جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

پیامدهای راهبردی سفر رهبر کره شمالی به روسیه

۱۴۰۲/۰۶/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تبعات ناشی از جنگ اوکراین گفت: روسیه و کره شمالی مشترکا مصمم به تقویت همکاری‌های خود در حوزه‌های مختلف هستند و روسیه متعاقبا با افزایش فشارهای آمریکا و اروپا مواجه خواهد شد.

حسن بهشتی پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به روسیه، دیدارش با پوتین در مرکز فضایی شرق دور «وستوچنی» را که در آن موشک‌های فضاپیما تولید می‌شود، معنادار دانست و تصریح کرد: کشورهای غربی، با تلاش برای برجسته کردن همکاری‌های تسلیحاتی کره شمالی و روسیه، مدعی هستند پیونگ یانگ، در حال تامین نیاز تسلیحاتی مسکو در جنگ است و متقابلا روسیه نیز به صنایع موشک سازی و حتی هسته‌ای کره شمالی کمک می‌کند.

وی با تاکید براینکه این ادعاها بیشتر مبتنی بر حدس و گمان است، افزود: بعد از دوران کرونا، این اولین دیدار رهبر کره شمالی با یک مقام خارجی است و با توجه به اینکه کره شمالی متحد چین به شمار می‌رود، نزدیک شدن آن به روسیه، اقدام قابل توجهی است. روسیه در حالی که با تحریم‌های بین المللی شدید مواجه شده، چاره‌ای جز این ندارد که حتی با کشورهای تحت تحریم نیز، روابط خود را گسترش دهد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل، ضمن تشریح چالش‌های پیش روی روسیه که به واسطه تحریم‌ها برای همکاری اقتصادی و سیاسی با کشورهای متحد خود با آن مواجه شده است، گفت: کره شمالی با بحران مواد غذایی روبروست و همکاری با روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان گندم و ذرت در دنیا، برای دو کشور اهمیت زیادی دارد. کره شمالی، می‌تواند نیازهای خود را به خوبی از روسیه تامین کند. از سوی دیگر، بعید نیست که روسیه نیز به دلیل شرایط جنگی، به برخی تسلیحات کره شمالی نیاز داشته باشد.

بهشتی پور با تاکید براینکه روسیه در رسانه‌های خود، سفر رهبر کره شمالی را بیشتر با هدف بیان حمایت سیاسی از این کشور بازتاب داده است، یادآورشد: مسکو اعلام کرد با همراهی چین در شورای امنیت، مانع از تصویب تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی خواهد شد. پوتین و اون، اعلام کردند بعد از این سفر، شاهد نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهیم بود و دیدار در مرکز فضایی «وستوچنی» نیز حاکی از این است که بدون شک، یکی از زمینه های همکاری دو کشور، درخصوص پرتاب ماهواره هایی است که کره شمالی، علیرغم چندین آزمایش، تاکنون در ارسال آن‌ها موفق نبوده است.

وی ضمن مرور سابقه ساخت ماهواره و ماهواره بر در روسیه از 1956 تاکنون، به حمایت تمام قد کره شمالی از این کشور و اعلام رسمی‌حمایت کامل از مسکو در جنگ اوکراین اشاره کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد روسیه در برابر غرب، به پشتیبانی کره شمالی چشم دارد و در آینده نیز شاهد همکاری‌های بیشتر دو کشور خواهیم بود.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه منابع غربی در تلاش هستند نشان دهند کره شمالی بدون موافقت چین به روسیه نزدیک نمی‌شود، و پیونگ یانگ پوششی برای ارسال سلاح‌های چین به روسیه خواهد بود، این اقدامات را جریان‌سازی‌هایی با اهداف خاص دانست و افزود: چین در جنگ اوکراین موضعی بی طرف دارد و هیچ همکاری نزدیکی با روسیه نداشته است. ضمن اینکه نمی‌توان گفت کره شمالی، تنها منتظر اجرای دستورات پکن است، چین تنها متحد کره شمالی و تامین کننده بسیاری از نیازهای آن است، اما تصور این مطلق انگاری‌ها که پیونگ یانگ همه دستوراتش را از پکن می‌گیرد، درچارچوب تحلیل سیاسی نمی‌گنجد.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: تا پیش از این، انگیزه برای نزدیک شدن به روسیه، یک طرفه و از سوی کره شمالی بود؛ اما اکنون انگیزه برای نزدیک شدن روابط، دوطرفه است. روسیه نیز از توسعه روابط با کره شمالی به شدت استقبال می‌کند و به همین دلیل علاوه بر لاوروف، وزیردفاع و همچنین وزیر صنایع نظامی ‌روسیه، مقامات و فرماندهان عالی نظامی‌کره شمالی، نیز در دیدار رهبران دو کشور حضور داشتند.

وی با بیان اینکه کره شمالی تلاش می‌کند در دوره جدید، در عین حفظ رابطه خود با چین، روابطش با روسیه را نیز گسترش دهد، توضیح داد: با اینکه شاهد افزایش همکاری‌های دو طرف در عرصه های اقتصادی، نظامی‌ و فضایی، خواهیم بود، اما آنها حتی سرفصل‌های همکاری‌های خود را محرمانه نگه داشتند و تنها اعلام کردند این همکاری‌ها در همه زمینه ها گسترش خواهد یافت.

بهشتی پور افزود: اکنون روسیه به دلیل استفاده از حجم گسترده ای از سلاح‌های متعارف خود در جنگ، نیاز دارد از انبارهای کره شمالی نیز استفاده کند. در واقع روسیه به دلیل تنگنایی که در جنگ اوکراین دچار شده، ناگزیر به افزایش همکاری با کره شمالی است و این یکی از ده ها تبعاتی است که این کشور بعد از جنگ، تجربه می‌کند. روسیه اکنون با گره زدن سرنوشت خود با کره شمالی، فضای جدیدی پیش روی خود باز کرده که در آن با تحریم‌ها و مشکلات بیشتر مواجه خواهد شد و فشارهای آمریکا و اروپا بر روسیه افزایش خواهد یافت.

0 Comments