جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

ادعای رسانه آمریکایی: اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد

تهران- ایرنا- روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره روند مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس، مدعی شد: (رژیم) اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد تا بین گزینه‌های توافق بر سر آتش‌بس یا آغاز حمله زمینی به رفح، یکی را انتخاب کند.

Loading

موضوع اعتراضات در ایران در حیطه صلاحیت شورای امنیت قرار نداشت

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کارشناس ارشد علوم سیاسی معتقد است تلاش ایالات متحده برای مطرح‌ کردن موضوع اعتراضات در ایران در نشست شورای امنیت، صرفا به دلیل ایجاد فشارهای بیشتر بر ایران است.

 امیر حسین عسکری*

به دنبال وقوع اعتراضات ناشی از مسائل اقتصادی در ایران، بلافاصله برخی قدرت‌های خارجی وارد عرصه شده و سعی در جهت‌دهی و هدایت این اعتراضات در راستای تغییر حکومت در ایران را داشتند. علاوه بر تغییر جهت اعتراضات از مسائل اقتصادی به ابعاد سیاسی و تغییر حکومت، شیوه اعتراضات نیز از حالت مسالمت آمیز خارج شده و اقدامات تخریبی در چند شهر به صورت گسترده در دستور کار آشوبگران قرار گرفت. بسیاری از اماکن عمومی از جمله بانک‌ها، معابر و … مورد تخریب قرار گرفت. در ابتدای اعتراضات نیروهای امنیتی با خویشتنداری و عدم برخورد با معترضین  سعی در کنترل اوضاع و بحرانی تر نشدن اوضاع داشتند. در نهایت با تحریک خارجی اغتشاشات گسترش یافته و در این شورش‌ها چندین نفر کشته و زخمی شدند.
اما با فروکش کردن بحران، ایالات متحده در راستای ایجاد فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران، ارجاع موضوع اعتراضات ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را در دستور کار خود قرار داد. در این نوشتار سعی شده است تا با بررسی صلاحیت و فلسفه وجودی شورای امنیت سازمان ملل به این سوال پاسخ داد که آیا بررسی موارد اعتراضی ایران در صلاحیت شورای امنیت است یا خیر؟
شورای امنیت و ترکیب اعضا
شورای امنیت یکی از ارکان سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که بر اساس ماده  24 منشور ملل متحد وظیفه اصلی آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. ماده 24 منشور ملل متحد اشعار می‌دارد: «به منظور تأمین اقدام سریع و مؤثر از طرف ملل متحد اعضای آن مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به شورای امنیت واگذار می‌نمایند و موافقت می‌کنند که شورای امنیت در اجرای وظایفی که به موجب این مسئولیت بر عهده دارد از طرف آنها اقدام نماید. شورای امنیت در اجرای این وظایف بر طبق مقاصد و اصول ملل متحد عمل می‌کند. اختیارات مخصوصی که برای انجام وظایف مذکور به شورای امنیت واگذار گردیده در فصول ۶، ۷، ۸ و ۱۲ بیان شده است. شورای امنیت گزارش‌های سالانه و در صورت اقتضا گزارش‌های مخصوص برای بررسی به مجمع عمومی تقدیم می‌دارد».
ترکیب شورای امنیت بر اساس اعضا به دو دسته اعضای دائم (ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فدراسیون روسیه، فرانسه و چین) و 10 عضو غیر دائم تشکیل شده است. تفاوت این دو دسته از اعضا به حق وتو باز می‌گردد که دسته اول دارای این حق و دسته دوم فاقد حق وتو هستند.
وظایف و اختیارات شورا
مواد 24 تا 26 منشور ملل متحد وظایف شورای امنیت را بیان کرده است. طبق مفاد مذکور اساس وظایف شورای امنیت را حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تشکیل می دهد. علاوه بر این، شورا موظف است در چارچوب اصول و اهداف منشور ملل متحد فعالیت کتد. مکانیزم عملکرد شورا به دو صورت مداخله مسالمت‌آمیز (فصل ششم منشور) و مداخله قهرآمیز و روش‌های اجبار کننده (فصل هفتم منشور) است.

صلاحیت شورا
بر اساس مفاد منشور ملل متحد، وظیفه اصلی این شورا حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بوده و امور داخلی کشورها در مواردی که شامل نسل‌کشی (مانند وقایع بوسنی و میانمار) نشود در صلاحیت رسیدگی شورا قرار ندارد. از آنجا که در ماده 39 منشور ملل متحد صلح بین المللی به صورت مشخص تعریف نشده است، موضوع مناقشات داخلی کشورها که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی نیست مطرح می‌شود. سوال اصلی این است که این دسته موضوعات در صلاحیت شورا قرار دارد یا خیر؟
صاحب نظران اعتقاد دارند پذیرش این مسئله خلاف مقاصد منشور بوده، در مورد مسئله کره و اندونزی نیز این نکته مورد بحث قرار گرفت که شورای امنیت حق هیچ گونه اقدامی را ندارد. زیرا این اقدامات به معنای دخالت صد در صد در امور داخلی کشورها محسوب می شود . با این حال، استدلال مورد نظر در هر دو مرحله رد شد. در بحران کنگو نیز با وجود اینکه شورا طبق ماده 40 عمل می کرد و دولت این کشور از سازمان ملل در خواست مداخله کرده بود، باز هم با توجه به اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها، صرفا برقراری نظم عمومی و حفاظت از جان افراد توسط نیروهای حافظ صلح در دستور کار قرار گرفت و از مداخله به نفع طرفین ممانعت به عمل آمد.
صلاحیت شورای امنیت در اعتراضات اخیر ایران
با توجه به مفاد منشور، وظیفه ای که طبق این مفاد به عهده شورای امنیت گذارده شده و رویه شورا در موضوع کنگو به نظر می رسد شورای امنیت مسائل داخلی کشورها را که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی نمی‌کند در حوزه صلاحیت خود نمی‌داند. بر این اساس، اعتراضات اخیر در ایران که به اغتشاش و آشوب کشیده شد مسئله صد در صد داخلی بوده که در حیطه صلاحیت شورای امنیت سازمان ملل قرار ندارد. زیرا این مسئله علاوه بر بعد داخلی آن، تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی نیز به شمار نمی رود. به نظر می رسد تلاش ایالات متحده برای مطرح کردن این موضوع در نشست شورای امنیت، صرفا به دلیل ایجاد فشارهای بیشتر بر ایران مربوط باشد.

کارشناس مسائل سیاسی *

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *