جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

چشم‌انداز و پیامدهای تنش‌های موجود در روابط بایدن – نتانیاهو

۱۴۰۲/۰۴/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ساده‌انگاری است اگر تنش‌های لفظی میان بایدن و نتانیاهو به‌عنوان تنش در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی تفسیر شود. چنین برداشتی از اظهارات بایدن، ناصحیح و برخلاف واقعیات حاکم بر «روابط راهبردی» آنهاست. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، یکشنبه 18 تیر در مصاحبه با فرید زکریا، تحلیلگر سیاسی و مجری برنامه  GPS  در شبکه سی ان ان، در اظهارات تندی گفت: «نمی‌گوییم که همه مشکلات کرانه باختری به‌دلیل اسرائیل است، اما نظرات برخی اعضای دولت نتانیاهو درباره شهرک‌سازی در کرانه باختری بخشی از مشکل است. دولت نتانیاهو شامل تندروترین افرادی است که در عمرم دیدم، منظورم از زمان “گولدا مایر” تا کنون است. وزیر دارایی اسرائیل و وزیر امنیت ملی اسرائیل، بخشی از مشکل کرانه باختری اشغالی هستند». بایدن در این گفتگو، اظهار امیدواری کرده که «نتانیاهو در مسیر اعتدال گام بر‌دارد».

سخنان بایدن علیه دولت نتانیاهو با واکنش برخی مقامات کابینه رژیم صهیونیستی مواجه شده است. یکی از مشاوران ننانیاهو فاش کرده که او (نتانیاهو) در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا گفته است: «بایدن خیلی وقیح است، حتی وقیح‌تر از اوباما، اوباما حتی این‌گونه صحبت نمی‌کرد».

درخصوص پیامدهای اظهارات اخیر بایدن که در محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه و رژیم صهیونیستی و در داخل آمریکا انعکاس گسترده‌ای یافته است، نکات «قابل تأملی» وجود دارد که به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

یک؛ مطالبی که بین سران رژیم صهیونیستی و آمریکا رد و بدل می‌شود را نباید به تنش در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی تعبیر یا تفسیر کرد. در سه سال گذشته و زمانی که نتانیاهو بر سر کار بود، رئیس جمهور ایالات متحده چندین بار نسبت به نتانیاهو و رویکردهای وی، اظهارات انتقادی و بعضاً تندی داشته است.

اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا عمدتاً علیه نتانیاهو و سیاست‌های افراطی کابینه او است. بایدن معتقد به پیشبرد تدریجی و آرام سیاست‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی است و رویه تند و بدون ملاحظه نتانیاهو را نمی‌پسندد. ضمن اینکه بایدن از زمانی که معاون اوباما بود، با نتانیاهو که اقداماتش علیه اوباما بود، اختلاف‌نظر داشته است. علاوه‌براین، اتحاد نتانیاهو در انتخابات ریاست جمهوری 2020 با جمهور‌خواهان علیه بایدن، باعث بدبینی او به نتانیاهو شده است.

با همه این‌ها، بگومگوهای این‌چنینی در بلندمدت باعث تضعیف روابط واشنگتن – تل‌آویو در سطح «ساختاری» نمی‌شود و در خطوط و جهت‌گیری کلان سیاست خارجی آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی هیچ اثری نمی‌گذارد، اگرچه برخی روابط ویژه‌ کاخ سفید با رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

دو؛ با اینکه اظهارات بایدن تندترین سخنان علیه نتانیاهو از سوی رئیس جمهور آمریکا در 75 سال گذشته محسوب می‌شود، اما به‌معنای زیر سوال رفتن «ابعاد استراتژیک» مناسبات دو طرف نیست. آمریکا امروز هم مهم‌ترین همکاری‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی و … در منطقه غرب آسیا را با رژیم صهیونیستی دارد.

مشکل بایدن با شخص نتانیاهو است نه اسرائیل، لذا بسیار بعید است این درگیری‌های لفظی به فراتر از سطح سیاستمداران تسری پیدا کند. بنابراین، دعوای اصلی بین بایدن – نتانیاهو است نه آمریکا – اسرائیل!

سه؛ برخلاف دوران جنگ سرد، در دنیای کنونی، دیگر شاهد «ائتلاف‌های راهبردی» میان آمریکا با سایر کشور حتی متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن نیستیم. عصر چنین ائتلاف‌هایی به پایان رسیده است، اما رژیم صهیونیستی از این قاعده مستثناست.

اسرائیل تنها رژیمی است که واشنگتن با آن «ائتلاف استراتژیک» دارد. حتی تغییر دولت‌ها در آمریکا هم نتوانسته است، خللی در تعهدات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی به‌وجود بیاورد.

بایدن و دولت دموکرات او همچنان خود را متعهد به تأمین و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند. بایدن امروز هم بر همان عقیده است که در دوره نمایندگی در مجلس سنا و دولت اوباما داشت؛ جمله معروف او مبنی بر اینکه «وقتی که یک سناتور جوان بودم می‌گفتم که اگر یهودی بودم صهیونیست می‌شدم، ولی من یک صهیونیست هستم و نیازی نیست که حتماً یهودی باشم» قابل توجه است.

چهار؛ اظهارات اخیر بایدن علیه نتانیاهو، بی‌ارتباط با سفر آتی نتانیاهو به «چین» نیست. بایدن از این موضوع «عصبانی» است. یکی از اهداف اصلی این سفر که هنوز تاریخی برای آن تعیین نشده، ارسال این پیام به واشنگتن است که اسرائیل، برای مواجهه با انتقادات دولت بایدن و دموکرات‌ها گزینه‌های دیپلماتیک دیگری نیز در اختیار دارد. این همان مسأله‌ای است که بر عصبانیت بایدن از نتانیاهو افزوده است.

نکته پایانی؛ کاملاً واضح است که دولت آمریکا «محتاط» است که مبادا انتقادات آن از سیاست‌های افراطی در رژیم صهیونیستی معطوف به کلیتِ رژیم اسرائیل شود. رژیم صهیوینستی برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود به دولت آمریکا «متکی» است و دولت‌های مختلف در آمریکا نیز همیشه با وجود اختلاف سلیقه‌ها، از سیاست‌های استراتژیک رژیم صهیونیستی در منطقه حمایت کرده‌اند. به‌نحوی‌که گفته می‌شود، آمریکا بدون اسرائیل شرایط متفاوت و بغرنجی داشت! به قول بایدن، «اسرائیل اگر هم وجود نداشت، آمریکا آن را ایجاد می کرد!»

«بتسلئیل سموتریچ»، وزیر امور مالی رژیم صهیونیستی که بایدن او را در کنار ایتمار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی، بخشی از مشکل افراطی‌گری و درگیری‌ها در کرانه باختری می‌داند، در واکنش به اظهارات بایدن گفته است «من به رئیس جمهور آمریکا احترام می‌گذارم. همکاری و روابط میان آمریکا و اسرائیل قدرتمندتر از گذشته است و اختلاف دیدگاه‌ها نیز وجود دارد».

اسرائیل همچنان بزرگ‌ترین دریافت کننده کمک‌های نظامی از آمریکاست (4 میلیارد دلار در سال). بایدن در مارس 2022 یعنی در سال دوم دولتش، بودجه اضافی به ارزش حدود 2 میلیارد دلار برای سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» تخصیص داد!

هیچ گروهی در آمریکا به‌اندازه «لابی صهیونیستی» در «تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری» و تدوین سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا مؤثر نیستند. وجود لابی صهیونیستی در صحنه‌های مختلف «سیاست و قدرت» در آمریکا یک عامل «بازدارنده قوی» در جلوگیری از تضعیف روابط دو طرف است.

بنابراین ساده‌انگاری است اگر تنش‌های لفظی میان بایدن و نتانیاهو به‌عنوان تنش در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی تفسیر شود. چنین برداشتی از اظهارات بایدن، ناصحیح و برخلاف واقعیات حاکم بر «روابط راهبردی» آنهاست.

0 Comments