جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

موانع و چالش‌های راه‌حل دو دولتی در فلسطین اشغالی

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تشکیل دو دولت یا دو کشور فلسطینی - اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی یک ایده قدیمی است که برای نخستین بار در 29 نوامبر سال 1957 میلادی / 7 آذر 1326 توسط سازمان ملل و با صدور قطعنامه 181 پیشنهاد شد. تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل، همچنین اساس پیمان اسلو در سال 1993 / 1372 بود که می‌بایست در فرآیند 5 ساله اجرا می‌شد.

حمید خوش آیند  – کارشناس مسائل منطقه

بر مبنای طرح دو دولتی، فلسطین در 18 درصد سرزمین فلسطین تاریخی و در مرزهای 1967 میلادی / 1345 شمسی تشکیل می‌گردد که شامل نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی می‌شود و به وسیله یک کریدور از طریق رژیم صهیونیستی به یکدیگر متصل خواهند شد.

ایده مذکور که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفته است، این روزها در برخی محافل سیاسی منطقه، آمریکا و اروپا مجدداً به عنوان «راهکاری» برای خاتمه جنگ غزه مطرح شده است. اخیراً دولت انگلیس نیز در طرح پنج ماده‌ای خود برای پایان جنگ غزه، بر تشکیل دولت فلسطینی برای مدیریت نوار غزه و کرانه باختری تأکید کرده است.

تشکیل دو دولت در صحنه عمل، واقع‌بینانه نبوده و ثابت شده است که عملاً امکان تحقق آن وجود ندارد. این طرح با «موانع و چالش‌های» جدی مواجه است که در ادامه به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

یک؛ نفس وجود مقاومت و مبارزات ضدصهیونیستی در فلسطین اشغالی به معنای «رد» هرگونه طرح دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی است. چرا که آزادسازی اراضی اشغال شده و نابودی رژیم صهیونیستی، فلسفه وجودی مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد.

اگر قرار به پذیرش طرح دو دولتی و رسمیت بخشیدن به دولت صهیونیستی در فلسطین اشغالی بود، مقاومت به شکلی که ده‌ها سال است در فلسطین شاهد آن هستیم، شکل نمی گرفت. لذا تن دادن به طرح دو دولتی در «نقطه مقابل» گفتمان مقاومت فلسطین قرار دارد که تاکنون بیش از 100 هزار نفر برای آن شهید شده‌اند.

دو؛ اگر از منظر توافقات و اسناد موجود به مسأله نگاه شود، راه‌حل دو دولتی، امروز فقط در تئوری وجود دارد و در عمل سال‌هاست که «مرده» است. شرایطی که امروز بر سرزمین‌های اشغالی حاکم است با شرایطی که برای تشکیل دو دولت تعیین شده بود، کاملاً متفاوت شده است.

تنها کافی است به این مسأله اشاره شود که عقب‌نشینی در امتداد مرزهای 1967، احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس شرقی و اسکان حدود 750 هزار صهیونیست در مناطق یاد شده و در میان 3 میلیون فلسطینی، شرایط اولیه و لازم برای تشکیل دو دولت مستقل را به‌طور آشکار از بین برده است.

سه؛ از نظر قواعد و کنوانسیون‌های حقوق بین‌الملل نیز طرح دو دولتی قابلیت اجرا ندارد. چرا که براساس مجموع شاخص‌های تعریف شده در حقوق بین‌الملل، فلسطین یک منطقه اشغالی است و رژیم صهیونیستی نیز یک «قدرت اشغالگر» به‌شمار می‌رود.

به‌عبارتی از نظر حقوق بین‌الملل، اسرائیل وجود خارجی ندارد. در این چهارچوب، تشکیل دولت و کشور توسط نیروی اشغالگر در سرزمینی که اشغالی محسوب می‌شود و اساساً متعلق به دیگران است، برخلاف اصول و مقررات حقوق بین‌الملل است.

چهار؛ افکار عمومی در فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز مخالف طرح دولتی هستند. به‌عنوان مثال، براساس نظرسنجی «مؤسسه گالوپ» که در ماه سپتامبر 2023 / شهریور 1402 انجام شد، تنها 24 درصد از فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی از راه‌حل تشکیل دو کشور حمایت می‌کنند که نسبت به سال 2012 / 1390 بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

نظرسنجی اخیر «مرکز تحقیقات پیو» هم نشان می‌دهد تنها 35 درصد از صهیونیست‌ها معتقدند «راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز اسرائیل و یک کشور مستقل فلسطینی می‌توان یافت» که در مقایسه با سال 2013 / 1391 حدود 15 درصد کاهش یافته است.

پنج؛ اگر «توازن و تعادل قوا» را یکی از شرایط تحقق طرح دو دولت در اراضی اشغالی بدانیم، مقاومت فلسطین امروز از نظر کمی و کیفی به قدری قدرتمند شده است که شانس اجرای طرح دو دولتی را صفر کرده است. به عبارتی از منظر رویکرد‌ قدرت و واقع‌گرایی و همچنین منطق «سود و هزینه»، هزینه‌ای که تن دادن به طرح دو دولتی برای فلسطینی‌ها دارد، به مراتب بیشتر از مقاومت و تلاش برای آزادی اراضی اشغال شده است.

شش؛ از ناحیه حاکمیت در رژیم صهیونیستی نیز، طرح دو دولتی با مخالفت شدید مواجه است. کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی به‌ویژه نتانیاهو و عناصر همسو با او به‌شدت با تأسیس یک کشور مستقل فلسطینی مخالف هستند.

نتانیاهو تاکنون بارها مخالفت خود را با حاکمیت فلسطین اعلام کرده و گفته است که در مورد کنترل کامل امنیتی رژیم در غرب اردن سازش نخواهد کرد و زیر بار تشکیل دولت فلسطین نخواهد رفت. این درحالی است که در آمریکا نیز به استثنای بایدن و دموکرات‌ها، هیچ کس موافق تشکیل دو دولت نیست. نکته قابل توجه اینجاست که اگر در انتخابات پیش‌رو بایدن شکست بخورد و چهره‌ای مثل ترامپ روی کار آید، راه‌حل دو کشوری در آمریکا هم به «فراموشی» سپرده خواهد شد.

در پایان باید تأکید کرد که «عملیات طوفان الاقصی» و تحولات دنباله‌دار آن، طرح دو دولتی را تا حد بسیار زیادی از بین برده است. اگر طرح دو دولتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق می داشت، اصلاً عملیات طوفان الاقصی آغاز نمی‌شد.

بنابراین طرح چند باره این موضوع از سوی آمریکا آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی از وضعیت بسیار متشنجی برخوردار است و موجودیت آن به‌طور بی‌سابقه‌ای با تهدیدهای راهبردی مواجه شده است، چیزی جز «فریب» افکار عمومی و تلاش برای نجات رژیم صهیونیستی از بحران‌های خطرناک و کنونی نیست.

0 Comments