جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

سفر قریب‌الوقوع بلینکن به پکن

تهران- ایرنا- وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته برای دیدار با مقام‌های ارشد پکن به چین سفر خواهد کرد.

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

Loading

پشت پرده حمایت غرب از آتش‌بس سوریه

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ | یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه قطعنامه‌ 2401 شورای امنیت با هدف به اصطلاح اعمال آتش‌بس 30 روزه در سوریه، مورد حمایت دولت های مخالف این کشور قرار گرفت و ایجاد دسترسی بشردوستانه به مناطق تحت محاصره نیز از هدف های دیگر آن عنوان شد، ولیکن شاید هیچکس را در سوریه نتوان یافت که نسبت به مقاصد واشنگتن و لندن در دادن رای مثبت به این قطعنامه تردید نداشته باشد.

جعفر قنادباشی*

رویداد های چند روز گذشته در غوطه شرقی دمشق و جاروجنجال رسانه های غربی درباره آن، نشان داد که قدرت های غربی در اعلام حمایت از برقراری آتش بس در سوریه، تاچه اندازه صادق هستند و ادعاهای آنان در این خصوص تا چه اندازه با واقعیت تطابق دارد.

آنچه مسلم است وقایع غوطه شرقی را باید نتیجه آخرین تلاش های معارضان سوری و حامیان منطقه ای و بین المللی آنان برای برافروختن مجدد شعله جنگ داخلی در این کشور و حاصل اجرای تازه ترین نقشه های توطئه آمیز واشنگتن جهت فراهم کردن زمینه های مداخلات نظامی مستقیم وغیر مستقیم در جنوب و غرب سوریه تلقی کرد؛ تلاش هایی که با ناامیدی در دستور کار مقامات سیاسی و نظامی آمریکا قرار گرفته و بخشی از تاکتیک های جدید برای اجرای راهبرد کلان این کشور جهت تضعیف دولت سوریه با هدف تأمین امنیت رژیم صهیونیستی بشمار می رود.

البته در صورت ظاهر آتش‌بس در سوریه که طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از برقراری آن حمایت کردند، آتش‌بسی است که در مقطع کنونی می‌تواند زمینه‌ساز حرکت سوریه به سمت ثبات و آرامش باشد و برخی اهدافی که در نشست‌های مختلف آستانه، سوچی، ژنو و وین دنبال می‌شد را تحقق ببخشد. در واقع به همین منظور نیز دولت سوریه و همپیمانان این کشور همواره نه تنها از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می‌کنند بلکه یکی از نخستین شروط و درخواست‌های آنها برای هر تحولی در این کشور توقف جنگ و در پیش گرفتن راه های مسالمت آمیز است.

با این حال همه تجارب گذشته نشان داده است که طرف‌های مقابل، هیچ‌گاه در موضوع برقراری آتش‌بس صادق نبوده و همواره کوشیده‌اند تا از برقراری آتش‌بس به منظور تجدید قوای گروه‌های تروریستی، احیای آنها و وارد کردن ضربات جدید به ارتش سوریه سوء استفاده کنند. بر اساس این تجارب، ادعاهای غرب در اعلام حمایت از برقراری آتش‌بس در سوریه، فریبی بیش نبوده است. روشن است که شرایط رو به آرامش کنونی در سوریه، تنها در نتیجه مقاومت ارتش سوریه و گرفتار نشدن در دام‌های فریبی که بر سر راه آن پهن شده بود، حصول یافته است. چنانکه در نتیجه این مقاومت‌ها و عملیات هوشمندانه ارتش سوریه، دامنه فعالیت‌ های مسلحانه گروهک‌های تروریستی- تکفیری در این کشور به مناطق بسیار محدودی منحصر شده و این گروهک‌ها اینک در آستانه شکست کامل و پذیرش آخرین ضربات قرار گرفته‌اند. براین مبنا موضوع برقراری آتش‌بس کنونی در سوریه و بویژه در غوطه شرقی تا اندازه‌ای با موارد قبلی آتش‌بس در این کشور تفاوت دارد و آن اینکه در این عرصه، طرفین بین‌المللی و ارتجاع منطقه می‌کوشند تا بار دیگر اوضاع سوریه را ناآرام ساخته و آشفتگی‌ها و نابسامانی‌های ناشی از جنگ داخلی را مجددا رقم بزنند. این در حالی است که کوشش‌های آمریکا برای بهره‌برداری از موضوع شکاف‌های قومیتی در شمال سوریه و تلاش‌های این کشور برای سوء‌استفاده از درگیری‌های منطقه‌ عفرین، نتوانسته است روند تحولات سوریه را به نفع دشمنان دمشق و مخالفان این کشور تغییر دهد.

لذا به نظر می‌رسد در اجرای راهبرد ناآرام سازی مجدد سوریه، تاکتیک سواستفاده از موضوع نقض حقوق بشر در دستور کار طرف‌های بین‌المللی قرار گرفته و آنها کوشیده‌اند تا با برجسته‌سازی موضوع درگیری‌ها در غوطه شرقی، دولت بشار اسد را با امواج تازه‌ای از تبلیغات رسانه‌ای مبتنی بر سرکوب اهالی این منطقه مواجه سازند.

کارشناس مسائل خاورمیانه*

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *