جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

بلینکن: امیدوارم حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را بپذیرد

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در غزه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا،‌ پیشنهاد اسرائیل را برای آتش‌بس غزه «فوق‌العاده سخاوتمندانه»‌ توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حماس مفاد آن را بپذیرد.

امیرعبداللهیان: ایران به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی است

وزیر امور خارجه به مناسبت روز ملی خلیج فارس پیامی منتشر کرد و گفت: هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده، اما در عین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است.

Loading

پیامدهای راهبردی بهبود روابط سوریه و عربستان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بعد از گشایش دیپلماتیک در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، منطقه غرب آسیا و خلیج فارس همچنان شاهد «تحرکات مثبت» است؛ کشورهایی که پیش‌تر، در جبهه مقابل هم قرار داشتند، از سیاست‌های قبلی فاصله گرفته و در حال حرکت به سمت تعامل و ازسرگیری مناسبات دوجانبه هستند. برسام محمدی - کارشناس مسائل منطقه

برای نخستین بار از سال 2011، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به سوریه سفر کرد و با مقامات عالی این کشور از جمله بشار اسد گفتگو نمود. این سفر پس از آن انجام شد که فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه یک هفته قبل از آن به ریاض رفته و با مقام‌های ارشد سعودی دیدار کرده بود.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه عربستان، سفر بن فرحان به سوریه، با هدف «بررسی نگرانی‌های پادشاهی سعودی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه و همچنین فراهم کردن فضا برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب» صورت گرفته است.

واقعیت این است که تلاش عربستان برای عادی‌سازی روابط دوجانیه با سوریه، بی‌ارتباط با تحولات دیپلماتیک اخیر در منطقه از جمله بهبود روابط تهران – ریاض و همچنین «موفقیت» دمشق در مهار بحران امنیتی نیست.

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان به سوریه و پیش از آن، سفر فیصل مقداد به ریاض، حائز اهمیت بود.

وجود برخی متغیرهای ساختاری، عوامل دخیل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین «ضرورت‌های استراتژیکی و ژئوپلیتیکی» در سیاست خارجی دو کشور به‌ویژه عربستان سعودی، نقش مؤثری در بهبود روابط این کشور با سوریه دارد که می‌تواند «پیامدهای راهبردی» مهمی به‌دنبال داشته باشد که در ادامه به مهمترین آن‌ها پرداخته می‌شود:

یک؛ راهبردی‌ترین پیامد گفتگوهای صلح عربستان و سوریه و در نتیجه احیای روابط دوجانبه پس از 12 سال، این است که تمام «پروژه‌های غرب» و صدها میلیارد دلار هزینه مادی برای سرنگونی نظام سیاسی و انجام تغییرات ساختاری و کارگزاری در سوریه و به انزوا کشاندن این کشور شکست خورده است.

بهبود روابط عربستان و سوریه از بیهودگی تلاش‌های کاخ سفید برای متقاعد کردن متحدان و شرکای عرب واشنگتن برای دور  ماندن از سوریه و احیای روابط با این کشور حکایت می‌کند. این یک فرصت منحصربفرد برای دولت سوریه است که بتواند از پیامدها و خسارات مادی و غیرمادی که جنگ داخلی در این کشور بر جا گذاشته است، عبور کند.

این موضوع همچنین دستاورد مهمی برای جبهه مقاومت اسلامی محسوب می‌شود که سوریه یکی از ارکان اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

دو؛ وزیر خارجه عربستان در دیدار با بشار اسد، با صراحت بر «پشتیبانی همه‌جانبه عربستان سعودی از سوریه» تأکید کرد؛ اعلام چنین سیاستی آن‌هم در شرایطی که ریاض یکی از کشورهای پیش‌رو در تشدید بحران امنیتی سوریه در سال 2011 و بعد از آن بود و تا همین اواخر نیز مخالف نزدیک شدن به دمشق بود، بسترسازی مهمی برای «ارتقای موقعیت سیاسی سوریه» در بین کشورهای عربی و تسریع و تسهیل روند بازگشت دمشق به اتحادیه عرب و دستیابی به جایگاهی برجسته‌تر از سال‌های پیش از بحران، در جهان عرب است.

سه؛ «تضعیف» نقش منطقه‌ای آمریکا و اروپا، پیامد مهم بعدی است. آغاز روند ازسرگیری روابط سوریه و عربستان سعودی که بخشی از آن متأثر از توافق تهران – ریاض می‌باشد، تحول مهمی است که بدون دخالت آمریکا و درست در نقطه مقابل مواضع اعلامی و اعمالی این کشور انجام شده است. ویلیام برنز رییس سازمان سیا چندی پیش در سفری اعلام نشده به عربستان، در دیدار خود با مقامات سعودی از نزدیک شدن ریاض به دمشق ابراز نارضایتی کرده بود.

مقدمات مذاکرات اخیر سوریه و عربستان، در روسیه فراهم شده و در واقع مسکو در پیشبرد گفتگوهای صلح دو کشور نقش ایفا می‌کند. ازسرگیری روابط با سوریه از طریق کانال‌های غیرآمریکایی و غیراروپایی نشان می‌دهد، محمد بن سلمان ولیعهد که رهبر واقعی عربستان سعودی است، هیچ تمایلی برای پنهان کردن نیات خود برای استقلال بیشتر از ایالات متحده ندارد که اگر این‌گونه بود راهبرد تقویت روابط با دشمنان واشنگتن، به ویژه ایران، سوریه، روسیه و چین را در دستور کار قرار نمی‌داد؛ چنین رویکردی پیام و تبعات خوبی برای آمریکا در منطقه ندارد.

صلح عربستان و سوریه با میانجی‌گری روسیه پس از توافق این کشور با جمهوری اسلامی ایران با وساطت چین، نشان می‌دهد که مسکو و پکن تا چه حد خود را بین واشنگتن و ریاض قرار داده‌اند!

چهار؛ تحولات و تحرکاتی که در منطقه در سطح دیپلماتیک و بین کشورهای مختلف جریان دارد ازجمله عربستان و ایران، سوریه و عربستان، مصر و سوریه، امارات و ترکیه، قطر و مصر، رخدادهایی نیستند که بتوان آن‌ها را دستکم گرفت.

آنچه در مناسبات دمشق – ریاض و پیش از آن عربستان و ایران، مصر و سوریه، امارات و ترکیه و … شاهد هستیم، از جنس «تحولات راهبردی» هستند که سوریه در کانون آن قرار داشته و نشان‌دهنده بازگشت روند «سیاست و قدرت» و «ثبات و امنیت» در ابعاد منطقه‌ای به سال‌های قبل از آغاز جنگ سوریه (2011) است.

عادی‌سازی روابط ریاض با دمشق، انعکاسی از بازنگری در سیاست‌های منطقه‌ای و اتخاذ رویکرد «پراگماتیسم یا عمل‌گرایی» در سیاست خارجی ریاض است که می‌تواند نقش مهمی در حفظ ثبات منطقه ایفا کند، چرا که عربستان سعودی یکی از قدرت‌های مهم منطقه‌ای است که می تواند در ایجاد سازوکارهای نظم‌ساز منطقه‌ای همیشه نقش مؤثری ایفا نماید.

 

نکته پایانی

بهبود مناسبات دوجانبه، در کوتاه‌مدت «محاسبات استراتژیک» هیچ یک از دو کشور را به شکل بنیادین و اساسی تغییر نمی‌دهد، بنابراین بعید است که در کوتاه‌مدت، فضای امنیتی حاکم بر مناسبات ریاض – دمشق به‌طور قابل‌توجهی تغییر کند.

کوتاه آنکه اگر وضعیتی که بعد از توافق تهران – ریاض آغاز شده و در گفتگوهای صلح ریاض – دمشق به اوج رسیده است، به‌طور مطلوب ادامه یابد، منطق جدیدی در منطقه حاکم شده و منطقه باثبات، امن و قوی با مداخلات حداقلی کشورهای غربی و آمریکا تحقق خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *