جدیدترین مطالب

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

موانع و چالش‌های راه‌حل دو دولتی در فلسطین اشغالی

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تشکیل دو دولت یا دو کشور فلسطینی - اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی یک ایده قدیمی است که برای نخستین بار در 29 نوامبر سال 1957 میلادی / 7 آذر 1326 توسط سازمان ملل و با صدور قطعنامه 181 پیشنهاد شد. تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل، همچنین اساس پیمان اسلو در سال 1993 / 1372 بود که می‌بایست در فرآیند 5 ساله اجرا می‌شد.

حمید خوش آیند  – کارشناس مسائل منطقه

بر مبنای طرح دو دولتی، فلسطین در 18 درصد سرزمین فلسطین تاریخی و در مرزهای 1967 میلادی / 1345 شمسی تشکیل می‌گردد که شامل نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی می‌شود و به وسیله یک کریدور از طریق رژیم صهیونیستی به یکدیگر متصل خواهند شد.

ایده مذکور که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفته است، این روزها در برخی محافل سیاسی منطقه، آمریکا و اروپا مجدداً به عنوان «راهکاری» برای خاتمه جنگ غزه مطرح شده است. اخیراً دولت انگلیس نیز در طرح پنج ماده‌ای خود برای پایان جنگ غزه، بر تشکیل دولت فلسطینی برای مدیریت نوار غزه و کرانه باختری تأکید کرده است.

تشکیل دو دولت در صحنه عمل، واقع‌بینانه نبوده و ثابت شده است که عملاً امکان تحقق آن وجود ندارد. این طرح با «موانع و چالش‌های» جدی مواجه است که در ادامه به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

یک؛ نفس وجود مقاومت و مبارزات ضدصهیونیستی در فلسطین اشغالی به معنای «رد» هرگونه طرح دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی است. چرا که آزادسازی اراضی اشغال شده و نابودی رژیم صهیونیستی، فلسفه وجودی مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد.

اگر قرار به پذیرش طرح دو دولتی و رسمیت بخشیدن به دولت صهیونیستی در فلسطین اشغالی بود، مقاومت به شکلی که ده‌ها سال است در فلسطین شاهد آن هستیم، شکل نمی گرفت. لذا تن دادن به طرح دو دولتی در «نقطه مقابل» گفتمان مقاومت فلسطین قرار دارد که تاکنون بیش از 100 هزار نفر برای آن شهید شده‌اند.

دو؛ اگر از منظر توافقات و اسناد موجود به مسأله نگاه شود، راه‌حل دو دولتی، امروز فقط در تئوری وجود دارد و در عمل سال‌هاست که «مرده» است. شرایطی که امروز بر سرزمین‌های اشغالی حاکم است با شرایطی که برای تشکیل دو دولت تعیین شده بود، کاملاً متفاوت شده است.

تنها کافی است به این مسأله اشاره شود که عقب‌نشینی در امتداد مرزهای 1967، احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس شرقی و اسکان حدود 750 هزار صهیونیست در مناطق یاد شده و در میان 3 میلیون فلسطینی، شرایط اولیه و لازم برای تشکیل دو دولت مستقل را به‌طور آشکار از بین برده است.

سه؛ از نظر قواعد و کنوانسیون‌های حقوق بین‌الملل نیز طرح دو دولتی قابلیت اجرا ندارد. چرا که براساس مجموع شاخص‌های تعریف شده در حقوق بین‌الملل، فلسطین یک منطقه اشغالی است و رژیم صهیونیستی نیز یک «قدرت اشغالگر» به‌شمار می‌رود.

به‌عبارتی از نظر حقوق بین‌الملل، اسرائیل وجود خارجی ندارد. در این چهارچوب، تشکیل دولت و کشور توسط نیروی اشغالگر در سرزمینی که اشغالی محسوب می‌شود و اساساً متعلق به دیگران است، برخلاف اصول و مقررات حقوق بین‌الملل است.

چهار؛ افکار عمومی در فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز مخالف طرح دولتی هستند. به‌عنوان مثال، براساس نظرسنجی «مؤسسه گالوپ» که در ماه سپتامبر 2023 / شهریور 1402 انجام شد، تنها 24 درصد از فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی از راه‌حل تشکیل دو کشور حمایت می‌کنند که نسبت به سال 2012 / 1390 بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

نظرسنجی اخیر «مرکز تحقیقات پیو» هم نشان می‌دهد تنها 35 درصد از صهیونیست‌ها معتقدند «راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز اسرائیل و یک کشور مستقل فلسطینی می‌توان یافت» که در مقایسه با سال 2013 / 1391 حدود 15 درصد کاهش یافته است.

پنج؛ اگر «توازن و تعادل قوا» را یکی از شرایط تحقق طرح دو دولت در اراضی اشغالی بدانیم، مقاومت فلسطین امروز از نظر کمی و کیفی به قدری قدرتمند شده است که شانس اجرای طرح دو دولتی را صفر کرده است. به عبارتی از منظر رویکرد‌ قدرت و واقع‌گرایی و همچنین منطق «سود و هزینه»، هزینه‌ای که تن دادن به طرح دو دولتی برای فلسطینی‌ها دارد، به مراتب بیشتر از مقاومت و تلاش برای آزادی اراضی اشغال شده است.

شش؛ از ناحیه حاکمیت در رژیم صهیونیستی نیز، طرح دو دولتی با مخالفت شدید مواجه است. کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی به‌ویژه نتانیاهو و عناصر همسو با او به‌شدت با تأسیس یک کشور مستقل فلسطینی مخالف هستند.

نتانیاهو تاکنون بارها مخالفت خود را با حاکمیت فلسطین اعلام کرده و گفته است که در مورد کنترل کامل امنیتی رژیم در غرب اردن سازش نخواهد کرد و زیر بار تشکیل دولت فلسطین نخواهد رفت. این درحالی است که در آمریکا نیز به استثنای بایدن و دموکرات‌ها، هیچ کس موافق تشکیل دو دولت نیست. نکته قابل توجه اینجاست که اگر در انتخابات پیش‌رو بایدن شکست بخورد و چهره‌ای مثل ترامپ روی کار آید، راه‌حل دو کشوری در آمریکا هم به «فراموشی» سپرده خواهد شد.

در پایان باید تأکید کرد که «عملیات طوفان الاقصی» و تحولات دنباله‌دار آن، طرح دو دولتی را تا حد بسیار زیادی از بین برده است. اگر طرح دو دولتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق می داشت، اصلاً عملیات طوفان الاقصی آغاز نمی‌شد.

بنابراین طرح چند باره این موضوع از سوی آمریکا آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی از وضعیت بسیار متشنجی برخوردار است و موجودیت آن به‌طور بی‌سابقه‌ای با تهدیدهای راهبردی مواجه شده است، چیزی جز «فریب» افکار عمومی و تلاش برای نجات رژیم صهیونیستی از بحران‌های خطرناک و کنونی نیست.

0 Comments