جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

‌اختلاف‌ نظر اعضای ناتو در مورد عضویت اوکراین در آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دستور کار نشست اخیر کمیسیون اوکراین و ناتو در بروکسل در مقابله با حمله روسیه و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای افزایش امکان عضویت احتمالی اوکراین در ناتو بود. استولتنبرگ دبیر کل ناتو از کشورهای عضو ناتو تقاضای تخصیص سالانه 500 میلیون یورو برای بسته کمک به اوکراین را مطرح کرد و اوکراین از این پس کمک‌هایی غیر کشنده را دریافت می‌کند. محمود فاضلی - تحلیگر امور بین‌الملل

ینس استولتنبرگ با اطمینان اظهار داشت: متحدین در آینده نیز همچنان به ارایه حمایت‌های خود «تا آن زمان که لازم باشد» ادامه خواهند داد. این نشست یک مرحله مهم در مسیر نشست آتی «ویلنیوس – لیتوانی» است، ما اقداماتی را که می‌توانیم برای تضمین پیروزی اوکراین در جنگ و بقا به‌عنوان یک کشور مستقل در اروپا، انجام دهیم مورد بحث و گفتگو قرار دادیم. متحدین در ناتو حمایت‌های چشمگیری ارایه می‌کنند، اما کمک‌های فوری بیشتری مورد نیاز است. باید وعده خود در زمینه آموزش و تسلیحات سنگین را انجام دهیم، به افزایش تولید تسلیحات و مهمات ادامه دهیم و همچنین حمایت‌های سیاسی و عملی خود از اوکراین و اصلاحات در اوکراین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

دبیر کل ناتو اظهار داشت: «مهم است از منجمد کردن جبهه فعلی در اوکراین جلوگیری شود و امکانات بیشتری به کی‌یف اختصاص یابد تا مناطق اشغال شده توسط روس‌ها آزاد شود. آنچه که ناتو مایل است، آزادسازی هر چه بیشتر سرزمین‌های اوکراین است تا بتواند حمله روسیه را دفع کند و سپس شرایطی برای نوعی مذاکره را ایجاد کند. اوکراین خودش تصمیم می‌گیرد که چه شرایطی برای مذاکرات و نتیجه آن قابل قبول باشد. آنچه پشت میز مذاکرات اتفاق می‌افتد بطور جدایی ناپذیر با اعمال نیرو در میدان جنگ مرتبط است. اگر می‌خواهیم به راه‌حلی از طریق مذاکره برسیم که اوکراین فردا به‌عنوان یک کشور مستقل، پیروز شود، باید حمایت نظامی ارائه کنیم.»

کولبا وزیر خارجه اوکراین اظهار داشت: «در جلسه کمیسیون اوکراین- ناتو در بروکسل، او به شرکای اوکراین اعلام نموده که نشست بعدی ناتو در «ویلنیوس»  در ماه ژوئیه یک فرصت برای اصلاح «اشتباهات رخ داده شده در نشست بوخارست در سال 2008 » خواهد بود. متحدان باید این موضوع را مورد تبادل نظر قرار دهند و به یک نتیجه مشخص در نشست سران در «ویلنیوس» برسند. موضع ناتو در خصوص عضویت اوکراین تغییر نکرده و اوکراین عضو این پیمان خواهد شد. موضوع برنامه اقدامات برای عضویت در ناتو از دستور کار حذف شده است چون اوکراین درخواست عضویت کامل ارایه کرده است.»

اجلاس ناتو در حالی برگزار شد که آمریکا اصلی‌ترین عضو ناتو از تخصیص بسته جدید کمک‌های بزرگ امنیتی و دفاعی به ارزش 2.6 میلیارد دلار به اوکراین خبر داد. تخصیص کمک جدید اضطراری کمک نظامی، از صندوق‌های پنتاگون بر اساس اختیارات ریاست جمهوری به مبلغ 500 میلیون دلار و 2.1 میلیارد دلار در چارچوب طرح کمک‌های امنیتی به اوکراین (USAI) تخصیص یافته است. این کمک‌ها شامل موشک‌های ‌«هایمارس» و سامانه پدافند هوایی، گلوله‌های توپخانه، سامانه‌های ضد تانک، تسلیحات و تجهیزات، خدمات تعمیر و نگهداری تشکیل شده است. همچنین سامانه‌های ضدهوایی «ناسامز» و موشک‌های مربوطه، سامانه‌های ضد پهپاد 30 میلیمتری و سامانه‌های موشکی سیار با هدایت لیزری خریداری خواهد شد. بسته جدید همچنین شامل رادارها، موشک‌های Grad، راکت‌اندازها، سامانه‌های خمپاره‌انداز، مهمات تانک، موشک اندازهای چندگانه، مهمات دقیق هوایی، سلاح‌های سبک و فشنگ‌های مربوطه خواهد بود.

طبق شواهد موجود، آمریکا با پیشنهاد برخی کشورهای اروپایی برای ارائه «نقشه راه» الحاق اوکراین به ناتو در اجلاس آتی سران این پیمان نظامی مخالف است؛ موضعی که حاکی از اختلافات غرب درباره وضعیت اوکراین پس از جنگ است. آمریکا خواهان حمایت نظامی و مالی و ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین است تا بتواند روسیه را عقب براند و این مسئله در اولویت اجلاس سران ناتو در «ویلنیوس» قرار خواهد گرفت و صحبت از عضویت اوکراین در ناتو موجب دور شدن تمرکز کشورها از هدف مقابله با روسیه می‌شود. آمریکا نگران است که تعمیق روابط با اوکراین باعث دامن زدن تنش با مسکو شود و تنش‌ها با روسیه از جمله در زمینه تسلیحات اتمی شدت گیرد. «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید دارد اگرچه درهای ناتو برای عضویت اوکراین باز است، اما این کشور باید قبل از عضویت، به استانداردها و قابلیت همکاری این ائتلاف دست یابد.

اوکراین پس از آغاز جنگ با روسیه بر عضویت خود در ناتو اصرار دارد. برخی کشورها مانند لهستان و کشورهای حوزه بالتیک خواهان تعمیق روابط با کی‌یف و عضویت آتی اوکراین در ناتو هستند اما آمریکا، آلمان و لهستان با این تلاش‌ها مخالف هستند. اوکراین در حالی بر الحاق فوری به ناتو اصرار دارد که زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در دیدارهای خود با مقامات اروپایی همواره عضویت در ناتو را بهترین تضمین امنیتی برای کشورش می‌داند و خواستار تسریع فرایند عضویت در ائتلاف نظامی ناتو است. او هشدار داد: «تنها در صورتی در اجلاس ماه ژوئیه سران ناتو شرکت خواهد کرد که راهکارهای ملموسی درباره عضویت کی‌یف در ناتو ارائه شود. همکاری با ناتو و تضمین‌های امنیتی پس از جنگ جزو راهکارهایی است که زلنسکی از غرب انتظار دارد آن‌ها را دریافت کند. به‌باور او، تنها با اوکراین است که ائتلاف ناتو می‌تواند ضامن حفاظت واقعی اروپا از هرگونه دست درازی به زندگی مردم این منطقه باشد.»

دبیرکل ناتو درجدیدترین مواضع خود مدعی شد اوکراین یکی از اعضای این ائتلاف خواهد شد اما خیلی زود است که زمان این اقدام اعلام شود. با وجود تضمین‌های رهبران ناتو که اوکراین یک روز به این ائتلاف می‌پیوندد، تا زمانی که جنگ روسیه و اوکراین پایان نیابد، دورنمای عضویت این کشور بسیار مبهم است.

روسیه معتقد است مشارکت آمریکا و ناتو در درگیری اوکراین اوضاع را پیچیده می‌کند، اما در نتیجه جنگ تاثیری نخواهد داشت. مسکو هیچ شکی ندارد که آمریکا و ناتو در درگیری اوکراین مشارکت دارند. این مشارکت به‌شکل مستقیم و غیر مستقیم صورت می‌گیرد و میزان مشارکت دو طرف در درگیری اوکراین به‌تدریج رو به افزایش است. مسکو همیشه کناره‌گیری کی‌یف از عضویت در ائتلاف نظامی را شرط حل مناقشه می‌داند و امنیت خود را با حضور احتمالی ناتو در اوکراین در معرض تهدید می‌بیند.

«جیمز کلورلی»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرده است: «الحاق اوکراین به ناتو در حال حاضر در سیاست خارجی لندن اولویت ندارد. بدیهی است که اگرچه تعهدات همیشگی برای ایجاد راهی جهت عضویت اوکراین در ناتو وجود دارد، اما در حال حاضر اولویت اصلی دفاع از اوکراین است نه عضویت آن در ناتو.» مجارستان نیز اگرچه از تمام تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات پیرامون صلح حمایت خواهد کرد اما آن را مشروط به این می‌داند که اوکراینی‌ها به حقوق مجارستانی‌های ماوراءالنهر که قبل از ۲۰۱۵ به آن پایبند بودند، بازگردند. حدود ۱۵۰ هزار مجارستانی‌های قومی در اوکراین عمدتا منطقه ماوراءالنهر زندگی می‌کنند. بوداپست متعهد شده که تحت هیچ شرایطی این افراد را رها نکند. تا زمانی که قوانین کی‌یف مدارس مجارستانی زبان را تهدید کند، مجارستان از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا یا ناتو حمایت نخواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *