جدیدترین مطالب

فصل جدیدی در انتظار روابط تهران – ریاض

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان به ایران، تقدیم پیام پادشاه عربستان به رهبر معظم انقلاب و دیدار با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران افزون بر اینکه نقش مؤثری در تقویت و تحکیم روابط دوجانبه دارد، می‌تواند در فراهم نمودن بسترها و شرایط لازم برای پیشبرد همکاری‌های جمعی در منطقه موثر باشد.

نظم جدید منطقه‌ای و الزام آسیب شناسی راهبرد ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: بعد از تحولات سوریه و چالش‌هایی که محورمقاومت تا به امروز با آن‌ها مواجهه شده است، سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران بر این شده‌اند که بازنمایی جدید از نظم منطقه‌ای خاورمیانه‌ای ارائه، و ابعاد جدیدی را در تصمیم‌گیری خود مدنظر قرار دهند. تغییر و ترکیب جدید همکاری‌ها و اتحادها، نشانگر درک تغییرات در نظم منطقه‌ای است؛ و در نتیجه تحول در راهبردها را شاهد هستیم که این امر نیز الزام تغییر در نوع اقدام و رویکردشان را ایجاب می‌کند.

جنگ تعرفه‌ها ‌و تشدید تنش در روابط چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین بر این باور است که در پی جنگ تعرفه ها میان چین و آمریکا، روابط واشنگتن و پکن در دوره ترامپ با چشم اندازی متلاطم روبرو است.

پیامدهای جنگ تجاری دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پیامدهای جنگ تجاری ترامپ که در نوع خود بی‌سابقه و جدید است و ظاهراً با هدف «حمایت از تولید داخلی» آمریکا و «متوازن‌سازی تجارت جهانی» اِعمال شده‌اند، به تدریج در حال آشکار شدن است.

چشم‌انداز حملات آمریکا به انصارالله

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با گذشت بیش از سه هفته از تجاوز نظامی و بمباران بی‌سابقه و گسترده شهرهای مختلف یمن، دولت آمریکا تا کنون دستاوردهای قابل توجه و راهبردی در راستای اهداف اعلامی خود به دست نیاورده است.

تحلیلی بر رویکرد مصر در قبال بحران غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست خارجی مصر در قبال غرب آسیا، به‌ویژه در مسائل مرتبط با غزه، تحت تأثیر عوامل استراتژیک پیچیده‌ای است که شامل امنیت ملی، روابط با قدرت‌های جهانی و نقش این کشور در تحولات منطقه‌ای می‌شود.

رؤیای ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا و رویکرد حمایتی روسیه در تقابل با اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس بین‌الملل گفت: حمایت پوتین از تصمیم ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا را باید در چارچوب اهداف بلندمدت روسیه تحلیل کرد. این موضع‌گیری صرفاً یک تاکتیک برای کسب منافع بزرگ‌تر در آینده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: جمهورى اسلامى ایران همه راه‌ها را نبسته است، بلکه آماده مذاکره غیرمستقیم جهت ارزیابی طرف مقابل، اعلام شرایط خود و اتخاذ تصمیم مقتضی است.

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در تحلیل راهبرد مذاکراتی آمریکا و عدم استقبال جمهوری اسلامی ایران از آن به خبرنگار ما گفت: آنچه امروز در رفتار هیأت حاکمه آمریکا مشاهده می‌شود یک جنگ روانى با القاى سیاست «یا جنگ یا مذاکره» از طریق ارسال پیام هاى متضاد از سوى مسئولین آمریکایى است.

Loading

أحدث المقالات

فصل جدیدی در انتظار روابط تهران – ریاض

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان به ایران، تقدیم پیام پادشاه عربستان به رهبر معظم انقلاب و دیدار با مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران افزون بر اینکه نقش مؤثری در تقویت و تحکیم روابط دوجانبه دارد، می‌تواند در فراهم نمودن بسترها و شرایط لازم برای پیشبرد همکاری‌های جمعی در منطقه موثر باشد.

نظم جدید منطقه‌ای و الزام آسیب شناسی راهبرد ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: بعد از تحولات سوریه و چالش‌هایی که محورمقاومت تا به امروز با آن‌ها مواجهه شده است، سیاست‌گذاران و تحلیل‌گران بر این شده‌اند که بازنمایی جدید از نظم منطقه‌ای خاورمیانه‌ای ارائه، و ابعاد جدیدی را در تصمیم‌گیری خود مدنظر قرار دهند. تغییر و ترکیب جدید همکاری‌ها و اتحادها، نشانگر درک تغییرات در نظم منطقه‌ای است؛ و در نتیجه تحول در راهبردها را شاهد هستیم که این امر نیز الزام تغییر در نوع اقدام و رویکردشان را ایجاب می‌کند.

