جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

آیا استراتژی امنیت ملی روسیه تغییر کرده است؟

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: کارشناس مسائل ژئوپلیتیک می نویسد سیاست نامشخص و دمدمی مزاجی رییس جمهور امریکا باعث گردید روس ها نه تنها در آسیای غربی که اهمیت آن برای روسیه از حوزه‌های اروپا، قفقاز، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی کمتر است صاحب طرح و برنامه جدی باشند بلکه حوزه‌های نفوذ خود را به مناطق دیگر از جمله ‌آسیای جنوبی نیز گسترش دهند.

عبدالرضا فرجی‌راد*

حدود بیست و پنج سال قبل و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کشور جدید روسیه استراتژی امنیت ملی خود را تغییر داد.
در واقع این استراتژی بجای آنکه یک کد ژئوپلیتیکی جهانی داشته باشد بر محور امنیت ملی روسیه و کد منطقه ای شکل گرفته بود. در این کد منطقه ای استراتژی امنیتی روسیه دوستان و متحدین اتحاد جماهیر شوروی در سطح جهان را رها کرده و اعلام نمود که استراتژی امنیتی روسیه بر سه محور و یا سه حلقه منطقه ای استوار است: حلقه اول خود جمهوری روسیه، حلقه دوم فدراسیون روسیه و حلقه سوم کشورهای جدا شده از شوروی سابق که بخاطر امنیت روسیه دیگران نمیتوانند در این حلقه نفوذ نمایند.

قطعا این راهبرد محافظه کارانه و تدافعی بخاطر بهم ریختگی وضعیت اقتصادی کشور و تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی و نوین کردن صنعت و تکنولوژی بود ضمن آنکه در دوره ریاست جمهوری بوریس یلتسین غربی شدن و نزدیکی به امریکا از شعارهایی بود که دولت آن زمان روسیه به مردم نوید میداد.

با روی کار امدن آقای پوتین و اتخاذ سیاست‌های جدا از زمان یلتسین بتدریج امریکایی‌ها با احتیاط بیشتری با روسیه برخورد می‌کردند و به این نتیجه رسیدند که روسها با تقویت اقتصاد خود در صدد افزایش قدرت و سیاست مستقل از دوره رییس جمهور سابق هستند. لذا هر چه نفوذ آنها در ساختار سیاسی و اقتصادی و امنیتی روسیه کمتر میشد تلاش میکردند وارد حوزه امنیتی ممنوعه روسیه که قبلا اعلام شده بود وارد شوند.

در ابتدای کار روسها با احتیاط برخورد میکردند حتی در حمله امریکا به افغانستان که پس از حادثه 11 سپتامبر و با یک رویکرد تهاجمی و عصبی رخ داد روسها اقدامات ایالات متحده امریکا را تایید کرده و بعضی از ملاحظات مربوط به حلقه سوم امنیتی اعلام شده را نادیده گرفته و اجازه دادند بعضی از کشورهای اسیای مرکزی پایگاههای نظامی در اختیار امریکایی ها برای تدارکات جنگ در افغانستان قرار دهند. در ادامه این روند و بهبود تدریجی اقتصاد روسیه و بویژه پس از افزایش قابل توجه قیمت نفت که چند سالی به درازا کشید و رضایت نسبی مردم روسیه از اقای پوتین روسها با اطمینان بیشتری ملاحظات امنیتی خود را دنبال میکردند به نحوی که در تلاش گرجستان و اوکراین برای نزدیکی به ناتو و اتحادیه اروپایی و جدی شدن موضوع روسها عکس العمل شدید نشان داده و هردو کشور بخشهای مهمی از خاک خود را از دست دادند.
بعد از این اتفاقات تحریم‌های نسبتا گسترده روسیه توسط امریکا و اروپا، روسیه را در ارزیابی های خود به این نتیجه رساند که امریکا از تلاش برای ورود به حوزه های امنیتی روسیه باز نخواهد ایستاد و در تلاشند که با ادامه تحریم ها و پایین آوردن قیمت نفت، روسیه را در منگنه و کنترل قرار دهند.

مسئله سوریه و دعوت از این کشور برای حضور نظامی فرصتی فراهم کرد تا روسیه بتواند راههای دیگر مقابله را بیازماید. شاید بتوان گفت که در ابتدای ورود نیروهای روسی به سوریه راهبرد آقای پوتین این بود که با ایجاد موازنه در درگیری‌ها که تا آن زمان به ضرر نیروهای سوری و متحدین آن پیش میرفت در رابطه با اوکراین و حذف تحریمهای سنگین وضع شده علیه روسیه معامله‌ای را صورت دهد ولی با گذشت زمان روسها دریافتند که سوریه به اندازه حوزه امنیتی پیرامون روسیه برای غرب اهمیت راهبردی ندارد. موفقیت بیشتر روسها در سوریه و نهایتا شکست میدانی مخالفین دولت و بویژه گروههای تروریستی و بازگشت شهرهای مهم سوریه در تحت حاکمیت دولت، روسیه را به بزرگترین بازیگر نزاع سوریه تبدیل نمود.

انعطاف روسها در سیاست خارجی خود، نزدیکی به ترکیه و گفتگو با سعودی‌ها و تماس با دیگر کشورهای عربی و گروه‌های معارض بجز داعش و النصره باعث گردید که سیاست خارجی روسیه این پیام را بدهد که روسیه در صدد ایجاد و حفظ روابط با همه بازیگران دولتی و غیر دولتی برای ایجاد ثبات است که البته با اقدامات بعمل آمده موفقیت‌هایی در عرصه سیاسی نیز بدست آمد. بطور مثال این کشور روابط خود را با اسراییل و کشورهای جنوبی خلیج فارس مدیریت کرده و در عین حال به گسترش همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی با ایران نیز پرداخته است. البته در این میان روسیه از یک خوش شانسی نیز برخوردار گردید؛ رئیس جمهوری در امریکا بر سر کار آمد که اکثر کشورهای منطقه همچون متحدین اروپایی امریکا هیچگونه اعتمادی به حرف و عمل این رییس جمهور نداشته و این سبب گردید که روسها جذابیت بیشتری برای نزدیکی کشورهای متحد امریکا پیدا کنند. در واقع میتوان گفت که سیاست نامشخص و دمدمی مزاجی رییس جمهور امریکا باعث گردید روسها نه تنها در آسیای غربی که اهمیت آن برای روسیه از حوزه‌های اروپا، قفقاز، آسیای مرکزی و آسیای جنوبی کمتر است صاحب طرح و برنامه جدی باشند بلکه حوزه‌های نفوذ خود را به مناطق دیگر از جمله ‌آسیای جنوبی نیز گسترش دهند.

آنها ضمن توسعه رابطه با کشورهای عربی با سه کشور مهم منطقه یعنی ایران، ترکیه و مصر رابطه ویژه برقرار کردند. همزمان علاوه بر گسترش همکاری‌های نظامی با ایران در حوزه نفوذ ناتو نیز وارد شده و به عضو مهم این پیمان یعنی ترکیه اس 400 فروختند مصری‌ها را در تردید در اتحاد با امریکا نگه داشتند و قراردادهایی جهت همکاری های نظامی بین روسیه و مصر به امضا رسید.

در آسیای جنوبی با توجه به فشارهای امریکا به پاکستان بر سر مسئله افغانستان و رابطه راهبردی امریکا با هند روسها همچون چین نقطه اتکای دیگری برای پاکستانیها شدند و به همین جهت ابتکار صلح افغانستان را با مشارکت پاکستان، چین، ایران و افغانستان فراهم کردند.

با اتخاذ این رویکرد که امریکا نه تنها نمیتواند مشکل امنیتی افغانستان را حل نماید بلکه خود یعنی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان مشکلی عمده برای ایجاد صلح و ایجاد دولت وحدت ملی است با گروه طالبان نیز ارتباط و مذاکراتی را اغاز کردند.
روسها سعی میکنند ضمن حفظ دوستی دیرینه با هندی‌ها در این منطقه و حدتی را با چین، ایران و پاکستان برای مبارزه با تروریست و کمک به بحران افغانستان بوجود آورند. درست همان راهی که در اسیای غربی پیمودند. این احتمال وجود دارد که با عدم موفقیت امریکا در افغانستان که البته روز به روز بیشتر نمایان میگردد روسها برگزاری نشستی همچون نشست آستانه برای سوریه برای افغانستان نیز دنبال کنند. روسها برای پشتوانه اقدامات خود چه در حوزه آسیای جنوبی و چه در حوزی اسیای غربی فعالیت های اقتصادی را با کشورهای دو منطقه گسترش داده اند و پیوستن آنها به پروژه عظیم یک کمربند یک جاده چینیها بخشی از استراتژی روسها بحساب میاید.

آنچه مسلم بنظر میرسد این است که روسها در این مدت نه چندان طولانی که از لاک دفاعی بیرون امده‌اند به موفقیت‌هایی در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی دست یافته‌اند هرچند که خود در داخل با مشکلاتی روبرو هستند. بطور کلی میتوان گفت تا زمانیکه امریکا با حضور رییس جمهوری همچون ترامپ در کاخ سفید به متحدان خود پیام سردرگمی و بی اعتمادی میفرستد موفقیت روسها در حوزه جغرافیایی اوراسیا ادامه خواهد داشت.

منبع: ژئوپلیتیک ایرانی 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *