جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

بازداشت ۱۴۷ مظنون پ.ک.ک در استان‌های ترکیه

عملیات مشترک پلیس و نیروهای ژاندارمری ترکیه در سراسر ۲۹ استان این کشور که امروز (یکشبه) انجام شد، به دستگیری ۱۴۷ مظنون حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) منجر شده است

کارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بود

«سلیم المنتصر»، کارشناس یمنی در ویدئویی تحلیلی به پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی و تأثیرات آن در تغییرات معادلات بازدارندگی به‌سود محور مقاومت پرداخته است.

Loading

پیامدها و راهکارهای جلوگیری از کاهش سطح آب دریای خزر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: کاهش بی‌سابقه سطح آب دریای خزر، اخیراً به یکی از اخبار مهم محافل رسانه‌ای، سیاسی و زیست محیطی تبدیل شده است. کاهش مداوم و سریع سطح دریای خزر از سال 1996 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد.

برسام محمدی  – کارشناس مسائل منطقه

سطح آب دریای خزر که حتی از خلیج فارس عمق بیشتری دارد، در سال‌های اخیر حدود یک متر کاهش یافته و ممکن است تا پایان قرن بیست و یکم 9 تا 18 متر دیگر کاهش یابد و یک چهارم مساحت خود معادل 93 هزار کیلومتر مربع را از دست بدهد.  در دو سال اخیر، حدود ۶۰ سانتی متر عقب‌نشینی در سواحل ایران رخ داده است. در سمت قزاقستان، این عدد چند ده کیلومتر است. افت سطح دریای خزر در سواحل کم‌عمق شمالی آن محسوس‌تر است.

وزارت محیط زیست قزاقستان تأیید کرده است، مساحت آب دریای خزر بیش از 22 هزار کیلومتر مربع کاهش یافته که بیش از نیمی از آن متعلق به بخش شمالی دریای خزر یعنی 7 درصد در قزاقستان است.

در خصوص دلایل کاهش سطح آب دریای خزر سه دسته عوامل طبیعی و انسانی قابل شناسایی است:

عامل نخست، تغییرات اقلیمی مانند گرم شدن هوا، عدم بارش کافی و افزایش تبخیر و … که البته درباره آن‌ها بین دانشمندان اختلاف‌‌نظر وجود دارد، به‌‎طوری‌که برخی این عامل را جزو دلایل اصلی نمی‌دانند.

عامل دوم که در واقع علت بنیادین در این زمینه است، ساخت سدهای روسیه بر روی رودخانه ولگا است. آب دریای خزر از حدود 130 رودخانه تأمین می‌شود که 85 درصد آن متعلق به ولگا است که با طول 3 هزار و 700 کیلومتر، طولانی‌ترین رودخانه اروپا محسوب می‌شود که از 20 شهر بزرگ روسیه می‌گذرد. در سال‌های اخیر روسیه 40 سد بر روی این رودخانه ساخته و احداث 18 سد دیگر نیز در دست اقدام دارد. این مسأله نقش مهمی در کاهش جریان ورودی آب به دریای خزر دارد.

علاوه‌بر‌این، باید از توسعه بندر اکتائو که زمانی یک شهرک بود هم به عنوان عامل انسانی دوم نام برد. این بندر که در اصل یک شهرک کوچک استخراج اورانیوم بود، که با ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای جدید و یک نیروگاه نمک‌زدایی در آن، به یک شهر کوچک تبدیل شده است که بخش عمده‌ای از آب صنایع آن از دریای خزر تأمین می‌شود. آلودگی‌های ناشی از حفاری‌های نفتی نیز از دیگر علل موجود در این زمینه است.

درصورتی‌‌که راه‌حل اصولی و درستی برای جلوگیری از کاهش آب خزر اندیشیده نشود، این پدیده می‌تواند افزون‌بر عقب‌نشینی قابل توجه دریا و افزایش سطح خشکی و ساحل به‌ویژه در کشورهای بالادست (روسیه و قزاقستان) و خشک شدن تالاب‌ها و مناطق حفاظت‌شده، عواقب جدی اقتصادی، جمعیتی، ژئوپولیتیکی و امنیتی برای سراسر منطقه به‌ویژه برای پنج کشور ساحلی آن داشته باشد.

در عرصه زیست محیطی و اقتصادی می‌توان افزایش شوری آب دریا و تشدید آثار زیانبار فاضلاب رهاشده به دریا، بیابان‌زایی، به خطر افتادن سلامت جمعیت کشورهای ساحلی از طوفان‌های گرد و خاک و مواد معدنی، انقراض گونه‌های جانوری و زنجیره حیات، چالش‌های پیش‌روی عملکرد بنادر و کشتیرانی و در نتیجه اختلال در روند اقتصادی و صنعتی آن‌ها، کاهش شدید درآمدهای ناشی از ماهیگیری و غیره را به عنوان پیامدهای مهم کاهش آب خزر برشمرد.

در عرصه‌های سیاسی و امنیتی هم کاهش آب دریای خزر بدون پیامد نیست. با توجه به اینکه بحران‌های زیست محیطی به انحاء مختلف از قبیل تخریب زمین‌های کشاورزی، تعطیلی صنایع تبدیلی، کاهش رفاه ساکنان، مهاجرت، افت صنعت گردشگری، کاهش درآمدهای دریایی ساکنان ساحلی، گسترش بیکاری، شیوع انواع بیماری‌ها و … اثر مستقیمی روی زندگی و اقتصاد و معیشت مردم در کشورهای ساحلی دارد، بنابراین در میان‌مدت به‌واسطه بی‌اعتمادی عمومی نسبت به عملکرد دولت‌ها و در نتیجه دامن زدن به اعتراضات مردمی، می‌تواند معضلات مختلف امنیتی و سیاسی از جمله چالش در مدیریت فضای داخلی و تضعیف و تهدید موجودیت ملی برای این کشورها به خصوص در بالادست به وجود آورد و در نهایت امنیت ملی آن‌ها را به خطر اندازد.

در عرصه ژئوپلیتیک نیز کاهش آب دریای خزر می‌تواند با تلاش کشورهای ساحلی به‌خصوص در بالادست برای در امان ماندن از مخاطرات اقتصادی و اجتماعی ناشی از این مسأله و حفظ خطوط ترانزیتی و کشتیرانی، منجر به گسترش منازعات ژئوپلیتیک در منطقه شود.

در پایان و با توجه به اهمیت تهدیدهای متأثر از کاهش آب دریای خزر و ضرورت اقدام فوری و تدوین راهبرد مقابله با آن، راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

یک؛ اهتمام ویژه کشورهای ساحلی برای اجرای کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر مصوب 4 نوامبر سال 2003 میلادی / 13 آبان 1382 شمسی؛

دو؛ کنترل شدید منابع آبی رودخانه ولگا از طریق متعهدسازی و اعمال فشار سیاسی، حقوقی و حتی اقتصادی به روسیه، با رایزنی کشورهای ذینفع، و تفهیم مؤثر این موضوع به مسکو که عملکرد این کشور در قلمرو سرزمینی خود باید در راستای اصل «منع ایراد آسیب» و بهره‌برداری معقول و منصفانه از رودخانه ولگا و جلوگیری از ایجاد خسارت برای سایر کشورها باشد؛

سه؛ تلاش هماهنگ بین کشورهای حاشیه دریای خزر برای اجرای رویکرد مدیریت آبخیزداری ترکیبی با درک بهتر تغییرات اقلیمی دریای خزر تا بتوان مدل‌هایی را برای پیش‌بینی بهتر سطح و مساحت دریای خزر تهیه نمود.

چهار؛ نظارت شدید همراه با ضمانت اجرا بر استفاده از آب این دریاچه در مصارف کشاورزی و صنعتی؛

پنج؛ بستن مسیر آب به خلیج کارا – بوگاز – گل در ترکمنستان برای کاهش تبخیر دریا؛

شش؛ توصیه به صنایع ساحلی برای اقدامات مقدماتی مانند لایروبی برای حفاظت از زیرساخت های حیاتی؛

هفت؛ افزایش آگاهی عمومی و گفتمان‌سازی در مورد بحران به وجود آمده که می‌تواند راه را برای برقراری مجدد تعادل و احیای دریای خزر از طریق اعمال فشار افکار عمومی کشورهای ساحلی روی دولت‌ها هموار کند؛

هشت؛ جلب مشارکت جدی سازمان‌های بین‌المللی از طریق همکاری تخصصی و اختصاص منابع مالی در مدیریت بحران زیست‌محیطی دریای خزر؛

0 Comments