أحدث المقالات

اردوغان: حماس را گروه مقاومت می‌دانیم/ نتانیاهو قصاب غزه است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم گروه حماس و مقاومت کنندگان فلسطین را به عنوان گروه تروریستی بنامیم. ما برادران حماس را به عنوان قوای ملی فلسطین می‌شناسیم و با افتخار به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.

اردوغان: حماس را گروه مقاومت می‌دانیم/ نتانیاهو قصاب غزه است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم گروه حماس و مقاومت کنندگان فلسطین را به عنوان گروه تروریستی بنامیم. ما برادران حماس را به عنوان قوای ملی فلسطین می‌شناسیم و با افتخار به حمایت از آنها ادامه خواهیم داد.

Loading

پیامدهای راهبردی تشکیل «اتاق عملیات مشترک» فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نبرد اخیر گروه‌های مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی که بعد از 5 روز درگیری با تحمیل شرایط مقاومت به پایان رسید، یک پدیده قابل توجه داشت و آن تشکیل «اتاق عملیات مشترک» بود، چراکه این اتاق، نقش مؤثری در طراحی عملیات و نبردهای میدانی نبرد اخیر غزه داشت. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

درواقع، رهبری نبرد غزه که «انتقام آزادگان» نام داشت، با اتاق عملیات مشترک بود. این اتاق که ماهیت و ویژگی‌های نظامی – عملیاتی آن در تحولات اخیر فلسطین اشغالی بیشتر آشکار شد، برجسته‌ترین وجه وحدت و همگرایی گروه‌های مقاومت فلسطینی است.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم رژیم صهیونیستی و محافل رسانه‌ای، سیاسی و عملیات روانی وابسته به آن، در 10 سال گذشته، تلاش‌ها و سناریوهای مختلفی را برای «شکاف، نزاع و تفرقه» بین گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌ویژه حماس و جنبش جهاد اسلامی انجام داده است.

اتاق عملیات مشترک فلسطین (JOR) متشکل از 12 گروه فلسطینی به رهبری حماس است که مبدأ رسمی آغاز فعالیت نظامی آن به نبرد «سیف القدس»، در می 2021 باز می‌گردد.

هسته اولیه تشکیل اتاق عملیات مشترک در سال 2006 توسط دو گروه مقاومت فلسطینی یعنی «عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس و «گردان‌های قدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی بنیان نهاده شد. تشکیل جبهه مقاومت واحد برای مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی، هماهنگی فعالیت گروه‌های مختلف مقاومت فلسطینی و تشکیل مرجع سیاسی واحد، از اهداف اصلی و اولیه این اتاق است که در سند تأسیس آن مورد تأکید قرار گرفت. اتاق عملیات مشترک در سال 2018 و با آغاز «راهپیمایی‌ بازگشت» در غزه، رسما موجودیت خود را اعلام کرد.

دوازده شاخه نظامی فلسطینی در اتاق عملیات مشترک عضویت دارند.

اتاق عملیات مشترک در مدت کوتاه فعالیت خود از زمان تأسیس تاکنون، در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به خصوص غزه، عملکرد موفقی از خود نشان داده است. تا پیش از این، نبرد سیف القدس، نقطه اوج «قدرت‌نمایی» اتاق عملیات مشترک بود.

این اتاق در «هماهنگ‌سازی» ارکان و شاخه‌های مختلف نظامی در نبرد اخیر با رژیم صهیونیستی و همچنین «نظم‌دهی» به جبهه‌های مختلف و مدیریت صحنه نبرد و «جلوگیری از واکنش‌های پراکنده»، نقش به‌سزایی داشت. مهم‌ترین پیامد حضور اتاق عملیات مشترک در نبرد اخیر غزه، «تغییر موازنه جنگ» و تحمیل شروط آتش‌بس به رژیم صهیونیستی از طریق اجماع ملی و میدانی بود که در نوع خود یک «موفقیت راهبردی»، محسوب می‌شود.

حضور 12 شاخه نظامی از گروه‌های مختلف فلسطینی در اتاق عملیات مشترک، عملاً باعث «تقویت توانمندی‌های» مقاومت فلسطین از جمله ذخایر موشکی و تسلیحاتی و درنتیجه ارتقای کمی‌وکیفی حملات موشکی به اهداف کلیدی در عمق اراضی اشغالی بود.

رژیم صهیونیستی در نبرد اخیر غزه و جنایاتی که در روزهای منتهی به آن انجام داد، «اهداف مشخصی» را دنبال می‌کرد. سران صهیونیستی، «معادله پیچیده‌ای» را طراحی کرده بودند که تنها جنبش جهاد اسلامی را هدف حملات خود قرار دهند و سایر گروه‌های مقاومت را از معادله نبرد دور خارج نگه دارند؛ همچنانکه حمله وحشیانه به منزل مسکونی 3 تن از فرماندهان جهاد اسلامی و تخریب منازل مسکونی غیرنظامیان در این چهارچوب قرار داشت تا یکجانبه کردن جنگ علیه یکی از گروه‌های فلسطینی را دنبال کند.

علاوه‌براین، رژیم صهیونیستی درصدد بود تا بازدارندگی موجود در اراضی اشغالی را از طریق تشدید حملات علیه جهاد اسلامی که یکی از ارکان مهم قدرت بازدارندگی فلسطین است، و ایجاد فضای رعب و وحشت در بین فلسطینیان و سایر گروه‌های مقاومت، به‌نفع خود «معکوس» کند.

در حقیقت رژیم صهیونیستی با این تصور که در نبرد جدید تنها با جهاد اسلامی مواجه خواهد بود، جنگ را آغاز کرد. ولی واکنش به‌موقع و یکپارچه گروه‌های مقاومت فلسطینی در قالب اتاق عملیات مشترک که از یک «وحدت بی‌نظیر میدانی» برخوردار بود، فضا، معادله و نتیجه جنگ را برخلاف اهداف رژیم صهیونیستی تغییر داد.

نقش‌آفرینی اتاق عملیات مشترک در نبرد غزه که از تمام طیف‌های مقاومت در آن حضور داشتند، خط بطلانی بر این القائات و فرافکنی‌هاست که برخی گروه‌ها از جمله حماس در نبردهای اخیر حضور میدانی جدی ندارد و از دیدگاه‌های متفاوتی با سایر گروه‌های مقاومت در نبرد با رژیم جنایتکار برخوردار است.

کوتاه آنکه اتاق عملیات مشترک یک «دستاورد بزرگ» در زمینه تحولات نظامی و عملیاتی فلسطین اشغالی است. چرا که از نظر عملیاتی، اجرای حملات مشترک توسط گروه‌های فلسطینی، برای رژیم صهیونیستی قابل هضم نیست زیرا دستاوردهای امنیتی و نظامی این رژیم را از بین می‌برد.

با توجه به اینکه تمرکز اصلی فعالیت این اتاق فعلا در غزه است، به‌نظر‌می‌رسد اتخاذ سازوکارهایی برای گسترش حوزه فعالیت این اتاق به سایر مناطق از جمله کرانه باختری بسیار حائز اهمیت باشد تا مقدمات تشکیل «ارتش متحد و یکپارچه فلسطین» فراهم شود.

تجربه یمن و جنبش انصارالله که از یک ارتش متحد برخوردار است، تجربه ارزشمندی است که می‌تواند در فلسطین هم اجرا شود و از طریق تشکیل یک ارتش متحد و منسجم با مرکز فرماندهی واحد، مبارزه با رژیم صهیونیستی را سرعت و شدت بخشیده و «با پیروزی‌های راهبردی»، در میان‌مدت، عملا موجودیت رژیم جنایتکار صهیونیستی را هدف قرار دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *