جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری

حسین امیر عبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه که در جریان حمله موشکی – تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به شدت مجروح و برای تکمیل روند درمان به تهران منتقل شده است، عیادت کرد.

امیرعبداللهیان: همه خدمه کشتیِ توقیف‌شده را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم

وزیر خارجه در پاسخ به درخواست وزیر خارجه استونی درباره کشتیِ توقیف‌شده مرتبط با رژیم صهیونیستی و آزادیِ خدمه استونی: این کشتی در توقیف قضایی قرار دارد، اما همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده‌ایم و درصورت همراهیِ کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آن‌ها به کشورشان فراهم است.

سیل برزیل ۱۳ قربانی گرفت

در ادامه بارش شدید باران در برزیل، سیل بزرگراه‌ها و جاده‌ها را فراگرفته و سبب جان باختن ۱۳ نفر شد.

کودکان گمشده غزه؛ در حسرت دیدار پدر و مادر

لیان و لانا شحبیر، دو دختر فلسطینی هستند که در جریان کوچ اجباری اهالی غزه از مناطق شمالی به جنوب نوار غزه از خانواده خود جدا شدند و اکنون بیش از 4 ماه است که در حسرت دیدار والدین خود به سر می برند.

Loading

اینستکس نمود رفتار اروپا در قبال ایران

۱۳۹۷/۱۲/۲۲ | سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بررسی آنچه اروپا برای حفظ برجام انجام داده که اینستکس آخرین نمونه آن است نشان میدهد که اروپا میخواهد اما نمیتواند یا حاضر نیست هزینه لازم را تقبل نماید.

دکتر بهزاد احمدی لفورکی، کارشناس مسائل اروپا

در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، اتحادیه اروپا در 9 مه بیانیه‌ای را توسط خانم فدریکا موگرینی منتشر کرد. در این بیانیه، اتحادیه از اقدام ترامپ عمیقا ابراز تاسف کرده و ضمن بیان جایگاه حقوقی برجام ذیل قطعنامه 2231، بر اهمیت بسیار زیاد آن برای ساختار رژیم منع گسترش و امنیت منطقه اروپا تاکید کرده است. از آن زمان تا کنون تقریبا 9 ماه گذشته و علی‌رغم اینکه اتحادیه اروپا در زمینه نکوهش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها مواضع سیاسی محکمی داشته اما در حوزه اقدامات عملی برای مقابله با تحریم های این کشور از یک سطح حداکثری مانند  قوانین مسدودساز و سویفت اروپایی به یک سطح حداقلی مانند مکانیزم ویژه مالی (SPV) و در نهایت مکانیزم اینستکس (INSTEX) که بستر آن شبیه مکانیزم ویژه مالی بشردوستانه (HSPV) است افول یافته است.

این رفتار اتحادیه اروپا و عدم عمل آن به تعهدات و قول‌هایش به‌خصوص در حوزه اقتصادی، به این روایت در ایران دامن زده که گویا اتحادیه با قطعی دانستن عدم خروج ایران از برجام در هر حالت، حاضر به پذیرش هزینه‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا نیست و ضمن آنکه از مزایای تعهد ایران به برجام سود می‌برد، درحالی‌که می‌تواند، به قول و تعهداتش عمل نمی‌کند و در واقع با رفتار خود به نوعی ایران را در موضع ضعف و انفعال قرار داده و زمینه پرداختن به مسائل دیگر نظیر موضوع موشکی یا نفوذ منطقه‌ای ایران را برای سهم‌خواهی بیشتر از این کشور چه از جانب خود و چه از جانب آمریکا فراهم آورده است. لذا سوال کلیدی این است که آیا اتحادیه اروپا به راستی نقش بازی می‌کند و درحالی‌که توان مقابله با آمریکا در حوزه تحریم را دارد با مظلوم‌نمایی و تطویل اقدامات، به دنبال بهره‌برداری از شرایط به نفع خود و به زیان ایران است؟ و با رسیدن به پاسخ این پرسش، ج.ا.ایران اصولا چه گزینه‌هایی را برای تعامل با اتحادیه در اختیار دارد و چه توصیه‌هایی می‌توان در این زمینه داشت؟ از نگاه اتحادیه اروپا، برجام به‌عنوان بزرگترین کنش موفق دیپلماتیک و وجهه‌ای آن، باعث افزایش اعتماد به نفس اتحادیه در سطح جهانی شده و به تعمیق و عرفی شدن رژیم‌ها ازجمله رژیم منع گسترش، و کنترل تسلیحات کمک بسیار کرده است. به گفته اتحادیه اروپا، برجام به ثبات منطقه‌ای در منطقه اروپا، اوراسیا، وانا، و آفریقا کمک کرده و دولت آمریکا با عبور از مرزهای متعدد هنجاری، رویه‌های بین‌المللی و امنیت جمعی، به افزایش پتانسیل منازعه در این مناطق کمک بسیاری نموده است.

براساس آنچه که گفته شد می‌توان ادعا کرد اتحادیه اروپا اراده سیاسی برای حفظ برجام دارد. بررسی رفتار سیاسی اتحادیه اروپا از 18 مه 2018 تا به امروز سنجه خوبی برای ارزیابی این ادعاست: بعد از بیانیه فدریکا موگرینی در 9 مه، او 15 می در بروکسل در دو دیدار جداگانه با وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه اتحادیه اروپا از برجام تاکید کرد. در بیانیه مطبوعاتی موگرینی درباره این نشست‌ها آمده است که اتحادیه اروپا بر اهمیت حیاتی برجام واقف است؛ خروج آمریکا از برجام را نادرست می‌شمارد؛ بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران تاکید جدی دارد و این کار را بخش حیاتی برجام می داند؛ و به شکل جدی متهد می‌شود تا راه‌حل‌هایی برای مواردی چون حفظ و تقویت روابط اقتصادی با ایران؛ تداوم فروش نفت و گاز ایران و محصولات نفتی و پتروشیمی و انتقال آنها؛ تبادلات موثر بانکی با ایران؛ و… پیدا کند.

اتحادیه اروپا سپتامبر 2018 وعده داده بود که مکانیزم ویژه مالی ای را برای پیشبرد تجارت با ایران و دور زدن تحریمهای آمریکا ایجاد خواهد کرد. ایجاد این مکانیزم بارها به تاخیر افتاد تا اینکه در 31 ژانویه 2019 سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام کردند این مکانیزم را با هدف تسهیل تجارت مشروع بین ایران و شرکتهای اروپایی ایجاد کرده اند. از مکانیزم مذکور با نام ابزار پشتیبانی از مبادلات تجاری (Instrument for supporting trade exchanges) یا در فارسی معروف به ساحات، هم در بیانیه مشترک سه کشور مذکور و هم در بیانیه خانم موگرینی به عنوان ابزاری برای نشان دادن اراده سیاسی اروپا برای حفظ برجام و اینکه اروپا قادر به اقدام به رغم مخالفت آمریکاست، و بازتاکیدی بر اهمیت امنیتی برجام برای اروپا نام برده اند. اتحادیه اروپا امیدوار است با ساحات در کنار قوانین مسدودساز و نیز اقدامات بانک سرمایه‌گذاری اروپایی بتواند از یکسو تا حدی به انتظارات ایران در قبال حفظ برجام پاسخ دهد و از سوی دیگر ریسک پذیری شرکتهای اروپایی در تعامل تجاری با ایران در حوزه های اعلام شده را کاهش دهد.

در زمینه اینستکس محورهای ذیل حائز اهمیت است:

– با اینستکس، اروپا عملا گام اول را به سمت یکپارچه سازی موضوعات مرتبط با ایران (برجام، موشکی، نفوذ منطقه ای، اقدامات ادعایی تروریستی، و حقوق بشر) برداشته است. این یکپارچه سازی مطلوب و هدف تلاشهای اخیر آمریکاست و به امنیتی سازی مجدد ایران کمک میکند؛

– معضل اصلی اروپا در عمل به تعهدات برجامی اش دولتهای اروپایی نبوده بلکه این شرکتها هستند که تا به امروز به اقدامات حمایتی اروپا نظیر قوانین مسدودکننده تن نداده اند لذا ابزار فوق به رفع این نقیصه کمک نمیکند و شرکتها ممکن است به احتمال بالا به اینستکس در بهترین حالت آن نیز تن ندهند؛

– با اینستکس کنش زدایی از تجارت خارجی ایران که با تحریمها شروع شده تشدید میگردد و اروپا در شرایط بهتری برای مدیریت این تجارت قرار میگیرد؛

– اینستکس اروپا را علیرغم عدم عمل به تعهداتش در قبال برجام، در شرایط بهتری قرار میدهد و در صورت تداوم کنش کنونی از سوی ایران، ممکن است به افزایش فشارها و تداوم آنها علیه تهران کمک کند؛ و

– وارد شدن اروپا به مراحل بالاتر اینستکس احتمالا به آینده تنش زدایی بین ایران و آمریکا و نیز بهبود روابط آمریکا و اتحادیه بستگی خواهد داشت لذا تحت تاثیر متغیرهای بسیاری است که از عملکرد مطلوب آن خواهد کاست.

بررسی آنچه اروپا برای حفظ برجام انجام داده که اینستکس آخرین نمونه آن است نشان میدهد که اروپا میخواهد اما نمیتواند یا حاضر نیست هزینه لازم را تقبل نماید. با درنظرگرفتن خواستن اروپا برای حفظ برجام اما نتوانستن آن در حفظ این توافق، این سوال مطرح می‌شود که آیا بهره‌مندی ایران از اتحادیه فقط به توانمندی آن در حفظ برجام محدود می‌شود و آیا باید تمام روابط با اروپا را با نگاهی ایستا به برجام گره زد؟ در پاسخ باید گفت نوع بهره‌مندی ایران محدود به توانمندی اروپا نمی‌شود و ایران در حوزه‌های مختلف سیاسی، حقوقی، نظامی، امنیتی، و حتی اقتصادی بهره‌مندی‌هایی از این اتحادیه دارد که حفظ برجام را از حالت صفر و یکی خارج می‌سازد. به‌عبارت دیگر عمده بهره‌مندی ایران در این مسیر نه دستاوردهای ملموس اقتصادی بلکه پیامدهای غیرمستقیم آن است که در حوزه های امنیتی، سیاسی و حقوقی قابل مشاهده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *