جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

دیوارکشی در مرز با ترکیه؛ تداوم سیاست های ضد مهاجرتی یونان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تئودوریکاکوس وزیر حفاظت از شهروند یونان اعلام داشته است این کشور پروژه‌ای را برای ساختن حصار با هدف جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی راه اندازی کرده و تصمیم دولت یونان برای ساخت حصار 140 کیلومتری در مرز اوروس (مرز زمینی با ترکیه) قطعی است. آتن تمام طول مرز زمینی خود با ترکیه و در مرز اروپا با ترکیه را حصارکشی خواهد کرد. ساخت 35 کیلومتر اول این حصار فورا آغاز خواهد شد. دولت ‌تصمیم‌ خود را اتخاذ کرده و وزارت حفاظت از شهروندان موظف است آن را اجرا کند. وزارت حفاظت از شهروندان یونان درحال‌حاضر در انتظار تایید رسمی این پروژه از سوی وزارت دارایی است. محمود فاضلی - تحلیلگر امور بین‌الملل

طول کل مرز زمینی یونان و ترکیه حدود 200 کیلومتر است. مقامات یونانی از سال 2020 در حال ساخت حصار در مرز هستند که بخشی از آن به میزان 37.5 کیلومتر پیش از این ساخته شده است. تصمیم فوری برای ساخت 35 کیلومتر اول در قسمت مرکزی با بودجه 100 میلیون یورویی اتخاذ شده و مناقصه آن به زودی اعلام می‌شود.

از دیدگاه وزیر حفاظت از شهروندان یونان، «همسایگان ما به خوبی می‌دانند که جایی برای ادامه استثمار افراد نگون بخت وجود ندارد، مرزهای یونان در «اوروس» تسخیرناپذیر است و در این شکی نیست. پلیس یونان در سال 2022 از ورود 256 هزار مهاجر غیرقانونی به کشور جلوگیری کرد و 1300 قاچاقچی انسان را دستگیر کرد. یونان به مهاجرت غیرقانونی پایان داده و یونانی‌ها می‌توانند مطمئن باشند که به‌طور موثر مشکل مهاجرت غیرقانونی که توسط کشور همسایه ترکیه هدایت می‌شود، حل خواهد شد».

در ماه دسامبر سال 2022، یونان اعلام کرده بود که 250 پلیس مرزی را برای تشدید اقدامات گشت‌زنی و نظارت در نزدیکی منطقه «اوروس» در مرز ترکیه مستقر خواهد کرد.

در گذشته نیز بخشی از این دیوار به منظور جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی از ترکیه به یونان ساخته شده بود. این تصمیم به منظور بستن راه ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا اتخاذ شد. ارتفاع این دیوار به دو و نیم متر می‌رسد. بر روی دیوار نیز از دو ردیف سیم خاردار مجهز به شوک الکتریکی و همچنین دهها دوربین مداربسته جهت کنترل مرزها استفاده خواهد شد.

ابتدا قرار بود طول این دیوار 206 کیلومتر باشد که به‌دنبال مخالفت‌های داخلی، طول آن کاهش یافت. مسئولین یونانی بارها تاکید کرده‌اند این کشور با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه ممانعت از ورود مهاجران همکاری مناسبی داشته و قصد دارد در مرحله کنونی دیواری را به‌منظور حل و فصل مشکل ورود غیر قانونی مهاجران احداث کند و همزمان همکاری در مرزبانی بین کشورهای عضو اروپای متحد نیز به خوبی انجام می‌شود.

اراضی مسطح «Evros» و نیز رودخانه‌ ترکی «Meric» و دلتای آن، مرزهای مشترک دو کشور است. یونان در گذشته از آژانس مرزبانی اتحادیه اروپا برای (نقشه‌ هوایی مرزی) و حفاظت مرزی درخواست کمک کرده بود و آژانس با 200 نفر از مسئولین مربوطه‌ یونانی همکاری خود را در این زمینه آغاز کرده بود. مقامات اتحادیه اروپا برای کنترل مرزها و همچنین پذیرش و کنترل مهاجرین در اردوگاه‌های پناهندگی به یونان کمک زیادی داشته‌اند.

اکثر این مهاجران به شکل غیرقانونی از ترکیه خود را به یونان می‌رسانند. مقامات دولتی یونان از سال 2013 در سراسر این کشور حدود 50 اردوگاه با هدف اسکان مهاجران غیرقانونی احداث کردند. آمارهای متفاوتی برای تعداد مهاجرین غیر قانونی در یونان ارائه می‌شود که اغلب آن‌ها از کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق و شمال آفریقا هستند. مهاجرین آفریقایی پیش از این از طریق مدیترانه و با قایق وارد یونان می‌شدند، اما اکنون مرزهای زمینی ترکیه را ترجیح می‌دهند.

از دیدگاه یونان، برای حفاظت از مرزها، کشورهای همسایه نیز باید همکاری کنند و مبارزه با مهاجرت وظیفه همه کشورهای عضو اروپا است. بسیاری از کشورها از تقویت ارگان‌هایی همچونFrontex  (آژانس حفظ امنیت مرزهای اتحادیه اروپا) که در زمینه مقابله با مهاجرت غیر قانونی فعالیت دارد، حمایت می‌کنند.

اخیرا وزارت دفاع ملی ترکیه فاش کرده که یک پهپاد نیروی دریایی این کشور تصاویری از نیروهای یونانی ضبط کرده که به‌طور غیرقانونی یک قایق حامل مهاجران غیرقانونی را به آب‌های سرزمینی ترکیه عقب می‌راند. این اخراج‌های غیرقانونی یونان، در شمال جزیره یونانی «لسبوس» در دریای اژه در 30 دسامبر ثبت شد.

سیاست‌های مهاجرتی یونان بارها با انتقاد ترکیه روبرو شده است. رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنان اخیرش با انتقاد شدید از یونان درباره رویکرد این کشور نسبت به مهاجران، گفته بود: «رویکرد همسایه غربی ما در قبال مهاجران حالا به مرحله بی‌رحمی رسیده و متاسفانه کشورهای غربی به این قساوت یونان، هیچ پاسخی نمی‌دهند. همگی از بی‌تفاوتی به تصاویر جانگداز مرزی و پناهگاه‌های پناهجویان که شبیه به اردوگاه‌های آلمان نازی است، عمیقاً متاثر شدیم. در مبارزه با تروریست‌ها نیز با پنهان شدن پشت عبارت «پناهجوی سیاسی»، رویکردی مشابه را نظاره می‌کنیم.»

ترکیه در سال‌های اخیر یک گذرگاه کلیدی برای مهاجران غیرقانونی بوده که قصد دارند به اروپا بروند. به گفته رسانه‌های ترکیه، این کشور در حال حاضر میزبان 3 میلیون و 535 هزار و 898 مهاجر سوری است و  در سال 2022 از ورود 280 هزار و 206 مهاجر غیرقانونی به کشور جلوگیری کرده است. تعداد مهاجران غیرقانونی دستگیر شده 236 هزار و 572 نفر و تعداد مهاجران غیرقانونی اخراج شده در این سال نیز 124 هزار و 441 نفر اعلام شد. علی‌رغم آمار فوق، آنکارا در حال اتخاذ تدابیر امنیتی جدید در مرزهای خود برای جلوگیری از هجوم مهاجران است. نقش ترکیه در ترسیم سکوی پرش مهاجرت‌ها به‌سمت غرب که بدون شک با حوزه امنیت پیوند می‌خورد، همیشه موجب نگرانی‌هایی در بروکسل شده است.

گروه‌های بین‌المللی حقوق بشری بارها «رسوایی مدیریت مهاجرت» و مجموعه اقدامات غیرقانونی یونان در عقب راندن پناهجویان را محکوم کرده و گفته‌اند که این اقدام با به خطر انداختن جان افراد آسیب‌پذیر از جمله زنان و کودکان، ارزش‌های بشردوستانه و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

اگرچه سیاست‌های ضدمهاجرتی یونان به ویژه پس از روی کارآمدن محافظه کاران به کاهش چشمگیر تعداد افرادی که وارد مرزهای این کشور می‌شوند، کمک کرده اما مدیریت ناکارآمد مهاجرتی این کشور همچنان مورد انتقاد محافل بین‌المللی است. اردوگاه‌های پناهجویان در یونان به مکانی صرفا برای محبوس کردن پناهندگان با عواقب وخیم واکنش جوامع محلی تبدیل شده و احساسات رو به رشد ضد مهاجرتی در میان مردم محلی در تضاد شدید با نگرش‌های خوشامدگویی مشاهده شده در طول ورود پناهجویان در سال‌های 2016-2015 بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *