جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

اجماع ملی بین احزاب سیاسی؛ تنها راه خروج عراق از بن‌بست

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عراق همچنان در عرصه سیاسی با روند سریع تحولات و طرح‌های ابتکاری برای خروج از وضعیت فعلی دست به گریبان است؛ جریان‌ها و اشخاص طرح‌های مختلفی مطرح کرده‌اند، اما طرح الکاظمی مبنی بر اجماع ملی و گفت‌وگوهای ملی در کنار طرح چارچوب هماهنگی مهم‌ترین طرح‌های فعلی هستند. محمدرضا فرهادی و محمد جلالی فرد – کارشناسان مسائل عراق

رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق طرحی ارائه دادند که چکیده آن مبتنی بر تغییر قانون انتخابات، برگزاری جلسات پارلمان و گفت‌وگوهای ملی است. همچنین الکاظمی نیز طرحی ارائه داده که مبتنی بر انجام گفت‌وگوهای ملی و تشکیل کمیته‌ای با حضور همه احزاب سیاسی برای ارائه نقشه راه و برگزاری گفتگوی ملی است.

جریان صدر نیز همچنان بر گزاره قبلی خود یعنی انتخابات زودهنگام تاکید دارد و عنوان کرده که از این خواسته کوتاه نخواهد آمد. باتوجه به این وضعیت و طرح‌های ارائه شده و مواضع جریان صدر و اتفاقات اخیر همچون تحصن طرفداران صدر در مقابل شورای عالی قضایی عراق توجه به چند نکته مهم است.

یکی از گزاره‌هایی که چارچوب هماهنگی بر روی آن تاکید کرده، تغییر قانون انتخابات است. دلیل اصلی این امر چند گزاره است:

الف) تغییر قانون انتخابات به حوزه‌ها شرایط را برای جریان‌های شیعی تغییر داد، زیرا این حوزه‌ها برحسب جمعیت تقسیم‌بندی و به گونه‌ای حوزه بندی شده بود که جریان‌های شیعی نسبت به سایر جریان‌ها در اقلیت قرار گرفته بود.

ب) در انتخابات اخیر برخلاف انتخابات قبلی به افراد رأی داده می‌شد و این موجب رأی آوری قشر وسیعی از مستقلین شد که با هیچ حزب و جریانی ائتلاف نکردند. البته همین امر موجب شد، افرادی خارج از جریان‌های سیاسی رأی بیاورند که هیچ گونه سابقه سیاسی نداشته‌اند و  در مقطع فعلی نیز دغدغه سیاسی برای خروج از بحران نداشته باشند.

ج) قانون انتخابات فعلی با این وضعیت و این روش در انتخابات بعدی نیز دردسرساز خواهد شد و عراق را با چالش‌های مختلف مواجه خواهد کرد. تغییر آن موجب روان شدن شرایط سیاسی و دوری از هرگونه تنش در این عرصه خواهد شد.

گزاره دیگر جریان اطار تنسیقی نیز همان بحث گفت‌وگوهای ملی است که در طرح الکاظمی هم مطرح شده است. الکاظمی در طرحی که ارائه داده علاوه بر کنارهم قرار گرفتن جریان اطار تنسیقی و صدر بر تشکیل کمیته‌ای با حضور همه احزاب سیاسی برای ارائه نقشه راه و برگزاری گفتگوی ملی تاکید کرده است.

این امر نشان می‌دهد که جریان اطار شروط خود را برحسب دیدگاه سایر احزاب مطرح کرده و به دنبال تک‌روی سیاسی نیست. البته کمیته سیاسی مطرح شده که متشکل از کلیه احزاب است، یک ویژگی مثبت دارد و آن این است که تمامی احزاب در این کمیته حضور خواهند داشت و درباره آینده سیاسی نظر خواهند داد و به نوعی تکثرسیاسی در این عرصه حفظ خواهد شد.

در برابر پیشنهادات کنونی، برخی جریان‌ها همچون جریان صدر همچنان بر انتخابات زودهنگام تاکید دارند. دلایلی که صدر همچنان بر امر انتخابات زودهنگام تاکید دارد، به شرح زیر قابل تفسیر است:

الف) باتوجه به استعفای جریان صدر از پارلمان و پذیرش آن توسط مجلس نمایندگان، اکنون این جریان خود را خارج از عرصه سیاسی می‌بیند و برای تاثیرگذاری بر روندهای سیاسی عراق همچون انتخاب وزرا و نخست وزیر خارج از دایره جریان‌های سیاسی قرار دارد.

ب) صدر به دنبال آن است که با برگزاری انتخابات زودهنگام از یک طرف شرایط را برای فعالیت دولت کنونی فراهم کند و از سوی دیگر شرایط کنونی را بسط دهد، زیرا در دولت الکاظمی تعداد زیادی از مدیران میانی از جریان صدر هستند و برگزاری انتخابات زودهنگام نیز زمان‌بر خواهد بود. در نتیجه یکی از خروجی‌های جریان صدر برای انتخابات زودهنگام فعالیت دولت کنونی است.

ج) جریان صدر به دنبال شکنندگی در میان آراء جریان اطار تنسیقی است، زیرا این جریان معتقد است که در صورت برگزاری انتخابات مجدد، چارچوب هماهنگی آراء کمتری نسبت به انتخابات قبلی به دست خواهد آورد و همین عاملی در جهت شکنندگی آن خواهد بود؛ زیرا در صورت شکنندگی در آراء، سایر جریان‌ها با چارچوب هماهنگی ائتلاف نخواهند کرد.

د) مقتدی صدر امیدوار است که نسبت به سایر جریان‌ها آرا بیشتری را کسب کند و با این اقدام و در ائتلاف با سایر جریان‌ها موفق به تشکیل کتله اکبر شود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که انتخابات زودهنگام برای عراق بدترین سناریوی ممکن خواهد بود و بسیاری از احزاب، مخالف انتخابات زودهنگام هستند، زیرا از یک طرف منجر به چنددستگی سیاسی خواهد شد و از سوی دیگر به کاهش آراء مشارکت نسبت به دور قبلی خواهد انجامید. شرایطی که اکنون صدر در مخالفت با شورای عالی قضایی و دادگاه فدرال اتخاذ کرده، نشات گرفته از همین عوامل است و تحصن طرفداران آن مقابل شورای عالی قضایی به‌خاطر پیشبرد امور خود است که یکی از آن‌ها بحث همین انتخابات زودهنگام است.

 

ارزیابی نهایی

باتوجه به اقدام صدر در اشغال پارلمان و به بن بست کشیدن روند سیاسی عراق، احزاب و اشخاص سیاسی طرح‌های مهمی برای خروج از این بن بست ارائه داده‌اند. خروجی اکثریت طرح‌ها بر انجام گفت‌وگوهای ملی پایه گذاری شده و این نشان می‌دهد که تا اجماع سیاسی بین احزاب صورت نگیرد، خروج از بن بست سیاسی هم اتفاق نخواهد افتاد.

البته علاوه بر این مسائل برخی تغییرات قانونی در قانون انتخابات تاثیرات مثبتی در خروج از وضعیت فعلی و جلوگیری از تکرار چنین سناریویی برای آینده است. با این اوصاف چیزی که همچنان بر روی آن تاکید می‌شود و تنها راه خروج عراق از بن بست فعلی است، وحدت و اجماع ملی بین احزاب سیاسی است که در صورت تحقق آن می‌توان افق روشنی برای آینده سیاسی عراق متصور بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *