جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

بلومبرگ: «دستیابی قریب‌الوقوع» آمریکا و عربستان به یک توافق امنیتی / این توافق نسخه جدیدی از چارچوبی است که با هدف انزوای ایران تنظیم شده / آمریکا و عربستان قصد دارند به نتانیاهو، پیشنهاد دهند که به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی به این توافق بپیوندد

خبرگزاری بلومبرگ از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داد. «مقامات مرتبط با مذاکرات» که به نام آن‌ها اشاره نشده، در گفتگو با این رسانه ابراز «خوش‌بینی» کردند که چنین «توافق تاریخی» تا چند هفته آینده بدست آید.

سازمان ملل: بازسازی غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

گزارشی که پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت، از سوی سازمان ملل منتشر شد، بیان کرد که اگر روند بازسازی نوار غزه مطابق با روند بازسازی‌ها در درگیری‌های قبلی انجام شود، بازسازی منازل در نوار غزه ممکن است تا قرن آینده طول بکشد.

Loading

رژیم صهیونیستی مغلوب عرصه «گفتمانی»، «تصویرسازی» و «افکار عمومی»

۱۴۰۲/۰۸/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جنایات گسترده رژیم صهیونیستی در غزه با واکنش‌های زیادی در افکار عمومی جهان مواجه شده است. تا پیش‌از‌این و در هیچ یک از جنگ‌ها و جنایات این رژیم علیه فلسطینیان، شاهد چنین «واکنش‌های گسترده‌ای» در جهان به‌ویژه در کشورهای غربی علیه رژیم صهیونیستی نبوده‌ایم. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

اعتراضات و فشارهایی که امروز از سوی افکار عمومی جهان و چهره‌های مختلف غربی علیه رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به نسل‌کشی در غزه شکل گرفته، «بی‌سابقه» و «پیامدبار» است؛ چنانکه حتی اگر جنگ در غزه هم پایان یابد، نباید آن را دستکم گرفت.

وسعت و شدت نسل‌کشی جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه به‌حدی است که حتی فضای ذهنی و ادراکی سیاستمداران حامی این رژیم در غرب را هم مشوش کرده و بعضاً آن‌ها درخصوص آینده و بقای این رژیم با شک و «تردیدهای جدی» مواجه شده‌اند.

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس 16 اکتبر (24 مهر) با اشاره عملیات طوفان الاقصی به‌طور صریح اعلام کرد: «ضربه سختی به ایده اسرائیل، سرزمین امن برای یهودیان وارد شد!»

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد سه‌شنبه 24 اکتبر (2 آبان) در سخنان بی‌سابقه‌ای که تاکنون از زبان یک دبیرکل سازمان ملل شنیده شده است، در نشست شورای امنیت گفت: «حمله حماس به اسرائیل بی‌جا اتفاق نیفتاد؛ مردم فلسطین ۵۶ سال است که تحت اشغال بوده‌اند. همچنین مهم است که بدانیم حملات حماس بی‌دلیل رخ نداده است. مردم فلسطین بیش از ۵ دهه تحت اشغال خفه کننده هستند».

«یونه بِلارا» وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا 25 اکتبر (3 آبان) در یک پیام ویدئویی در واکنش به نسل‌کشی اسرائیل اظهار داشته است: «کشورهای اتحادیه اروپا باید فوراً علیه اسرائیل چهار اقدام را اتخاذ کنند: تعلیق روابط دیپلماتیک با اسرائیل، وضع قاطعانه تحریم‌های اقتصادی، تحریم تسلیحاتی و احضار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و سایر حاکمان سیاسی به دادگاه جنایی بین‌المللی به‌علت بمباران غیرنظامیان در نوار غزه».

«اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم در تجمع روز شنبه 28 اکتبر / 6 آبان مردم استانبول، خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: «ای اسرائیل شما به چه نحوی به این وضعیت رسیدید؟! چگونه توانستید به این سرزمین‌ها راه پیدا کنید؟! ای اسرائیل! شما یک گروه اشغال‌گر هستید! شما یک گروه تروریستی هستید!»

علاوه‌براین، نتایج نظرسنجی‌های انجام شده هم نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی از وضعیت خوبی در افکار عمومی جهان برخوردار نیست، حتی در داخل نیز ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین با «بدبینی» و «بی‌اعتمادی» به این جنگ نگاه می‌کنند و نتانیاهو را «عامل اصلی» آن می‌دانند.

نخستین نظرسنجی منتشر شده که یک هفته بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی انجام شد، نشان می‌دهد ۸۶ درصد از مشارکت‌کنندگان رهبری ضعیف کابینه نتانیاهو را «عامل» آسیب‌هایی می‌دانند که رژیم صهیونیستی دریافت کرده است. در این نظرسنجی  ۵۶ درصد از مشارکت کنندگان استعفای نتانیاهو و ۵۲ درصد نیز استعفای گالانت، وزیر جنگ را خواستار شده‌اند!

نظرسنجی 20 اکتبر / 28 مهر مؤسسه تحقیقاتی «لازار» که به رهبری دکتر «مناخیم لازار» برای روزنامه «معاریو» انجام شده، نشان می‌دهد، 80 درصد از ساکنان رژیم صهیونیستی معتقدند که نتانیاهو باید مسئولیت آنچه در نوار غزه رخ داده است، را بپذیرد. در این نظرسنجی؛ اکثریت اسرائیلی ها (65 درصد) از عملیات زمینی گسترده در نوار غزه حمایت کرده بودند که در نظرسنجی بعدی این مؤسسه، این رقم به شدت کاهش یافته و به 29 درصد رسیده است!

نظرسنجی جدید دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد، 51 درصد آمریکایی‌های 18 تا 24 ساله (کشوری که بزرگ‌ترین متحد راهبردی اسرائیل در دنیاست) بر این باورند که آنچه مقاومت فلسطین در 7 اکبتر / 15 مهر انجام داد، یک نتیجه طبیعی و موجه به‌خاطر بی‌عدالتی در حق فلسطینیان است.

در نظرسنجی مشترک شبکه CBS و مرکز افکارسنجی YouGov نیز، 52 درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که «آمریکا نباید تسلیحات و تجهیزات نظامی در اختیار اسرائیل قرار دهد».

دو نظرسنجی گفته شده، به خوبی نشان‌دهنده این است که لابی‌های صهیونیستی در آمریکا به‌رغم سلطه بر هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و رسانه‌های آن‌ها، و همچنین دولت آمریکا قدرت «دستکاری و مهندسی» ذهنی نسل جدید این کشور در قبال بحران فلسطین را از دست داده‌اند!

اظهارات مقامات غربی و بین‌المللی و همچنین افکارسنجی‌های صورت گرفته بر این واقعیت صحه می‌گذارد که در 75 سال گذشته در هیچ مقطعی به‌اندازه امروز، رژیم صهیونیستی در افکار عمومی جهان «منفور» و «تضعیف» نشده بود.

جنایات رژیم صهیونیستی در کشتار مردم غزه نشان می‌دهد که این رژیم نه‌تنها در مقابل مقاومت فلسطین مغلوب شده، بلکه برای اولین بار در افکار عمومی جهان (مسلمانان و غیرمسلمان) هم با «شکست استراتژیک» مواجه شده است.

تجمعات بزرگ و بی‌سابقه ضداسرائیلی که همچنان در کشورهای اروپایی و آمریکا برگزار می‌شود، مسأله کمی نیست. اینکه هزاران یهودی در شهرهای مختلف آمریکا از جمله مرکز شهر نیویورک و همچنین لابی کنگره آمریکا با پوشیدن لباس سیاه تظاهرات می‌کنند و شعار «فلسطین باید آزاد گردد» سر می‌دهند، تمام آرزوهای رژیم صهیونیستی برای تشکیل و ابقای دولت به‌اصطلاح یهود در فلسطین را زیر سئوال می‌برد!

مشروعیت‌بخشی و ارتقای جایگاه سیاسی و حقوقی رژیم صهیونیستی در سه عرصه افکار عمومی، کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از ابتدای تأسیس تاکنون، از جمله «دغدغه‌های اصلی» و در نتیجه مأموریت‌های مهم دیپلمات‌ها و محافل رسانه‌ای وابسته رژیم صهیونیستی در دنیا بوده است. نکته قابل تأمل اینجاست که جنگ اخیر در غزه، مشروعیت و جایگاه سیاسی و حقوقی رژیم صهیونیستی در هر سه عرصه را زیر سئوال برده و «متزلزل» کرده است، همچنانکه به‌نظر می‌رسد در ماه‌های آینده بدتر هم خواهد شد.

در هر حال، عملیات طوفان الاقصی و واکنش جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی در برابر آن، فقط شکست این رژیم در صحنه‌های اطلاعاتی، نظامی، میدانی و سیاسی نیست؛ بلکه رژیم غاصب به شکل گسترده‌ای در ابعاد «گفتمانی»، «تصویرسازی» و «افکار عمومی» نیز مغلوب شده است. در هر حال این جنگ به هر شکلی پایان یابد، تصویری که رژیم صهیونیستی در این جنگ از ماهیت خود نشان داد، که یک تصویر صریح از «آپارتاید» مدرن و «تروریستی» بود، ترمیم نخواهد شد.

0 Comments