جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‌احترامی به نخست وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می ‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند. محمود فاضلی - تحلیلگر امور بین الملل

نخست وزیر راستگرای یونان در مصاحبه‌ای با شبکه خبر «بی بی سی» گفته بود «مرمرهای پارتنون به یونان تعلق دارد و باید به این کشور مسترد شود. ادامه نمایش مجسمه‌های سنگی در موزه انگلیس مانند دو نیم کردن تابلوی «مونالیزا» است، این منازعه درباره حق مالکیت نیست، بلکه مربوط به «وحدت» است.»

یونانی ‎ها بر این باور هستند کسانی که قاطعانه به درستی و عدالت مواضع خود اعتقاد دارند و هرگز در بحث و مناظره سازنده، تردید ندارند. طرف یونانی که از لغو شدن ناگهانی این دیدار سرخورده شده، ادعای طرف انگلیسی مبنی بر توافق طرفین جهت عدم طرح موضوع بازگرداندن مجسمه‌های معبد پارتنون آکروپلیس را رد کرده و تاکید دارند مانند تمامی دیدارهای نخست وزیر با همتایان انگلیسی خود در گذشته موضوع بازگرداندن مجسمه های معبد پارتنون را مطرح می کنند.

منابع یونانی ادعایی که توسط محافل نخست‌وزیری انگلیس را مبنی بر اینکه پیش از سفر توافق شده بود موضوع مجسمه های پارتنون در طول سفر میچوتاکیس به لندن مطرح نشود و طرف یونانی این توافق را رعایت نکرده است، به‌طور قاطعانه تکذیب می کنند و مدعی اند هرگز چنین توافقی بین دو کشور نشده بود و بدیهی است که با توجه به حساس بودن موضوع مجسمه ها نخست وزیر از فرصت حضورش در انگلیس جهت طرح این موضوع استفاده نماید. این ملاقات از پیش برنامه ریزی شده بود و برنامه دیدارهای نخست وزیر از چند روز قبل به آگاهی طرف انگلیسی رسانده شد. طبیعی است که مانند تمامی دیدارهای نخست‌وزیر با همتایان انگلیس خود در گذشته موضوع بازگرداندن مجسمه های معبد پارتنون آکروپلیس نیز مطرح گردد و تفاوتی با مواضعی که به صورت مکرر توسط دولت های یونانی بیان شده است، ندارد. موضوع فوق نه به دولت که به موزه انگلیس مربوط می‌شود و دولت یونان با این موزه در حال مذاکره است.

استرداد مجسمه‌های مرمرین «پارتنون» از موزه انگلیس به یونان، یکی از موارد مورد بحث میان دو کشور در چند دهه اخیر تبدیل شده است. این مجموعه آثار هنر یونان باستان که بخش اصلی معبد پارتنون و ساختمان‌های دیگر آکروپولیس آتن را تشکیل می‌دادند در قرن نوزدهم از این کشور خارج شدند و از موزه لندن سردرآوردند. هم اکنون بخش اندکی از این کتیبه در معبد پارتنون باقی است. به قول یونانی‌ها این مجسمه «قطع عضو» شده باید به مبدا اصلی خود پیوند زده شود. از نگاه آتن، آکروپولیس تنها به یونان تعلق ندارد بلکه یک میراث فرهنگی جهانی است. یونان در دهه‌های گذشته علاوه بر تلاش خود برای بازگرداندن این مجسمه‌ها بعضا از طریق شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری نیز این خواسته خود را مطرح کرده است.

تصمیم نخست‎وزیر انگلیس جهت لغو دیدارش با همتای یونانی خود به مجلس عوام این کشور کشیده شد و «استارمر» رئیس حزب کارگر با انتقاد از رویکرد نخست‎وزیر انگلیس، یونان را یکی از مهم‌ترین شرکای انگلیس در زمینه مقابله با مهاجرت غیر قانونی دانست و بجای اینکه از این دیدار برای گفت‌وگو در مورد موضوعات جدی استفاده کند، تلاش کرد وی را تحقیر کند و در لحظه آخر ملاقات را لغو کرد.

به‎باور نخست‎وزیر انگلیس، وقتی مشخص شد که هدف از این دیدار بحث در مورد مسائل اساسی نیست، بلکه بازخوانی مسائل گذشته است، انجام این دیدار نامناسب تشخیص شد. تعهدات و تضمین‌های مشخصی در مورد موضوع مجسمه‌ها داده شد و سپس نقض شد.

منابع حزب محافظه‎کار انگلیس استرداد مجسمه‎های آکروپلیس را اشتباه می‎دانند و این‎که این آثار بازگردانده نمی‌شوند و صاحب قانونی مجسمه‌ها موزه انگلیس است. نظرسنجی YouGov در لندن نشان می‌دهد 66 درصد تصمیم نخست‎وزیر انگلیس جهت لغو دیدار با همتاش یونانی را اشتباه و فقط 11 درصد درست می‎دانند. 49 درصد با بازگرداندن مجسمه‌های آکروپلیس به یونان موافق و 15 درصد مخالف هستند.

در سال‌های اخیر شخصیت‌های مهم سیاسی و فرهنگی انگلیس بارها موضوع بازگرداندن مجمسه‌های یونان از موزه لندن را رد کرده و اعتقاد دارند مرمرهای پارتنون با توجه به قوانین اجرایی آن دوره به‌صورت قانونی تحت مالکیت «لرد الگین» درآمده‌اند. این مجسمه‌های 2500 ساله که با نام «مرمرهای الگین» شناخته می‌شوند، به‌شکل قانونی در مجموعه موزه انگلیس قرار گرفته‌اند.

استارمر رئیس حزب کارگر نیز با انتقاد از رویکرد نخست‎وزیر انگلیس بر این اعتقاد است یونان یکی از مهم‎ترین شرکای ما در زمینه مقابله با مهاجرت غیر قانونی است، اما بجای اینکه از این دیدار برای گفتگو در مورد موضوعات جدی استفاده کند، تلاش کرد وی را تحقیر کند و در لحظه آخر ملاقات را لغو کرد. جرج آزبورن رئیس موزه انگلیس نیز از تصمیم نخست‎وزیر انگلیس جهت لغو دیدارش با همتای یونانی خود انتقاد کرد. به‎گفته او، چگونه می‎توان از نخست‌وزیر یونان انتظار داشت که به انگلیس بیاید و موضوع مجسمه‎ها را مطرح نکند.

این موزه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرده تمایل دارد مجسمه‌های پارتنون را به‌طور موقت به یونان قرض دهد مشروط به اینکه طرف یونانی مالکیت موزه بر این مجسمه‌ها را به‌رسمیت بشناسد که با پاسخ منفی یونان روبه‌رو شد. این مجسمه‌ها موضوع کشمکش طولانی بین یونان و انگلیس در دهه‌های اخیر بوده است. این مجسمه‌های مرمر حدود سال 1800 توسط «توماس بروس» اشراف‌زاده‌ اسکاتلندی که به نام «لرد الگین» شناخته می‌شود از معبد «پارتنون» از مجموعه تاریخی آکروپولیس جدا و به انگلیس منتقل شد. الگین این مرمرها را به دولت انگلیس فروخت و  دولت در سال 1817 این آثار را به موزه انگلیس سپرد. لندن سال‌هاست که مدعی است این مرمرها توسط «لرد الگین» با مجوزی از سوی ترک‌های عثمانی حاکم بر یونان از کشور خارج شده اما یونان بر دزدیده شدن مرمرها تاکید دارد.

در انگلیس بسیاری معتقدند هدف این اقدام لندن انحراف افکار عمومی از مشکلات دولت پیرامون سیاست مهاجرتی و جلب توجه رای دهندگان حزب محافظه‎کار بود اما رای دهندگان مناطق مرکزی و شمالی انگلیس علاقه‎ای به مجمسه‎ها ندارند. منابع دولتی معتقدند که انگیزه‎های سیاسی و انتخاباتی دلیل اصلی این اقدام زشت نخست‌وزیر انگلیس بوده است. در نظرسنجی‎هایی که در آستانه انتخابات 2024 انجام شده، سوناک حدود 20 درصد از نامزد حزب کارگر عقب است و احتمالا نخست‎وزیر انگلیس خواسته است جهت تقویت محبوبیت خود در میان شهروندان که با بازگرداندن مجسمه‎ها به یونان مخالفند و با توجه به موضع نرم‎تر و انعطاف‎پذیر حزب کارگر در مورد این موضوع، در یک حرکت نمایشی دیدارش با نخست‌وزیر یونان را لغو کند.

0 Comments