جدیدترین مطالب

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

اهمیت و پیامدهای راهبردی از سرگیری روابط ایران و مصر

۱۴۰۲/۱۰/۱۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی – یادداشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط ایران و مصر در سطح فعالیت دفاتر «حافظ منافع» بوده است. این وضعیت را بیش از هر چیز باید متأثر از «نگاه امنیتی» سیاست خارجی مصر به ایران و تبعیت قاهره از برخی بازیگران منطقه و فشارهای بین‌المللی به‌خصوص از سوی آمریکا دانست.

حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

اما اخیرا فضای جدید و امید بخشی به‌وجود‌آمده و بحث ازسرگیری روابط مصر و جمهوری اسلامی ایران یکبار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. به‌خصوص‌اینکه در فاصله کوتاهی، رؤسای جمهور دو کشور در دو اقدام مهم به‌ صورت حضوری و تلفنی با هم گفتگو کرده‌اند که نشان‌دهده عزم جدی تهران و قاهره برای ازسرگیری روابط دوجانبه است.

اقدام نخست مربوط به دیدار رؤسای جمهور دو کشور در 11 اکتبر 2023 / 20 آبان 1402 است. در این دیدار که در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب انجام شد، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با بیان اینکه «اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است»، گفت: «برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند». بازگشایی سفارتخانه‌ها ازجمله موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

در دومین اقدام، آقای رئیسی 23 دسامبر 2023 / 2 دی 1402 در تماس تلفنی، دوره جدید ریاست‌جمهوری عبدالفتاح السیسی را تبریک گفت. در این گفتگوی تلفنی دو رئیس جمهور توافق کردند که «برای حل‌و‌فصل نهایی مسائل بین دو کشور گام‌های ملموس بردارند».

درخصوص تلاش‌ها برای احیای روابط ایران و مصر نکات قابل توجهی وجود دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود:

یک؛ دیدار و گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور دو کشور در فاصله کوتاهی در دو ماه اخیر و همچنین دیدارها و پیگیری‌هایی که در سطوح میانی برای ازسرگیری روابط دو کشور انجام می‌شود و ادامه دارد، موضوعات و اقدامات جدیدی است که پس از سال‌ها و به‌صورت «جدی» در حال اتفاق افتادن است.

دو؛ اهمیت برقراری مناسبات دوجانبه است که می‌تواند در قالب «معادله برد – برد»، ضمن تأمین منافع دو کشور در عرصه‌های مختلف، «فرصت‌ها و پیامدهای مطلوبی» نیز در سطح منطقه و جهان اسلام داشته باشد و به‌رفع مشکلات مهمی چه در مناسبات دوجانبه و چه در منطقه کمک کند.

ایران و مصر دو کشور «تاریخ‌ساز و متمدن» هستند که یکی از قدیمی‌ترین روابط دوجانبه در سطح دیپلماتیک جهانی را داشته‌اند. قدمت و روند تحولات سیاسی، تاریخی و … غرب آسیا و شاخ آفریقا از دوران باستان برای سده‌های متوالی با نام ایران و مصر گره خورده است.

با وجود گذشته قدرتمند تاریخی که وجوه «همگرایانه زیرساختی» زیادی را در پیش‌روی دو کشور قرار داده، اما بیش از 40 سال است که سطح روابط (کمی و کیفی)، با ظرفیت‌های موجود آن هم‌تراز نیست؛ مسأله‌ای که بیش از هر چیز به سود کشورهای رقیب و متخاصم تمام شده است.

روابط کنونی در سطح دو کشوری نیست که از نظر مؤلفه‌های تاریخی، فرهنگی، دینی و … دارای اشتراکات زیادی هستند و از نظر جمعیتی و «برجستگی‌های ژئوپلیتیکی» از موقعیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند و نقش تأثیرگذاری در «موازنه قدرت» و تعیین نوع اتحادها و ائتلاف‌های منطقه‌ای دارند.

سه؛ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازیگر نقش‌آفرین در غرب آسیا، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین مصر به‌عنوان قلب جهان عرب و بازیگر مؤثر در دریای سرخ، مدیترانه و شمال آفریقا، از «فرصت‌های بالقوه‌« برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه برخوردارند.

همکاری‌های فیمابین در زمینه بانک آسیایی زیرساخت، بانک توسعه اسلامی، بانک مشترک مصر و ایران، شرکت نساجی مصر و ایران و شرکت مشترک کشتیرانی، همچنین انتقال فناوری‌های نوین ایران در حوزه داروسازی، پزشکی، پتروشیمی و … از جمله حوزه‌های مهمی است که ایران می‌تواند به مصر که 80 درصد نیازهای آن از واردات تأمین می‌شود و در حال حاضر از رکود و «بحران اقتصادی» رنج می‌برد و به‌شدت نیازمند سرمایه‌گذاری و جذب منابع خارجی است، کمک کند.

حمل‌ونقل دریایی، گردشگری، تشویق سرمایه‌‌گذاری از طریق توافقات و تفاهم‌نامه‌های گمرکی و کاهش تعرفه‌ها و مالیات و تولیدات مشترک از دیگر حوزه‌های بالقوه برای تقویت همکاری دو کشور است.

چهار؛ بهبود روابط ایران و مصر افزون‌بر منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی، در حوزه «صلح و امنیت منطقه‌ای» نیز می‌تواند مؤثر واقع شود. با توجه به اینکه دو کشور از ابزارهای تعیین‌کننده در معادلات منطقه از جمله در رابطه با تحولات فلسطین برخوردارند، طبیعتاً درصورتی‌که مناسبات دوجانبه در روند مثبت و تعاملی قرار بگیرد، از طریق گسترش همکاری و تجمیع ظرفیت‌های دوجانبه، صلح و امنیت و ثبات منطقه هم از مناسبات تهران – قاهره متأثر شده و در برخی پرونده‌های مهم به‌خصوص فلسطین گشایش‌هایی انجام می‌شود.

تجربه نشان داده رابطه مصر و ایران یکی از عوامل تعیین‌کننده و مهم در «تحرک‌بخشی» به اتحادها و همسویی‌‌‌های منطقه‌‌‌ای و رفع برخی تنش‌ها است.

پنج؛ در بهبود روابط ایران و مصر « عواملی» از قبیل آمریکا، رژیم صهیونیستی، شورای همکاری خلیج فارس و مسأله فلسطین وجود دارد. لذا ازسرگیری پایداری روابط مستلزم اتخاذ «سیاست‌های واقع‌بینانه» و «درک واقعی» تعاملات منطقه‌ای و ائتلاف‌ها از طریق نشان دادن اراده مستقل و «ارزیابی دقیق» از منافع راهبردی رابطه با ایران است.

این درحالی است که تجربه نشان داده، تأثیرپذیری مصر از آمریکا و رژیم صهیونیستی در سیاست‌های منطقه و در قبال ایران، در دهه‌های گذشته نه تنها در چهارچوب منافع مصر نبوده، بلکه باعث انزوای مصر شده، که زمانی حرف اول را در جهان عرب می‌زد.

به هر حال، اگرچه مسیر عادی‌سازی روابط با ایران ممکن است «پیچیده» باشد، اما این ظرفیت را دارد که همکاری فیمابین را پویاتر کرده و به ایجاد منطقه‌ای متعادل‌تر و منسجم‌تر را کمک نماید.

0 Comments