جنگ تعرفه‌ها ‌و تشدید تنش در روابط چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی ایران و چین بر این باور است که در پی جنگ تعرفه ها میان چین و آمریکا، روابط واشنگتن و پکن در دوره ترامپ با چشم اندازی متلاطم روبرو است.

پیامدهای جنگ تجاری دولت ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: پیامدهای جنگ تجاری ترامپ که در نوع خود بی‌سابقه و جدید است و ظاهراً با هدف «حمایت از تولید داخلی» آمریکا و «متوازن‌سازی تجارت جهانی» اِعمال شده‌اند، به تدریج در حال آشکار شدن است.

چشم‌انداز حملات آمریکا به انصارالله

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با گذشت بیش از سه هفته از تجاوز نظامی و بمباران بی‌سابقه و گسترده شهرهای مختلف یمن، دولت آمریکا تا کنون دستاوردهای قابل توجه و راهبردی در راستای اهداف اعلامی خود به دست نیاورده است.

تحلیلی بر رویکرد مصر در قبال بحران غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سیاست خارجی مصر در قبال غرب آسیا، به‌ویژه در مسائل مرتبط با غزه، تحت تأثیر عوامل استراتژیک پیچیده‌ای است که شامل امنیت ملی، روابط با قدرت‌های جهانی و نقش این کشور در تحولات منطقه‌ای می‌شود.

رؤیای ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا و رویکرد حمایتی روسیه در تقابل با اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس بین‌الملل گفت: حمایت پوتین از تصمیم ترامپ برای الحاق گرینلند به آمریکا را باید در چارچوب اهداف بلندمدت روسیه تحلیل کرد. این موضع‌گیری صرفاً یک تاکتیک برای کسب منافع بزرگ‌تر در آینده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: جمهورى اسلامى ایران همه راه‌ها را نبسته است، بلکه آماده مذاکره غیرمستقیم جهت ارزیابی طرف مقابل، اعلام شرایط خود و اتخاذ تصمیم مقتضی است.

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در تحلیل راهبرد مذاکراتی آمریکا و عدم استقبال جمهوری اسلامی ایران از آن به خبرنگار ما گفت: آنچه امروز در رفتار هیأت حاکمه آمریکا مشاهده می‌شود یک جنگ روانى با القاى سیاست «یا جنگ یا مذاکره» از طریق ارسال پیام هاى متضاد از سوى مسئولین آمریکایى است.

Loading

موانع و چالش‌های راه‌حل دو دولتی در فلسطین اشغالی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تشکیل دو دولت یا دو کشور فلسطینی - اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی یک ایده قدیمی است که برای نخستین بار در 29 نوامبر سال 1957 میلادی / 7 آذر 1326 توسط سازمان ملل و با صدور قطعنامه 181 پیشنهاد شد. تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل، همچنین اساس پیمان اسلو در سال 1993 / 1372 بود که می‌بایست در فرآیند 5 ساله اجرا می‌شد.

حمید خوش آیند  – کارشناس مسائل منطقه

بر مبنای طرح دو دولتی، فلسطین در 18 درصد سرزمین فلسطین تاریخی و در مرزهای 1967 میلادی / 1345 شمسی تشکیل می‌گردد که شامل نوار غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی می‌شود و به وسیله یک کریدور از طریق رژیم صهیونیستی به یکدیگر متصل خواهند شد.

ایده مذکور که هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفته است، این روزها در برخی محافل سیاسی منطقه، آمریکا و اروپا مجدداً به عنوان «راهکاری» برای خاتمه جنگ غزه مطرح شده است. اخیراً دولت انگلیس نیز در طرح پنج ماده‌ای خود برای پایان جنگ غزه، بر تشکیل دولت فلسطینی برای مدیریت نوار غزه و کرانه باختری تأکید کرده است.

تشکیل دو دولت در صحنه عمل، واقع‌بینانه نبوده و ثابت شده است که عملاً امکان تحقق آن وجود ندارد. این طرح با «موانع و چالش‌های» جدی مواجه است که در ادامه به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

یک؛ نفس وجود مقاومت و مبارزات ضدصهیونیستی در فلسطین اشغالی به معنای «رد» هرگونه طرح دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی است. چرا که آزادسازی اراضی اشغال شده و نابودی رژیم صهیونیستی، فلسفه وجودی مقاومت اسلامی در فلسطین اشغالی را تشکیل می‌دهد.

اگر قرار به پذیرش طرح دو دولتی و رسمیت بخشیدن به دولت صهیونیستی در فلسطین اشغالی بود، مقاومت به شکلی که ده‌ها سال است در فلسطین شاهد آن هستیم، شکل نمی گرفت. لذا تن دادن به طرح دو دولتی در «نقطه مقابل» گفتمان مقاومت فلسطین قرار دارد که تاکنون بیش از 100 هزار نفر برای آن شهید شده‌اند.

دو؛ اگر از منظر توافقات و اسناد موجود به مسأله نگاه شود، راه‌حل دو دولتی، امروز فقط در تئوری وجود دارد و در عمل سال‌هاست که «مرده» است. شرایطی که امروز بر سرزمین‌های اشغالی حاکم است با شرایطی که برای تشکیل دو دولت تعیین شده بود، کاملاً متفاوت شده است.

تنها کافی است به این مسأله اشاره شود که عقب‌نشینی در امتداد مرزهای 1967، احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس شرقی و اسکان حدود 750 هزار صهیونیست در مناطق یاد شده و در میان 3 میلیون فلسطینی، شرایط اولیه و لازم برای تشکیل دو دولت مستقل را به‌طور آشکار از بین برده است.

سه؛ از نظر قواعد و کنوانسیون‌های حقوق بین‌الملل نیز طرح دو دولتی قابلیت اجرا ندارد. چرا که براساس مجموع شاخص‌های تعریف شده در حقوق بین‌الملل، فلسطین یک منطقه اشغالی است و رژیم صهیونیستی نیز یک «قدرت اشغالگر» به‌شمار می‌رود.

به‌عبارتی از نظر حقوق بین‌الملل، اسرائیل وجود خارجی ندارد. در این چهارچوب، تشکیل دولت و کشور توسط نیروی اشغالگر در سرزمینی که اشغالی محسوب می‌شود و اساساً متعلق به دیگران است، برخلاف اصول و مقررات حقوق بین‌الملل است.

چهار؛ افکار عمومی در فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز مخالف طرح دولتی هستند. به‌عنوان مثال، براساس نظرسنجی «مؤسسه گالوپ» که در ماه سپتامبر 2023 / شهریور 1402 انجام شد، تنها 24 درصد از فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی از راه‌حل تشکیل دو کشور حمایت می‌کنند که نسبت به سال 2012 / 1390 بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

نظرسنجی اخیر «مرکز تحقیقات پیو» هم نشان می‌دهد تنها 35 درصد از صهیونیست‌ها معتقدند «راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز اسرائیل و یک کشور مستقل فلسطینی می‌توان یافت» که در مقایسه با سال 2013 / 1391 حدود 15 درصد کاهش یافته است.

پنج؛ اگر «توازن و تعادل قوا» را یکی از شرایط تحقق طرح دو دولت در اراضی اشغالی بدانیم، مقاومت فلسطین امروز از نظر کمی و کیفی به قدری قدرتمند شده است که شانس اجرای طرح دو دولتی را صفر کرده است. به عبارتی از منظر رویکرد‌ قدرت و واقع‌گرایی و همچنین منطق «سود و هزینه»، هزینه‌ای که تن دادن به طرح دو دولتی برای فلسطینی‌ها دارد، به مراتب بیشتر از مقاومت و تلاش برای آزادی اراضی اشغال شده است.

شش؛ از ناحیه حاکمیت در رژیم صهیونیستی نیز، طرح دو دولتی با مخالفت شدید مواجه است. کابینه راست افراطی رژیم صهیونیستی به‌ویژه نتانیاهو و عناصر همسو با او به‌شدت با تأسیس یک کشور مستقل فلسطینی مخالف هستند.

نتانیاهو تاکنون بارها مخالفت خود را با حاکمیت فلسطین اعلام کرده و گفته است که در مورد کنترل کامل امنیتی رژیم در غرب اردن سازش نخواهد کرد و زیر بار تشکیل دولت فلسطین نخواهد رفت. این درحالی است که در آمریکا نیز به استثنای بایدن و دموکرات‌ها، هیچ کس موافق تشکیل دو دولت نیست. نکته قابل توجه اینجاست که اگر در انتخابات پیش‌رو بایدن شکست بخورد و چهره‌ای مثل ترامپ روی کار آید، راه‌حل دو کشوری در آمریکا هم به «فراموشی» سپرده خواهد شد.

در پایان باید تأکید کرد که «عملیات طوفان الاقصی» و تحولات دنباله‌دار آن، طرح دو دولتی را تا حد بسیار زیادی از بین برده است. اگر طرح دو دولتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق می داشت، اصلاً عملیات طوفان الاقصی آغاز نمی‌شد.

بنابراین طرح چند باره این موضوع از سوی آمریکا آن هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی از وضعیت بسیار متشنجی برخوردار است و موجودیت آن به‌طور بی‌سابقه‌ای با تهدیدهای راهبردی مواجه شده است، چیزی جز «فریب» افکار عمومی و تلاش برای نجات رژیم صهیونیستی از بحران‌های خطرناک و کنونی نیست.

0 Comments

Samir Design Group گروه طراحی سمیر