جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تحول در نگرش ناتو نسبت به آسیا پاسیفیک

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشست اخیر ناتو در اسپانیا در تاریخ بیست و نهم و سی‌ام ژوئن 2022 فارغ از اینکه در اثنای بحران اوکراین برگزار شده و رویکرد این اتحادیه به این بحران، مسئله پیوستن اعضای جدید و سمت‌وسوی آینده این اتحادیه را نمایان می‌سازد به یک دلیل دیگر نیز حائز اهمیت است و آن‌هم حضور سران چهار کشور آسیایی یعنی استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و نیوزیلند در این نشست است که ازجمله‌ی شرکای جهانی ناتو قلمداد می‌شوند. این موضوع اهمیت بررسی نگرش ناتو به منطقه آسیا پاسیفیک را عیان می‌سازد. محمدجواد قهرمانی-کارشناس مسائل چین

حضور رهبران این چهار کشور نشان می‌دهد هم این کشورها خواهان توسعه روابط با ناتو هستند و هم کشورهای اروپایی توجه به آسیا پاسیفیک را در دستورکار مأموریت‌های ناتو قرار داده‌اند. اگر به گذشته نگاه کنیم در سند مفهوم استراتژیک سال 2010 ناتو با عنوان «تعامل فعال، دفاع مدرن» به‌هیچ‌عنوان نامی از چین برده نشده است؛ اما به‌تدریج ادراک ناتو نسبت به تهدید چین و به‌تبع آن منطقه آسیا پاسیفیک متحول شده است.

مهم‌ترین نمود این تغییر ادراک، در بیانیه نشست ناتو در سال 2021 نمایان شد که در آن به این موضوع اشاره می‌شود که نفوذ رو به رشد چین می‌تواند چالش‌هایی را به وجود آورد که ناتو به‌عنوان یک اتحاد باید آن‌ها را در دستورکار خود قرار دهد. طبق این بیانیه، اهداف اعلام‌شده چین و رفتارهای جسورانه آن چالشی سیستماتیک برای نظم بین‌المللی قاعده محور محسوب می‌شود. علاوه بر این «چشم‌انداز ناتو 2030» که در ژوئیه 2021 مورد تأیید اعضا قرار گرفت ضمن برشمردن چین و روسیه به‌عنوان کشورهای تضعیف‌کننده این نظم، به این موضوع نیز می‌پردازد که ظهور چین به‌طور اساسی توازن قدرت را تغییر می‌دهد.

همین موضوع در مفهوم استراتژیک ناتو که روز چهارشنبه 29 ژوئن 2022 مورد تأیید قرار گرفت نیز مورداشاره قرار گرفته است. طبق سند جدید، اهداف اعلامی و جاه‌طلبی‌های چین، منافع، امنیت و ارزش‌های اعضا را به چالش می‌کشد. همچنین تعمیق مشارکت راهبردی پکن- مسکو عامل تضعیف نظم بین‌المللی قاعده محور توصیف شده است. در بیانیه نشست مادرید نیز همین امر تکرار شده است. این تأکیدها به‌خوبی تغییر نگرش در ناتو نسبت به جمهوری خلق چین را به نمایش می‌گذارد.

درعین‌حال، به‌منظور درک رویکرد ناتو نسبت به آسیا پاسیفیک نمی‌توان اقدامات و سیاست‌های فردی یا دو یا چندجانبه کشورهای اروپایی از طریق همکاری با آمریکا و یا همکاری با کشورهای منطقه‌ای را نادیده گرفت. در این میان، ایالات‌متحده آمریکا، کنشگری محسوب می‌شود که در هدایت کشورهای اروپایی به سمت اتخاذ رویکردی سخت‌تر در برابر چین و حضور فزاینده در آسیا پاسیفیک نقش جدی ایفاء کرده است. در سند راهبرد ایندوپاسیفیک کاخ سفید که در فوریه 2022 منتشر شد ضمن اشاره به توجه متحدان و شرکای آمریکایی خارج از آسیا پاسیفیک به این منطقه، ادعا شده که ایالات‌متحده به دنبال پیوند میان ایندوپاسیفیک و یورو-آتلانتیک با دیگر مناطق از طریق دستورکارهای مشترک است که محرک و دلیل اقدام جمعی نیز خواهد بود. تقاضای بن ساسه، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی مبنی بر تأسیس «ناتوی پاسیفیکی» دراین‌ارتباط قابل توجه است.

بااین‌حال اشاره به این نکته نیز ضروری است که اگرچه پیش­‌تر برخی کشورهای اروپایی نسبت به ظهور چین اظهار نگرانی کرده بودند اما جنگ اوکراین زمینه را برای هماهنگی هرچه بیشتر آمریکا و اروپا به وجود آورد؛ به‌عبارت‌دیگر، هماهنگی طرفین صرفاً محدود به موضوعات اروپایی نخواهد بود. علاوه بر این، جنگ اوکراین به افزایش نگرانی‌ها در میان کشورهای رقیب چین در آسیا پاسیفیک منجر شده است؛ چراکه نوعی حسن ناامنی را در این کشورها دامن زده است.

در مقابل، پکن با ابراز نگرانی از این تحولات، آن را به‌مثابه گسترش این بلوک نظامی به آسیا پاسیفیک قلمداد می‌کند. وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه این کشور، ادعا کرد ناتو قبلاً ثبات در اروپا را مختل کرده بنابراین، نباید چنین کاری را در آسیا پاسیفیک و کل جهان دنبال کند. این اظهارنظر به‌خوبی ادراک چینی را از تحولات موجود نشان می‌دهد.

به‌طورکلی، این تحولات نشان می‌دهد پویایی‌های امنیتی منطقه آسیا پاسیفیک به‌طورجدی نسبت به گذشته تغییر کرده است. تأکید آمریکا و متحدان بر مکانیسم «گفتگوی امنیتی چهارجانبه» موسوم به «کواد»، تأسیس «آکوس»، ابتکار «شرکا در پاسیفیک آبی» متشکل از آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و بریتانیا، یا تلاش‌های پکن برای پیشبرد ابتکار «چشم‌انداز توسعه مشترک» به‌منظور توسعه روابط با جزایر پاسیفیک در کنار گسترش رقابت‌ها و فعالیت‌های نظامی به‌خوبی تغییرات حاصل‌شده را به نمایش می‌گذارند. درعین‌حال، به‌عنوان نکته پایانی می‌توان گفت همراهی شرکای خارج از آسیا پاسیفیک با سیاست‌های آمریکا در این منطقه را می‌توان موفقیت جدی برای سیاست خارجی دولت بایدن قلمداد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *