جدیدترین مطالب

شکست سیاست ترور رژیم اسرائیل در مهار جبهه مقاومت

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: رژیم اسرائیل با ترور مقامات اجرایی یمن نه تنها نتوانسته به اهداف نظامی خود برسد، بلکه در عرصه دیپلماتیک نیز موقعیتش تضعیف شده است. در مقابل، یمن و جبهه مقاومت با انسجام بیشتری مسیر خود را ادامه می‌دهند و چشم‌انداز آینده نشان می‌دهد که نه تنها توان نظامی آنها کاهش نخواهد یافت، بلکه جایگاه سیاسی‌شان در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز ارتقاء خواهد یافت.

تحلیلی بر به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با وجود همکاری‌های گذشته و تعاملات گسترده آنکارا با تل‌آویو در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و … اخیرا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه، نسل‌کشی ارامنه در 24 آوریل 1915 به دست امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را به رسمیت شناخت.

سیاست مدیترانه‌ای فرانسه در رقابت ژئوپلیتیکی با ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست مدیترانه‌ای فرانسه که گرایش سیاسی واقعی این کشور در منطقه یورو- مدیترانه را روشن می‌سازد در سه راهبرد عمده یعنی تقویت جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا، حفظ موقعیت راهبردی در آفریقا و تقویت نقش سیاسی و نظامی فرانسه در شرق مدیترانه، خلاصه می‌شود. با این حال، هم‌اکنون کشورهای اوکراین و ارمنستان نیز در سیاست‌های مدیترانه ای فرانسه از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار هستند.

تحلیلی بر ابتکار مکرون برای اعزام نیروی نظامی اروپایی به اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – کفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: اروپا امروز بیش از همیشه نیازمند یک راهبرد واحد است؛ بدون چنین راهبردی، نه‌تنها صلحی به دست نخواهد آمد، بلکه خود اروپا به صحنه اصلی پیامدهای این جنگ تبدیل خواهد شد.
حدود هشت ماه از بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد؛ بازگشتی که بسیاری آن را نقطه عطفی برای پایان دادن به جنگ اوکراین می‌دانستند. ترامپ در جدیدترین تلاش های خود برای «پایان سریع جنگ» تلاش کرد تا از طریق دو مسیر موازی، یکی مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین در آلاسکا و دیگری رایزنی گسترده با سران اروپایی در واشنگتن، مسیر صلح را هموار سازد. اما امروز روشن شده است که این معادله پیچیده‌تر از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا تصور می‌کرد. دیدار با پوتین نه‌تنها امید به توافق را تقویت نکرد، بلکه سختی‌های کار را بیشتر نمایان ساخت؛ و دیدار با رهبران اروپایی نیز نشان داد که اروپا در موضوع اوکراین بیش از هر زمان دیگری دچار شکاف و چنددستگی است. در این میان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با ابتکار اعزام نیروهای اروپایی به اوکراین، آتش اختلافات درون اروپا را شعله‌ور کرده است؛ ابتکاری که با واکنش‌های تند متحدان و مخالفان روبه‌رو شده و پرسش‌های مهمی درباره سرنوشت جنگ یا صلح اوکراین پیش‌روی جامعه بین‌المللی قرار داده است.

خلع سلاح حزب‌الله لبنان و سناریوهای محتمل

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طرحی که اخیراً در دولت لبنان درباره خلع سلاح حزب‌‍الله تصویب شد، در واقع یک پروژه و طرح آمریکایی است که آن را باید در ادامه تحولات یک سال اخیر در لبنان و مشخصا جنگ رژیم اسرائیل علیه این کشور تحلیل و ارزیابی کرد. هدف کلان ارائه چنین طرحی این است که رژیم اسرائیل در راستای تغییر نظم منطقه ای بتواند ترتیبات جدید امنیتی را در لبنان تحمیل نماید.

چشم‌انداز نبرد رژیم صهیونیستی و مقاومت یمن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درگیری میان مقاومت یمن و رژیم صهیونیستی که روند تصاعدی به خود گرفته است، نمونه‌ای بارز از تقابل نابرابر با پیامدهای راهبردی در منطقه است. عملیات موشکی مقاومت یمن به‌عنوان نمایشی از قدرت راهبردی و نظامی این کشور عمل می‌کند و پیام روشنی به رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد هزینه‌های ادامه وضعیت موجود ارسال می‌نماید. این موضوع، مشروعیت و نفوذ مقاومت یمن به رهبری انصارالله را در جهان عرب افزایش داده و آن را به یک بازیگر راهبردیِ غیرقابل انکار تبدیل کرده است.

اهداف و پیام‌های رزمایش نظامی چین همزمان با اجلاس سران سازمان شانگهای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل چین گفت: رزمایش بزرگ چین در سوم سپتامبر، همزمان با هشتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، فراتر از یک رویداد نظامی ساده، در معادلات ژئوپلیتیکی جهان امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. حضور ولادیمیر پوتین، مسعود پزشکیان و کیم جونگ اون در کنار شی جین‌پینگ، نه تنها جلوه‌ای از همگرایی قدرت‌های غیرغربی در برابر فشارهای ایالات متحده و ناتو است، بلکه بازتابی از تلاش پکن برای تثبیت موقعیت خود به عنوان بازیگری تعیین‌کننده در نظم جهانی محسوب می‌شود. در بین ۲۶ نفر از رهبران خارجی شرکت‌کننده در این رژه هیچکدام از سران غربی به غیر از روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی حضور ندارند. هم چنین الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور اندونزی، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان و وو وُن‌شیک، سخنگوی مجمع ملی کره جنوبی نیز حضور خواهند داشت. «لی جونهوا» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به نیابت از این نهاد در این مراسم حضور دارد. این رزمایش، که یکی از بزرگ‌ترین مانورهای نظامی تاریخ معاصر چین به شمار می‌رود، به نمایش آخرین فناوری‌های دفاعی و هجومی اختصاص دارد؛ از جمله سامانه‌های تسلیحاتی هایپرسونیک و شبکه‌های ارتباطی پیشرفته که قابلیت آن‌ها می‌تواند توازن قوا در شرق آسیا و حتی جهان را تغییر دهد.
این رویداد، نه فقط یک نمایش قدرت نظامی بلکه ابزاری برای بازدارندگی و دیپلماسی است. چین در شرایط فشارهای روزافزون اقتصادی و دیپلماتیک، با برگزاری چنین رزمایش‌هایی نشان می‌دهد که توان مدیریت بحران‌ها و تغییر معادلات منطقه‌ای را در اختیار دارد. در واقع، پکن از این فرصت بهره می‌برد تا هم به متحدان پیام اعتماد بدهد و هم به رقبا هشدار دهد که شرق آسیا دیگر تحت سیطره آمریکا نیست.

بحران ونزوئلا و راهبرد مداخله‌جویانه آمریکا در آمریکای لاتین

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل آمریکای لاتین گفت: نگاه دولت ترامپ به آمریکای جنوبی اساساً با بدبینی و خصومت ایدئولوژیک نسبت به نظام‌های سوسیالیستی تعریف شده است. همان‌گونه که ایالات متحده طی دهه‌های گذشته در کوبا، نیکاراگوئه و شیلی سیاست تغییر رژیم را پیگیری کرده بود، در ونزوئلا نیز چنین رویکردی دنبال می‌شود.
اعلام جایزه ۵۰ میلیون دلاری وزارت دادگستری آمریکا برای دستگیری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و هم‌زمانی آن با اعزام ناوهای جنگی به آب‌های کارائیب، بار دیگر سایه بحران نظامی و امنیتی را بر آمریکای لاتین سنگین‌تر کرده است. واشنگتن با طرح ادعاهایی درباره ارتباط مادورو با کارتل‌های مواد مخدر، تلاش دارد روایتی امنیتی ـ تروریستی از بحران ونزوئلا بسازد؛ روایتی که می‌تواند بستر حقوقی و سیاسی لازم را برای مداخله مستقیم ایالات متحده در آمریکای جنوبی فراهم کند. این اقدام نه‌تنها با مخالفت دولت ونزوئلا، بلکه با هشدار برخی دولت‌های منطقه، از جمله کلمبیا، مواجه شده است؛ کشوری که رئیس‌جمهورش به صراحت اعلام کرده حمله نظامی به ونزوئلا، تکرار فاجعه سوریه در آمریکای لاتین خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

شکست سیاست ترور رژیم اسرائیل در مهار جبهه مقاومت

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا گفت: رژیم اسرائیل با ترور مقامات اجرایی یمن نه تنها نتوانسته به اهداف نظامی خود برسد، بلکه در عرصه دیپلماتیک نیز موقعیتش تضعیف شده است. در مقابل، یمن و جبهه مقاومت با انسجام بیشتری مسیر خود را ادامه می‌دهند و چشم‌انداز آینده نشان می‌دهد که نه تنها توان نظامی آنها کاهش نخواهد یافت، بلکه جایگاه سیاسی‌شان در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز ارتقاء خواهد یافت.

تحلیلی بر به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با وجود همکاری‌های گذشته و تعاملات گسترده آنکارا با تل‌آویو در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و … اخیرا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه، نسل‌کشی ارامنه در 24 آوریل 1915 به دست امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را به رسمیت شناخت.

سیاست مدیترانه‌ای فرانسه در رقابت ژئوپلیتیکی با ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست مدیترانه‌ای فرانسه که گرایش سیاسی واقعی این کشور در منطقه یورو- مدیترانه را روشن می‌سازد در سه راهبرد عمده یعنی تقویت جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا، حفظ موقعیت راهبردی در آفریقا و تقویت نقش سیاسی و نظامی فرانسه در شرق مدیترانه، خلاصه می‌شود. با این حال، هم‌اکنون کشورهای اوکراین و ارمنستان نیز در سیاست‌های مدیترانه ای فرانسه از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار هستند.

تحلیلی بر ابتکار مکرون برای اعزام نیروی نظامی اروپایی به اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – کفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: اروپا امروز بیش از همیشه نیازمند یک راهبرد واحد است؛ بدون چنین راهبردی، نه‌تنها صلحی به دست نخواهد آمد، بلکه خود اروپا به صحنه اصلی پیامدهای این جنگ تبدیل خواهد شد.
حدود هشت ماه از بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد؛ بازگشتی که بسیاری آن را نقطه عطفی برای پایان دادن به جنگ اوکراین می‌دانستند. ترامپ در جدیدترین تلاش های خود برای «پایان سریع جنگ» تلاش کرد تا از طریق دو مسیر موازی، یکی مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین در آلاسکا و دیگری رایزنی گسترده با سران اروپایی در واشنگتن، مسیر صلح را هموار سازد. اما امروز روشن شده است که این معادله پیچیده‌تر از آن است که رئیس‌جمهور آمریکا تصور می‌کرد. دیدار با پوتین نه‌تنها امید به توافق را تقویت نکرد، بلکه سختی‌های کار را بیشتر نمایان ساخت؛ و دیدار با رهبران اروپایی نیز نشان داد که اروپا در موضوع اوکراین بیش از هر زمان دیگری دچار شکاف و چنددستگی است. در این میان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با ابتکار اعزام نیروهای اروپایی به اوکراین، آتش اختلافات درون اروپا را شعله‌ور کرده است؛ ابتکاری که با واکنش‌های تند متحدان و مخالفان روبه‌رو شده و پرسش‌های مهمی درباره سرنوشت جنگ یا صلح اوکراین پیش‌روی جامعه بین‌المللی قرار داده است.

خلع سلاح حزب‌الله لبنان و سناریوهای محتمل

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: طرحی که اخیراً در دولت لبنان درباره خلع سلاح حزب‌‍الله تصویب شد، در واقع یک پروژه و طرح آمریکایی است که آن را باید در ادامه تحولات یک سال اخیر در لبنان و مشخصا جنگ رژیم اسرائیل علیه این کشور تحلیل و ارزیابی کرد. هدف کلان ارائه چنین طرحی این است که رژیم اسرائیل در راستای تغییر نظم منطقه ای بتواند ترتیبات جدید امنیتی را در لبنان تحمیل نماید.

چشم‌انداز نبرد رژیم صهیونیستی و مقاومت یمن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درگیری میان مقاومت یمن و رژیم صهیونیستی که روند تصاعدی به خود گرفته است، نمونه‌ای بارز از تقابل نابرابر با پیامدهای راهبردی در منطقه است. عملیات موشکی مقاومت یمن به‌عنوان نمایشی از قدرت راهبردی و نظامی این کشور عمل می‌کند و پیام روشنی به رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد هزینه‌های ادامه وضعیت موجود ارسال می‌نماید. این موضوع، مشروعیت و نفوذ مقاومت یمن به رهبری انصارالله را در جهان عرب افزایش داده و آن را به یک بازیگر راهبردیِ غیرقابل انکار تبدیل کرده است.

اهداف و پیام‌های رزمایش نظامی چین همزمان با اجلاس سران سازمان شانگهای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل چین گفت: رزمایش بزرگ چین در سوم سپتامبر، همزمان با هشتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم، فراتر از یک رویداد نظامی ساده، در معادلات ژئوپلیتیکی جهان امروز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. حضور ولادیمیر پوتین، مسعود پزشکیان و کیم جونگ اون در کنار شی جین‌پینگ، نه تنها جلوه‌ای از همگرایی قدرت‌های غیرغربی در برابر فشارهای ایالات متحده و ناتو است، بلکه بازتابی از تلاش پکن برای تثبیت موقعیت خود به عنوان بازیگری تعیین‌کننده در نظم جهانی محسوب می‌شود. در بین ۲۶ نفر از رهبران خارجی شرکت‌کننده در این رژه هیچکدام از سران غربی به غیر از روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی حضور ندارند. هم چنین الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، پرابوو سوبیانتو، رئیس جمهور اندونزی، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان و وو وُن‌شیک، سخنگوی مجمع ملی کره جنوبی نیز حضور خواهند داشت. «لی جونهوا» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به نیابت از این نهاد در این مراسم حضور دارد. این رزمایش، که یکی از بزرگ‌ترین مانورهای نظامی تاریخ معاصر چین به شمار می‌رود، به نمایش آخرین فناوری‌های دفاعی و هجومی اختصاص دارد؛ از جمله سامانه‌های تسلیحاتی هایپرسونیک و شبکه‌های ارتباطی پیشرفته که قابلیت آن‌ها می‌تواند توازن قوا در شرق آسیا و حتی جهان را تغییر دهد.
این رویداد، نه فقط یک نمایش قدرت نظامی بلکه ابزاری برای بازدارندگی و دیپلماسی است. چین در شرایط فشارهای روزافزون اقتصادی و دیپلماتیک، با برگزاری چنین رزمایش‌هایی نشان می‌دهد که توان مدیریت بحران‌ها و تغییر معادلات منطقه‌ای را در اختیار دارد. در واقع، پکن از این فرصت بهره می‌برد تا هم به متحدان پیام اعتماد بدهد و هم به رقبا هشدار دهد که شرق آسیا دیگر تحت سیطره آمریکا نیست.

بحران ونزوئلا و راهبرد مداخله‌جویانه آمریکا در آمریکای لاتین

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: تحلیلگر ارشد مسائل آمریکای لاتین گفت: نگاه دولت ترامپ به آمریکای جنوبی اساساً با بدبینی و خصومت ایدئولوژیک نسبت به نظام‌های سوسیالیستی تعریف شده است. همان‌گونه که ایالات متحده طی دهه‌های گذشته در کوبا، نیکاراگوئه و شیلی سیاست تغییر رژیم را پیگیری کرده بود، در ونزوئلا نیز چنین رویکردی دنبال می‌شود.
اعلام جایزه ۵۰ میلیون دلاری وزارت دادگستری آمریکا برای دستگیری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و هم‌زمانی آن با اعزام ناوهای جنگی به آب‌های کارائیب، بار دیگر سایه بحران نظامی و امنیتی را بر آمریکای لاتین سنگین‌تر کرده است. واشنگتن با طرح ادعاهایی درباره ارتباط مادورو با کارتل‌های مواد مخدر، تلاش دارد روایتی امنیتی ـ تروریستی از بحران ونزوئلا بسازد؛ روایتی که می‌تواند بستر حقوقی و سیاسی لازم را برای مداخله مستقیم ایالات متحده در آمریکای جنوبی فراهم کند. این اقدام نه‌تنها با مخالفت دولت ونزوئلا، بلکه با هشدار برخی دولت‌های منطقه، از جمله کلمبیا، مواجه شده است؛ کشوری که رئیس‌جمهورش به صراحت اعلام کرده حمله نظامی به ونزوئلا، تکرار فاجعه سوریه در آمریکای لاتین خواهد بود.

Loading

تحلیلی بر به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با وجود همکاری‌های گذشته و تعاملات گسترده آنکارا با تل‌آویو در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سیاسی و ... اخیرا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه، نسل‌کشی ارامنه در 24 آوریل 1915 به دست امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را به رسمیت شناخت.

حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

نتانیاهو در پاسخ به سوال پاتریک پت دیوید، پادکستر آمریکایی که پرسید: «۱۹۳ کشور هولوکاست را به رسمیت می‌شناسد. در برخی کشورها اگر آن را انکار کنی زندانی می‌شوی. اگر دولتی باشد که من پیش‌بینی کنم کشتار ارامنه را به رسمیت بشناسد آن اسرائیل است. چرا کشتار ارامنه را به رسمیت نمی‌شناسید؟»، پاسخ داد: «فکر می‌کنم که ما این کار را انجام داده‌ایم. کنست (پارلمان اسرائیل) بارها تصمیمی را در این خصوص تصویب کرده است.»

وقتی خبرنگار اصرار کرد که باید به رسمیت شناختن کشتار ارامنه از سوی نتانیاهو به عنوان نخست وزیر باشد، وی جواب داد: «من همین الان این کار را کردم.»

شایان ذکر است که در طول سال‌های گذشته، چندین پیش‌نویس قانون که معمولاً در دوره‌های تنش با ترکیه مطرح می‌شد، برای به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در کنست مطرح شده بود، اما هیچگاه به تصویب نرسیدند.

روزنامه هاآرتص با انتشار گزارشی تأکید کرده است که اذعان نتانیاهو به کشتار ارامنه احتمالاً تنش بین رژیم صهیونیستی و ترکیه را افزایش می‌دهد.

اخیرا نتانیاهو در پستی نوشته بود: «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که مرتکب کشتار جمعی علیه کردها شده است و آمار بی‌سابقه جهانی را در زندانی کردن خبرنگاران مخالف دارد، آخرین کسی است که می‌تواند ما را نصیحت کند.»

به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اگرچه در ظاهر یک اقدام معمولی به نظر می‌رسد، اما در بستر تحولات راهبردی که در ماه‌های اخیر در منطقه جریان دارد، عمدتاً متأثر از ملاحظات امنیتی، ژئوپلیتیکی و داخلی است. این اقدام می‌تواند تلاشی برای ایجاد شکاف در ائتلاف ضد صهیونیستی، جلب حمایت بین‌المللی و انحراف افکار عمومی از چالش‌های داخلی و بین‌المللی این رژیم باشد.

در تحلیل اهداف نتانیاهو از این اقدام، به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

یک؛ ترکیه به عنوان یکی از حامیان فلسطین و منتقد سیاست‌های رژیم صهیونیستی، همواره نقش کلیدی در تحولات و منازعات منطقه ایفا کرده است. به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه که آنکارا به شدت با آن مخالف است، می‌تواند به عنوان یک ابزار فشار دیپلماتیک برای مهار نفوذ منطقه‌ای ترکیه و متعادل کردن مواضع ضد صهیونیستی اردوغان مورد استفاده قرار گیرد.

دو؛ اقدام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به طور غیرمستقیم بر حساسیت‌های تاریخی بین ترکیه و کشورهای همسایه (مانند ارمنستان و یونان) دامن می‌زند و تمرکز آنکارا را از مسئله فلسطین منحرف می‌سازد.

سه؛ با به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه که مورد اقبال عمومی در غرب است، رژیم صهیونیستی سعی در بهبود تصویر خود در نزد افکار عمومی جهانی و به ویژه در بین کشورهای اروپایی دارد..

چهار؛ این حرکت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اجماع بین‌المللی علیه دشمنان منطقه‌ای رژیم صهیونیستی باشد، چرا که موضوع نسل‌کشی ارامنه تا حد زیادی در غرب به عنوان یک واقعیت تاریخی پذیرفته شده است.

پنج؛ نتانیاهو در داخل با چالش‌های جدی از جمله تظاهرات گسترده ضد دولتی، اتهامات  فساد و اختلافات عمیق سیاسی مواجه است. در سطح بین‌المللی نیز، رژیم صهیونیستی تحت فشار فزاینده به دلیل ادامه ساخت و ساز در مناطق اشغالی و رویکرد سخت‌گیرانه در قبال غزه قرار دارد. از این نظرگاه، مطرح کردن یک موضوع تاریخی حساس، می‌تواند توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به سمتی دیگر معطوف کرده و از فشارهای جاری بکاهد.

شش؛ رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر روابط راهبردی خود با یونان و قبرس را به طور قابل توجهی گسترش داده است. این کشورها نیز از دیرباز روابط تنش‌آلودی با ترکیه داشته و نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت می‌شناسند. در این چهارچوب اقدام نتانیاهو می‌تواند به عنوان یک قدم نمادین برای تحکیم بیشتر این ائتلاف سه‌جانبه (رژیم اسرائیل، یونان، قبرس) در برابر نفوذ منطقه‌ای ترکیه تفسیر شود.

هفت؛ رژیم اسرائیل همواره سعی داشته است با اشاره به رنج‌های به اصطلاح تاریخی یهودیان (به‌ویژه هولوکاست)، جایگاه اخلاقی ویژه‌ای برای خود قائل شود. به رسمیت شناختن رنج دیگران (ارامنه) می‌تواند تلاشی برای تقویت این جایگاه و در عین حال، تحت الشعاع قرار دادن روایت‌های دشمنانش باشد. این اقدام ممکن است به عنوان پیامی ضمنی به این مفهوم باشد: ” رژیمی که چنین تراژدی‌هایی را درک می‌کند، نمی‌تواند مرتکب اعمال مشابه شود”، که پاسخی به اتهامات نقض حقوق بشر در مورد فلسطینیان است.

آنچه مشخص است این است که به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط رژیم صهیونیستی که مدت‌ها به دلایل ژئوپلیتیک از آن اجتناب می‌کرد، این ظرفیت را دارد که به‌عنوان یک جرقه عمل کند و خشم افکار عمومی ترکیه را که همواره نسبت به این موضوع حساس بوده‌اند، به شدت برانگیزد.

این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که احساسات ضد صهیونیستی در ترکیه به دلیل جنگ غزه و جنایات و تلفات انسانی بی‌سابقه در اوج خود قرار دارد. ترکیب این دو موضوع یعنی شناسایی نسل‌کشی و ادامه جنگ غزه می‌تواند موج عظیمی از اعتراضات مردمی و فشارهای رسانه‌ای را در ترکیه ایجاد کند.

در چنین فضایی، به نظر می‌رسد دولت ترکیه نیز برای پاسخگویی به خواست افکار عمومی، همان‌طور که در واکنش اولیه نشان داد، وادار به واکنشی سخت‌تر و جدی‌تر علیه رژیم صهیونیستی شود. این واکنش می‌تواند شامل اقداماتی در سطح دیپلماتیک مانند تشدید مواضع ضد صهیونیستی در سازمان‌های بین‌المللی و حتی اعمال محدودیت‌های اقتصادی بیشتر باشد.

در پایان باید تأکید کرد، به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط نتانیاهو، اساساً یک مانور حساب‌شده راهبردی در بازی بزرگ ژئوپلیتیک منطقه است. اهداف اصلی آن نیز تضعیف ترکیه، تحکیم ائتلاف با متحدان یونانی و قبرسی علیه ترکیه، بهبود تصویر بین‌المللی و انحراف توجه افکار عمومی از بحران‌های داخلی است.

پیامدهای این اقدام می‌تواند شامل تشدید تنش با ترکیه، تقویت گفتمان ضد ترکیه در غرب و در عین حال، ایجاد یک پیش‌زمینه  اخلاقی پیچیده برای دیپلماسی عمومی رژیم صهیونیستی باشد. موفقیت این استراتژی به واکنش بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین تحولات داخلی رژیم صهیونیستی بستگی خواهد داشت.

0 Comments

Samir Design Group گروه طراحی سمیر