جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

دانشجویان معترض در آمریکا، آقازاده هستند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره خیزش بزرگ ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا گفت: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و این‌ها درواقع آقازاده‌ محسوب می‌شوند.

Loading

اهمیت و ضرورت از سرگیری روابط ایران و مصر

۱۴۰۱/۰۵/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بیش از 43 سال از قطع روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر می‌گذرد. حمایت انورسادات، رئیس جمهور اسبق مصر از شاه مخلوع ایران، مخالفت با انقلاب اسلامی و همچنین انعقاد قرارداد موسوم به «کمپ دیوید»، سه موضوع مهمی بود که باعث شد روابط دو کشور در سال 1358 قطع شود. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

در چهار دهه گذشته در چند مرحله، تلاش‌هایی برای احیای روابط دو کشور انجام گرفت که به‌علت «تأثیرپذیری سیاست خارجی مصر از آمریکا و عربستان»، نتیجه‌ای در بر نداشته است.

بنا بر گزارش‌های منتشره، در ماه‌های اخیر در پی درخواست مصری‌ها از عراق برای میانجی‌گری، مقامات امنیتی مصر و ایران گفتگوهایی را در بغداد شروع کرده‌اند. اگرچه هنوز زود است درباره چشم‌انداز این گفتگوها که فعلاً بر روی «پرونده‌های امنیتی» متمرکز است، نظر داد.

در گفتگوهای انجام شده، طرف مصری اعلام کرده است، در هر ائتلاف نظامی و امنیتی منطقه‌ای که علیه ایران شکل بگیرد، وارد نخواهد شد. علاوه‌براین، جریان قدرتمندی در داخل نیروهای مسلح مصر و نهاد امنیت ملی این کشور نیز که وابسته به سازمان اطلاعات هستند، اخیراً ایده مشارکت مصر در ائتلاف نظامی علیه ایران را به طور کامل رد کرده‌اند.

 

اهمیت و ضرورت احیای روابط

بنابر آنچه گفته شد؛ احیای روابط ایران و مصر به چند دلیل حائز اهمیت است:

یک؛ براساس «سیاست همسایگی»، کشورهای همسایه و اسلامی از جایگاه ویژه و اولویت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند. مصر با اینکه جزو کشورهای همجوار ایران محسوب نمی‌شود، اما یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی است که سال‌هاست از روابط طبیعی، منطقی و فرصت‌های ناشی از مناسبات با ایران، «محروم» شده است؛ این موضوعی است که محافل مصری هم بر آن تأکید دارند. البته ایران نیز اهمیت مصر را به خوبی درک می‌کند. علاوه بر ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و راهبردی، مصر «گذرگاه مهمی» برای گسترش همکاری‌های ایران با کشورهای حوزه آفریقاست.

دو؛ تمدن 6 هزار ساله، گذشته باشکوه، جمعیت زیاد، موقعیت خاص ژئوپلیتیکی، ارزش استراتژیکی قابل توجه، سابقه مبارزات ضداستعماری و …، از ویژگی‌های برجسته مصر است. برای کشوری به عظمت مصر مناسب نیست که سیاست خارجی و منطقه‌ای خود را با مواضع و دیدگاه‌های شیخ‌نشین‌های خلیج فارس، هماهنگ کند و از کشوری مانند ایران که در طراز تاریخی آن قرار دارد، جدا باشد.

سه؛ مهم‌ترین عاملی که در طول 43 سال گذشته دو کشور را از هم دور کرده و البته باعث تضعیف جایگاه سنتی و راهبردی مصر در بین کشورهای عربی و اسلامی شده است، تأثیرپذیری قاهره از سیاست‌های منطقه‌ای آمریکاست. به جز این مسأله، موضوع مهم دیگری اعم از ایدئولوژیکی و سیاسی وجود ندارد که قطع رابطه دو کشور را توجیه کند.

چهار؛ مصر امروز وضعیت خوبی ندارد. اقتصاد این کشور به‌رغم جمیعت زیادی که دارد تنها به گردشگری، اخذ مالیات از کانال سوئز و کشاورزی محدود شده است. این امر باعث شده که شاخص‌های اقتصادی در این کشور همواره در سطح پایینی قرار داشته باشد. کمک‌های مالی آمریکا نیز به جای اینکه اقتصاد این کشور را توسعه داده و از تنگناها نجات دهد، باعث تشدید وابستگی این کشور به آمریکا نه فقط در اقتصاد که در عرصه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و … شده است.

برای خروج از چنین وضعیتی، قاهره چاره‌ای جز بازنگری در سیاست خارجی و اتخاذ رویکردهای متوازن ندارد. مصر باید به دنبال فرصت‌های جدیدی برای بهبود شاخص‌های اقتصادی و جذب سرمایه‎گذاری خارجی و دسترسی به بازارهای جدید در منطقه باشد. در این زمینه ایران که در حوزه صنعت، تجارت، فناوری، نظامی، پزشکی و … به خودکفایی رسیده، گزینه خوب و مطمئنی است که بدون هیچگونه مطامع سیاسی، می‌تواند باعث تقویت اقتصاد مصر شود.

پنج؛ سال‌هاست مصر با توجه به پیشینه تاریخی، جمعیت قابل توجه و مجموعه متغیرهای دیگری که در هیچ کشوری عربی دیگری وجود ندارد، به دنبال بازیابی نفوذ و نقش گذشته و همچنین رهبری دنیای عرب است. این کشور همچنین به‌دنبال ایفای نقش فعال در منطقه خلیج فارس است. تعامل و رابطه با ایران در این زمینه می‌تواند باعث تقویت جایگاه این کشور در جهان عرب شود و روند  کنشگری فعال مصر در خلیج فارس و در نتیجه استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری، انرژی و … این منطقه، تسهیل و تسریع نماید.

 

موانع پیش‌روی احیای روابط

یک معادله دو وجهی وجود دارد که بر اساس آن، به هر میزان که روابط ایران و مصر به سمت تعامل و همگرایی پیش برود، به همان اندازه موقعیت، نقش و نفوذ رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه تضعیف می‌شود. از‌همین‌رو، همواره شاهد سیاست‌های مخرب صهیونیست‌ها و کاخ سفید در جهت دامن زدن به اختلاف و تشدید شکاف‌های سیاسی – امنیتی بین ایران و مصر بوده‌ایم. تعامل مصر با ایران، باعث به‌هم‌خوردن محاسبات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی و آمریکا می‌شود، موضوعی که به‌هیچ‌وجه مورد قبول تل‌آویو و واشنگتن نیست.

بنابراین سیاست‌ها و رویکردهای منطقه‌ای محور تل‌آویو – واشنگتن مهم‌ترین مانع و عامل بازدارنده در احیای روابط ایران و مصر عمل می‌کند. رفع این مسأله در گام اول به اراده طرف مصری برمی‌گردد.

 

نکته پایانی  

آغاز گفتگوهای صلح ایران با کشورهای عربی از جمله عربستان و مصر افزون بر فرصت‌هایی که از طریق گسترش فضای تعامل برای طرف‌های گفتگو دارد، یک الگوی مناسب و قابل تسری و همچنین عامل مهم بازدارنده در قبال تشدید روندها و ترتیبات امنیتی و «نظامی‌سازی» منطقه توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز است. این موضوع می‌تواند قاعده «برد – برد» را جایگزین «برد – باخت» در منطقه کند.

اگرچه روند گفتگوهای صلح ایران و مصر در مقایسه با گفتگوهای ایران و عربستان با چالش‌های کمتری مواجه می‌باشد اما بدیهی است که کاهش سطح اختلافات تهران و ریاض، بر پرونده روابط ایران و مصر نیز موثر باشد. بدون تردید اگر «اراده لازم» در طرف مصری وجود داشته باشد، دو کشور در آینده نه چندان دور می‌توانند روابط خود را از سربگیرند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *