جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

نگاه راهبردی اردوغان به بوسنی و هرزگوین

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: ترکیه در شرایط بحران اقتصادی این کشور به همکاری تجاری خود با همه کشورهای بالکان و از جمله بوسنی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

امتیاز راهبردی مهمی که ترکیه را از سایر کشورهای بالکان متمایز می‌سازد موقعیت جغرافیایی این کشور است. در میان مناسبات منطقه‌ای در بالکان، مهم‌ترین عنصر و اولویت راهبردی تغییر ناپذیر از نظر ترکیه، این است که جوامعی که باقی مانده عثمانی هستند و سرنوشت خود را به قدرت و وزن منطقه‌ای ترکیه گره زده‌اند، با باقی ماندن در مناطق خود بتوانند امنیت خود را تامین کنند. این وضعیت برای ترکیه مسئولیت‌های مهمی به‌همراه داشته است و در عین حال مهم‌ترین ابزار برای شکل‌دهی نفوذ ترکیه در منطقه بالکان تلقی می‌شود.

سیاست ترکیه در بالکان سیاست تنش صفر با همسایگان و سپس حمایت همه جانبه از دوستان است. ترکیه در ابتدا سیاست امنیتی خود در منطقه را با ابزارهای فرهنگی پیوند داد. سپس ابتکارات و نگاه جدید خود در منطقه را از طریق نشست‌های سه جانبه (صربستان، بوسنی  و کرواسی)، همگرایی اقتصادی، استفاده از قدرت نرم (ایجاد مراکز فرهنگی و ترویج زبان ترکی در منطقه)، توسعه ایجاد دانشگاه‌های ترک زبان در منطقه و افزایش اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان این منطقه عملی نمود.

ترکیه در سیاست خارجی خود در بالکان تلاش دارد تا دیپلماسی فعال و موثر را مورد توجه قرار دهد و موازنه‌های منطقه را همواره پیگیری کرده است. ترکیه ضمن درک چالش‌های داخلی این منطقه و ریسک‌ها، تلاش دارد کشورهای منطقه را به نوعی تحت سیادت خود قرار دهد. پیشتازی در پروژه‌های مشترک از سوی ترکیه که تمامی بالکان را تحت پوشش قرار می‌دهد، وزن ترکیه را در منطقه افزایش خواهد داد.

رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راستای توسعه همکاری‌های این کشور با منطقه بالکان اخیرا به بوسنی سفر کرد و با اعضای شورای ریاست جمهوری و وزیران خارجه، امنیت و تجارت خارجی، رئیس حزب اقدام دمکراتیک و رئیس العلماء جامعه اسلامی‌بوسنی  دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این سفر بهبود همکاری‌های دوجانبه، روابط تجاری و ارتباطات بین ملت‌های منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این سفر طرفین به توافق رسیدند اتباع دو کشور از این پس صرفا با کارت شناسایی به دو کشور سفر کنند. در این سفر در مورد ساخت بزرگراه سارایوو – بلگراد و حل مشکلات در این زمینه، تبادل نظر شد.

ترکیه در شرایط بحران اقتصادی این کشور به همکاری تجاری خود با همه کشورهای بالکان و از جمله بوسنی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. حجم مبادلات تجاری بوسنی و ترکیه در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 266 میلیون مارک (واحد پول بوسنی) بیشتر بوده است. میزان صادرات بوسنی به ترکیه  در سال جاری حدود چهار میلیون مارک افزایش یافته، در حالی که واردات از ترکیه در مقایسه با سال گذشته حدود 262 میلیون مارک رشد کرده است. بیش از 15 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بوسنی در سال 2021 متعلق به ترکیه است. حجم مبادلات تجاری بوسنی و ترکیه در شش ماه نخست  2022 میلادی 916 میلیون و 576 هزار مارک است.

اردوغان همچنین انتخابات عمومی آتی بوسنی در دوم اکتبر سال جاری را بسیار مهم می‌داند و بر شفاف بودن انتخابات بوسنی تاکید دارد. او تاثیر انتخابات را برای بالکان مهم و حساس ارزیابی می‌کند. شفیق جعفروویچ، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی تاکید دارد ترکیه و بوسنی روابط و ارتباطات دوستانه و برادرانه فوق‌العاده‌ای دارند. میلوراد دودیک، عضو صرب شورای ریاست جمهوری بوسنی نیز تائید می‌کند دیدار با اردوغان یکی از موارد نادری است که اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی با یکدیگر اختلاف و دعوا ندارند و هرگز به اندازه دیدار با اردوغان تفاهم میان اعضای شورا نبوده است.

اردوغان، در این سفر تلاش داشت خود را حامی اصلی بوسنی نشان دهد.

البته سفر اردوغان با مخالفت‌هایی روبه‌رو بود. فخرالدین رادونچیچ، رئیس حزب «اتحادیه برای آینده بهتر بوسنی» به سخنان اردوغان در سارایوو واکنش نشان داد. به‌باور او، مشکل بزرگ این است که اردوغان مستقیما بوشنیاک‌ها را به‌سمت رفتارهای ضدغربی سوق می‌دهد.

مجلس قومی‌کروات‌های بوسنی نیز به سخنان اردوغان مبنی بر مخالفتش با تحمیل اصلاحات قانون انتخابات بوسنی توسط کریستین اشمیت، نماینده عالی جامعه بین‌الملل در بوسنی واکنش نشان داد. از دیدگاه این مجلس، حمایت اردوغان، از محافل پیشتاز بوشنیاک و پیام‌‌های او، ضد دمکراسی‌ و نظام‌‌های غربی، مشوقی برای سیاست‌‌های افراطیون بوشنیاک بوده و باعث تسریع در روندهای ضد قرارداد دیتون و تعمیق بی‌اعتمادی در بین اقوام تشکیل دهنده بوسنی می‌شود.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سفر به کرواسی  در 17 شهریورماه و دیدار با زوران میلانوویچ، رئیس جمهور کرواسی، قرارداد صلح دیتون را مورد انتقاد قرار داد. به باور او قرارداد دیتون راه‌حلی برای بوسنی به ارمغان نیاورده و توافقی نیست که راه‌حلی برای بوسنی به ارمغان آورده باشد. رئیس جمهور کرواسی نیز پس از دیدار با اردوغان، تاکید کرد که مواضع کرواسی و ترکیه در مورد موضوع اصلاحات قانون انتخابات بوسنی متفاوت است. بیش از یک سال است که دولت کرواسی تلاش کرده تا برخی از بی‌عدالتی‌ها و نقض مستقیم قرارداد صلح دیتون را که اساس صلح و کارآمدی بوسنی است، برطرف کند.

رئیس جمهور کرواسی که نقش کریستین اشمیت، نماینده عالی جامعه بین‌الملل در بوسنی را مورد انتقاد قرار می‌دهد، دلیل آن را انتخاب بدون رضایت همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل می‌داند. کرواسی به‌دنبال توضیحات و اقداماتی در رابطه با نقش نماینده عالی جامعه بین‌الملل در بوسنی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *