جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

بی بی در هزار تو

بی بی در هزار تو

با وجود گذشت ۸ ماه از آغاز کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، اکنون این رژیم در یک هزارتوی سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی، اجتماعی و نظامی قرار دارد؛ وضعیتی پیچیده و متناقض که امکان تصمیم گیری و اتخاذ یک راهبرد درست را از نتانیاهو و دیگر مقامات ابینه‌اش گرفته است. از یک سو شاهد تداوم و تشدید اعتراضات مردمی به دلیل تعلل نتانیاهو در تبادل اسرا و به نتیجه رساندن مذاکرات با حماس هستیم که این موضوع، خود مهم‌ترین عامل در خودداری ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به رفح شده است. همزمان برخی از مقامات تندروی کابینه نتانیاهو هم هشدار داده‌ و تهدید کرده‌اند که در صورت عدم حمله به رفع، از دولت کنار خواهند رفت. همزمان هم نتانیاهو با تبعات ناشی از جنات و کشتار در غزه در محافل حقوقی بین المللی مواجه شده است؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از ناظران معتقد بی بی در آستانه محاکمه داخلی هم به واسطه پرونده‌های فساد هم قرار دارد که یک وضعیت بی‌سابقه را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. یعنی نخست وزیر این رژیم، هم در داخل سرزمین‌های اشغالی و هم در بیرون از آن با امکان تعقیب و محاکمع قضایی رو به رو است. 
Loading

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‌احترامی به نخست وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می ‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند. محمود فاضلی - تحلیلگر امور بین الملل

نخست وزیر راستگرای یونان در مصاحبه‌ای با شبکه خبر «بی بی سی» گفته بود «مرمرهای پارتنون به یونان تعلق دارد و باید به این کشور مسترد شود. ادامه نمایش مجسمه‌های سنگی در موزه انگلیس مانند دو نیم کردن تابلوی «مونالیزا» است، این منازعه درباره حق مالکیت نیست، بلکه مربوط به «وحدت» است.»

یونانی ‎ها بر این باور هستند کسانی که قاطعانه به درستی و عدالت مواضع خود اعتقاد دارند و هرگز در بحث و مناظره سازنده، تردید ندارند. طرف یونانی که از لغو شدن ناگهانی این دیدار سرخورده شده، ادعای طرف انگلیسی مبنی بر توافق طرفین جهت عدم طرح موضوع بازگرداندن مجسمه‌های معبد پارتنون آکروپلیس را رد کرده و تاکید دارند مانند تمامی دیدارهای نخست وزیر با همتایان انگلیسی خود در گذشته موضوع بازگرداندن مجسمه های معبد پارتنون را مطرح می کنند.

منابع یونانی ادعایی که توسط محافل نخست‌وزیری انگلیس را مبنی بر اینکه پیش از سفر توافق شده بود موضوع مجسمه های پارتنون در طول سفر میچوتاکیس به لندن مطرح نشود و طرف یونانی این توافق را رعایت نکرده است، به‌طور قاطعانه تکذیب می کنند و مدعی اند هرگز چنین توافقی بین دو کشور نشده بود و بدیهی است که با توجه به حساس بودن موضوع مجسمه ها نخست وزیر از فرصت حضورش در انگلیس جهت طرح این موضوع استفاده نماید. این ملاقات از پیش برنامه ریزی شده بود و برنامه دیدارهای نخست وزیر از چند روز قبل به آگاهی طرف انگلیسی رسانده شد. طبیعی است که مانند تمامی دیدارهای نخست‌وزیر با همتایان انگلیس خود در گذشته موضوع بازگرداندن مجسمه های معبد پارتنون آکروپلیس نیز مطرح گردد و تفاوتی با مواضعی که به صورت مکرر توسط دولت های یونانی بیان شده است، ندارد. موضوع فوق نه به دولت که به موزه انگلیس مربوط می‌شود و دولت یونان با این موزه در حال مذاکره است.

استرداد مجسمه‌های مرمرین «پارتنون» از موزه انگلیس به یونان، یکی از موارد مورد بحث میان دو کشور در چند دهه اخیر تبدیل شده است. این مجموعه آثار هنر یونان باستان که بخش اصلی معبد پارتنون و ساختمان‌های دیگر آکروپولیس آتن را تشکیل می‌دادند در قرن نوزدهم از این کشور خارج شدند و از موزه لندن سردرآوردند. هم اکنون بخش اندکی از این کتیبه در معبد پارتنون باقی است. به قول یونانی‌ها این مجسمه «قطع عضو» شده باید به مبدا اصلی خود پیوند زده شود. از نگاه آتن، آکروپولیس تنها به یونان تعلق ندارد بلکه یک میراث فرهنگی جهانی است. یونان در دهه‌های گذشته علاوه بر تلاش خود برای بازگرداندن این مجسمه‌ها بعضا از طریق شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری نیز این خواسته خود را مطرح کرده است.

تصمیم نخست‎وزیر انگلیس جهت لغو دیدارش با همتای یونانی خود به مجلس عوام این کشور کشیده شد و «استارمر» رئیس حزب کارگر با انتقاد از رویکرد نخست‎وزیر انگلیس، یونان را یکی از مهم‌ترین شرکای انگلیس در زمینه مقابله با مهاجرت غیر قانونی دانست و بجای اینکه از این دیدار برای گفت‌وگو در مورد موضوعات جدی استفاده کند، تلاش کرد وی را تحقیر کند و در لحظه آخر ملاقات را لغو کرد.

به‎باور نخست‎وزیر انگلیس، وقتی مشخص شد که هدف از این دیدار بحث در مورد مسائل اساسی نیست، بلکه بازخوانی مسائل گذشته است، انجام این دیدار نامناسب تشخیص شد. تعهدات و تضمین‌های مشخصی در مورد موضوع مجسمه‌ها داده شد و سپس نقض شد.

منابع حزب محافظه‎کار انگلیس استرداد مجسمه‎های آکروپلیس را اشتباه می‎دانند و این‎که این آثار بازگردانده نمی‌شوند و صاحب قانونی مجسمه‌ها موزه انگلیس است. نظرسنجی YouGov در لندن نشان می‌دهد 66 درصد تصمیم نخست‎وزیر انگلیس جهت لغو دیدار با همتاش یونانی را اشتباه و فقط 11 درصد درست می‎دانند. 49 درصد با بازگرداندن مجسمه‌های آکروپلیس به یونان موافق و 15 درصد مخالف هستند.

در سال‌های اخیر شخصیت‌های مهم سیاسی و فرهنگی انگلیس بارها موضوع بازگرداندن مجمسه‌های یونان از موزه لندن را رد کرده و اعتقاد دارند مرمرهای پارتنون با توجه به قوانین اجرایی آن دوره به‌صورت قانونی تحت مالکیت «لرد الگین» درآمده‌اند. این مجسمه‌های 2500 ساله که با نام «مرمرهای الگین» شناخته می‌شوند، به‌شکل قانونی در مجموعه موزه انگلیس قرار گرفته‌اند.

استارمر رئیس حزب کارگر نیز با انتقاد از رویکرد نخست‎وزیر انگلیس بر این اعتقاد است یونان یکی از مهم‎ترین شرکای ما در زمینه مقابله با مهاجرت غیر قانونی است، اما بجای اینکه از این دیدار برای گفتگو در مورد موضوعات جدی استفاده کند، تلاش کرد وی را تحقیر کند و در لحظه آخر ملاقات را لغو کرد. جرج آزبورن رئیس موزه انگلیس نیز از تصمیم نخست‎وزیر انگلیس جهت لغو دیدارش با همتای یونانی خود انتقاد کرد. به‎گفته او، چگونه می‎توان از نخست‌وزیر یونان انتظار داشت که به انگلیس بیاید و موضوع مجسمه‎ها را مطرح نکند.

این موزه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرده تمایل دارد مجسمه‌های پارتنون را به‌طور موقت به یونان قرض دهد مشروط به اینکه طرف یونانی مالکیت موزه بر این مجسمه‌ها را به‌رسمیت بشناسد که با پاسخ منفی یونان روبه‌رو شد. این مجسمه‌ها موضوع کشمکش طولانی بین یونان و انگلیس در دهه‌های اخیر بوده است. این مجسمه‌های مرمر حدود سال 1800 توسط «توماس بروس» اشراف‌زاده‌ اسکاتلندی که به نام «لرد الگین» شناخته می‌شود از معبد «پارتنون» از مجموعه تاریخی آکروپولیس جدا و به انگلیس منتقل شد. الگین این مرمرها را به دولت انگلیس فروخت و  دولت در سال 1817 این آثار را به موزه انگلیس سپرد. لندن سال‌هاست که مدعی است این مرمرها توسط «لرد الگین» با مجوزی از سوی ترک‌های عثمانی حاکم بر یونان از کشور خارج شده اما یونان بر دزدیده شدن مرمرها تاکید دارد.

در انگلیس بسیاری معتقدند هدف این اقدام لندن انحراف افکار عمومی از مشکلات دولت پیرامون سیاست مهاجرتی و جلب توجه رای دهندگان حزب محافظه‎کار بود اما رای دهندگان مناطق مرکزی و شمالی انگلیس علاقه‎ای به مجمسه‎ها ندارند. منابع دولتی معتقدند که انگیزه‎های سیاسی و انتخاباتی دلیل اصلی این اقدام زشت نخست‌وزیر انگلیس بوده است. در نظرسنجی‎هایی که در آستانه انتخابات 2024 انجام شده، سوناک حدود 20 درصد از نامزد حزب کارگر عقب است و احتمالا نخست‎وزیر انگلیس خواسته است جهت تقویت محبوبیت خود در میان شهروندان که با بازگرداندن مجسمه‎ها به یونان مخالفند و با توجه به موضع نرم‎تر و انعطاف‎پذیر حزب کارگر در مورد این موضوع، در یک حرکت نمایشی دیدارش با نخست‌وزیر یونان را لغو کند.

0 Comments