جدیدترین مطالب

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

افغانستان؛ عرصه ای برای همکاری ایران و روسیه

یادداشت خانم ماندانا تیشه یار که در همایش بین المللی به مناسبت «چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران» که توسط انستیتو شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه در سوم و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد، نوشته شده است. 

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

وقتی، نه خبری از تشکیل کشور فلسطینی است و نه ایجاد ارتش فلسطینی

در حالی که طی ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی و همچنین غربی‌ها، حماس را متهم به کارشکنی در مذاکرات برای آتش بس و تبادل سرا کرده‌اند که هره‌های کلیدی این جنبش فلسطینی به کرات طرح‌های خود را برای پایان دادن به کشتار و جنایت اشغالگران در باریکه غزه رائه کرده‌اند. در این باره گفته‌های روز چهارشنبه خلیل الحیه در مصاحبه با الشرق می‌تواند یکی از بارزترین نمونه‌هایی باشد که ثابت می‌کند حماس در عین حفظ خطوط قرمز و اصول مقاومت، برای پایان دادن به رنج بی‌پایان مردم غزه حاضر به انعطاف سیاسی هستند، کما اینکه در همین راستا خلیل الحیه در مقام  نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از شروط این جنبش برای کنار گذاشتن اسلحه رونمایی کرده و گفته به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطینی این کار را انجام خواهد.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

گزارش سازمان ملل از زنده به گورشدن 20 نفر در بیمارستان ناصر

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل با اشاره به اینکه شناسایی بسیاری از اجساد کشف شده از گورهای جمعی در بیمارستان ناصر غزه به دلیل تجزیه و تکه تکه شدن و … ممکن نیست تاکیدکرد شواهد حاکی از زنده به گور شدن دست کم 20 نفر در این بیمارستان است.

Loading

مسئولیت کشورهای متجاوز به یمن در قبال میلیون‌ها کودک در معرض خطر گرسنگی

۱۴۰۲/۰۵/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با گذشت هشت سال از تجاوز نظامی و جنگ داخلی در یمن، 22 میلیون نفر مردم یمن معادل دو سوم جمعیت این کشور با کمک‌های انسانی زندگی می‌گذرانند. میزان رنج‌ کودکان یمنی براثر وخامت اوضاع معیشتی و بهداشتی پس از سال‌ها محاصره و جنگ در این کشور حکایت از یک فاجعه انسانی در یمن دارد. اوضاع فاجعه آمیز کودکان یمنی نیازمند افزایش تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های اضطراری برای مقابله با این بحران و نجات جان میلیون‌ها کودک است. نهادهای بین‌المللی اعلام کرده‌اند که ۱۱ میلیون کودک یمنی نیازمند حمایت و کمک فوری هستند و بیش از ۲ میلیون نفر از این تعداد، از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند. کودکان بیشترین قربانیان این وضعیت وخیم به‌شمار می‌روند که در این چند سال با مرگ، گرسنگی، آوارگی، معلولیت‌های جسمی، مشکلات بهداشتی و بیماری‌های ناشی از کمبود غذا یا تغذیه غیر سالم، نبود سیستم درمانی، آب غیر سالم و اوضاع بد اقتصادی دست و پنجه نرم کرده‌اند. محمود فاضلی - تحلیلگر امور بین‌الملل

علی‌رغم مشکلات و کمبودهای موجود، کمک‌های بین‌المللی در حال کاهش است. سازمان ملل نیز صرفا توانسته بودجه یک چهارم از کمک‌های مورد نیاز را برای یمن در سال جاری فراهم کند. تخمین زده می‌شود حدود پانصد هزار کودک یمنی زیر ۵ سال با سوء تغذیه حاد روبه‌رو هستند. یونیسف نیز تخمین زده است حدود ده میلیون کودک در این کشور دسترسی کافی به مراقبت‌های درمانی را ندارند. شرایط یمن با بن‌بست سیاسی و بحران انسانی در حال وخیم‌تر شدن است. حدود هشتاد درصد جمعیت کشور به کمک نیاز دارند. نیمی از ۲۲ میلیون یمنی که به این کمک‌ها نیاز دارند کودک هستند.

کمیته اقتصادی وابسته به شورای عالی سیاسی انصارالله یمن معتقد است سیاست گرسنگی و غارتی که کشورهای متخاصم در مناطق اشغالی یمن در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌اند، به همه ملت این کشور آسیب زده است. وخامت وضعیت اقتصادی و معیشتی در مناطق اشغالی یمن (مناطق تحت کنترل دولت مستعفی و ائتلاف عربی) نتیجه فساد کشورهای متجاوز و مزدوران آن‌ها در طول هشت سال جنگ است. سقوط ارزش واحد پولی یمن اقدامی عامدانه و برنامه ریزی شده از زمان استفاده از درآمدهای منابع ملی در تامین بودجه جنگ علیه مردم یمن است.

کشورهای متجاوز بر غارت درآمدهای منابع حاکمیتی به نفع خودشان اصرار دارند و با تمامی راه حل‌هایی که استفاده از این درآمدها برای کاهش درد و رنج یمنی‌ها را تضمین می‌کند، مخالف هستند. این کشورها مسئول درد و رنج ملت یمن از آغاز تجاوز، محاصره، جنگ اقتصادی و غارت سیستماتیک امکانات یمنی‌ها هستند.

آوراگی اجباری مردم یمن از دیگر مشکلات این کشور است. سازمان نظارت بر اردوگاه‌های آوارگان در یمن اعلام کرد که طی نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی بیش از ۲۶ هزار نفر در یمن از محل زندگی خود آواره شدند. در بازه زمانی یک ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ شمار ۴ هزار و ۷۰۰ خانوار به تعداد ۲۶ هزار نفر از مناطق مسکونی خود به مکانی دیگر در یمن منتقل و آواره شده‌اند. این خانوارها از ۲۰ استان یمن بوده و در ۱۰ استان غیر از محل سکونت خود مستقر شدند. فقط در ماه ژوئن گذشته ۵۴۱ خانواده با تعداد ۲ هزار و ۶۹۳ نفر از منازل خود آواره شده که ۴۵۸ خانواده برای اولین بار و ۸۳ خانواده دیگر برای دومین بار اقدام به جابجایی کرده‌اند.

سازمان ملل متحد بارها زنگ خطر را به صدا درآورده و درباره خطر مرگ میلیون‌ها کودک یمنی به سبب گرسنگی هشدار داده است. صندوق کودکان ملل متحد «یونیسف» هشدار می‌دهد که میلیون‌ها کودک در یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند مگر اینکه اقداماتی فوری برای اطمینان از بودجه کافی برای ارائه کمک‌هایی انجام شود تا جان آنان را نجات دهد. تعهدات با شرکای اروپایی برای امداد و ارائه حمایت‌های نجات دهنده فرا رسیده است. حدود شش میلیون کودک در یمن تنها یک قدم با گرسنگی فاصله دارند و نیازمند حمایت فوری هستند. برنامه جهانی غذا نیاز فوری خود را به 80 میلیون دلار اعلام کرد تا بتواند به ارائه کمک‌های غذایی نجات دهنده به کودکان یمنی ادامه دهد.

یونیسف اوایل سال جاری نیاز خود را به حدود 450 میلیون دلار برای ادامه ارائه کمک‌های بشردوستانه نجات بخش به کودکان در یمن اعلام کرده بود. همزمان با مذاکرات هیئت اعزامی عربستان با انصارالله یمن در صنعا در فروردین گذشته، ریاض با صدور فرمانی اعلام کرده بود که منع ورود ۵٠٠ قلم کالای ممنوعه را به یمن که از ۶ سال پیش منع شده بود، برداشته و کشتی‌های در حرکت به‌سمت یمن بدون هیچ‌گونه بازرسی می‌توانند وارد بنادر یمن شوند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده است، محاصره این کشور هنوز به‌طور کامل رفع نشده و این کشور در فروش نفت و کسب درآمد آن برای رفع تامین نیازهای مردم همچنان دچار شرایط محاصره و تحریم است.

انصارالله یمن اعتقاد دارد ‌ شورای امنیت همچنان به شایعه‌های شبکه‌های اجتماعی استناد می‌کند و از درک رنج و مشکلات ملت یمن کاملا دور است. بهترین راه حل ملزم کردن رهبران ائتلاف عربی به پرداخت حقوق کارمندان یمنی و تحویل کمک‌های نقدی به افراد مستحق است. باید کشورهای ائتلاف عربی به عنوان متجاوز، به بازسازی و دادن غرامت به ملت یمن ملزم شوند. علاوه بر وخامت اوضاع اقتصادی، هرج و مرج امنیتی در تمام مناطق تحت کنترل شبه نظامیان حاکم است.

اگرچه به اعتقاد انصارالله یمن «تلاش‌هایی برای تثبیت آتش‌بس و ایجاد فضای گفت‌وگو بین طرفین برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جامع و پایدار صورت گرفته اما انصارالله یمن در جدیدترین موضع گیری خود تاکید کرده که امروز در یمن آتش بس وجود ندارد، بلکه کاهش تنش است و فرصت میانجیگری از سوی ما فراهم شده است. ما پیش از هر چیز دیگری همچنان در مورد مسائل بشردوستانه صحبت می‌کنیم. هیچ توجیهی برای ادامه محاصره وجود ندارد و ما از هر نقشی برای هر کشور عربی در راستای حل بحران استقبال می‌کنیم، اما می‌خواهیم با کشورهای متجاوز و نه مزدوران آن‌ها، گفت‌وگو کنیم. مذاکرات به بن‌بست رسیده است و ما برای هر شرایط اضطراری آماده هستیم. دشمن می‌خواهد توان ما را به‌طور فرسایشی از بین ببرد اما پیروز نمی‌شود و شکست خواهد خورد. نقش آمریکا به عنوان یک طرف مشارکت کننده در تجاوز به کشور ما مطرح است و آن‌ها در تحمیل رنجی که مردم یمن در معرض آن قرار دارند، شریک هستند.»

0 Comments