جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

عکس | بازگشت ترامپ به جلد نشریه معروف آمریکایی؛ صدای پای دونالد در راهروهای کاخ سفید شنیده می‌شود؟

مجله آمریکایی تایم روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در گفتگویی اختصاصی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، به تفصیل به بررسی برنامه‌های او در صورت انتخاب مجدد پرداخت. این مجله آمریکایی به همین مناسبت جلد خود را به تصویر دونالد ترامپ با عنوان «اگر او پیروز شود» اختصاص داد./ فرارو

خانه تابستانی رئیس یک شرکت آلمانی به دلیل ارسال سلاح برای اوکراین به آتش کشیده شد

افراط گرایان چپ گرای آلمان مسئولیت آتش زدن یک خانه تابستانی در ملک آرمین پاپرگر، رئیس شرکت دفاعی راین متال را بر عهده گرفتند و در توضیح این اقدام خود گفتند که این شرکت با تامین سلاح به اوکراین خود را ثروتمندتر می کند.

دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست

دانش‌آموزان باید بدانند چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، گسترش تظاهرات حمایت از ملت فلسطین در آمریکا و کشورهای دیگر را نشانه استمرار اولویت مسئله غزه در افکار عمومی جهان خواندند و تأکید کردند: جنایات رژیم صهیونیستی و همدستی آمریکا با او، حقانیت مواضع نظام و ملت ایران را در نفی رژیم اشغالگر و بدبینی به آمریکا اثبات کرد و همه بدانند هیچ راه حلی برای حل مسئله فلسطین جز بازگشت این سرزمین به صاحبان مسلمان، یهودی و مسیحی آن وجود ندارد و روابط با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی، مشکلی را حل نخواهد کرد.

خروج ناوهای اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید

همزمان با تشدید درگیری‌های دریایی میان ارتش یمن و ائتلاف آمریکایی و اروپایی، یک ناوچه هلندی پس از نزدیک به یک ماه حضور در منطقه دریای سرخ به بندر بمبئی رسید تا پس از آن به سمت کشورهای شرق آسیا برود.

Loading

پشت پرده حمایت غرب از آتش‌بس سوریه

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه قطعنامه‌ 2401 شورای امنیت با هدف به اصطلاح اعمال آتش‌بس 30 روزه در سوریه، مورد حمایت دولت های مخالف این کشور قرار گرفت و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره نیز از هدف های دیگر آن عنوان شد، ولیکن شاید هیچکس را در سوریه نتوان یافت که نسبت به مقاصد واشنگتن و لندن در دادن رای مثبت به این قطعنامه تردید نداشته باشد.

جعفر قنادباشی*

رویداد های چند روز گذشته در غوطه شرقی دمشق و جاروجنجال رسانه های غربی درباره آن، نشان داد که قدرت های غربی در اعلام حمایت از برقراری آتش بس در سوریه، تاچه اندازه صادق هستند و ادعاهای آنان در این خصوص تا چه اندازه با واقعیت تطابق دارد.

آنچه مسلم است وقایع غوطه شرقی را باید نتیجه آخرین تلاش های معارضان سوری و حامیان منطقه ای و بین المللی آنان برای برافروختن مجدد شعله جنگ داخلی در این کشور و حاصل اجرای تازه ترین نقشه های توطئه آمیز واشنگتن جهت فراهم کردن زمینه های مداخلات نظامی مستقیم وغیر مستقیم در جنوب و غرب سوریه تلقی کرد؛ تلاش هایی که با ناامیدی در دستور کار مقامات سیاسی و نظامی آمریکا قرار گرفته و بخشی از تاکتیک های جدید برای اجرای راهبرد کلان این کشور جهت تضعیف دولت سوریه با هدف تأمین امنیت رژیم صهیونیستی بشمار می رود.

البته در صورت ظاهر آتش‌بس در سوریه که طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از برقراری آن حمایت کردند، آتش‌بسی است که در مقطع کنونی می‌تواند زمینه‌ساز حرکت سوریه به سمت ثبات و آرامش باشد و برخی اهدافی که در نشست‌های مختلف آستانه، سوچی، ژنو و وین دنبال می‌شد را تحقق ببخشد. در واقع به همین منظور نیز دولت سوریه و همپیمانان این کشور همواره نه تنها از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می‌کنند بلکه یکی از نخستین شروط و درخواست‌های آنها برای هر تحولی در این کشور توقف جنگ و در پیش گرفتن راه های مسالمت آمیز است.

با این حال همه تجارب گذشته نشان داده است که طرف‌های مقابل، هیچ‌گاه در موضوع برقراری آتش‌بس صادق نبوده و همواره کوشیده‌اند تا از برقراری آتش‌بس به منظور تجدید قوای گروه‌های تروریستی، احیای آنها و وارد کردن ضربات جدید به ارتش سوریه سوء استفاده کنند. بر اساس این تجارب، ادعاهای غرب در اعلام حمایت از برقراری آتش‌بس در سوریه، فریبی بیش نبوده است. روشن است که شرایط رو به آرامش کنونی در سوریه، تنها در نتیجه مقاومت ارتش سوریه و گرفتار نشدن در دام‌های فریبی که بر سر راه آن پهن شده بود، حصول یافته است. چنانکه در نتیجه این مقاومت‌ها و عملیات هوشمندانه ارتش سوریه، دامنه فعالیت‌ های مسلحانه گروهک‌های تروریستی- تکفیری در این کشور به مناطق بسیار محدودی منحصر شده و این گروهک‌ها اینک در آستانه شکست کامل و پذیرش آخرین ضربات قرار گرفته‌اند. براین مبنا موضوع برقراری آتش‌بس کنونی در سوریه و بویژه در غوطه شرقی تا اندازه‌ای با موارد قبلی آتش‌بس در این کشور تفاوت دارد و آن اینکه در این عرصه، طرفین بین‌المللی و ارتجاع منطقه می‌کوشند تا بار دیگر اوضاع سوریه را ناآرام ساخته و آشفتگی‌ها و نابسامانی‌های ناشی از جنگ داخلی را مجددا رقم بزنند. این در حالی است که کوشش‌های آمریکا برای بهره‌برداری از موضوع شکاف‌های قومیتی در شمال سوریه و تلاش‌های این کشور برای سوء‌استفاده از درگیری‌های منطقه‌ عفرین، نتوانسته است روند تحولات سوریه را به نفع دشمنان دمشق و مخالفان این کشور تغییر دهد.

لذا به نظر می‌رسد در اجرای راهبرد ناآرام سازی مجدد سوریه، تاکتیک سواستفاده از موضوع نقض حقوق بشر در دستور کار طرف‌های بین‌المللی قرار گرفته و آنها کوشیده‌اند تا با برجسته‌سازی موضوع درگیری‌ها در غوطه شرقی، دولت بشار اسد را با امواج تازه‌ای از تبلیغات رسانه‌ای مبتنی بر سرکوب اهالی این منطقه مواجه سازند.

کارشناس مسائل خاورمیانه*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *