جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

مکرون: گزینه اعزام نیرو به اوکراین در صورت پیشروی روسیه و درخواست‌ کی‌یف منتفی نیست

رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با نشریه «اکونومیست» تاکید کرد که اعزام نیرو‌های نظامی کشورش به اوکراین را منتفی نمی‌داند. سخنان امانوئل مکرون با توجه به عضویت فرانسه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حائز اهمیت است. او چند ماه پیش برای اولین بار از گزینه احتمالی اعزام نیرو به اوکراین سخن گفته بود. اظهاراتی که با واکنش تند مسکو روبرو شد.  

آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند

یک مقام ارشد آمریکایی از چین و روسیه خواست تا مانند ایالات متحده تعهد کنند که تنها انسان‌ها کنترل سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار داشته باشند د و هوش مصنوعی از فرآیندهای تصمیم گیری در این مورد حذف شود.

بلومبرگ: «دستیابی قریب‌الوقوع» آمریکا و عربستان به یک توافق امنیتی / این توافق نسخه جدیدی از چارچوبی است که با هدف انزوای ایران تنظیم شده / آمریکا و عربستان قصد دارند به نتانیاهو، پیشنهاد دهند که به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی به این توافق بپیوندد

خبرگزاری بلومبرگ از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داد. «مقامات مرتبط با مذاکرات» که به نام آن‌ها اشاره نشده، در گفتگو با این رسانه ابراز «خوش‌بینی» کردند که چنین «توافق تاریخی» تا چند هفته آینده بدست آید.

Loading

تحلیلی بر پیشنهاد صلح چین در خصوص جنگ اوکراین

۱۴۰۱/۱۲/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: وقوع جنگ اوکراین، چین را در وضعیت پیچیده‌ای قرار داد. بدین معنا که اتخاذ موضعی که بتواند روسیه را از خود دور نکند و در عین حال به مدیریت روابط با غرب بینجامد برای این کشور امری دشوار بود. بر همین اساس طی یک سال گذشته پکن اگرچه به انتقاد جدی از روسیه نپرداخته اما در عین حال، تاکنون از ارائه حمایتی از روسیه که تغییردهنده بازی به شمار آید، از جمله انتقال تسلیحات، خودداری کرده است. در مقابل، انتقاداتی را نیز به غرب از جمله در موضوع گسترش ناتو وارد کرده است. محمد جواد قهرمانی - پژوهشگر مسائل چین

در تاریخ 24 فوریه، مقامات چینی پیشنهادی 12 بندی را مطرح کردند که با بررسی مفاد آن می‌توان رویکرد چین به بحران اوکراین و اهداف این کشور از طرح آن را مورد تحلیل قرار داد.

در نگاه اول، به نظر، چینی‌ها خواهان ارائه مدل مدنظر خود از حکمرانی جهانی هستند که در تقابل با شیوه‌ای است که آمریکا پرچمدار آن به شمار می‌رود. این موضوع پیش‌تر در مفهوم “ابتکار امنیت جهانی” متجلی شده است. در این مفهوم موضوعاتی چون تعهد به امنیت مشترک و پایدار، حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، محوریت سازمان ملل، ممانعت از جنگ هسته‌ای و غیره قرار دارند. در این پیشنهاد نیز بر اصول و اهداف منشور ملل متحد، نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اشاره و کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سردی و … به چشم می‌خورد. به طور کلی چین در حال ارائه مدلی از حکمرانی است که حداقل به طور ضمنی حکمرانی جهانی کنونی را مورد سرزنش قرار می‌دهد.

محتوای طرح پیشنهادی چین، بحران را مربوط به اروپا قلمداد می‌کند. این پیشنهاد از لزوم همراهی همه طرف‌ها به منظور شکل دهی به معماری امنیتی اروپایی متوازن، کارآمد و پایدار سخن گفته است. چین نگران بین‌المللی توصیف کردن این بحران است طوریکه به مناطق دیگر به ویژه مناطق پیرامونی آن کشیده شود.

اشاره به اراده چین به ایفای نقش سازنده در پیشنهاد نیز حاکی از تمایل پکن به عرضه خود به عنوان یک قدرت بزرگ مسئول است که به معنای پذیرش مسئولیت در قبال جامعه بین‌المللی است. به این شیوه، پکن می‌تواند توانایی خود برای رهبری آینده نظام بین‌الملل را نیز به تصویر بکشد. از نگاه چینی، تصویر چینِ صلح ساز در عین حال، هراس دیگران از پکن را کاهش می‌دهد.

یکی از موضوعات مطرح شده در سند نیز لزوم تلاش طرف‌ها برای جلوگیری از بدتر شدن بحران و از کنترل خارج شدن آن است. ثبات، محوری‌ترین مسئله برای پیشبرد دستورکارهای کلان سیاست خارجی چین است. بحران اوکراین اگرچه در ابتدا از نگاه چینی به کاهش تمرکز آمریکا در آسیاپاسیفیک منتهی می‌شود اما با افزایش فشارهای غرب یا شکست‌های میدانی روسیه، ممکن است به اقدامی متهورانه از جانب مسکو از جمله استفاده از تسلیحات هسته‌ای (که در پیشنهاد صلح چین نیز بر ممانعت از آن تأکید شده است) منجر شود که به معنای افزایش جدی سطح بحران خواهد بود. این مسئله نظام بین‌الملل را وارد مرحله‌ای می‌کند که منطبق با خواسته چین برای دستیابی به موقعیت برتر در نظام بین‌الملل نخواهد بود. همچنین، شکست روسیه اعتماد به نفس آمریکا در مواجهه با چین را نیز بیشتر می‌کند.

در کنار موارد فوق، تضعیف و زیر سوال بردن مشروعیت تحریم به عنوان ابزار آمریکا در فشار بر دیگر کشورها نیز همواره یکی از موضوعات مهمی است که به دلیل آن که چین نیز به یکی از اهداف آن تبدیل شده در پیشنهاد صلح به آن اشاره شده است. به باور آن‌ها صرفاً تحریم‌هایی قابل اجرا و مشروع هستند که از سوی شورای امنیت سازمان ملل طراحی و تصویب شده‌اند.

در مجموع، پیشنهاد صلح چین تأکیدی است بر نگرش این کشور به بحران اوکراین و البته در سطحی فراتر، نظم بین‌المللی موجود. با وجود آنکه طرف اوکراینی آن را رد نکرده است اما آمریکا از آن استقبالی به عمل نیاورده است. یکی از مهمترین دلایل آن این است که این پیشنهاد صلح به نوعی دربرگیرنده انتقادات جدی به آمریکا است. همچنین آمریکایی‌ها، چین را در جنگ، بی‌طرف قلمداد نمی‌کنند بلکه آن را حامی روسیه به حساب می‌آوردند. با رد این پیشنهاد، مشروعیت موضع‌گیری چین را نیز زیر سوال می‌برند. در کنار موارد فوق، ایفای نقش میانجی به افزایش اعتبار چین در سطح نظام بین‌الملل به عنوان یک قدرت بزرگ می‌انجامد؛ موضوعی که منطقاً برای آمریکا قابل پذیرش نخواهد بود. در نهایت، با نگاه به سوابق میانجی گرایانه چین و البته نوع برخورد آمریکا با این کشور از جمله طرح موضوعاتی همچون امکان انتقال سلاح به روسیه، یا فقدان اراده جدی در طرف‌های جنگ، پذیرش و موثر واقع شدن چنین پیشنهادات صلحی دشوار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *