جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تنش یا مذاکره؟

تنش یا مذاکره؟

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی – غربی یا ناتوی عربی – غربی – عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است

تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

Loading

فرصت‌سازی ترامپ برای ایران

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ | دیدگاه, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بعد از دیدار اخیر دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه در هلسینکی یک اتفاق مهم در دیپلماسی آمریکا رخ داده است، مبنی بر اینکه مشخص شد بخشی از صحبت‌هایی که ترامپ تاکنون بیان داشته، صرفا بلوفی دیپلماتیک بوده است.

رحمان قهرمانپور  –کارشناس مسائل بین‌الملل

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با کیم‌جونگ‌ ایل اعلام کرده بود که کره شمالی آماده خلع سلاح است، اما با گذشت زمان چنین اتفاقی نیفتاد و برداشت پیونگ‌یانگ از این توافق به گونه دیگری بود.

سفر ترامپ به بریتانیا و مصاحبه‌ با روزنامه «سان» نیز به یک نوع آبروریزی سیاسی برای ترزا می، نخست وزیر بریتانیا تبدیل شد و فشارها را بر او افزایش داد.

در نهایت بعد از دیدار ناموفق دیپلماتیک ترامپ با پوتین، مشخص شد که چقدر بین ادعاهایی که ترامپ مطرح می‌کند و واقعیت‌های موجود سیاست بین‌الملل فاصله وجود دارد. از این مولفه‌ها می‌توان نتیجه گرفت که این اتفاق می‌تواند بخش مهمی از کشورها و دیپلمات‌های این کشورها را به این جمع‌بندی برساند که ترامپ فرد قابل اطمینانی نیست و خیلی نمی‌توان روی حرف‌های او حساب باز کرد.

همین مسئله پنجره‌ای برای ایران باز می‌کند که بتواند دیپلماسی فعلی خود را تقویت کند و از آن نتیجه بگیرد. اگر این روند ادامه پیدا کند، انگیزه اروپا و بعد از آن روسیه، چین و هند برای همکاری با ایران و جلوگیری از اثرپذیری کامل آنها از آمریکا تشدید می‌شود.

حتی در مرحله بعد ممکن است کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن که حرف‌شنوی بیشتری از واشنگتن دارند، در سیاست ترامپ برای اعمال تحریم‌ها شک کنند، لذا می‌توان حدس زد که بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ها به شکلی که ترامپ پیش‌بینی می‌کرد، مورد استقبال متحدان واشنگتن آمریکا شامل اروپا و غیرمتحدانش قرار نخواهد گرفت که این مسئله می‌تواند برای ایران فرصتی قلمداد شود.

در این شرایط، اکنون این پرسش مطرح است که ایران چگونه می‌تواند از این فرصت استفاده کند. باید توجه داشت که استفاده از این فرصت الزاماتی دارد و ایران در وهله نخست باید بپذیرد که شرایط فقط برای کشور ما سخت نیست، بلکه برای اروپا نیز دشوار است.

وقتی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که در موضوع برجام با آمریکا همراهی نخواهند کرد و مقامات مختلف اروپایی به اشکال مختلف اعلام می‌کنند که اروپا در عدم همراهی با آمریکا جدی است، این برای ایران یک فرصت تلقی می‌شود؛ لذا ایران متقابلا باید تلاش کند که اروپا به همکاری با کشور ما ترغیب شود. البته این بدان معنا نیست که ایران از خواسته‌های خود صرفنظر کند.

امروز شاهدیم که اروپایی‌ها با توجه به تجربه‌ای که از مذاکره با ایران طی سال‌های 2003 تا 2005 داشتند به صورت جدی‌تری با شروط ایران برخورد کرده و این احساس را دارند که دیگر نمی‌توانند مانند آن زمان در مورد ایران وقت‌کشی کنند.

این نگاه اروپا به مثابه فرصتی برای ایران قلمداد می‌شود که باید از آن استفاده کرد. در مقابل ایران نیز یک سری خواسته‌ها دارد که نمی‌تواند از آنها کوتاه بیاید. لذا برای استفاده از فضای جدید ایجاد شده، ایران باید بررسی کند که تاچه حد می‌تواند به الزامات این فضا پایبند باشد. یعنی اگر قرار است اروپا، روسیه، چین و هند در مقابل تحریم‌های آمریکا بایستند قاعدتا تهران نیز باید زمینه را فراهم کند تا در زمینه مالی این کشورها بتوانند پول را به ایران منتقل کنند یا به عنوان مثال موانع اضافی فنی و تکنیکی در این فرایند ایجاد نشود. اینها مسائلی است که نظام سیاسی و تصمیم‌گیران سیاست خارجی باید در مورد آن به اجماع برسند که ما تا چه حد می‌توانیم و باید به الزامات بهره‌برداری از فضای موجود پایبند باشیم.

در نهایت مسئله مهم آن است که در شرایط فعلی چون برای اروپا و خیلی دیگر از کشورها مشخص شده است که ترامپ فرد قابل اعتمادی نیست و نمی‌تواند اجماع ایجاد کند، فرصت بالقوه‌ای برای ایران ایجاد شده که اگر درصدد بهره‌برداری از آن است، باید به بخشی از الزاماتی که اشاره شد،‌ پایبند بوده و بدون آنکه از اصول و جهت‌گیری‌های کلی‌مان عدول نماید، یک سری تغییرات در رویکردها ایجاد کند تا امکان کار و مقابله با تحریم‌های آمریکا به شکل موثری فراهم شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *