

وزیر امور آوارگان و مهاجران دولت عراق*

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *