جدیدترین مطالب

حمله به بیمارستان‌های غزه هیچ توجیهی ندارد

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌های غزه انتقاد کرد و گفت: به علت اقدامات رژیم صهیونیستی کودکان غزه در آستانه مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند.

تایلند غرق در زباله‌های پلاستیکی

از بانکوک، پایتخت تایلند به علت داشتن ۱۶۰۰ کانال و آبراه گاهی ونیز شرق یاد می‌شود. اما این کانال‌ها امروز به مدفن واقعی زباله تبدیل شده است.

فاصله ما با جهان

فاصله ما با جهان

محمدرضا اسلامی در یادداشتی می نویسد: نگاهی مقایسه ای به وضعیت فرودگاه های منطقه، بیانگر یک هشدار جدی درباره جایگاه فرودگاه امام است. هشداری که هوش از سر می رباید.

شنیده شدن صدای انفجار در دمشق

شبکه خبری المیادین بامداد سه‌شنبه از شنیده شدن صدای انفجار‌های مهیب در حومه دمشق در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به اهدافی در خاک سوریه خبر داد.

ایران متعلق به همه ایرانیان است

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان است گفت: ارائه خدمات آسان کنسولی و حمایت کامل از شهروندان ایرانی را با جدیت ادامه خواهیم داد.

Loading

أحدث المقالات

شکست های پیاپی بلوک غرب در جنگ نفوذ با بلوک شرق

علیرغم همه تبلیغات منفی که غربی ها بر علیه روسیه و چین و ایران و دیگر متحدانشان راه انداخته اند اما می بینیم علاقه مندی مردم کشورهای مختلف جهان روز به روز به همسویی با کشورهای بلوک شرق افزایش پیدا می کند و در مقابل کشورهای غربی نفوذ خود را از دست می دهند.

حمله به بیمارستان‌های غزه هیچ توجیهی ندارد

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان‌های غزه انتقاد کرد و گفت: به علت اقدامات رژیم صهیونیستی کودکان غزه در آستانه مرگ بر اثر گرسنگی قرار دارند.

تایلند غرق در زباله‌های پلاستیکی

از بانکوک، پایتخت تایلند به علت داشتن ۱۶۰۰ کانال و آبراه گاهی ونیز شرق یاد می‌شود. اما این کانال‌ها امروز به مدفن واقعی زباله تبدیل شده است.

قطر: اقدامات رژیم اسرائیل در غزه جنایت علیه میراث بشر است

تهران – ایرنا – قطر با محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به غیرنظامیان، موسسات آموزشی و اماکن فرهنگی و ترور خبرنگاران و خانواده های آنها در نوار غزه تاکید کرد که بر اساس توافق نامه ها و کنوانسیون های بین المللی، این اقدامات جنایت علیه میراث بشر است.

Loading

رویکرد ریاض و ابوظبی در اوپک و تبعات آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه اظهارات مطرح شده درخصوص بررسی خروج از امارات از اوپک، تنها یک تاکتیک مذاکره ای به نظر می‌رسد، گفت: اختلاف نظرها همواره در اوپک بوده و مساله جدیدی نیست. اینگونه نیست که کشوری برای اینکه تولیدش را افزایش دهد اعلام کند که از اوپک خارج می شود. امارات و عربستان، هر دو، پیش از این نیز از سهمیه هایشان بسیار بیشتر تولید کرده اند و به آن هم اضافه کرده اند و از اوپک نیز خارج نشده اند.

نرسی قربان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به تکذیب خبر منتشر شده وال استریت ژورنال درخصوص اینکه امارات در حال بررسی خروج از اوپک به دلیل عمیق تر شدن شکاف و اختلافات با عربستان بر سر سرمایه گذاری خارجی، نفت و جنگ یمن است، تصریح کرد: با انتشار گزارش احتمال خروج امارات، قیمت نفت برنت، ۲.۸درصد کاهش یافت که البته با تکذیب فوری امارات، این کاهش قیمت جبران شد. پیش از این نیز امارات به طور علنی و غیرعلنی اعلام کرده که به توافق اعضای ائتلاف اوپک پلاس مبنی بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه ای که تا پایان سال ۲۰۲۳ به قوت خود باقی خواهد ماند، پایبند است.

وی با یادآوری اینکه گمانه زنی‌ها درباره ترک اوپک و ائتلاف اوپک پلاس از سوی امارات حداقل به دو سال قبل برمی‌گردد، به تشریح اختلافات ریاض و ابوظبی درخصوص جنگ یمن پرداخت و افزود : ابوظبی برای حفظ جایگاه خود در سواحل جنوبی یمن و تسلط بر دریای سرخ تلاش می‌کند، ضمن اینکه این کشور به دنبال ایجاد پایگاهی نظامی در جزیره ای در تنگه باب المندب در انتهای جنوبی دریای سرخ است و این اهداف با مخالفت عربستان روبرو شده است.

این کارشناس مسائل اقتصاد انرژی گفت: امارات یکی از مهمترین اعضای اوپک و سومین تولیدکننده بزرگ این سازمان پس‌ از عربستان و عراق و از معدود کشورهای عضو اوپک است که از ظرفیت تولید خود به طور کامل استفاده نمی‌کند. با توجه به اینکه اوپک، روسیه و سایر کشورهای غیرعضو در ائتلاف اوپک پلاس، قراردادی برای کاهش 2میلیون بشکه ای تولید امضا کردند که حدود 2درصد از تقاضای جهانی نفت را شامل می‌شود، اما به نظر می‌رسد امارات تمایل دارد، برنامه‌های تولید و فروش نفت خود را طبق منافع ملی خود پیش ببرد.

قربان در عین حال با اشاره به خروج قطر از اوپک در سال 2019، یادآورشد: علت خروج قطر از اوپک، اختلافات و مسائل سیاسی نبود، بلکه دوحه می‌خواست بر روی تولید و صادرات گاز تمرکز بیشتری داشته باشد، ضمن اینکه این کشور تولید نفت بسیار محدودی نیز داشت. امارات در حال حاضر تولید نفت بالایی دارد و تصمیم به خروج از اوپک به آسانی انجام نخواهد شد.

وی اضافه کرد: امارات به اوپک احساس نیاز می‌کند و اوپک نیز به امارات احتیاج دارد. در نتیجه مسائلی که مطرح می‌شود تنها گمانه زنی است و به نظر می‌رسد امارات به دنبال این است که از عربستان و یا دیگر طرفها در اوپک امتیاز بیشتری بگیرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصاد انرژی با اشاره به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال که عنوان کرده بود امارات در محافل علنی از اقدام اوپک پلاس حمایت کرد اما مقامهای سعودی گفته اند اماراتیها در جلسات پشت پرده به آن‌ها گفتند که همراستا با درخواست واشنگتن خواستار تولید بیشتر نفت  هستند، اظهارداشت: اختلاف نظرها همواره در اوپک بوده و مساله جدیدی نیست. اینگونه نیست که کشوری تنها با خروج از اوپک بتواند بر تولیدش بیفزاید. امارات و عربستان، هر دو، پیش از این نیز از سهمیه هایشان بسیار بیشتر تولید کرده اند و به آن هم اضافه کرده اند و از اوپک نیز خارج نشده اند.

قربان با بیان اینکه شرکت ملی نفت ابوظبی هدف تولید روزانه 5 میلیون بشکه را تا سال 2027 برای خود اعلام کرده، گفت: امارات در ابتدا خواستار افزایش سطح پایه تولید خود از ۳.۲ میلیون بشکه به ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود؛ اما سرانجام طبق توافقی که با عربستان داشت، سطح پایه تولیدش را از آوریل ۲۰۲۲ به ۳.۶۵ میلیون بشکه در روز افزایش داد. با اینکه این توافق حاصل شد، اما شکاف میان دو کشور با رقابت اقتصادی و ژئوپلیتیکی همچنان خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه توافق اخیر ایران و عربستان تحولاتی در منطقه ایجاد خواهد کرد، ادامه داد: بروز اختلاف بین عربستان و امارات در زمینه‌های نفتی برای اولین بار نیست؛ بلکه امارات در ژوئیه سال 2021 نیز با پیشنهاد عربستان برای افزایش تولید دو میلیون بشکه در روز مخالفت کرده بود، پیشنهادی که ریاض برای جبران خسارات رکود اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا ارائه کرده بود. در آن زمان، وزیر نفت عربستان، بدون نام بردن از امارات، انتقاد شدیدی از امارات کرد و خواستار تصمیمات منطقی و برابر شد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه اظهارات مقامات امارات برای بررسی خروج از اوپک، تنها تاکتیک مذاکره ای است، اضافه کرد: امارات یک سهمیه در اوپک دارد و می‌تواند بر تولید خود اضافه کند. قطعا سهمیه ها، علل خروج از اوپک نیستند، اگر چنین بود، عربستان باید زودتر از اوپک خارج می‌شد؛ چراکه این کشور ظرفیت تولید بالایی داشت و سالهاست که کمتر از این ظرفیت تولید کرده است.

قربان درخصوص احتمال پافشاری امارات بر این اهرم فشار درصورت افزایش تنش سیاسی با عربستان، گفت: اختلافات میان امارات و عربستان در سال‌های گذشته کم کم حالت علنی تری به خود گرفته؛ مسائل منطقه ای متعددی وجود دارد و اکنون نیز امارات نگران است که از رایزنیها درباره آینده یمن کنار گذاشته شود. با این حال مساله نفت هم، یکی از مسائلی است که میان عربستان و امارات وجود دارد و این دو کشور در موارد متعددی دیگری با یکدیگر همکاری می‌کنند. آن‌ها رقابت‌هایی نیز با یکدیگر دارند و از گذشته این رقابت و همکاری‌ها وجود داشته است. به نظر می‌رسد در شرایطی که این دو کشور در شرایط رقابت – همکاری هستند، این همکاریها برای هر دو کشور منافع بیشتری دربردارد.

وی تاکید کرد: امارات به دلیل تولید بیشتر یا کمتر نفت، به سمتی نمی‌رود که در روابطش با همسایگان و یا در سازمانهای منطقه ای ایجاد بحران کند. در هر حال، معایب و مضرات خروج از اوپک برای امارات، بیشتر از منافعی است که اکنون از آن بهره می‌برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *