جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

پیامدهای تبدیل جریان صدر به اپوزیسیون ملی در عراق

۱۴۰۱/۰۳/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: درحالی‌که هفت ماه از انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، هنوز دولت جدید در این کشور تشکیل نشده است. طولانی‌تر شدن روند تشکیل دولت که به تداوم بن‌بست سیاسی در عراق منجر شده، این کشور را که به‌رغم غلبه بر داعش، همچنان در یک دوره گذار امنیتی و سیاسی قرار دارد، با مشکلات جدیدی مواجه می‌کند. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

دو دیدگاه پیرامون تشکیل دولت عراق

هم‌اکنون دو دیدگاه متفاوت درباره تشکیل دولت در عراق وجود دارد: دیدگاه نخست، مربوط به اطار تنسیقی یا «چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه» است که به‌دنبال تشکیل «دولت وحدت ملی» با مشارکت همه احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی است.

در نقطه مقابل، مقتدی صدر رهبر جریان صدر قرار دارد که از طریق تشکیل ائتلاف «نجات میهن» با مشارکت حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی و ائتلاف السیاده به رهبری محمد الحلبوسی و خمیس خنجر، خواستار تشکیل «دولت اکثریت» کردی و سنی است.

 

روند تشکیل دولت در دو راهی صدر

بعد از پایان فرصت 40 روزه‌ای که مقتدی صدر در 10 فروردین ماه با صدور بیانیه‌ای به چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه برای تشکیل دولت داده بود و پس از چهار دور تلاش ناموفق برای معرفی دولت جدید در هفت ماه سپری شده بعد از انتخابات، مقتدی صدر در یک نطق تلویزیونی و در جدیدترین موضع‌گیری‌اش ضمن انتقاد شدید از نیروهای هماهنگی احزاب شیعه، تأکید کرد «ما را به ائتلاف با خود وادار می‌کنند، مطمئن باشند که هرگز نمی‌گذاریم عراق به سهمیه‌بندی فرقه‌ای و توافقی برگردد که سال‌هاست همین توافق به همه چیز در عراق آسیب زده است».

صدر همچنین با انتشار توئیتی نوشت؛ «تنها راه پیش روی ما پیوستن به “اپوزیسیون ملی” دست‌کم برای مدت ۳۰ روز است. اگر جناح‌ها و کمیته‌های پارلمانی در این مدت موفق به تشکیل دولت شوند، این بسیار خوب است، در غیر این صورت تصمیم دیگری اتخاذ و در زمان مناسب آن را اعلام می‌کنیم». در واقع، صدر عراق را در یک دو راهی قرار داده است: یا تشکیل دولت در کمتر از 30 روز و یا تبدیل جریان متبوعش به اپوزیسیون ملی در عراق.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که در روزهای گذشته، دادگاه عالی مرکزی عراق دو مصوبه مهم داشت که برخی آن را باعث خشنودی مقتدی صدر عنوان می‌کنند: نخست، «لغو لایحه دولتی امنیت غذایی» و دوم، «ابطال تمامی استخدام‌های دولتی در دوره دولت پیشبرد امور» که به منزله ابطال انتخاب استانداران جدید نجف و ذیقار و همچنین تمامی استخدام‌ها، انتخاب مشاوران و استخدام هزاران نیرو در سازمان‌های امنیت ملی، اطلاعات و دبیرخانه هیئت دولت عراق است که صدر در آن‌ها نفوذ جدی دارد.

اظهارات مقتدی صدر مبنی بر قرار گرفتن به عنوان اپوزیسیون ملی و عدم مداخله‌ در مذاکرات تشکیل دولت که با حمله تند به چهارچوب هماهنگی شیعیان همراه بود، بیشتر شبیه یک فشار سیاسی و یا اهرمی برای امتیازگیری است که با پیامدهای زیر بر پیچیدگی اوضاع سیاسی، اجتماعی، امنیتی و میدانی در این کشور می‌افزاید:

یک: از طریق طولانی‌تر کردن روند تشکیل دولت در عراق، زمینه‌ساز ادامه فضای بی‌ثباتی سیاسی و گسترش عمق و دامنه تهدیدات امنیت ملی و در نتیجه وسعت یافتن میدان بازی آمریکا و گروه‌های تروریستی در عراق می‌شود.

دو: بی‌ثباتی و ناامنی، دو نتیجه مستقیم بلاتکلیفی سیاسی و بی‌دولتی در هر کشوری است. این موضوع به ویژه در عراق که به‌سختی از بحران تروریست‌های داعش و تکفیری عبور کرده است، به احیای دوباره داعش در این کشور کمک می‌نماید.

سه: باعث تقویت این ایده و باور در افکار عمومی عراق می‌شود که صدر و جریان متبوع او مانع تشکیل دولت و در نتیجه استمرار بن‌بست سیاسی در عراق می‌باشند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش محبوبیت سیاسی و اجتماعی و همچنین تنزل جایگاه مردمی صدر در بین شیعیان و گروه‌های مقاومت عراقی شود.

این یک واقعیت کتمان‌ناپذیر است که مقتدی صدر منتسب به خانواده‌ای است که یک خاندان ریشه‌دار در عراق محسوب می‌شود که همیشه در خط مقدم مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داشته و جزو پیشگامان مقاومت و مجاهدت به شمار می‌روند. لذا باید از هرگونه رفتار و گفتاری که باعث خدشه‌دار شدن شأنیت و جایگاه این خاندان که با مجاهدت و شهادت آمیخته شده است، در جامعه عراق و منطقه اجتناب نماید.

چهار: احتمال تغییر روند اختلافات درون شیعی به درگیری‌های شیعی – شیعی در عراق را افزایش می‌دهد، وضعیتی که عملاً به ضرر منافع مردم عراق بوده و در جهت منافع آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی قرار دارد. شایان ذکر است طولانی‌تر شدن روند تشکیل دولت در عراق متأثر از دو متغیر مهم است. نخست «اختلافات درون شیعی» و دوم، «مداخلات خارجی» که بلاتکلیفی سیاسی در عراق را بستر مناسبی برای پیشبرد منافع‌شان در عراق می‌دانند.

پنج: در شرایطی که عراق هنوز در آغاز دوران دموکراسی قرار دارد، تداوم بن‌بست سیاسی باعث کاهش روزافزون روند اعتماد عمومی عراق به صندوق‌های رأی و در نتیجه کاهش مشروعیت دولت‌ها و ناکارآمدی نظام سیاسی این کشور می‌شود.

 

نکته پایانی

اظهارات اخیر مقتدی صدر هرچه باشد با واقعیات سیاسی و میدانی عراق منطبق نیست؛ چرا که بدون مشارکت چهارچوب هماهنگی احزاب شیعه، امکان طرح تشکیل دولت اکثریت ملی وجود ندارد.

تشکیل یک دولت توافقی مبتنی بر «قاعده برد – برد» که مورد حمایت اکثریت مردم و احزاب عراق است، تنها راه‌حل معقول، منطقی و منطبق بر واقعیات سیاسی و میدانی عراق است. اصرار مقتدی صدر بر تشکیل دولت اکثریت از طریق ایجاد ائتلاف سه‌گانه با بخشی از کردها و اکثریت اعراب سنی نه تنها با خرد سیاسی حاکم بر جامعه عراق ناسازگار است، بلکه تلاش برای تشکیل دولتی براساس قاعده برد – باخت است که تحقق آن تا حد زیادی غیرممکن بوده و و در شرایطی که عراق با مشکلات انباشته شده زیادی در حوزه اقتصاد و معیشت مواجه است، عملاً باعث تشدید مشکلات موجود و در نتیجه تضعیف امنیت ملی عراق از درون می‌شود.

وحدت شیعیان، مهم‌ترین اولویت و ضرورت حیاتی برای احزاب و جریان‌ها و همچنین قدرت و سیاست در جامعه عراق است. درصورتی‌که این اصل مهم و کلیدی در سطوح عالی نادیده گرفته شود، مطمئناً پس‌لرزه‌های آن در جامعه عراق و کف خیابان به سرعت ظهور و بروز پیدا کرده و این کشور را وارد دور جدیدی از بحران و تنش‌های سیاسی، امنیتی و… خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *