جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تنش یا مذاکره؟

تنش یا مذاکره؟

علی اکبر فرازی می گوید: زمانی که تنش‌زدایی و اعتمادسازی توسط تهران انجام شد و ترتیبات منطقه‌ای در سطح عملیاتی از جانب ایران به سمت کاهش تنش میل کرد، می‌توان روندی را ترسیم کرد که یا خبری از ناتوی عربی یا ناتوی عربی – غربی یا ناتوی عربی – غربی – عبری و سامانه یکپارچه پدافند عربی نباشد یا ایران هم باید جزء ترتیبات قرار گیرد.

​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است

تهران- ایرنا- بایبا برازه وزیر خارجه لتونی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهایی وجود دارند که بدون هیچگونه محدودیت و پیش‌شرطی، سلاح‌های خود را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند، گفت: اوکراین پیش‌تر مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است.

Loading

پیامدها و واکنش‌ها در قبال حمله نظامی رژیم صهیونیستی به مکان دیپلماتیک ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنایتی که رژیم صهیونیستی علیه بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق مرتکب شد، نقض فاحش حقوق بین‌الملل و موجد مسئولیت بین‌المللی برای این رژیم است.

دکتر علی کربلائی حسینی – پژوهشگر حقوق بین‌الملل

مورد حمله نظامی علنی یک رژیم به ساختمان دیپلماتیک در تاریخ روابط بین‌الملل، به شکلی که رژیم صهیونیستی انجام داده، بی‌سابقه است. اما هنجارهایی حقوقی و دیپلماتیک برای پاسخگو کردن حقوقی و سیاسی رژیم در برابر اقدام تروریستی‌اش وجود دارد که به شرح زیر به صورت فهرست‌وار ذکر می‌شود:

  • محکومیت فوری و تحقیقات:
    1. سازمان‌های بین‌المللی، شامل سازمان ملل باید بیانیه‌هایی در محکومیت این حمله و اعلام همبستگی با کشوری که قربانی است، صادر کنند.
    2. تحقیقات دقیقی باید انجام گیرد تا آمران و انگیزه‌های آن‌ها را از حمله مشخص سازد. اصل مصونیت دیپلماتیک باید در این روند مورد ملاحظه قرار گیرد.
  • پیگیری ماجرا در مجاری دیپلماتیک:
    1. کشور قربانی باید پیام دیپلماتیک خود را به حامیان آن ابلاغ نماید. این پیام باید بر وخامت وضعیت و ضرورت پاسخگو کردن مهاجم تاکید داشته باشد.
    2. اجلاس‌های اضطراری در نهادهای منطقه‌ای یا بین‌المللی (همچون شورای امنیت) باید برای بحث درباره این رویداد و واکاوی پاسخ‌های احتمالی طرف مقابل در قالب حق دفاع از خود برگزار شود.
  • واکنش‌های حقوقی و سیاسی:
    1. مهاجم باید مطابق حقوق بین‌الملل مسئول شناخته شود. با توجه به اینکه این حمله نقض کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک است، باید اقدامات حقوقی متناسب با حمله انجام شده پیگیری شود.
    2. تحریم‌ها یا تدابیر تنبیهی دیگر باید علیه رژیم صهیونیستی اعمال شود. این اقدامات می‌تواند شامل تدابیر اقتصادی، سیاسی یا دیپلماتیک باشد.
  • تدابیر امنیتی و حفاظتی:
    1. امنیت کارکنان دیپلماتیک باید در اولویت قرار گیرد. تشدید پروتکل‌های امنیتی باید برای همه ماموریت‌های دیپلماتیک در سراسر جهان در نظر گرفته و اجرایی شود.
    2. تشدید هشیاری و همکاری میان نهادهای اطلاعاتی می‌تواند به جلوگیری از تکرار این تجاوز و اقدام غیر قانونی بیشتر کمک کند.
  • واکنش چندجانبه:
    1. جامعه بین‌المللی باید همبستگی و حمایت خود را از کشور قربانی به نمایش بگذارد. بیانیه‌های مشترک، دیدارهای دیپلماتیکی یا مواضع نمادین، هر کدام پیام قدرتمندی خواهد داشت.
    2. جلسات اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل یا دیگر نهادهای مربوطه می‌تواند با هدف بررسی این وضعیت تشکیل شود و بر مصونیت دیپلماتیک تاکید نماید.
  • احیا و بازسازی:
    1. باید تلاش‌هایی فوری در جهت بازسازی ساختمان ماموریت دیپلماتیک صورت گیرد. این امر نشانگر تاب‌آوری و تعهد به تعامل دیپلماتیک خواهد بود.
    2. کشور قربانی می‌تواند از دیگر کشورها یا سازمان‌های بین‌المللی بخواهد روند بازسازی را تسهیل نمایند.

هیچ اقدامی از سوی هیچ طرفی نمی‌تواند اقدامی جبرانی برای جان‌های پاکی که در این حمله تروریستی فدا شدند، انجام دهد و قطعا پاسخ و اقدام متقابل ایران در مقابل رژیم صهیونیستی، مورد انتظار و مشروع خواهد بود. البته با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی برای جبران شکست خود در غزه و منحرف نمودن افکار عمومی از آن، سعی دارد جمهوری اسلامی ایران را به جنگی ناخواسته در منطقه بکشاند تا از سقوط خود جلوگیری نماید، پاسخ قاطع و متناسب ایران بایستی سنجیده و با درایت باشد تا خواسته این رژیم محقق نگردد. در عین حال، باید در نظر داشت که حمله به یک ماموریت دیپلماتیک، حمله به ساختاری فیزیکی نیست، بلکه حمله به بنیان‌های اساسی دیپلماسی و صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی است که واکنش قاطع شورای امنیت و جامعه جهانی را می‌طلبد.

0 Comments