جدیدترین مطالب

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

Loading

أحدث المقالات

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

Loading

سمت و سوی آینده روابط تهران – ریاض

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست اعلامی عربستان سعودی در منطقه طی یکی دو سال اخیر با آنچه در واقعیت حاصل می‌شود، بسیار فاصله دارد. عربستانی‌ها مدعی‌اند که ایران یک تهدید منطقه‌ای است و بنابراین ایران هراسی خود را در قالب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه توجیه می‌کنند.

رحمان قهرمانپور*

البته در چارچوب این سیاست اعلامی، عربستان در منطقه شبه جزیره عربی در سه دهه اخیر به صورت سنتی نوعی هژمونی داشته ولی بعد از بهار عربی هژمونی نسبی این کشور به طور مشخص از طرف قطر و عمان به چالش کشیده شده است. در همین حال، مسئله یمن نیز که پیش آمد، ریاض اینگونه برداشت کرد که بحران یمن موضوعی است که می‌تواند از طریق آن دوباره هژمونی خود را بر شبه جزیره عربی اعمال کند. از طرف دیگر در پرتو ایران‌هراسی، یک نوع سیاست منطقه‌ای خاورمیانه‌ای فراتر از شبه جزیره را ادامه دهد. این سیاستی است که عربستان به دنبال آن بود؛ به خصوص بعد از افول قدرت مصر، سقوط حسنی مبارک و تحولات و بحران‌های داخلی در مصر، عربستان احساس کرد که زمینه‌های ایفای نقش در جهان عرب را به صورت جدی دارد و لازمه چنین کاری این است که ایران‌هراسی را تقویت کند؛ یعنی مانند همان کاری که جمال عبدالناصر انجام می‌داد. پیرو همین نگاه، عربستان یک ائتلاف منطقه‌ای در یمن و بحرین تشکیل داد و در بحث سوریه، عراق، لبنان و سودان هم وارد شد.

اما آیا امروز عربستان در قبال اقدامات منطقه ای خود، دستاوردهای لازم را داشته است؟ این درست است که عربستان قدرت اقتصادی قابل توجهی دارد ولی در اعمال این قدرت و تبدیل این قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی با مشکلات و چالش‌های جدی مخصوصا در سطح داخلی مواجه است. یعنی قدرت اقتصادی عربستان که آن را در زمره 20 اقتصاد برتر دنیا قرار داده، به راحتی و به صورت خودکار قابل تبدیل به قدرت سیاسی و نظامی نیست. ریاض تصور می‌کرد که این قدرت به راحتی می‌تواند تبدیل به قدرت سیاسی در منطقه شود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد. مشکلات داخلی عربستان، بازداشت شاهزادگان، اختلافات داخلی آل سعود و سطح توسعه فرهنگی و اجتماعی داخل این کشور، مسائلی است که برای تبدیل قدرت اقتصادی به قدرت سیاسی در منطقه چالش و مشکل ایجاد می‌کند. علاوه بر این در سطح منطقه‌ای نیز کشورها اجازه نمی‌دهند که عربستان به راحتی قدرت اقتصادی خود را به قدرت سیاسی و نظامی تبدیل کند. در چنین شرایطی که عربستان ایران‌هراسی را در دستورکار قرار داده است، ایران چند رویکرد و دیدگاه را می‌تواند در قبال ریاض دنبال کند.

یک دیدگاه معتقد است که ایران نباید در برابر عربستان کوتاه بیاید و باید پیام جدی و صریحی برای ریاض ارسال کند. دیدگاه دیگر مبتنی بر گفتگو و تعامل است اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد مقامات عربستان هنوز تمایل جدی برای گفتگو ندارند.

بعد از تحولاتی که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاد به خصوص دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و عادل الجبیر، همتای سعودی او انتظار می‌رفت عربستان به این جمع بندی برسد که باید با ایران از در تعامل وارد شود. باوجودیکه ریاض تاحدودی از سیاست‌های تند و افراطی خودش عقب‌نشینی کرده اما هنوز در حدی که برای گفتگو با ایران انگیزه پیدا کند این سیاست‌ها تغییر نکرده است. به نظر می‌رسد آن چیزی که ایران می‌تواند انجام دهد این است که در وهله نخست از بروز تنش‌های جدی در مناسبات دو طرف جلوگیری کند. بویژه آنکه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای خیلی بی‌میل نیستند که ایران و عربستان وارد نوعی درگیری نظامی شوند. ضمن آنکه نه عربستان و نه ایران در شرایط فعلی تمایلی به بروز این درگیری ندارند. مرحله بعدی به این صورت است که در صورتی که عربستان از بخشی از سیاست‌هایش بازگردد ایران مطابق سیاست‌ اعلامی‌اش، درهای مذاکره و تعامل را با عربستان بازبگذارد و در این زمینه فعال شود. این موضوع مستلزم آن است که مقامات جمهوری اسلامی به این جمع بندی برسد که عربستان عزم جدی برای گفتگو و تعامل دارد. اما فعلا جمع بندی جمهوری اسلامی ایران بر این مبناست که عربستان چنین عزمی ندارد و لذا منتظر وقوع تحولات جدید هستند.

در این بین سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز مزید بر علت است و شاید یکی از دلایلی که باعث شد عربستان به مسیر انعطاف خود در برابر ایران ادامه ندهد سیاست‌های ترامپ طی یکی دو ماه گذشته بود. به نظر می‌رسد ریاض این گونه برداشت کرده که دولت واشنگتن عزم جدی برای مقابله با ایران دارد لذا عربستان می‌تواند از این فضا و شرایط به نفع خود بهره ببرد و سیاست ایران‌هراسی را در منطقه پیش ببرد. اما سیاست ترامپ در خاورمیانه خیلی مطابق آن چیزی که عربستان فکر می‌کند، نیست و نخواهد بود. لذا این مهم است که در چه زمان و شرایطی عربستان به این جمع‌بندی می‌رسد که نمی‌تواند روی سیاست‌های آمریکا حساب باز کند و لاجرم باید با ایران از در مذاکره و تعامل وارد شود.

پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *